..: České dráhy symbolicky odškodní cestující za zpoždění a nepohodlí :..

Elektrická lokomotiva ř.150, foto: Josef Petrák Praha — Vysoká zpoždění či různé mimořádnosti doprovázejí železniční dopravu prakticky po celý rok. Cestující se může setkat například s vozem, který má porouchanou klimatizaci nebo s vozem nižší úrovně, než která je v současnosti na vlacích vyšších kategorií požadována. To vše bez nároku na jakékoliv odškodné; tomu je však zřejmě konec. Ačkoliv České dráhy nemají ze zákona povinnost odškodňovat cestující při výraznějším zpoždění vlaků nebo snížené kvalitě služeb ve vnitrostátní přepravě, od 20. září dopravce spustí nový pilotní projekt, díky němuž bude možné získat odškodnění za zpoždění nebo nepohodlí ve vlacích vyšších kategorií. Opatření se vztahují na šest oblastí souvisejících s přesností vlaků a jejich kvalitou. Zatímco u spojů EuroCity a InterCity bude mimořádnosti kompenzovat při zpoždění nad šedesát minut voucher v hodnotě 50 korun, resp. nad 120 minut v hodnotě 100 korun, u vlaků nadstardardní kategorie SuperCity bude poškozený odškodněn již při zdržení, které přesahuje půl hodiny. V takovém případě na vás čeká vrácení plné výše ceny rezervace, tedy 100, resp. 200 korun.

Tento nový projekt Českých drah má však jeden háček – odškodnění se týká pouze při zpožděních a mimořádnostech, které vzniknou důvodem výhradně na straně dopravce. Cestující tak nemá nárok například na kompenzaci zpožděného vlaku, jehož zdržení vzniklo v zahraničí nebo při nehodách, usmrcení osob v kolejišti, vichřicích a povodni. Stejně tak v případě zpoždění způsobeného jiným subjektem, například při poruše zabezpečovacího zařízení či závadě na trati, za kterou zodpovídá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Vlaky kategorie InterCity a EuroCity
ZpožděníVýše odškodnění
60 a více minut50 korun
120 a více minut100 korun
Další případyVýše odškodnění
Absence vozu 1. třídy50 korun
Nefunkční klimatizace *100 korun
Vlaky kategorie SuperCity
ZpožděníVýše odškodnění
30 a více minut100/200 korun **
Další případyVýše odškodnění
Nasazení náhradní soupravy100/200 korun **
Nefunkční klimatizace *100 korun
  • * V zimním období je uvažováno nefunkční topení. Odškodnění bude vyplaceno pouze v případě, že nebylo možné využít jiného vozu s funkčním topením/klimatizací.
  • ** Uvažována je plná cena místenky (200 korun obyčejná, 100 korun pro držitele slevy In–zákazník/Rail+).

Lokomotiva řady 372 v čele mezinárodního spoje, foto: topič Všichni cestující bez ohledu na kategorii vlaku a výši zaplaceného jízdného budou mít nárok na zajištění dopravy v případě ujetí posledního přípoje. V takové situaci České dráhy zajistí dopravu do cílové stanice buď náhradním vlakovým spojem, náhradním autobusem nebo umožní cestujícím využít spoje jiného dopravce. V takovém případě budou cestujícímu proplaceny náklady za cestu s jiným dopravcem. V mimořádných situacích tak lze dojet do svého cíle například i taxíkem. V současné době dráhy proplácejí také odškodné v mezistátní dopravě dle nařízení Evropské unie. Jedná se o kompenzace ve výši 25 % ceny mezistátní jízdenky v hodnotě nejméně 16 eur (cca 400 korun) při zpoždění nad 60 minut a 50 % z ceny mezistátní jízdenky v hodnotě nejméně 8 eur (cca 200 korun) při zpoždění nad 120 minut.

Nicméně o výši kompenzace za zpoždění a další mimořádnosti v dopravě lze vést dlouhé diskuze. Přivádí nás k tomu nejen fakt, že německý dopravce DB Bahn odškodnil své cestující po kolapsu ve vozech s nefunkční klimatizací částkou ve výši 500 eur, ale také to, že nařízení Evropského parlamentu a rady ze dne 23. října 2007 o právech a povinnostech cestujících v železniční dopravě (str. 7, články 17, 18) jasně říká, že cestující může požadovat – bez ztráty práva na přepravu – od železničního dopravce odškodné ve výši jedné čtvrtiny ceny jízdního dokladu při výši zpoždění 60 a více minut, resp. poloviny ceny jízdného při zpoždění, které přesahuje 120 minut. Článek 18 dále říká, že v případě zpoždění nad šedesát minut se cestujícímu nabídne zdarma například jídlo a občerstvení v množství odpovídajícím čekací době, pokud je ve vlaku nebo ve stanici k dispozici nebo může být za přiměřených okolností dodáno. Bohužel naši legislativci využili možnosti, kterou jim dává článek 2., odstavec 4. a udělili na průhledném a nediskriminačním základě výjimku na dobu nejvýše pěti let, kterou lze obnovit pouze jednou na dobu nejvýše pěti let. Takže nám, cestujícím, nezbývá nic jiného, než čekat, čekat, čekat.

Související články: Kterak Česko železničním eurozměnám utíká

Zdroj: České dráhy


Dominik Jaroš | 31.8.2010 (0:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Dopravci Nehody a mimořádnosti

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
Registered user Sim 
09.09.2010 (23:56)  
peta303 > odmenou vam bude jedna jizda prvni tridou zdarma - v Acku se stejnou udrzbou, jako vami popisovana kozenka :-)
08.09.2010 (19:32)  
Já se těším na to, až mě jednou ČD odškodní za potem a špínou páchnoucí plzeňské Bčko se špinavými sedačkami mytými naposledy snad v Bautzenu, z nichž si po odlepení s sebou odnesu část špíny v podobě téměř nevypratelných žlutých fleků. O tom, že se štítím opřít, nemluvě (a do těch mastných černých flekanců ve výšce hlavy to ani neudělám).
Registered user studio 
05.09.2010 (15:21)  
to už rovnou měli snížit jízdné, jen tak, preventivně! :-))) téměř každou jízdu mám nějaké nepříjemné zážitky, raději jezdím autem.
Registered user M 
04.09.2010 (20:23)  
Jak nestihl? A zkontrolovat listky zvladne? Byla by to naprosto stejna operace. Takze "by to nezvladl" je jen hloupa vymluva "proc to nejde".
Ja samozrejme netvrdim, ze je to timto zpusobem proveditelne, to v zadnem pripade. Jen jsem presvedceny, ze "by to nezvladl" je to posledni, proc by to nemelo jit...
Nemluve o tom, ze toto by nebyla jedina forma, jak o odskodneni zazadat...

PS: Co zaruky na zbozi? Taky zrusit, protoze jen zbytecne oblbuji lidi, kteri maji pocit, ze je neco ochranuje?
04.09.2010 (14:04)  
M : je s podivem, že tohle nedochází jednak autorům těchto nápadů, jednak těm, kdo to schvalují.
Od českého ministerstva dopravy, které žádalo "Brusel" o odklad bych očekával, že bruselskému ansámblu nalijí čeští úředníci čisté víno ...

Tohle je čistý populismus, nikoli nepodobný tomu jakým bylo české a slovenské občanstvo (a nejen ono) ohlupováno přes 40 let ...

Realizovat nějaké odškodnění přes "obsluhu vlaku" je nereálné, protože ten pracovník by to při většm počtu cestujících nestihl, nehledě na to, že je zájem provozovat vlaky štiplístků ... pak by tu byly dva režimy ...
Registered user M 
02.09.2010 (18:38)  
Ono to "odškodné" cestujícím, případně taxíky, si v konečném důsledku zaplatí cestující sami.

Tak jako samozrejme, ze je to v dusledku presne takhle. CD prece zadne jine penize nemaji. Stejne jako kazda jina firma, ktera zaruku na jakykoliv vyrobek take zahrne do ceny zbozi.
Kdyz si nekdo koupi notebook urcite znacky vcetne zaruky provedene druhy pracovni den primo u nej doma (a bez nejakych blbych kecu "to jste pane spatne pouzival"), tak je to taky tak, ze tenhle zakrok si clovek predem zaplati v cene toho notebooku.
I kdyz uznavam, ze muzou byt lide, kterym tyhle "skryte vazby" nedojdou.

V tomhle pripade je blby to, ze "pojisteni" je povinne soucasti nakupu, ovsem "plneni z pojistne smlouvy" je tak nizke (ve spojitosti s transakcnimi naklady), ze se nevyplati "pojistnou udalost nahlasovat":(
Kdyby to bylo treba jak jsem psal (pruvodci bude mit moznost primo ve zpozdenem vlaku "dobit" EP), tak je to pojistne vyhodne. Takhle ani moc ne:(
Registered user Hejk 
02.09.2010 (13:18)  
Tříba - tak to jste měl veliké štěstí protože hradečák 5610 na Haška 272 má čekací dobu nula-často se ujíždí jednou minutou a to je pak pro cestující z Haška někam dál k severu masakr
02.09.2010 (12:32)  
Pokud jde o ty netopící / neklimatizované vozy bude legrace se zahraničními vozy. V Dolním Žlebu se vagon na stykovém místě nechytne, takže nic nepůjde, tudíž začne požadavek na odškodnění, ale na další stahovačce nebo třeba až v Roztokách u Prahy se vagon umoudří a klima bude v provozu ... a bude po odškodnění ...

Ono to "odškodné" cestujícím, případně taxíky, si v konečném důsledku zaplatí cestující sami. Stačí každou jízdenku pro jednotlivou jízdu zdražit o korunu nebo časové či síťové jízdenky o desetikačku - to cestujícího tak nezabolí a ČD budou mít dostatek finančních zdrojů pro "odškodňování".
Konec konců se to ani nemusí tajit. Tak jako při uzavírání pojistky se zpravidla sjedná nějaká spoluúčast pojištěnce, tak tady bude nárokovost na nějaké odškodnění kompenzována korunovým zvýšením jízdného ... no nekupte to za tu cenu ... za kačku zvýšeného jízdného máte nárok na stovku odškodného ...
02.09.2010 (10:49)  
Poslední a celkem kladný zážitek mám z jízdy Brno-Trutnov, kdy jsem měl vyjet s Jaroslavem Haškem v 17:35, ten měl 25 minut zpoždění (dle Babitronu zcela běžné), tak jsem měl dost nervy, jak to bude s návazností v Pardubicích a Hradci, kde bylo na přestup 10 a 7 minut, ale dopadlo to dobře, oba vlaky počkaly, jen škoda, že to v EC neřekli trochu dopředu, aby byl člověk v klidu, až jsme vjížděli do stanice, oznámili že vlak na Hradec čeká na nástupišti 2 nebo 3 (bylo to úplně jiné). Ještě ve spěšňáku na Trutnov se průvodčí ptala, jestli někdo pokračuje dál jakousi lokálkou, taky by asi počkala. Když si člověk uvědomí, že to tak je každý den kvůli tomu, že Maďaři posílají EC pravidelně pozdě, není celkem ČD co závidět
Registered user Pepique  mail  
01.09.2010 (9:18)  
To František: Který "poslední vlak" má v JŘ poznámku že nečeká na žádné přípoje? Tedy vyjma případů typu poslední vlak kalendářního dne jede 23:39 a následný 00:19.
To Semik: Vám (nebo prostě obecně) na Valašsku ujíždí tak často nějaký "poslední přípoj" bez následné abych tak řekl péče o cestujícího? Můžete prosím uvést konkrétní případ? Díky
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko