..: Aktuality a články :..

433.002, Brumov, foto: Petr Borženský Česká republika(Aktualizováno 31. srpna 16.15) Léto se krátí a prázdniny, které se nesly ve znamení dní příjemných i smutných, deštivých i slunečných, se s námi definitivně loučí. Blíží se podzim, opěvované roční období plné pestrých barev. Děti usednou do školních lavic, aby se opět přiučily něčemu novému. Přinášíme vám souhrn vybraných železničních akcí, jejichž kompletní přehled naleznete také v našem kalendáři výletních a zájmových akcí. Druhý zářijový víkend vyjede na trať legendárního Posázavského Pacifiku parní vlak a Ostravsko bude oslavovat Den Radegastu. O týden později se uskuteční zvláštní jízdy při příležitosti významných jubileí dvou českých tratí. Konec měsíce tradičně znamená oslavy Dne železnice, při kterých si na své přijdou milovníci železnice snad všech věkových kategorií.

Elektrická lokomotiva ř.150, foto: Josef Petrák Praha — Vysoká zpoždění či různé mimořádnosti doprovázejí železniční dopravu prakticky po celý rok. Cestující se může setkat například s vozem, který má porouchanou klimatizaci nebo s vozem nižší úrovně, než která je v současnosti na vlacích vyšších kategorií požadována. To vše bez nároku na jakékoliv odškodné; tomu je však zřejmě konec. Ačkoliv České dráhy nemají ze zákona povinnost odškodňovat cestující při výraznějším zpoždění vlaků nebo snížené kvalitě služeb ve vnitrostátní přepravě, od 20. září dopravce spustí nový pilotní projekt, díky němuž bude možné získat odškodnění za zpoždění nebo nepohodlí ve vlacích vyšších kategorií. Opatření se vztahují na šest oblastí souvisejících s přesností vlaků a jejich kvalitou. Zatímco u spojů EuroCity a InterCity bude mimořádnosti kompenzovat při zpoždění nad šedesát minut voucher v hodnotě 50 korun, resp. nad 120 minut v hodnotě 100 korun, u vlaků nadstardardní kategorie SuperCity bude poškozený odškodněn již při zdržení, které přesahuje půl hodiny. V takovém případě na vás čeká vrácení plné výše ceny rezervace, tedy 100, resp. 200 korun.

29.8.2010 - 16:00 - ČD a RDS bus lákají do česko-německého příhraničí novou nabídkou

VT16 u Železné Rudy, foto: Bean Praha — Cestování do česko–německého příhraničí dostává novou podobu. Nyní totiž můžete využít časově omezené nabídky Českých drah a společnosti RDS bus, která spočívá ve vzájemném uznávání jízdních dokladů a umožní tak kombinovat železniční a autobusovou dopravu. Zakoupíte–li si jízdenku REGIONet Plzeňský nebo REGIONet Plzeňský + DB, můžete bez dalšího doplatku využít autobusové linky číslo 000255 na trase Hamry – Nýrsko – Rittsteig – Lam – Arrach – Arnbruck. Naopak České dráhy budou ve druhé vozové třídě všech vlakových spojů v traťovém úseku Železná Ruda–Alžbětín – Nýrsko a zpět uznávat Šumava Tiket autobusového dopravce RDS bus. Ačkoliv ČD ve své tiskové zprávě uvedly, že nabídky lze využít i při zakoupení síťové jízdenky SoNe+, není tomu tak. Zmíněná autobusová linka je totiž v provozu pouze v pracovní dny, což vylučuje platnost této jízdenky. Nabídka platí od 25. srpna do 31. října tohoto roku.

Zdroj: České dráhy

20.8.2010 - 8:00 - DB Schenker otevřela v Brně nové logistické centrum

Překladiště, foto: DB Schenker Brno — V červnu tohoto roku zahájilo v Brně–Slatině provoz nové logistické centrum české pobočky německé společnosti DB Schenker. Rozloha terminálu, který je nyní mimo jiné prvním railportem společnosti v České republice, činí osm tisíc metrů čtverečních, z čehož více zhruba čtyři pětiny zabírá logistická hala, vybavená technickým zázemím, zbývající prostor je pak vyhrazen pro překládkové operace. Součástí je i železniční vlečka s 85 metrů dlouhou zastřešenou rampou. Mezi největší přednosti této nové stavby patří její poloha – nachází se totiž nejen nedaleko silničního uzlu, ale také v blízkosti mezinárodního železničního koridoru. Slouží jako překladové centrum mezi střední Evropou a Balkánem, jelikož DB Schenker nabízí své pravidelné linky na Balkán už jedenáct let prostřednictvím vlaků PowerRailer. Především jihomoravským podnikům tak nabízí atraktivní ekonomickou, a k životnímu prostředí šetrnější alternativu kamionové dopravy.

Zdroj: Dopravní noviny

19.8.2010 - 16:00 - Středočeské žákovské jízdné se bude proplácet zpětně

CityElefant, Nové spojení, foto: Louis Armstrong Praha — Od začátku školního roku 2009/2010 mají žáci a studenti možnost využít žákovského jízdného zdarma, které před loňskými volbami slíbila zavést ČSSD, což se ostatně také podařilo. Po necelém roce jej však chce Středočeský kraj redukovat – od nového školního roku si budou školáci platit jízdné sami s tím, že mohou požádat o zpětné proplacení. Důvodem je především zneužívání současného systému. Ačkoliv se již začalo pracovat na systému čipových karet, které by jakémukoliv zneužití zabránily, není v silách dopravců ho do 1. září plně spustit. Volba padla na modifikovaný systém, který vychází ze stejného principu jako při refundaci poplatků ve zdravotnictví. Žáci a studenti si tedy zaplatí jízdné sami a každé pololetí podají s časovým předstihem žádost na krajský úřad o zpětné proplacení částky. Pro první pololetí roku 2010/2011 je nutné toto provést nejpozději do 15. října. Nezbytnou součástí žádosti je doložený počet dní školní docházky, který se vynásobí nejlevnějším jízdním na dané trase. Radní pak tuto částku schválí jako dar kraje pro příslušného žáka. Toto rozhodnutí je tak tou lepší variantou; kraj totiž ještě nedávno uvažoval o úplném zrušení této finanční pomoci školákům.

Zdroj: Mediafax, ČTK/České noviny, Benešovský deník

680.001, Rostoklaty - Český Brod, foto: Richard Weber Praha/Olomouc — České dráhy připravily ve spolupráci s městem Olomouc další zajímavou nabídku. Tentokrát se jedná o akční slevu VLAK+, kterou dopravce zavedl při příležitosti konání letní etapy mezinárodní zahradnické výstavy a veletrhu Flora Olomouc ve dnech 19. – 22. srpna. Na stejném místě se uskuteční také Letní zahradnické trhy. Ze všech železničních stanic, kde staví vlaky ČD, si tak mohou cestující zakoupit zpáteční jízdenku do stanice Olomouc hlavní nádraží za cenu jízdenky jednosměrné. Jedinou podmínkou pro využití této slevy je nutnost potvrzení pamětním razítkem u stánku ČD, který se nachází v hlavním expozičním pavilonu A.

Informační deska, foto: Dominik Jaroš Beroun — Jak jsme již informovali, nevyužitá plocha pod dálničním mostem v areálu železniční stanice Beroun se proměnila v nové záchytné parkoviště P+R. To bylo slavnostně otevřeno za účasti zástupců města a Středočeského kraje ve čtvrtek 5. srpna 2010. Kapacita činí 184 míst a celodenní parkování vyjde na dvacet korun. Při vjezdu řidič obdrží lístek, který si uschová až do chvíle odjezdu, kdy konečnou částku uhradí v automatu. Tento systém je známý například z pražského ruzyňského letiště. Realizace projektu přišla na více než 16 milionů korun, přičemž dotace Evropské unie dosahovala výše 6,5 milionu korun prostřednictvím ROP Střední Čechy. Ačkoliv je parkoviště v provozu teprve druhý týden, získalo si již své příznivce. Do budoucna by ho město rádo zařadilo do systému, který by umožnil získat zároveň s parkovným zlevněné jízdenky hromadné dopravy.

Most Rosice nad Labem, foto: Matouš Danielka Chrudim/Pardubice — V květnu letošního roku podepsal kraj a Správa železniční dopravní cesty Memorandum o rozvoji infrastruktury v Pardubickém kraji, jehož součástí bylo i zkapacitnění trati z Chrudimi do Pardubic. Plánovaná elektrifikace se však pravděpodobně neuskuteční. Proti této stavbě je Armáda České republiky a Úřad pro civilní letectví. Ten vydal záporné stanovisko a tvrdí, že případná elektrifikace by ohrožovala bezpečnost letového provozu a zasahovala do ochranného pásma letiště. Druhou uvažovanou variantou bylo napřímení tratě prostřednictvím tzv. Medlešické spojky, s níž memorandum také počítalo. Nicméně se jednalo nejspíše o nereálné plány, neboť musely být od počátku uvažovány vysoké výdaje na její realizaci, dosahující hodnoty několika miliard korun. Vlaky v dieselové trakci tak na trati zůstanou, nově se však uvažuje o úpravě průtahu stanicí Pardubice–Rosice nad Labem. Změn v projektu dozná kolejiště a přes Labe bude vybudován druhý most, čímž odpadne čekání vlaku na uvolnění stávajícího mostu vlakem odjíždějícím. Za současného stavu lze totiž do Pardubic hlavního nádraží jet pouze úvratí, a vlaky tak musí stávající most přejet dvakrát. Dle SŽDC vyjde tato alternativa čtyřikrát až pětkrát levněji, než vybudování Medlešické spojky.

Maskot nové služby ČD., foto: ČD Hradec Králové — Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vyhlásila od 4. do 17. srpna nepřetržitou výluku mezi Velkým Osekem a Hradcem Králové. Opravou projde mimo jiné trakční vedení, most přes Sánský kanál za zastávkou Sány a přejezd mezi Praskačkou a odbočkou Plačice. Dále budou vyměněny výhybkové pražce v Dobšicích nad Cidlinou, dojde k sanaci železničního spodku pod první kolejí ve stanici Převýšov a v mezistaničním úseku Káranice – Dobřenice. Realizovány budou i další menší údržbové práce. Výlukový jízdní řád se dotkne také jízd spěšných vlaků z Kolína; zavedena bude náhradní autobusová doprava. Rychlíky budou nahrazeny z Poděbrad, osobní vlaky pak z Chlumce nad Cidlinou. Vzhledem k tomu, že je uvažováno několik linek náhradních autobusů, cestující by měli věnovat zvýšenou pozornost plánování své cesty.

Parní lokomotiva 498.022 při cestě na Křivoklát, foto: Petr Holub Česká republika — První polovinu letních prázdnin již máme za sebou a naší zemi sužují tropické teploty, v posledních dnech střídající se se silnými bouřkami. Ideální prázdniny si každý představuje jinak — jeden by se rád slunil na pláži u moře, druhý raději zůstává doma a věnuje se cestování či turistice. Nejen těmto lidem proto přinášíme souhrn vybraných železničních akcí, jejichž kompletní přehled naleznete také v našem kalendáři výletních a zájmových akcí. Tratí z Berouna do Rakovníka, vedoucí překrásnou krajinou CHKO Křivoklátsko, již tradičně projede Křivoklátský expres v čele s parní lokomotivou 498.022 a další, neméně zajímavou akci hostí i severočeská unikátní trať Tanvald – Harrachov, kde proběhne Parní sobota na zubačce. Nejen dle níže uvedených akcí lze usoudit, že tento měsíc je doslova plný příležitostí k aktivnímu prožití zejména víkendových dnů, kdy si netradiční výlet, například parním vláčkem, může užít celá rodina.

754.023, Brno, foto: Puly Brno — Plán přestavby brněnského železničního uzlu včetně odsunu hlavního nádraží získal územní rozhodnutí. Vydal ho stavební úřad Brno–střed dne 2. července 2010 formou veřejné vyhlášky pod číslem jednacím STU/01/0502840/000/037. K nahlédnutí je na internetových stránkách městské části Brno–střed včetně přílohy. Účastníci řízení mají čas na odvolání do 9. srpna. Tato investice bezpochyby bude největší stavbou Brna za několik posledních desetiletí, avšak také kontroverzní, neboť ji lidé v několik let starém referendu odmítli. Nynější radniční koalice, vedená ČSSD, přesto stavbu podporuje s tím, že je rozpracovaná; s odsunem nádraží naopak nesouhlasí Strana Zelených. Projekt je značně zpožděn – územní řízení bylo původně zahájeno 9. prosince 2005 a trvá tak již pětapadesát měsíců. Zajímavostí je, že toto rozhodnutí je druhým v pořadí. První, vydané v listopadu 2006, nakonec zrušil o dva roky později krajský soud. V nynější žádosti uvedla Správa železniční dopravní cesty menší rozsah staveb – vypuštěny tak byly například objekty trakční napájecí stanice Černovice, nového areálu ČSAD či inženýrských sítí v Komárově.

Zahájení konference studentů, foto: FD ČVUT PrahaFakulta dopravní Českého vysokého učení (FD ČVUT) v Praze vyhlašuje již v pořadí třetí ročník soutěže Cena děkana FD ČVUT. Zúčastnit se mohou dvou– až čtyřčlenné týmy, ale i jednotlivci z odborných středních škol a gymnázií; přijímány budou práce s dopravní a telekomunikační tématikou, a to v níže uvedených oblastech. Termín pro přihlášení včetně zaslání prací do soutěže je stanoven na pátek 10. prosince 2010. Vyhlášení výsledků proběhne na konferenci studentů středních škol dne 26. ledna 2011 v budově Fakulty dopravní ČVUT v Praze. Účastníci budou moci využít ubytování na Masarykově koleji za příznivé ceny. Všem zájemcům přejeme mnoho úspěchu!

22.7.2010 - 21:00 - CZ LOKO investuje do výrobních kapacit

Lokomotiva řady 753.7 ČDC, foto: Bean Česká Třebová — CZ LOKO využije prázdniny k řadě modernizací a oprav, jejichž realizace vyjde na desítky milionů korun. Společnost si od toho slibuje lepší pracovní prostředí, moderní technologie a také snížení nákladů na energie. Největší investici představuje kompletní oprava komunikace uvnitř areálu: vyměněny budou inženýrské sítě včetně kolejí a položí se nový asfaltový koberec. Generální oprava a modernizace svislého soustruhu, který pochází z roku 1975, si vyžádá nejvyšší finanční částku. Dodán bude i nový řidící systém. Dle Radovana Stránského, vedoucího oddělení investic a správy majetku, budou kompletně vyměněny i světlíky lokomotivní montovny, a s využitím grantu Evropské unie bude rekonstruováno pracoviště vylévárny tlapových ložisek. Další práce proběhnou v areálu provozoven Nymburk, kde změn dozná především prostor pro obchodní úsek, a Jihlava. Českotřebovská společnost nyní vyvíjí novou lokomotivu a zahájeny budou v nejbližší době i práce na lokomotivách řady 750.7 pro České dráhy.

Zdroj: CZ LOKO, Želpage

ilustrační foto, foto: CSPSV Berlín — V důsledku nekonečných veder musely Německé dráhy (DB) odstavit tři soupravy rychlovlaků ICE. Důvodem byla nefunkční klimatizace, způsobující značný nárůst teploty ve vozech až na téměř padesát stupňů Celsia, především kvůli propojenému klimatizačnímu systému, tlakotěsné skříni a absenci větších otevíracích oken. Během jízdy v těchto podmínkách zkolabovalo na 27 cestujících, převážně studentů, kteří museli být následně lékařsky ošetřeni. Na každého z nich nyní čeká odškodné v podobě 500 eur; navíc obdrží také částku odpovídající 1,5násobku ceny jízdného. Těm, kteří sice ve vlaku nezkolabovali, ale museli v rozpálených vozech strávit hodiny, bude vrácena polovina jízdného a jako bonus poslouží cestovní kupon.

Jednotka 451.025/026 v historickém laku, foto: Jarda Küfner Šumperk/Praha — Dne 14. července 2010 byla Českým drahám předána pantografová jednotka 451.025/026 po velké opravě, kterou provedla šumperská společnost Pars nova. Obdržela při ní také historický nátěr totožný s tím, kterým disponovala první sériová jednotka v roce 1964 při představení na Strojírenském veletrhu v Brně. Nicméně smutným faktem je, že již během prvních jízd po opravě doplatila na vandalismus, kdy lak jednoho z hnacích vozů poničil neznámý vandal svým tagem. Jelikož se turnusová potřeba každým rokem snižuje, jedná se pravděpodobně o poslední stroj této řady, který se podrobil pravidelné opravě v šumperských dílnách. V letošním roce je nasazováno celkem 22 souprav, v návrhu nového jízdního řádu 2010/2011 se počítá se snížením potřeby o další čtyři kusy. V současné době patří tato řada mezi nejstarší provozní vozidla v parku Českých drah, nepočítáme–li úzkorozchodné lokomotivy 705, provozované na trati do Osoblahy. Ačkoliv tuto skutečnost velmi neradi slyší zejména příznivci této neumírající legendy na kolejích, jejich životní éra se nenávratně blíží ke konci.

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 ... 6 7 8 9 10 11 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:32
zapadá v 20:26