..: Články :..

ZSSK Ampeer, označení vozu, foto: Josef Petrák Bratislava — Predbežné plány Železničnej spoločnosti Slovensko na nákup ďalšej série nových vozňov pre diaľkovú dopravu dostávajú reálne obrysy. V súlade s informáciami, ktoré nášmu magazínu poskytol riaditeľ úseku technicko–technologickej prípravy prevádzky ZSSK Miloš Slávik, plánuje slovenský národný dopravca do leta kúpiť ďalších 10 novostavieb veľkopriestorových vozňov pre diaľkovú dopravu. Súčasťou tendra je opcia na ďalších 30 vagónov, z ktorých časť by mala disponovať tlakotesnou skriňou pre maximálnu rýchlosť 200 km/h. V prípade realizácie celej objednávky tak ZSSK získa vôbec prvé vozne tejto kategóriu pre denné diaľkové vlaky. Celková cena kontraktu vrátane opcie je predpokladaná na 65 až 75 miliónov € (1,67 - 1,93 mld. Kč) s dobou realizácie 42 mesiacov od podpisu zmluvy.

Desiro Classic dopravce RegioJet, Olomouc hl.n., foto: Juraj KováčOlomouc — Po dvou týdnech od začátku českého železničního jara se závan 21. století na kolejích přesouvá ze severních Čech do Olomouckého kraje, kam RegioJet v pátek ráno dovezl první propagační žluté Desiro Classic, zatímco druhé dorazilo v sobotu, doprovázené posílenou reklamní letkou Českých drah. Cestující na Olomoucku si tak teď mohou až tři týdny užívat úroveň železničních vozidel, jakou dosud nezažili a patrně ještě dlouho let nezažijí. Z pohledu žlutého dopravce je olomoucké hejtmanství další v řadě, které jeho nabídku na provoz osobních vlaků ani neposoudilo a smlouvu na 10-15 let uzavřelo přímo s Českými drahami, ačkoli byla o 40 milionů dražší a úřad v ní vyjednal jedny z nejhorších podmínek v oblasti obnovy vozového parku ze všech krajů ČR. RegioJet teď bude týden jezdit s cestujícími na trati Olomouc - Uničov a poté se přesune na "městskou" trať 275 v úseku Olomouc - Senice na Hané. Na druhé straně obyvatelé Nezamyslic poprvé v životě uvidí na svém nádraží CityElefanty, a to dokonce až do 31. května. Na olomouckých lokálkách zase cestující sveze Regio-Shuttle. Již teď je tedy jasné, že i když obyvatelé Olomouce letos ještě zažijí velkou rekonstrukci hlavního nádraží, největší železniční událostí roku i tak zůstane žluté jaro s modrou ozvěnou.

Jednotka 642 Desiro Classic, RegioJet, Děčín hl.n., foto: Juraj Kováč Děčín — Co se stane, když propagační vlak hned při své první jízdě nabere 45 minut zpoždění, a ani dvě spojené jednotky přitom neposkytnou dostatek místa, aby lidé nemuseli stát? Pokud tipujete otrávené a rozhořčené cestující, mýlíte se. Ukazuje se totiž, že i některé problémy, které dosud ve vlaku řešit nešlo, najednou řešení mají. Stačí přitom, aby ten vlak byl žlutý a nesl kód dopravce CZ-RJ. Po uplynulé sobotě zkrátka nemůže být pochyb: RegioJet umí – nejenže na sebe už týden strhává pozornost médií a plní diskusní fóra, ale v průběhu několika málo dní předvedl něco, co si se vší vážností dovoluji nazvat malou revolucí na české železnici. Již ve čtvrtek žlutý dopravce předvedl, že dokáže jezdit; tři dny nato vytáhl do vlaku lidi, kteří po kolejích cestovali naposled před lety, a naplnit jimi soupravu s kapacitou 220 míst. To vše navíc na lokálce, na niž byl osobní provoz zastaven z důvodu nízké vytíženosti. Dvě žlutá Desira stačila rozhýbat státního dopravce k nevídaným manévrům na severu Čech a za pár dní dosáhla toho, že pod pojmem „žlutý vlak“ si už nikdy nikdo nevybaví regionovu. Na první veřejné jízdě po Kozí dráze jsme nemohli chybět, a tak jsem v pátek převzal redakční štafetu po Josefu Petrákovi a zamířil na sever získat odpovědi na otázky, které plnily i zdejší diskuse: Dokáže RegioJet oslovit? Jaké jsou služby na palubě? A jak rychlý je vůbec ten palubní internet?

vagon Bt - interiér, foto: manil Praha — Podle Českého rozhlasu udělilo Ministerstvo dopravy za první tři měsíce letošního roku Českým drahám pokutu v rekordní výši 1,5 milionu korun za nedostatečnou čistotu osobních vozů. Tato částka přitom převyšuje sankce za celý loňský rok. Důvodem ale není radikální změna stavu vagonů, ale výrazně intenzivnější kontroly ministerských úředníků, kteří sledují deset vybraných kvalitativních kritérií a mohou za každý jednotlivý prohřešek oproti požadavkům udělit smluvní pokutu až ve výši 5000 Kč. Uloženou sankci dráhy neplatí přímo, ale bude jim stržena z výše subvence na základní dopravní obslužnost. Po medializaci výsledků častějších kontrol ze strany ministerstva se teď do vlaků chystají i zástupci krajů, kteří se zaměří na osobní a spěšné vlaky ve svých regionech.

14.4.2010 - 13:00 - Nový polootevřený eTiket: z Prahy až na drážďanské letiště

Mapa S-Bahn Dresden, foto: Wikimedia Commons (public domain)Praha — Pro cestující, kteří se pro svou cestu do zahraničí chystají využít leteckou dopravu, připravují České dráhy novou nabídku. Vedle Airport Expressu a dvou veskrze neúspěšných pokusů s leteckými společnostmi ČSA a SkyEurope teď dopravce chystá zvýhodněnou zpáteční jízdenku eTiket, platnou pro cesty z Prahy až na letiště v Drážďanech. Elektronický doklad v ceně 26 € bude možné od 1. května využít pro cestu vlakem EuroCity v úseku Praha – Dresden Hbf i na lince S2 drážďanského S–Bahnu až do stanice Dresden–Flughafen. Zatímco cesta na letiště je vázána na konkrétní datum a spoj, zpět lze cestovat kdykoliv v průběhu měsíční platnosti jízdenky, ovšem až po označení dokladu razítkem u určené přepážky na letišti. Nový eTiket Dresden + letiště bude možné tradičně zakoupit pouze přes internet nebo telefonicky a jeho využití bude omezeno na přímé denní vlaky EuroCity. Další novinkou pro létající cestující pak ČD chystají na 13. června, odkdy bude možné zakoupit jízdenku do tarifního bodu Praha letiště (NAD) i v zahraničí.

Zdroj: České dráhy

Ing. Miloš Slávik, foto: magazín Škodovák, Škoda TransportationPlán je jasný: 378 klimatizovaných vozňov, 38 moderných regionálnych jednotiek, k tomu 52 menších "revitalizácií" a takmer úplná likvidácia radu 810 – taký je cieľový stav vozidlového parku Železničnej spoločnosti Slovensko do konca roku 2012. Proces, ktorý už viac než desaťročie prebieha formou masívneho rekonštrukčného programu a veľmi sporadických dodávok nových vozidiel, zásadne zmenil svoju podobu v uplynulých dvoch rokoch, keď na slovenské koľaje začali hromadnejšie prichádzať novostavby a zlepšenie sa pomaly začína premietať aj do regionálnej dopravy. Nie je to však bez problémov a rozsiahlych prevádzkových výpadkov, ktoré dlhodobo vzbudzujú kritiku. Čo teda na slovenských tratiach môžeme očakávať? V čom bude "slovenský ešus" (671) odlišný od CityElefanta? Aká bude nová jednotka 861? Kedy sa u ZSSK dočkáme vozňov na 200 km/h? A prečo majú niektoré rekonštruované vozidlá také problémy so spoľahlivosťou? Spýtali sme sa človeka, ktorý kedysi stál pri príchode 3. generácie škodováckych rušňov na Slovensko, roky školil strojvedúcich a dnes má u slovenského národného dopravcu na starosti všetko, čo sa týka vozidiel. Na otázky ŽelPage odpovedal riaditeľ Sekcie technicko-technologickej prípravy prevádzky ZSSK Ing. Miloš Slávik.

Spišská Nová Ves — První dubnový den na Slovensku poznačila železniční tragédie: krátce po 11.30 v žst. Spišská Nová Ves narazila lokomotiva 131.051/052 ŽS Cargo Slovakia zezadu do stojícího Os 7809 ve směru Košice (odj. 11.33). Nehodu nepřežili tři lidé, dalšího museli hasiči přibližně 17 minut vyprošťovat z kabiny lokomotivy a nyní bojuje o život v košické nemocnici. Všichni mrtví patří k posádce lokomotivy, která před polednem vyjela na zkušební jízdu po opravě v depu SNV; zřejmě kvůli selhání elektrodynamické brzdy však stroj vjel vysokou rychlostí na obsazenou kolej. Další dva lidé ze zadního stanoviště před srážkou stihli vyskočit. Kromě čtvrtého strojvůdce bylo zraněno 15 cestujících osobního vlaku, z nichž nikdo není v ohrožení života. Vyšetřování příčin neštěstí probíhá.

Převoz prvních dvou bistrovozů ARmpee k ČD, 6.3.2010, Žilina, foto: Juraj Kováč Žilina/Hranice — Cestující v Česku je vyhlížejí už od ledna, teprve od pondělí se ale dočkají. Nebude jich sice šest, ale prozatím jen dva; nebude v nich působit JLV, ale prozatím SD Train Catering; a nebudou jezdit do Mnichova, Žiliny ani Wiener Neustadt, ale prozatím jen do Třince a Bohumína… nicméně, jsou tady. První dva zcela dokončené bistrovozy řady ARmpee včera večer přijely ze Slovenska do Prahy, odkud se dnes ráno vydaly do Bohumína k přípravě na zkušební provoz na pravidelných spojích Českých drah. Na první jízdu ve zcela „najbrtizované“ 1. třídě se tak mohou těšit cestující pondělního IC 580 Hutník z Třince do Prahy, za nímž bude následovat předpolední IC 542 Leoš Janáček. Ve zkušebním provozu první dva vozy setrvají do konce března.

Logo Hyde park ČT24, foto: Česká televize Praha — Ačkoliv kontakt se zákazníky označuje za klíč k úspěchu většina moderních firem, skutečná možnost přímé komunikace s klientem bývá, zejména u velkých společností, často dosti omezená. Mezi několik vzácných příležitostí přednést své připomínky a položit dotazy přímo zástupci vedení Českých drah se tak zapsalo včerejší vysílání interaktivního pořadu Hyde park ČT24 na zpravodajském kanálu České televize. V pozici hosta ve studiu se ho zúčastnil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek, který před několika měsíci prezentoval plány dopravce na obnovu vozového parku i v rozhovoru pro magazín ŽelPage. Ačkoliv se včerejší diskuse s diváky nesla v obecnějším duchu a zasáhla témata od zpoždění vlaků až po In–karty, přinesla i několik důležitých informací pro ty, kteří dění na české železnici sledují podrobně. Týkají se především plánů na opětovné zajíždění pendolina na Slovensko, kvalitativních parametrů nově modernizovaných vozů, ale i osudu jídelních vozů na dálkových rychlících.

141.018, Kraličky, foto: Johník Polička/Prostějov/Trenčín — Jízdní řád 2009/2010 zatím neplatí ani měsíc, a už se dočkal první mimořádné změny. Dotkne se několika spojů na základě připomínek objednavatelů vlakových spojů. Mírného posílení pravidelných spojů se tak dočkají cestující na Poličsku a Prostějovsku; drobná úprava pak vyjde vstříc některým cestujícím z oblasti severního Považí na Slovensku. Naopak nenaplněn zatím zůstává plán Českých drah nasadit od tohoto týdne na vybrané spoje moderní bistrovozy řady ARmpee. Rozsáhlejší změny pak lze očekávat v rámci pravidelné změny v GVD, která se uskuteční 7. března 2010.

Nové webové stránky ČD, prosinec 2009, foto: ŽelPagePraha — Největší český železniční dopravce o uplynulém víkendu nezměnil pouze jízdní řády a tarif — zásadní obměnou prošly i jeho webové stránky, které ve své původní podobě jen s drobnými úpravami sloužily veřejnosti bezmála pět let. Novou verzi přitom dráhy avizovaly již před měsícem, kdy v rámci příprav upozorňovaly na některé funkční novinky. Od nedělního rána tak stránky na adrese www.cd.cz postupně mění svou tvář v duchu tří hlavních hesel: Najbrt, polopatičnost, interaktivita. Podívali jsme se, co vše je na webu ČD nového a jak si stojí v porovnání s největšími dopravci sousedních zemí.

Bratislava — Stejně jako ve zbytku Evropy, i na Slovensku se v noci na zítřek mění jízdní řád železniční dopravy. Spíše než změnou bychom však novinky pro následující rok mohli nazvat drobnou obměnou, jakou běžně vídáme v březnu a červnu: objednávka osobní dopravy pro GVD 2010 totiž věrně kopíruje končící jízdní řád a navlas stejný zůstává nejen objem výkonů ve výši 31 959 000 vlkm, ale dokonce i počet spojů, které Železničná spoločnosť Slovensko denně vypraví. Mezi 1 689 pravidelnými vlaky ovšem dochází k dílčím změnám v trasách, frekvenci, a zejména zajištění přípojů, jež ZSSK prezentuje jako hlavní bod nového jízdního řádu.

Pendolino slaví 5 let provozu, logo na soupravě, foto: Josef Petrák Praha/OlomoucÚterý, krajské úřady: Poslední z krajských zastupitelů schvalují objednávku železniční základní dopravní obslužnosti (ZDO) pro území svých regionů a všech třináct smluv odchází na ředitelství Českých drah.
Středa, hlavní nádraží v Praze a hotel Gemo v Olomouci: Zatímco dráhy mají dvojitý důvod slavit, Sdružení železničních společností v čele s výrazně žlutým RegioJetem a jeho mateřskou společnosti Student Agency veřejně protestuje a poukazuje na nesrovnalosti vzniku nových kontraktů ČD. Motivace konkurenčních dopravců je jasná: dosáhnout vypsání výběrových řízeních a získat tak transparentním způsobem šanci se o provozování vlaků ucházet. Zatímco tedy v Praze pendolinu k úspěšným pěti letům provozu blahopřál i 35-násobný zlatý slavík Karel Gott, delegace SŽS a RegioJetu v Olomouci představily dosud nejpodrobnější informace o svých aktivitách a plánech, stejně jako mediální protestní kampaň.

peníze Praha — Měsíc prosinec si většina lidí — alespoň tedy těch, kteří s železnicí přicházejí do kontaktu častěji, než jen zastavením auta před přejezdem — spojuje zejména se změnou jízdního řádu. Málokdo ale ví, že letošní prosinec pro železnice v celé Evropské unii přinese daleko více, než jen změny spojů a občasné tarifní rošády. Snažíte–li se teď vzpomenout si na nějakou zprávu z uplynulých dnů, která by o převratných změnách na evropských kolejích informovala, snažíte se marně. Základy chystané malé železniční revoluce totiž sahají o celé dva roky zpět, do října 2007. Na zasedání rady ministrů dopravy, telekomunikací a energetiky všech 27 členských států EU bylo tehdy schváleno přijetí dvou evropských nařízení, které ve stejném roce odsouhlasili poslanci Evropského parlamentu. Obě se zásadním způsobem týkají železniční dopravy, obě začínají platit zítra, 3. prosince 2009, a obě díky promptní intervenci vlády i krajů české občany minou. Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1370/2007 a 1371/2007 některým zájmům v Česku nehrají do karet, a tak se politici rozhodli utíkat.

RŽDMoskva — Pravděpodobně teroristický útok stál podle předběžných vyjádření ruských vyšetřovatelů za pátečním vykolejením expresu na trase Moskva – Sankt Petěrburg, které si vyžádalo nejméně 22 obětí a 55 zraněných. K nehodě vlaku 166 "Něvský expres" došlo v 21:37 místního času v úseku mezi stanicemi Alešinka a Uglovka. Na místo byli ihned vysláni záchranáři, včetně vojenské mobilní nemocnice. Policie prozatím za nejpravděpodobnější příčinu neštěstí považuje teroristický útok s odvoláním na výpovědi svědků, podle nichž se těsně před vykolejením ozvala hlasitá rána.

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 ... 5 6 7 8 9 ... 13 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:42
zapadá v 20:17