..: Německé dráhy odškodní cestující kvůli nefunkční klimatizaci :..

ilustrační foto, foto: CSPSV Berlín — V důsledku nekonečných veder musely Německé dráhy (DB) odstavit tři soupravy rychlovlaků ICE. Důvodem byla nefunkční klimatizace, způsobující značný nárůst teploty ve vozech až na téměř padesát stupňů Celsia, především kvůli propojenému klimatizačnímu systému, tlakotěsné skříni a absenci větších otevíracích oken. Během jízdy v těchto podmínkách zkolabovalo na 27 cestujících, převážně studentů, kteří museli být následně lékařsky ošetřeni. Na každého z nich nyní čeká odškodné v podobě 500 eur; navíc obdrží také částku odpovídající 1,5násobku ceny jízdného. Těm, kteří sice ve vlaku nezkolabovali, ale museli v rozpálených vozech strávit hodiny, bude vrácena polovina jízdného a jako bonus poslouží cestovní kupon.

U Českých drah se na podobné opatření těšit nemůžeme. Dopravce se hájí tím, že u nás nejsou až na výjimku provozovány ucelené jednotky jako v Německu a pokud porucha postihne jeden vůz, lze ho ve stanici odpojit a nahradit jiným. U vlaků řady 680 Pendolino taková porucha zatím zaznamenána nebyla. Na rozdíl od vlaků ICE pak má většina vozového parku otevírací okna, nicméně i tak panuje v neklimatizovaných vozech – kterých je ovšem drtivá většina – nepříznivé horko. Největší problém je s vozy, které nemají klimatizaci, ale pouze nucený oběh vzduchu a celistvá okna. Některé z nich ale již brzy budou modernizované v rámci tendru na úpravu 58 vagonů pro vlaky InterCity/EuroCity, který na jaře tohoto roku byl drahami vypsán. Výsledky výběrového řízení budou známy v následujících týdnech.

Počet vozů, které jsou u nás vybaveny klimatizací, se dá srovnávat se stavem v Polsku. Avšak narozdíl od ČD, které tvrdí, že by jedna taková přestavba vyšla až na sedm milionů korun, plánuje polský dopravce zmodernizovat až na 500 vozů nejen pro dálkovou dopravu, a to s výrazně nižší cenou – okolo 800 tisíc korun. Stejné podmínky mají i ti, kteří využívají městskou hromadnou dopravu, kde by bylo dosazení klimatizace problematické a ekonomicky nevýhodné už nejen z důvodu častých zastávek, a tedy časté výměny vzduchu. S tímto argumentem se naopak neztotožnil Dopravní podnik Bratislava (DPB), který letos pořídil celkem 140 nových klimatizovaných autobusů SOR a Mercedes–Benz CapaCity.

Zdroj: Lidové noviny/Lidovky [1] [2], MF Dnes/iDnes [1] [2], DPB, České dráhy


Dominik Jaroš | 22.7.2010 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Německo


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
27.07.2010 (14:53)  
to Miroslav Zikmund:

Je děsivé, když v každém voze soupravy je patrná jiná teplota ...

Což se u nás aspoň v létě nemůže stát... asi mám být šťasten..

to: Strejcekms:
my - mýti - mysliti - zamýkati ....
24.07.2010 (18:53)  
zirecek : já si myslím, že vlakový personál (např. ve Švýcarsku jezdí na regionálních vlacích je fíra) nemá co strkat svoje pacičky do nastavení klimatizace. Pokud se "doporučuje", že mezi vnitřní a venkovní teplotou má být rozdíl mezi 5 až 7 stupni, tak se jedná o soustavu dvou čidel. Jedno měří venkovní teplotu, druhé vnitřní a nějaký natvrdo nastavený "šváb" se stará o teplotu v daném rozmezí rozdílu.
Je děsivé, když v každém voze soupravy je patrná jiná teplota ...
Italské "Minuetto" zobrazuje na panelu jaká je venkovní teplota, takže to někde měřitelné být musí ...
registrovaný uživatel Raquac 
23.07.2010 (17:13)  
743 010-1: Takove okno samozrejme rozmlatit jde, od toho tam je. Vsechno je to, jako obvykle, otazka penez a priorit...jinymi slovy, to ze ve vozidle neco neni, neznamena jetse, ze se na to zapomnelo nebo ze jsou tvurci pitomci (i kdyz i to se stava...:-).
23.07.2010 (16:47)  
Raquac: já s Vámi úplně souhlasím v té věci, že výpadek takového rozsahu je málo pravděpodobný, i v tom, že otevírací okénko v rychlovlaku je konstrukční problém (to jsem tu už taky psal) a asi taky drahý, takže si dráhy sakra rozmyslí, zda se jim taková investice vyplatí. Ale stává se to. A v nedávné době hned dvakrát. Pak se zase třeba pět let nestane nic, to jsou ty ???-ovy shluky (po kom se sakryš tenhle jev jmenuje??)

Máte samozřejmě pravdu i s tím topením v autě.

Nicméně mi leží na srdci myšlenka, zda v rychlovlaku přece jen neexistuje řešení více elegantní než to prostě rozmlátit. A co když tam náhodou nebude nikdo, kdo by na to měl dost síly? To může být úplně stejná blbá náhoda. Takové okno se samo nevzdá. Navíc, třebaže píšete o srovnání ceny jednoho vyskleného okna a otevíracích oken pro celý vlak, i tohle celistvé okno má svou hodnotu, k tomu ušlý zisk, odškodné, dílenská oprava, neschopnost celé jednotky delší dobu atd.. No nevím.

Mmch: u toho göteborského vlaku by to otevírací okénko snad nebyl takový problém, jezdí se tam, myslím, jen do 200 km/h.
registrovaný uživatel Raquac 
23.07.2010 (16:19)  
743 010-1: Moment, ted se bavime o vozidle pro rychlosti pres 300 km/hod. Tam nejde jednoduse ubastlit oteviraci okno a ani to nema smysl. Zkuste si jenom spocitat kolik stoji jedno vysklene okno a kolik by stala oteviraci okna na celou jednotku. A jak casto k naprosto totalnimu vypadku klimy i vetrani dojde. A jak casto k tomu dojde na vice nez jednom voze. A jak casto vlak s takovou zavadou musi stat nekde na trati a nedojede rovnou do nejblizsi stanice... Uvedomte si, ze zalohovat lze temer vsechno treba 3x, ale nekdo to taky musi zaplatit...v porizovaci cene i provoznich nakladech. Mate napriklad v aute zalohovane topeni? Taky se Vam muze stat, ze topeni v zime vypovi sluzbu a vy zustanete nekde v zaveji...a treba nebude dost stavy v baterce ani pro bufika, ktereho jste si treba zodpovedne poridil jako zalohu...koupite si kvuli tomu napriklad nejake dalsi plynove topeni, ktere musite koupit (a zaplatit i upravu auta) a ktere Vam bude neustale zabirat misto v kufru? Nebo to risknete?
23.07.2010 (15:44)  
Raquac: No právě, oni ho vysklili. Odkazuji na svůj příspěvek z 12:14h:

takže by asi bylo záhodno, aby se konstruktéři více zaobírali myšlenkou, jak nouzově vyvětrat jinak než rozbít drahocenné lepené sklo kladivem (pokud se to vůbec podaří rozbít).

Možná by byla prvotní investice do nouzově otevíratelného okénka větší, ale nikdo by nemusel nic rozbíjet, stačilo by přivolat průvodčího, ten by zhodnotil situaci (to by nemělo být tak těžké), pak to odemkl, otevřel - a po odstranění závady by milé okénko zase jen zavřel a zamkl.
registrovaný uživatel Raquac 
23.07.2010 (15:04)  
743 010-1: Nouzove rucni reseni pri selhani nouzoveho vetrani existuje a koneckoncu, pouzili ho i cestujici v jednom z ICE - proste vysklili okno...
23.07.2010 (14:55)  
Tlakové větrání, nouzové větrání, to vše je pěkné a snad účinné, pokud to funguje a pokud to vlaková četa umí obsloužit. V případě ze Švédska i zde v případě popsaném v článku to ale asi nefungovalo. Lidi se jim tam káceli, prý nešlo nic otevřít (v tom expresu do Göteborgu). Kdyby jelo větrání - aspoň to větrání, vzduch by byl sice horký jako venku, ale aspoň by nějak proudil. Není nic horšího než horko a stojatý vzduch a ještě vydýchaný.
Takže znovu: nemyslím si, že by mělo být větrání ponecháno jen a pouze stroji, ale že by mělo být k dispozici nouzové ruční řešení, když stroj z jakéhokoliv důvodu selže. Okno v takovém vlaku by mělo jít otevírat nikoli pro rozmar cestujících, ale z ryzí nutnosti.
Že se taková závada děje málokdy? Co na tom, stává se, náhoda je blbec. A pokud tam bude v tom vlaku někdo nemocný na srdce, je na průšvih zaděláno.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
23.07.2010 (14:46)  
SYN-Fungovalo by to řekněme pokud by se při zapnutí klímy stanoviště fíry otevřela nějaká klapka která by vzduch který "profoukne" stanovištěm dále vedla dozadu za přepážku do prostoru pro cestující? - no něco podobného jsem zažil 814, fíra měl zaplou klimu, na docela dost a k tomu měl otevřené dveře k cestujícím v řídícím voze a světe div se, ono tam bylo opravdu lépe než vzadu, jenže v řídíčáku je jen pár sedaček, ale stačilo to.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
23.07.2010 (14:32)  
Cestující - a k ceně té klimatizace do tramvaje si tedy přičtěte tónovaná skla, což bývá pro úspěšný chod klimatizace podmínkou. A nebo by možná stačilo dosadit jen ty tónovaná (mírně zatmavená) skla, pak by se interiér zajisté zchladil, alespoň o pár stupňů (skla třeba jako v Bdtn - 054).

S tím zamikáním/zavíráním oken - nejde náhodou o tzv. tlakové větrání? V případě že je tlakové větrání v chodu, tak nesmí být otevřená okna, jinak by to ztratilo smysl. Tak třeba Siemens Desiro Clasic, pokud jste někdo četl tech. parametry, tak tam je také možnost tlakového větrání (asi nouzově), ale u vozů Beer, nebo Bee272 je to normál. Oni v Bee272 ta malá okénka neudělala naschvál, tam se předpokládalo že to větrání bude v chodu a funkční. Dobré na tom je, že to dokáže zajistit výměnu vzduchu i ve stanici, když souprava stojí. Co se týká účinosti, tak jsem zažil právě jeden Bee272, který měl sice všechna okna uzavřená, ale větrání to zvládalo.. Mluvčí ČD to řekl, tak jak to je, tady máme nějakých + - 140 klima vozů, z toho u většiny se dá nouzově otevřít nějaké to okno. + 471 a 680.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko