..: 19 dieselových lokomotiv pro České dráhy zmodernizuje CZ LOKO :..

Ukázka stávajícího PZZ u Nýrska, foto: ythomas_ct Česká společnost CZ LOKO spolu s leasingovou společností IMPULS–Leasing–AUSTRIA (součást bankovní skupiny Raiffeisenlandesbank) se staly vítězi výběrového řízení Českých drah na modernizaci a zpětný leasing 19 lokomotiv řady 750, známých pod přezdívkou „brejlovec“. Celková částka, včetně nákladů na finanční služby bude celkem 678 milionů korun. Všechny modernizované lokomotivy by měly vyjet nejpozději do 2 let a budou nasazovány zejména v rychlíkové dopravě z Prahy do Českých budějovic přes Písek, na dálkových i regionálních spojích v okolí Brna a také na tratích z Hradce Králové do Letohradu či Trutnova. Příchod těchto modernizovaných strojů bude znamenat konec provozu starších řad dieselových lokomotiv.

Modernizované dieselové lokomotivy, jejichž obdobně modernizované typy již využívají například ČD Cargo, OKD Doprava nebo několik italských dopravců, dostanou zejména nový motor. Půjde o výkonnější a úspornější motor značky Caterpillar o výkonu 1455 kW, který by měl oproti dosavadnímu motoru uspořit cca 1,1 litru motorové nafty na 1 kilometr. Další úspory vyplynou z vyšší spolehlivosti modernizovaných lokomotiv, kdy předpokládané náklady na údržbu (třeba ve mzdách) mají poklesnout o několik milionů korun ročně. Dalšími výhodami modernizovaných strojů mají být, kromě lepší dynamiky jízdy, také tišší chod a produkování menšího množství škodlivých emisí. Po dokončení této modernizace se počítá s vyřazením nejstarších velkých motorových lokomotiv řady 749 a omezením provozu větších lokomotiv středních výkonů, např. řady 742.

České dráhy se u této modernizace rozhodly pro financování formou zpětného leasingu, kdy všech 19 lokomotiv odprodají za 40 milionů korun společnosti IMPULS–Leasing–AUSTRIA, která následně zajistí jejich modernizaci a poté je bude po dobu 10 let pronajímat Českým drahám s jejich následným odkupem. Podobný postup před dvěma roky zvolili při modernizaci vozů pro vlaky EuroCity, které financovala leasingová skupina ING Lease.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 3.7.2010 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel land 
07.08.2010 (22:28)  
Reko loko - pozdě, ale přece...
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
23.07.2010 (10:14)  
Desiro nejsou oproti líně jedoucímu brejlovci moc znát ve spotřebě kór v případě vámí uvažzovaných dvojcích jednotek, jelikož brejlovec může jezdit sto na sto. Desiro je dvoumotorák má dva kamionové motory čili alespoň 25 na 100 jeden motor ve dvou jednotkách to má čtyři motory které pojedou 4*25 a jsme kde? U brejlí 100/100

Zrychlit peršinga na 160 není zas takový problém jezdilo by to stejně jako řada 371 .) Pomalinku ale jistě
20.07.2010 (11:19)  
M.Grill
Ohledně spotřeby - nejspíš nejste příliš zainteresován do tématu, neboť byste nenapsal takovou hloupost. Lokomotivy jsou sice stavěny pro přetah těžších souprav, ale spotřeba je dána zatížěním motoru, nikoli pouze výkonem. Vzhledem ke koncepcím pohonu, tedy motorgenerátor s trakčními motory na straně jedné a motor s hydromechanickou převodovkou na straně druhé, je taky nutno poupravit pohled. Velká mašina točí motorem proto, aby jednak topila (pokud je nutno), ale hlavně aby budila trakční motory, které zajišťují samotný pohyb stroje. Kdežto u vámi opěvovaného Desira je to přímo motor, který přes převodovku pohání hnaná dvojkolí.

Se obávám, že v tématu nejste obeznámen spíše vy.
Jednak obrat "budí motory" je v tomto spojení vysloveně chybný - motory se budí samy, a to sériově. Dále: spotřeba závisí na zatížení, nicméně pokud mám odvézt určitou stejnou zátěž motorem, který bude využíván optimálně (jednotka), a motorem, který je výkonově předimenzován (lokomotiva), tak jednotka to odveze za méně nafty, neboť její motor (a celé přenosové soustrojí) bude využíván ve vhodnějším pásmu, nemluvě o tom, že nevezu 50% zbytečné váhy.

Kruťas
mám Elefanta na 330 lidí, předpokládanej objem dopravy je ovšem 400 lidí -> spřáhnu dva Elefanty (kapacita 660 lidí)
Nikoliv, těch 70 lidí si postojí, protože je velká pravděpodobnost, že buď brzy vystoupí nebo vystoupí někdo jinej a uvolní jim místo.

Podle mě by bylo řešení mít jednotku, ale s rozpojitelnými vozy - automatické spřáhlo na každém voze. Minimální konfigurace by byla hnací-řídící a podle potřeby by se vložil odpovídající počet vložených vozů.
Myslete trochu. Ty vložáky byste musel vložit MEZI motorák a řídičák...
V civilizovaných zemích se to řeší kuplováním celých sestav (buď motoráků nebo dvojvozovek nebo třívozovek, což je i případ ešusu)

stačí jen (když to zjednoduším) doplnit superkapacitory.
Až budou na trhu supercapy s potřebnými parametry (zkuste si spočítat, jaká je energie vlaku ve stovce...), pak se můžeme začít bavit o tom, jestli energie v nich uložená se vyplatí s ohledem na nárůst hmotnosti a tedy energie potřebné pro jejich urychlování.

A určitě by se dal přidělat i pantograf
Určitě. Překonstruovat střechu, dát pantograf... a co dál s tím drátem vod něj? Nakoukněte někdy do strojovny brýloffce a zkuste si tam představit třeba skříně s pulsníma měničema. A nakonec to zvažte (ve smyslu "zjistěte hmotnost") :-)))

V přidání trafa atd. problém nevidím.
Tak to já zas jo, a hned několik: kam s ním, váha,...
Vzpomněl jsem si na tvrzení kohosi z jiné diskuse: "Já tomu moc nerozumín, ale problém v tom nevidím", a reakci kohosi druhého "No to druhé právě vychází z toho prvního"

třeba 163 by šla předělat na Vmax=160, dosadit novej řídící sysém, pohrát si s brzdama
Na 160 potřebujete výkon aspoň 4 MW (spíš víc). Takže komplet nový pohon...
S brzdama si chcete pohrát jak? Platí jakési fyzikální zákony a jejich papírové obcházení ("tak tu EDB prohlásíme za započitatelnou") se mi velice příčí.
ŘS je z tohoto pohledu už jen maličkost.

MZ
Ono jaksi výhodou té těžké soupravy je, že když ji jednou rozjedete, tak má poměrně velkou setrvačnost a na udržení stanovené rychlosti stačí relativně nízké otáčky, zatímco lehké Desiro musí držet motor na vysokých otáčkách ...
To je špatný náhled. S udržováním rychlosti nemá hmotnost co dělat, to je záležitost jízdních odporů. Druhak pak aby vám těžká souprava (zdánlivě) sama běžela, musíte do ní tu energii nejprve nacpat a při brzdění jí zase spálit. Ideální vozidlo s nulovou hmotností pokrývá výkonem motoru jen jízdní odpory, žádná akumulace energie do kinetické se nekoná (a tím se i ušetří za brzdové obložení). Třeťak pak barča brumlající na 4 stupeň je na tom s měrnou spotřebou a emisema podstatně hůř než desiro pracující někde u optimálních otáček.
registrovaný uživatel krupka 
07.07.2010 (16:47)  
Už by jste s těma Brejlama na fotkách mohli skončit.Není to jediná loko na drahách.Jako bývalému strojvedoucímu mi nikdy Brejle nepřirostly k srdci.Zlatá Bertička a její poloprázdná strojovna,oproti narvaným Brejlím ,kde se ani nedalo projít.A beztlumičové štěkání na nočních šichtách v horách se nedá zapomenout.To je zážitek na celý život.8.stupeň a půlmetrový plamenen probleskující z výfuku.
registrovaný uživatel Sim 
07.07.2010 (9:59)  
Martin Grill >03.07.2010 (10:10) DenSha: Vůz sám o sobě vás jistě ze sedačky nevyhazoval. On ten vůz musí po něčem jet a pokud to něco, čemu se říká trať (aspoň myslím), je v dezolátním stavu, nepomůže ani Desiro.

Mno, po "zlute" ceste Plzen-Domazlice to muzu porovnat s tim, co zazivam obvykle v Becku (nebo jejich repasich bez zmeny podvozku, takze treba Bee272). A priznavam, ze i me samotneho prekvapilo, ze Desiro sebou na vyhybkach hazelo min, nez Becko na rovine :-/

A ze by na tom Bt a BDs na Svejcich razene byly lepe, o tom pochybuju.

Krutas57 >Podle mě není problém se spotřebou lokomotivy jako takovou (a potvrzuji, že pokud má dva vagónky tak určitě spotřebuje méně, než s tisícitunovým nákladem). Problém je spíš v tom, že když má dva vagónky, tak lokomotiva tvoří skoro 50% celkové hmotnosti soupravy (vozy 2x 40t, 750 má 75t) - takže přibližně 50% celkové energie spotřebované soupravou tvoří energie pro pohyb samotné lokomotivy, která ale neveze cestující. To u jednotek nehrozí.

Nicméně jednotky nemám moc rád - právě ta variabilita tam citelně chybí - mám Elefanta na 330 lidí, předpokládanej objem dopravy je ovšem 400 lidí -> spřáhnu dva Elefanty (kapacita 660 lidí) -> sice si všichni sednou, ale 79% z druhý jednotky se poveze jen jako 123t mrtvý zátěže. Přitom by stačilo přidat jeden vagónek (kapacita 88 lidí, váha 40t)... Podle mě by bylo řešení mít jednotku, ale s rozpojitelnými vozy - automatické spřáhlo na každém voze. Minimální konfigurace by byla hnací-řídící a podle potřeby by se vložil odpovídající počet vložených vozů. Třeba můj modelový příklad by řešila čtyřvozová verze elefanta. A hnací může být třeba i ta běžná lokomotiva, pokud vlak má 3 a více vozů (se dvěma to je výsměch ekonomice provozu, tam to chce motorový vůz)...


Otazkou ale zustava, jaka by byla hmotnost ekvivalentu loko + vagony (i kdyz vim, ze to bylo mysleno trochu jinak). Pokud jeden slon vazi 155 tun a jeho kapacita bude cca 620 (z toho polovina sedicich, takze vyuzitelnost pro dalkovou dopravu - typu svejk - bych pocital na 310), ekvivalent klasicke soupravy bude 80tun loko + 5 vagonu po 40ti tunach (teoreticka obsaditelnost cca 125, z toho polovina sedicich a jsme na stejne kapacite jako u slona) ... to je nejakych 280 tun.

Pokud bych z jakehokoliv duvodu potreboval prihodit jen jeden jediny vagon jako posilu, dostavame se na 320 tun, coz je uz o 10 tun vic, nez by vazil "dvojslon".

Takze ono s tou omezenou variabilitou jednotek je to samosebou pravda - ovsem ve srovnani s klasikou to stejne vyje levneji, nebo prinejhorsim stejne - v te nejmene vhodne konfiguraci.

Samosebou jsem v tomto prikladu uvedl nekolik "zamernych chyb" - srovnavam slona jezdiciho pod draty se soupravou klasiky, o ktere tu byla rec v souvislosti s brejlemi, takze je to kazdy o necem uplne jinym. Jenze s tema jednotkama to bude podobny vsude - i to zminovane Desiro ma vlastni hmotnost nekde kolem 70ti tun, takze i dvojice techto jednotek sprazena bude (aspon teoreticky) porad uspornejsi, nez loko+3 a minimalne srovnatelna jako loko+2. Pritom se - aspon co je mi znamo - uvazovalo primarne o nahrazeni stavajici soupravy jednou jednotkou.


Tim ale nechci v zadnem pripade rict, ze nesouhlasim s repasi masin. O jejim rozsahu tu samosebou muzem diskutovat, ale uz samotny fakt, ze se lokomotiva modernizuje je pozitivni a je to jedna ze dvou cest, jak neudrzovat skanzen. O potrebnosti motorovych lokomotiv nemam pochyb, co si budem nalhavat - i kdyby mely stat v depu a byt provozovany jen o planovanych vylukach, tak za ne nahrada proste neexistuje.
07.07.2010 (0:23)  
Hawkey: já se snažím pohybovat v teoretické rovině "takhle by to mělo být", chápu že současná praxe si žádá jiné metody, čistě teoreticky, pokud by byla na provoz všech rychlíků výběrka, uplatní se tam reko 750/4 ?
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
06.07.2010 (19:00)  
240.025 : Máš pravdu, EMU, DMU jsou pro regionální dopravu efektivnější, o tom žádná, ale co dělat v momentě, kdy na ty nové EMU, DMU nejsou peníze, máš vagóny a mašiny.. V tomhle pohledu je rekonstrukce pár mašin docela dobrý tah..
registrovaný uživatel SYN 
06.07.2010 (18:51)  
Abychom MZ nekrivdili, on bezpochyby hovoril o pomeru mezi "Desiry" a remotorizovanymi loko (jako ty v clanku uvadene) takze odpada ten rozdil generaci mezi dieselovymi motory... to ostatni plati.
06.07.2010 (17:47)  
Podpořím vyvracecí názory k omylu pana MZ.

Těžké vozidlo má velkou setrvačnost. Toť vše.

Oproti malému vozidlu to těžší potřebuje více energie na dosažení konstantní rychlosti a obě pak již jen potřebují překonávat jízdní a aerodynamické odpory. To první je u lehkého vozidla menší a to druhé záleží na tvaru a povrchu... Takže, světe div se, lehčí vozidlo potřebuje méně energie... Vzhledem ke kolísavému rychlostnímu profilu na našich tratích je pak úspora z nutnosti opakovaně rohýbávat velkou hmotu celkem dost citelná. A pak je tu ještě pokrok jaký dieselové motory učinily za 40 let.

Jestli vám návratnost 10 let přijde málo, tak fakt nevím... Životnost jednotky je 30 let, například "Desiro" na Budějice, v podání zamračené, už dva roky lemtá naftu po stovkách litrů. Kdyby tam roloval oběh jednotek, tak už si jen na palivu na sebe jedna vydělala a konala by se zároveň kýžená obnova vozového parku.
06.07.2010 (9:53)  
Ve zkratce, běžte se někteří zahrabat, lokomotivy v osobce mají opodstatnění akorát na vozbě dlouhých meziměstských vlaků (osa (Plzeň? -) Praha - Ostrava) a Berlin > Praha - Brno > Blava/Wien, popř ještě některé další mezinárodní EC a noční vlaky se spacími vozy, které se v průběhu cesty odpojují a připojují.

Jinak jsou tady od toho jednotky. Elektrické, dieslové, ve vývoji hybridní /Desiro Main Line HYBRID/

Opět zaplněnost, když v béčku jsou oddělená 4 sedadla, tak je po zaplnění 4 osobami kupé "plné". Uznávám, že jezdit v 8 lidech v kupé je prasárna, ale pokud je to velkoprostor, tak to může být ok, každý "má svou sedačku", oproti systému "tohle je moje, byl jsem tu první a z mého kupé zmizte"
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko