Beroun — V areálu před železniční stanicí Beroun probíhá stavba nového záchytného parkoviště P+R. Investorem je město Beroun, dodavatelem stavební společnost Strabag. Projekt je spolufinancován EU z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Částka za jeho realizaci činí 16,2 milionu korun a předběžný datum dokončení je stanoven na 24. 7. 2010. Parkoviště P+R představuje formu kombinované přepravy, kdy je zajištěna návaznost automobilové dopravy na dopravu veřejnou. Obvykle je budováno v těsné blízkosti nádraží, stanic metra a jiných terminálů hromadné dopravy. Stavba těchto parkovišť podporuje veřejnou dopravu a integrované dopravní systémy. V Praze jsou zařazena do systému Pražské integrované dopravy (PID). Platbu parkovného je tak možné výhodně sloučit s platbou jízdného ve veřejné dopravě.
Revoluce v berounské veřejné dopravě?
Výstavba tohoto parkoviště je však jen jednou z několika částí projektu, na kterém pracuje město Beroun. Jedná se zejména o výstavbu integrovaného dopravního terminálu, kdy by byla železniční doprava propojena s autobusovou a bylo by tak umožněno využívat jednotných jízdenek, zavést integrovaný jízdní řád, návaznost spojů a území rozdělit mezi jednotlivé dopravce. Současné autobusové nádraží, umístěné mezi centrem města a městskou čtvrtí Závodí při břehu řeky Berounky, je pro cestující velmi nevyhovující. Projekt na jeho místě počítá s vybudováním nového parkoviště pro osobní automobily a autobusy; pěšky by pak cesta z něj na nádraží trvala zhruba 10 – 15 minut. Areál železniční stanice, která se zapojila i do projektu Živá nádraží, by se mohl začít měnit již na jaře příštího roku. Kromě zmiňovaného terminálu zde bude vybudováno i parkoviště pro cyklisty – nádraží se stane výchozím bodem pro již vzniklé i budované cyklostezky – nebo informační centrum pro turisty.
Nádraží v Berouně nyní využívá více než 5 000 cestujících denně a v souvislosti s budoucí integrací lze předpokládat nárůst jejich počtu. Pozitivně k tomu přispěje také probíhající optimalizace tratě Beroun – Zbiroh, jejíž dokončení je naplánováno na příští rok a umožní zkrácení jízdní doby nejen mezi krajskými městy Praha a Plzeň. Areál nádraží v současné podobě, stejně jako autobusové nádraží, nárokům cestujících a řidičů nevyhovuje zejména kvůli počtu parkovacích míst a absenci hlídací služby na zdejším parkovišti. Spousta lidí tak dá přednost jízdě vlastním automobilem před pohodlnější cestou vlakem. To se však změní – kapacita nového parkovacího komplexu bude zhruba 200 míst. Česká republika se tak pomalu přibližuje evropským zemím s kvalitní veřejnou dopravou, jako je například Švýcarsko, Německo nebo Nizozemsko.
Oprava železničního mostu přes Berounku
V rámci výstavby cyklostezky byla provedena i oprava železničního mostu přes řeku Berounku, který leží v úseku mezi stanicemi Beroun a Beroun – Závodí. Oprava byla nezbytná: most byl v dezolátním stavu, kdy mohla být narušena i celková bezpečnost – v zadní části se most propadal. Investorem bylo, stejně jako v případě parkoviště P+R, město Beroun. Práce probíhaly od 29. 9. do 8. 12. 2009 a náklady na realizaci dosáhly výše 10 milionů Kč. Projekt zahrnoval instalaci nového zábradlí a osvětlení, opravu a zpevnění poškozené konstrukce a pokládku nového povrchu na části pro chodce a cyklisty. Díky tomu se vytvořilo nové kvalitní spojení železniční stanice s městskou čtvrtí Závodí.
Zdroj: autor, Wikipedia, týdeník Sedmička, foto: autor

Sice se o P+R uvazuje v budoucnu a to snad okruh bude funkcni, ale soucasny stav je fakt sileny - uvazovanych 10 minut z Berouna do Zlicina snad jedine v noci, kdy neni provoz.
Já jsem tu začal (hm, no začal, spíš se připojil) diskuzi ve smyslu "placené/neplacené/hlídané/nehlídané" parkoviště (a nikoliv specificky P+R, apropó existuje snadný způsob jak rozeznat co je P+R a co není? nemyslím jasné případy kde se o tom napíše několiv tiskovek a ještě je tam někde velká cedule) s tím že můj názor byl že nejlepší je když si člověk může vybrat z více než jedné varianty (pokud možno když jedna z nich je hlídané - pochopitelně dražší, ale ne o moc) protože někteří lidé mají z nehlídaného strach.
Rozhodně jsem nemluvil o tom že by princip P+R jako takový byl nepoužitelný, do té roviny jsi to převedl ty.
Pises hloupe vymluvy, ale jestli chces tvrdit, ze P+R system je neproveditelny, protoze se na parkovisti kradou auta, tak ti ten nazor brat nebudu
Poskokzeni auta - jo, taky mi parkat zkurvili zamek - kdyz jsem tam nechal radio a podruhe deku na sedadle. V ostatnich 2000 pripadech mi do auta nikdo neleze, protoz vidi, ze tam nic neni. Ale mozna mam kliku a do prazdnych aut se ve Vranovicich vlamuji ob den...
PS: A vsichni pracuji a hlavne parkuji (!) v nejakem arealu, zatimco nadrazi ve Vranovicich je v temnem tunelu, kam se boji i policie...
Vykradani - tak udajne uz nejake pripady byly, detaily jsem si vypravet nenechal. Ono obvykle hrozi vetsi skoda poskozenim auta nez odnesenim veci zevnitr, pripadne ukradeni dilu (kola a pod.) takze to moc nevyresi nenechavani veci v aute...
Srovnanim je parkovani nekde v Brne a to je plne srovnatelne s tema Vranovicema. A pokud "ti oni" nepracuji doma nebo nedojdou na nejblizsi zastavku pesky, tak to auto NEKDE nechat musi.
PS: Jak muzou vedet, ze se an tom P+R vykradaji auta (mimochodem - auto neni trezor a pokud jedu do prace, tak v nem prece nemusim nic nechavat a "prosit" o vykradeni), kdyz tam zadnej z nich nechce parkovat. Hic sunt leones?:-))
Pochopil jsem to tedy tak, že se nové parkoviště P+R má stavět v místě současného autobusového nádraží...
Ondřej Fábera: Je vidět, že se vyznáte. Děkuji Vám za informace o tom, jak to vlastně je.
Ale k tomu, co tady zaznělo:
Dnes je plocha před nádražím plná, parkují tam především lidé, kteří 1. skutečně někam jedou vlakem, 2. pracují v přilehlých firmách, 3. nechtějí platit za parkovné blíže k centru města. Jaký je podíl skupin 1, 2 a 3, neumím odhadnout. Stejně tak neumím odhadnout, co se stane po zpoplatnění parkování v této lokalitě (skupiny 2 a 3 odpadnou zcela jistě, budou mít i jiné možnosti, v případě zpoplatnění bez zvýhodněné jízdenky může odpadnout i skupina 1).
Z Berouna do Prahy dnes vlakem dojíždí jen málo lidí, výrazně dominují autobusy, které jsou rychlejší a navíc projíždějí celou berounskou aglomerací (2/3 obyvatel města bydlí na sídlišti směrem ke Královu Dvoru s pěší docházkou k pražskému autobusu). Dokonce mezi Berounem a Prahou cestuje vlakem o něco více lidí o víkendu než v pracovní den. Jsou to sice data z našeho průzkumu cca 4 roky stará, ale nemyslím si, že by se to od té doby úplně zásadně změnilo. Lákadlem pro cestu vlakem byla snad jen možnost využít tarifu PID rovnou z Berouna (a tím ušetřit - ovšem mimo R), minimum lidí dojíždí také z Berouna do Řevnic, Dobřichovic a Černošic (to platí i naopak).
Kompletnímu přesunu autobusáku zatím brání (kromě peněz - o tom píše trefně věci znalý SzKT) také neexistence druhého paralelního městského mostu přes Berounku, který je plánován zhruba na úrovni soutoku Berounky s Litavkou a ještě dlouho nebude stát (pokud vůbec někdy). Suverénně nejzatíženější (a zároveň dopravně/prostorově nejproblematičtější) je totiž autobusová zastávka U Černého koně, a protože většina v Berouně končících spojů přijíždí od Králova Dvora, nelze ji jednoduše vynechat a odbočit ještě před dosažením centra na odlehlý autobusák u vlakového nádraží. A že díky dálnici z psychologického hlediska odlehlý je, o tom by si s vámi Berounští rádi popovídali...
Takže nic není ani zdaleka černobílé, ale měl to být původně trochu experimentální krok, který pravděpodobně mohl vést i přes úskalí z dlouhodobého hlediska správným směrem... Kam ale reálně povede po všech modifikacích a případně bez navazujícího přesunu autobusáku, to si netroufám odhadnout...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
