..: Aktuality a články - Česká republika (celá) :..

843 + 810, Semily - Železný Brod, foto: Petr Lux Praha — Poslední dny před vánočními svátky jsou na železnici každoročně ve znamení zvýšeného zájmu o cestování vlakem. Dopravci zvyšují kapacitu svých spojů přidáním posilových vozů na významných linkách dálkové dopravy. České dráhy letos ve své tiskové zprávě uvádí, že k posílení souprav o stovky míst ve dnech 21. – 24. prosince dojde zejména na těchto linkách: Praha – Přerov, Praha – Valašské Meziříčí – Žilina, Praha – Ostrava – Žilina, Praha – Brno a Praha – Košice (noční vlaky).

15.12.2016 - 6:00 - Opět otevřena galerie PF

PF 2014, foto: Johník Blíží se opět konec roku. A s ním je spojena tradice popřát přátelům, kamarádům, známým, obchodním partnerům… vše nelepší do nového roku. (Příznivci genderové politiky si jistě přechýlí sami.) Nejpříjemnější je popřát osobně. To ale není vždy možné, takže se rozesílají přáníčka – novoročenky „Pro štěstí“, a neb jak říkají Francouzi: „Pour féliciter“. Pro vás, návštěvníky ŽelPage, nabízíme možnost popřát ostatním. Své PF máte možnost vystavit ve zdejší galerii a ostatní si je mohou prohlédnout. Přejeme vám příjemný a pokud možno poklidný závěr letošního roku.

Jízdenky, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePraha — Nedělí 11. prosince vstoupil v platnost nový grafikon nejen železniční dopravy, který přinesl kromě jiného také změny v tarifech a cenách. Zatímco změny ve vnitrostátní dopravě majoritní dopravce České dráhy veřejně prezentoval, novinky v tarifech mezinárodních zatím nikde oficiálně předneseny nebyly. Což je však škoda, jelikož se mění mnohé zavedené zvyklosti, na které mohli být cestující po dlouhou dobu zvyklí. Kompletní informace mohou cestující najít v krásném dokumentu s názvem Zvláštní ujednání ČD pro mezinárodní přepravu, který čítá celých 139 stran. A co se tedy všechno nakonec mění?

Výběr šotoklubu Děkuji za slovo. Pro mě je výběr nejhezčích fotek dost neobvyklá situace, protože mám pocit, že většinou spíš jen kritizuju. Naprostá absence jakéhokoliv uměleckého cítění mi zas nedovolí poetický popis fotografie, neumím číst gesta, nálady a další vrstvy, které nejsou na první pohled patrné. V podstatě jediná stránka železniční fotografie, do níž si dovolím sem tak kecat, je kompozice, protože tato disciplína má zčásti matematickou povahu. Takže nečekejte prosím žádné sofistikované rozbory a freudovské analýzy. Já si u fotek vystačím s aplikací základní stupnice na kvalitu moravského vína (dá sa, dá sa svařit, nedá sa svařit).

výroční dort byl právě nakrojen, foto: Jan VacekPraha — Již deset let působí na akademické půdě Fakulty dopravní ČVUT v Praze studentský odborný spolek, kde si mohou studenti se zaměřením na železniční a veřejnou dopravu vyměňovat a rozšiřovat odborné poznatky a názory. Drážní společnost funguje jako základna pro nezávislou odbornou diskuzi na základě akademických svobod. Díky podpoře vedení FD má v rozvrhu rezervovanou posluchárnu a prostor na fakultním webu. Drážní společnost je zastoupena také na Facebooku a návštěvníkům svých akcí v případě zájmu rozesílá newsletter. Studenti mohou získat mnoho cenných informací z vyzvaných či vlastních odborných přednášek, prezentací předmětů či studentských projektů, exkurzí do dopravních provozů v ČR i v zahraničí, a také o možnostech zahraničních odborných stáží. Drážní společnost se za deset let osvědčila především jako platforma pro setkání studentů, kteří se chtějí více rozvíjet ve svém oboru, i jako zprostředkovatel spojení mezi studenty, absolventy a praxí.

Srovnání KJŘ 2016 SŽDC (nahoře) a ČD (dole, bez vlaků konkurence), foto: SŽDC/ČD Praha (aktualizováno 12.12. 20:07) – Počínaje dneškem jezdí vlaky v České republice podle nového jízdního řádu. Pokud jste si zakoupili knižní jízdní řád vydávaný Českými drahami, možná se vám zdá, že není úplný. Takzvaný národní dopravce si totiž stejně jako loni u Správy železniční dopravní cesty objednal tabulky jízdního řádu bez komerčních vlaků provozovaných jinými dopravci, tudíž v bibli šotoušů spoje RegioJetu, LEO Expressu, Arrivy vlaky a Slezských zemských drah jednoduše nenajdete. Aby byl váš výtisk opět kompletní, připravte si tiskárnu, nůžky, lepidlo a pevné nervy. I letos přinášíme doplnění jízdního řádu, které pro vás tentokrát připravil náš čtenář Jan Táborský. K zaslaným přelepkám dodává: „Vzhledem k tomu, že České dráhy v JŘ 2016/17 nezměnily svůj přístup a nezahrnuly do knižního JŘ soukromé dopravce (a já jim to nezazlívám, jen se s tím nehodlám smířit), vytvořil jsem přelepky pro doplnění těchto dopravců. Tyto přelepky vám nabízím ke zveřejnění na ŽelPage, neboť se domnívám, že se najdou i jiní, kteří by si rádi doplnili soukromníky do KJŘ.“

151.001-5, Strelenka - Lúky pod Makytou štátna hranica, foto: Johník Vážení přátelé, uživatelé fotogalerie, těm z Vás, kteří tento portál sledujete pravidelně a delší dobu, už je v tuto chvíli možná jasné, že ty tři reklamní banány v aktuálních fotkách spolu možná souvisejí, další fotografie pak budou přibývat. Jelikož žádná z lokomotiv řady 151 už nenese svůj reklamní kabátek, jmenovitě 151.001, 151.014 a 151.019, rozhodli jsme se připomenout dobu, kdy to na kolejích bylo o něco barevnější než dnes. Zároveň si můžete osvěžit paměť článkem, věnovaným nejen těmto krasavicím.

FD ČVUT výuka, foto: Ondřej Hába Praha — V pátek 25. listopadu 2016 od 9.00 vám studenti ČVUT v Praze Fakulty dopravní sami otevřou a představí svoji fakultu. Svým budoucím spolužákům tak ukážou, jak vypadá život dopraváka. Kde? V Horské ulici č. 3. V 9.30 začne v posluchárně B005 v přízemí přednáška o studiu, v níž se dozvíte, jak vypadá organizace výuky, informace o všech oborech a uplatnění absolventů.

Martinova koloběžka, foto: Martin Grill Praha — Koloběžka? Většině z vás – mladíků a pánů – se asi vybaví vzpomínky na vaše útlé mládí, kdy jste drandili na koloběžce. Jenže v poslední době přestává být koloběžka jen záležitostí dětí. Před časem mne šokoval můj kolega, mladý pan architekt, když mi líčil, jak jezdí do práce. Bydlí v Tišnově, pracoviště má v Brně. Vlakem do Králova Pole – a pak do práce na koloběžce, kterou si s sebou přiveze vlakem. Je to rychlejší, než šalinou. Navíc když pak je vyhnán něco vyřídit po Brně, tak se koloběžka hodí. Další, kdo po Brně a okolí jezdí na koloběžce, je třeba Martin Grill. Jiní mí kolegové z IT firmy si na pohyb po firmě – dlouhé chodby – pořídili koloběžky. Jejich partnerům z Kalifornie se to při návštěvě v Česku po prvním šoku zalíbilo a tak se na koloběžkách jezdí prý i na kalifornské centrále. Ale i vy máte možnost si jízdu na koloběžce po Praze vyzkoušet. Stačí využít služeb Leo Express.

Výběr šotoklubu Byl začátek listopadu a já měl plnou hlavu příprav na maturitní ples, který se nezadržitelně blížil. Konal se v sobotu 12. listopadu, a proto jsem dění na železničních webech sledoval jen namátkově, když byla náhodou chvilka volného času. I tak jsem ale s radostí přijal výzvu sestavit svůj Výběr šotoklubu z fotek, které se během těchto dvou týdnů objevily ve zdejší galerii. Když se mi podařilo se na konci víkendu vrátit zpět do reality, prohlédl jsem si všechny snímky vydané od 31. října a zjistil jsem, že je opět z čeho vybírat. Objevila se spousta podzimních, ale i dalších pěkných fotek. Já jsem do svého výběru zvolil tyto tři.

Mimoň, foto: Aneta Kriššáková Praha — Přívětivé nádraží v Mimoni na trati Česká Lípa – Liberec zvítězilo v jubilejním 10. ročníku „nádražáckého Oskara“, soutěže o titul Nejkrásnější nádraží České republiky. Obdrželo 2 713 hlasů z celkového počtu 6 276 hlasů. V pátek 11. listopadu 2016 mu toto ocenění udělili v Hlavním sále Senátu ČR pořadatelé soutěže společně s legendární Popelkou, paní Evou Hruškovou. Nádraží Mimoň obdrželo i Cenu generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Pavla Surého. Paní Eva Hrušková dále udělila titul Pohádkové nádraží stanici Nová Paka město, Rovensku pod Troskami a kavárně Káva s párou v Litoměřicích.

Schéma železničních linek na území Prahy a Středočeského kraje od prosince 2016, foto: ROPID Praha — Prosincová změna jízdního řádu přinese i jednu novinku na první pohled nepatrnou. Označení rychlíkových železničních linek by nově mělo být jednotné, neboť dojde ke sjednocení ministerského a krajského označení. Zatímco dnes například linku z Prahy do Rakovníka označuje Ministerstvo dopravy (MD) jako R24, cestující ji spíše budou znát pod označením R5, které používá Pražská integrovaná doprava. To se však změní. Právě linky objednávané Ministerstvem dopravy budou využívat pouze ministerské označení, jakékoliv jiné bude zrušeno. To se týká i kapesních jízdních řádů ČD, ve kterých dopravce zmíněnou rakovnickou linku dosud uváděl pod kódem D13. Co se ale stane s krajskými spěšnými vlaky? Nebudou cestující zmateni?

Výběr šotoklubu Píše se 17. říjen 2016, zavalen učením a fotkami z Posledního parního víkendu v ČD Muzeu Lužná u Rakovníka kontroluji nejnovější přírůstky v galerii ŽelPage. Mé pozornosti neunikne nový vzkaz, kde se dočítám, že jsem byl nominován na výběr šotoklubu. Bez váhání nominaci přijímám, a vy se tak můžete podívat na to, co mě za poslední dva týdny ve zdejší galerii nejvíce oslovilo.

Jednotka 845/945.001, foto: Arriva vlakyPraha — Zatím relativně nenápadný soukromý dopravce Arriva vlaky plánuje pro období příštího jízdního řádu výrazné rozšíření provozu. Část spojů přibude hned v prosinci, zbytek pak na jaře a v létě příštího roku. Nyní provozuje firma v pracovní dny ve dvouhodinovém taktu spěšné vlaky z Prahy do Benešova u Prahy a o víkendech pak jezdí s jedním párem spojů z Prahy do slovenského Trenčína. Po novu bude provoz na obou těchto současných linkách podstatně rozšířen a přibude nový pár spojů z Prahy na jih Čech, konkrétně do Českých Budějovic, Českého Krumlova a Nové Pece. Nynější jednu jednotku řady 845, původem z Německa, doplní další čtyři jednotky, v sezóně navíc zřejmě vypomůže i souprava Desiro, podobně jako tomu bylo letos. Nejen tyto plány, o kterých na ŽelPage informujeme jako první, dnes odhalili zástupci dopravce na tiskové konferenci.

Integrální taktový grafikon - princip síťové dostupnosti, zdroj: Lichtenegger, M. (1990). Der Taktfahrplan. Dissertation, TU Graz, Graz, 1990 Komentář — Již více než deset let se na české železniční síti setkáváme s taktovým jízdním řádem. Cestující se za tu dobu mnohde naučili, že jim vlak jezdí každou hodinu nebo alespoň co dvě hodiny, a to vždy ve stejnou minutu. Bohužel ne všechny linky mají takto pěkný jízdní řád, některé vlaky během dne totiž v jízdním řádu vůbec nenajdete. Tomuto jevu, kdy se na dané lince jednou či dvakrát denně prodlouží doba taktu, obvykle říkáme díra v taktu, taktová díra či vynechávka. Motivací objednatelů pro vytváření děr v taktu je zcela jistě úspora finančních prostředků, které vynakládají na dopravní obslužnost. Je však tato úspora natolik významná, aby vyvážila všechny negativní efekty vynechaných spojů?

« Novější zprávy | 1 ... 5 6 7 8 9 ... 154 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:48
zapadá v 20:12