Berlín — V důsledku nekonečných veder musely Německé dráhy (DB) odstavit tři soupravy rychlovlaků ICE. Důvodem byla nefunkční klimatizace, způsobující značný nárůst teploty ve vozech až na téměř padesát stupňů Celsia, především kvůli propojenému klimatizačnímu systému, tlakotěsné skříni a absenci větších otevíracích oken. Během jízdy v těchto podmínkách zkolabovalo na 27 cestujících, převážně studentů, kteří museli být následně lékařsky ošetřeni. Na každého z nich nyní čeká odškodné v podobě 500 eur; navíc obdrží také částku odpovídající 1,5násobku ceny jízdného. Těm, kteří sice ve vlaku nezkolabovali, ale museli v rozpálených vozech strávit hodiny, bude vrácena polovina jízdného a jako bonus poslouží cestovní kupon.
U Českých drah se na podobné opatření těšit nemůžeme. Dopravce se hájí tím, že u nás nejsou až na výjimku provozovány ucelené jednotky jako v Německu a pokud porucha postihne jeden vůz, lze ho ve stanici odpojit a nahradit jiným. U vlaků řady 680 Pendolino taková porucha zatím zaznamenána nebyla. Na rozdíl od vlaků ICE pak má většina vozového parku otevírací okna, nicméně i tak panuje v neklimatizovaných vozech – kterých je ovšem drtivá většina – nepříznivé horko. Největší problém je s vozy, které nemají klimatizaci, ale pouze nucený oběh vzduchu a celistvá okna. Některé z nich ale již brzy budou modernizované v rámci tendru na úpravu 58 vagonů pro vlaky InterCity/EuroCity, který na jaře tohoto roku byl drahami vypsán. Výsledky výběrového řízení budou známy v následujících týdnech.
Počet vozů, které jsou u nás vybaveny klimatizací, se dá srovnávat se stavem v Polsku. Avšak narozdíl od ČD, které tvrdí, že by jedna taková přestavba vyšla až na sedm milionů korun, plánuje polský dopravce zmodernizovat až na 500 vozů nejen pro dálkovou dopravu, a to s výrazně nižší cenou – okolo 800 tisíc korun. Stejné podmínky mají i ti, kteří využívají městskou hromadnou dopravu, kde by bylo dosazení klimatizace problematické a ekonomicky nevýhodné už nejen z důvodu častých zastávek, a tedy časté výměny vzduchu. S tímto argumentem se naopak neztotožnil Dopravní podnik Bratislava (DPB), který letos pořídil celkem 140 nových klimatizovaných autobusů SOR a Mercedes–Benz CapaCity.
Zdroj: Lidové noviny/Lidovky [1] [2], MF Dnes/iDnes [1] [2], DPB, České dráhy
Je děsivé, když v každém voze soupravy je patrná jiná teplota ...
Což se u nás aspoň v létě nemůže stát... asi mám být šťasten..
to: Strejcekms:
my - mýti - mysliti - zamýkati ....
Je děsivé, když v každém voze soupravy je patrná jiná teplota ...
Italské "Minuetto" zobrazuje na panelu jaká je venkovní teplota, takže to někde měřitelné být musí ...
Máte samozřejmě pravdu i s tím topením v autě.
Nicméně mi leží na srdci myšlenka, zda v rychlovlaku přece jen neexistuje řešení více elegantní než to prostě rozmlátit. A co když tam náhodou nebude nikdo, kdo by na to měl dost síly? To může být úplně stejná blbá náhoda. Takové okno se samo nevzdá. Navíc, třebaže píšete o srovnání ceny jednoho vyskleného okna a otevíracích oken pro celý vlak, i tohle celistvé okno má svou hodnotu, k tomu ušlý zisk, odškodné, dílenská oprava, neschopnost celé jednotky delší dobu atd.. No nevím.
Mmch: u toho göteborského vlaku by to otevírací okénko snad nebyl takový problém, jezdí se tam, myslím, jen do 200 km/h.
takže by asi bylo záhodno, aby se konstruktéři více zaobírali myšlenkou, jak nouzově vyvětrat jinak než rozbít drahocenné lepené sklo kladivem (pokud se to vůbec podaří rozbít).
Možná by byla prvotní investice do nouzově otevíratelného okénka větší, ale nikdo by nemusel nic rozbíjet, stačilo by přivolat průvodčího, ten by zhodnotil situaci (to by nemělo být tak těžké), pak to odemkl, otevřel - a po odstranění závady by milé okénko zase jen zavřel a zamkl.
Takže znovu: nemyslím si, že by mělo být větrání ponecháno jen a pouze stroji, ale že by mělo být k dispozici nouzové ruční řešení, když stroj z jakéhokoliv důvodu selže. Okno v takovém vlaku by mělo jít otevírat nikoli pro rozmar cestujících, ale z ryzí nutnosti.
Že se taková závada děje málokdy? Co na tom, stává se, náhoda je blbec. A pokud tam bude v tom vlaku někdo nemocný na srdce, je na průšvih zaděláno.
S tím zamikáním/zavíráním oken - nejde náhodou o tzv. tlakové větrání? V případě že je tlakové větrání v chodu, tak nesmí být otevřená okna, jinak by to ztratilo smysl. Tak třeba Siemens Desiro Clasic, pokud jste někdo četl tech. parametry, tak tam je také možnost tlakového větrání (asi nouzově), ale u vozů Beer, nebo Bee272 je to normál. Oni v Bee272 ta malá okénka neudělala naschvál, tam se předpokládalo že to větrání bude v chodu a funkční. Dobré na tom je, že to dokáže zajistit výměnu vzduchu i ve stanici, když souprava stojí. Co se týká účinosti, tak jsem zažil právě jeden Bee272, který měl sice všechna okna uzavřená, ale větrání to zvládalo.. Mluvčí ČD to řekl, tak jak to je, tady máme nějakých + - 140 klima vozů, z toho u většiny se dá nouzově otevřít nějaké to okno. + 471 a 680.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.