Moskva — Oblast civilního letectví na vnitrostátních linkách v Rusku vykazuje aktivní růst a ekonomicky desetkrát převyšuje tempo růstu ekonomiky dalších odvětví, včetně jiných druhů dopravy. To má pro železnice velmi negativní následky, které se v delším časovém horizontu mohou projevit i zánikem legendárních vozů typu plackartnyj. Zatímco ceny letenek klesají a počty cestujících na vnitrostátních letech velmi prudce stoupají, počet jízdenek na nejprodávanější vozovou třídu v Rusku vykazuje naprosto zanedbatelný nárůst.
Mezi lednem až zářím 2017 se o 21,8 % zvýšil počet cestujících ve vnitrostátních leteckých linkách oproti stejnému období v minulém roce. Za tímto zvýšením počtu letů stojí trvalé snižování cen letenek, které probíhá pokaždé se změnou letových řádů již tři roky. Tento rok průměrná vnitrostátní letenka zlevnila o 12 %, např. na Krym se létá v průměru o 18 % levněji a to přesto že celková dopravní kapacita na tento poloostrov je omezena a lety jsou, stejně jako trajekty, dlouhodobě dopředu vyprodané, včetně mimosezonních časů.
To vše mělo za následek, že růst železnic se aktuálně počítá v tom samém období pouze na 0,1 % při přihlédnutí k datům z minulého roku. K říjnu 2017 došlo ke zlepšení měsíční statistiky na 0,7 % oproti říjnu 2016, zároveň však při snížení obratu o 4 %. Nejdůležitější statistikou jsou počty zakoupených jízdenek do třídy plackartnyj (která se komfortem vyrovná vnitrostátnímu letadlu, o čase samozřejmě nemůže být moc řeč). V roce 2016 bylo prodáno 45,5 % všech rezervačních dokladů do této vozové třídy, k roku 2017 bylo místenek zakoupeno pouze 44 % a vzhledem k datu a lineárnímu vývoji prodeji rezervací již zřejmě nedojde k úpravě těchto statistik. Nejvíce zasažené jsou sezonní vlaky na Kubáň (oblast Adleru a Soči) a dálkové vlaky do Moskvy z ruského Dálného východ, kde byly plackartné vozy částečně nahrazeny vozy pro sezení druhé třídy (vlaky začaly sloužit pro přepravy mezi jednotlivými oblastmi, kdy cestující nutně nevyžadují lehátkovou úpravu). Dalším předpokladem pro neudržitelnost dobrých statistik je zvýšení cen o 3,7 % jen za měřené období leden až září. Průměrná cena jízdenky v této třídě aktuálně tvoří 1900 rublů. Zajímavým krokem je předložení nabídky pro celkové jednorázové snížení jízdenek o 10% iniciované FAS (Federální antimonopolní úřad; stejný úřad, který má v dikci určování cen jízdenek a letenek dopravních společností ve vlastnictví státu). Iniciativa má však i odpůrce a vývoj je nejistý, ačkoliv prodej jízdenek na rok 2018 již začal 16. listopadu.
Preference letecké dopravy však podle experta na dopravu Panšina také není trvale udržitelná a nad leteckými společnostmi se vznáší Damoklův meč krachu společnosti TransAero, stejně jako stále více rostoucí investice do železniční infrastruktury. Ty mají podobu rekonstrukce železničních tratí v bližším okolí od oblastních center, které nevyhovují pro silnou kumulaci dopravy nákladní, dálkové a příměstské. Mnohem hmatatelnějším projevem bude investice do stavby VRT Moskva-Kazaň, která by měla započít příští rok a do roku 2025 by měla být hotova.
Zdroje: Gazeta.ru, Wikimedia Commons

Letenkové servery mluví jinak. Je to fakt nutné?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
