..: All news and reports - Evropa :..

ALEX/Arriva, dvoupatrové vozy, Neumark, 16. 11. 2009, foto: Harald Heinrich Německo — Minulý čtvrtek, 11. března 2010, informovaly Financial Times Deutschland (FT D), že německá Deutsche Bahn (DB AG) zřejmě usiluje o koupi britského konkurenta Arriva. Ta provozuje formou dceřiných společnost dopravu ve dvanácti evropských zemích, včetně českých autobusových dopravců Transcentrum bus Kosmonosy u Mladé Boleslavi (2006), Bosák Bus Dobříš (2007) a Osnado Trutnov (2007), v Německu pak regionální železniční a autobusovou dopravu v Bavorsku či Sasku, ale i v dalších regionech země. Arriva potvrdila, že existuje možná nabídka k její koupi. Její hodnota by mohla dosáhnout až 2 mld. eur. DB se nechce k této otázce jakkoliv vyjadřovat s tím, že fámy z trhu nekomentuje. Vyjednávání o koupi zřejmě začalo již za dob bývalého generálního ředitele koncernu DB Hartmuta Mehdorna. Šéf drah Rüdiger Grube údajně hledá možnost nákupu tohoto podniku již několik měsíců. Konkrétní nabídka by podle FT D mohla být předložena příští týden.

Oficiální vytvoření aliance XRail, foto: XRail Evropa — V duchu vytvoření společné aliance pro přepravu vozových zásilek Xrail v Evropě se nesla 18. února schůzka zástupců sedmi hlavních evropských operátorů železniční nákladní dopravy konaná ve švýcarském Curychu. Mezi hlavní cíle vznikající aliance patří poskytování mezinárodní železniční přepravy efektivnějším a pro zákazníky komfortnějším způsobem. Aliance chce také výrazně zvýšit konkurenceschopnost železniční dopravy vůči silniční a vrátit tak dopravu zboží zpět na železnici. Spolek tvoří sedm dopravců s působností v 11 zemích – ČD Cargo, CFL cargo (Lucembursko), DB Schenker Rail (Německo, Holandsko, Dánsko), Green Cargo (Švédsko, Norsko), Rail Cargo Austria (Rakousko, Maďarsko), SBB Cargo (Švýcarsko) a SNCB Logistics v Belgii.

Siemens Velaro RUS, foto: Messe Berlin Řím/Amsterdam/Moskva — Prosinec přinesl příznivcům rychlé kolejové dopravy hned tři dobré zprávy. S 13. prosincem a novým jízdním řádem v Itálii začal pravidelný provoz na dvou nových vysokorychlostních tratích. V Nizozemsku ve stejný den začal pravidelný provoz rychlovlaků Thalys PBKA na HSL-Zuid a navazující belgické HSL 4. V Rusku pak 18. prosince v pravidelném provozu poprvé vyjel rychlovlak Sapsan. Naopak zprovoznění letos z většiny dokončené LGV Perpignan–Figueres zatím zůstavá v nedohlednu.

ikona ŽP, foto: CSPSV Síť SŽDC/Praha/Brno/Olomouc/Bratislava — (Konec 18:00) Zazvonil zvonec a on–linu je konec. Za celých 36 hodin našeho sledování nedošlo k vážnějším komplikacím na sítích SŽDC a ŽSR, většina vlaků jede na čas, s drobným zpožděním nebo naopak náskokem. V České republice je jediným opozdilcem EC 102 Polonia a na Slovensku R 608 Kúpele Lúčky, který bohužel usmrtil osobu v kolejišti. Od redakčního kormidla se s vámi pro dnešek loučí Josef Petrák, děkujeme všem z redakce i čtenářům, kteří přispěli informacemi či fotkami nebo nabídli pomocnou ruku při psaní zpravodajství. Vám čtenářům děkuji za přízeň a možná za rok na shledanou při další relaci.

GVD 2008: Na co vlastně čekají?, foto: Josef Petrák Česko/Slovensko/Rakousko – Proč se jízdní řády mění každý rok, a proč v prosinci, o tom můžeme vést dlouhé večerní debaty. Nic to ale nemění na tom, že ten současný nám končí již tuto sobotu, 12. 12. 2009 o půlnoci. České dráhy, stejně jako okolní drážní společnosti, již nové JŘ zveřejnily nebo přímo oficiálně představily. Některé změny jsou zajímavé, jiné spíše nepotěší. Letošní druhá prosincová neděle přinese, mimo jiné, téměř úplné uzavření jednoho z uzlových mezinárodních nádraží ve střední Evropě – stanice Wien Südbf., kompletní změnu mezinárodních tarifů a mnohé další novinky, na které bychom rádi upozornili. Změny v dálkové dopravě pro rok 2010, zejména v České republice a okolních státech, již rekapituloval náš redakční kolega Twix. Pokud jste nedočkaví, začtěte se do tohoto článku. Rovněž řazení vlaků ČD a ZSSK pro následující rok je již částečně dostupné.

ČD 754.026 v barvách Najbrt, R 667 Petr Vok, 21. 11. 2009, foto: Tomáš Kubovec Praha – Neděle 13. prosince 2009 přinese kromě jiného zcela nový jízdní řád vnitrostátních a mezinárodních spojů, drobné i výraznější úpravy vnitrostátního tarifu Českých drah, podle všeho také 10letou smlouvu pro ČD od Ministerstva dopravy ČR i všech krajů ČR, nové a staronové názvy vlakových spojů, exotické jízdní relace a víceméně stejný vozový park jako letos, jen stále více v bledě modrém. Podle parametrů dojednávané smlouvy má být příští rok pro dopravce 2% ziskový za předpokladu, že se zvedne sazba DPH z 9 na 10 % a bude podepsána tolik diskutovaná dlouhodobá smlouva mezi Ministerstvem dopravy, resp. kraji a ČD. Nejzásadnější zprávou pro cestující ale zřejmě je, že obyčejné a zákaznické jízdné dráhy slíbily nezvyšovat.

Polské tarifní letáky, foto: SMall42 Praha/Berlín – České dráhy nabízí dražší jízdní doklady než Německé dráhy, alespoň podle tvrzení redaktora České televize v reportáži odvysílané v sobotu 31. 10. 2009. Jak je to možné? Do přímého cenového porovnání jsou postaveny mezinárodní jízdenky dle základního mezinárodního tarifu, které vám prodají na kterékoliv mezinárodní pokladně Českých drah, a akční nabídka eTiket, kterou si můžete pořídit na telefonické lince nebo e–shopu ČD, s nabídkou Europa–Spezial Tschechien nabízenou on–line i v pokladnách DB. Defacto se porovnává neporovnatelné, což se pokusíme vysvětlit na přímém srovnání těchto dvou zajímavých nabídek. Problém mezinárodních nabídek je ovšem komplikovanější, ať už diskutujeme ceny mezinárodního tarifu nebo nepřehledné množství národních ujednání a dalších akčních slev z něj.

okruhy_a, foto: ThomasEvropa — Ač to na české železnici není tolik patrné, evropští výrobci kolejových vozidel, ale i technologií pro infrastrukturu, se můžou přetrhnout ve vývoji nových produktů a jejich distribuci provozovatelům. Vzhledem k počtu cestujících, které železnice každodenně přepravuje na rozličné vzdálenosti, musí být testování produktů k tomu určených věnována maximální pozornost. V prvé řadě jde samozřejmě o bezpečnost přepravovaných osob a posádky; nelze však zapomínat i na spolehlivost a účinnost, neboť právě tyto veličiny bedlivě sledují potenciální zákazníci, mající potřebu co největší úspory provozních nákladů, a tedy i rychlé návratnosti investovaných prostředků. Realizaci dalších zkoušek pak určuje typ produktu — u vozidel jsou to různé testy dynamiky, u prvků infrastruktury jejich odolnost vůči různým výkyvům a mimořádným stavům. Zcela pochopitelná tak je nutnost certifikace takových center, jejichž výsledné testovací zprávy mají patřičnou váhu a skutečně dokazují kvalitu a možnosti předmětů zkoušek. V následujících odstavcích se blíže seznámíme s místy, kde lze takovéto kousky provádět — nejvýznamnějšími zkušebními centry v Evropě. Konkrétně se podíváme na důvěrně známé zařízení u Velimi, jeho německý protějšek Wegberg-Wildenrath a francouzský okruh ve Valenciennes.

Sir Nicholas Winton s modelem parní lokomotivy, foto: České dráhy, a.s. Praha / Londýn — Před 70 lety, v roce 1939, kdy nacistické Německo ohrožovalo celou Evropu před vypuknutím 2. světové války, se udál ojedinělý skutek. Britský bankovní úředník Nicholas Winton tehdy zorganizoval mise pro záchranu převážně židovských dětí, kterým hrozila téměř jistá smrt ve vyhlazovacích táborech. Od března do září 1939 se mu takto podařilo z Prahy do Londýna odvézt vlakem a zachránit 669 dětí, které našly azyl v rodinách britských občanů. Bohužel po vyhlášení 2. světové války, kdy 1. září 1939 Hitler vtrhl do Polska, byly hranice uzavřeny a největší transport, který měl převézt dalších 250 dětí, již nevyjel. Nicholas Winton o tomto skutku nikdy nikomu neřekl a událost rychle upadla v zapomnění, až jednou jeho manželka Greta při náhodném úklidu půdy našla dokumenty týkajících se dětských vlakových transportů.

475.101, foto: piitrJeden vázací šanon, co mi v rámci hledání místa ve skříni bez ustání překáží, má obsah vskutku internacionální. Nadšen články v Železničářích osmdesátých let o evropských „mountainkách“ či „Létajícím Skotovi“, v aufru jsem popsal pár A-čtyřek, polepil to vystřiženými fotkami z oněch Železničářů a doplnil několika přičinlivými vlastními kresbami. No považte; koho může nechat chladným, čte-li třeba následující řádky?

Graf počet cest na obyvatele země EU, foto: UIC a ČDPraha – Podle statistik Mezinárodní železniční unie (UIC) patří Česká republika k zemím, kde lidé cestují vlakem velmi často – nejvíce z nových členů EU a častěji než v mnoha starších členských zemích. Může za to zejména hustá železniční síť, široká nabídka spojů, přičemž jednotlivé relace jsou obsluhovány v pravidelných intervalech, i dlouholetá tradice železniční dopravy u nás, kdy některé relace jsou pro autobusovou či individuální dopravu nevhodné, případně nemohou časově konkurovat. Příkladem za všechny je relace Praha – Ostrava, kde se reálně jezdí za tři hodiny (2:59 h). Údaje UIC potvrzují, že výspou železniční dopravy je Švýcarsko, kde každý občan cestuje vlakem v průměru 50× za rok; poloviční zájem projevují obyvatelé Německa a za nimi se drží Belgie a Nizozemí, které je, stejně jako Švýcarsko kolébkou tzv. taktového jízdního řádu. České republice patří 6. příčka se 17 cestami za rok na obyvatele. Díky stále se rozšiřující nabídce komerčních slev pro mezinárodní relace pak stoupají tržby i v této oblasti.

logo-ESNESN Train - V sobotu 28.3. měl vyjet na svoji dlouhou pouť speciální vlak ESN Train. Jak jsme v nedávném reportu psali, jedná se o 25 dnů trvající jízdu po celé Evropě pořádanou v rámci programu Erasmus. V pátek v noci se na oficiálním webu objevilo upozornění, že není vše v pořádku, start je ohrožen. Během soboty byla na webu informace, že vlak jeden z hlavních partnerů pravděpodobně odřekne a že probíhají jednání, co dál. Konečný osud vlaku byl naplněn v 17:00, kdy se na stránkách objevilo obávané: "Vlak je zrušen". Dle prvních neověřených informací se zdálo, že příčinou jsou nezaplacené faktury od jednoho z hlavních investorů.

Turecká jednotka HT65000, foto: HalfaliveAnkara - V pátek 13. března turecký premiér Recep Erdoğan oficiálně zahájil provoz na 245 km dlouhé železniční trase, spojující metropoli Ankaru s 600-tisícovým univerzitním městem Eskişehir. Trasa zahrunuje i 206 km dlouhý úsek nové trati Esenkent - Eskişehir. Výstavba trati začala v roce 2003, přičemž podle původních plánů měl být provoz zahájen již v roce 2007 (a to na delší trase Ankara - Istanbul). Na trase jsou provozovány jednotky řady HT65000 od španělského výrobce CAF, které dosahují maximální rychlosti 250 km/h.

ESN TrainsZcela neuvěřitelný projekt, který nemá obdoby se odehraje od 28.března 2009, kdy se na cestu vydá zvláštní vlak, který pojede napříč Evropou. Jeho trasa má délku přes 12 000 km, kterou zdolá za 25 dní a projede při ní 18 Evropskými zeměmi včetně České republiky. Má za úkol spojit dohromady tisíce lidí a podpořit dialog mezi kulturami jednotlivých států Evropy. Vlak započne svůj maraton ve stanici Bratislava-Petržalka naší sousední země, kam by se měl také po 25 dnech vrátit. Vlak pojede převážně v noci, aby účastníci měli přes den čas pokochat se celkem čtyřiceti městy, ve kterých bude plánovaná prohlídka. Bude možnost seznámit se s velkým množstvím památek UNESCO či jiných památek nebo se dozvědět něco o historii, kultuře a způsobu života každého místa. Program se bude skládat z denního a večerního, kdy denní bude hlavně prohlídka měst, různé sportovní akce, koncerty a další činnosti, které se budou odehrávat mimo vlakovou soupravu. Večerní program bude probíhat přímo v soupravě vlaku, který už bude uhánět do dalšího města či státu. Večerní program bude zahrnovat akce jako taneční kurzy, jazykové kurzy, hry, prezentace či semináře.

Bzmot 398 (InterPici), Putnok, foto: tomi S fotografovaním železnice som začal asi pred štyrmi rokmi s mojou prvou "krabičkou" Hewlett-Packard. Teraz je to činnosť, pri ktorej sa dokážem najlepšie uvoľniť a relaxovať. Popri tom milujem hory a aktívne fandím futbalovému klubu Inter Bratislava. Všetko sú to časovo náročné záľuby a keďže počet dní dovolenky nepustí, často je nutné ich skombinovať. V uplynulom roku som pri koľajniciach strávil veľa času a na tomto mieste vám ponúkam krátku bilanciu.

« Newer messages | 1 ... 3 4 5 6 7 ... 10 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2019 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. eShop offeropen/close
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 04:52
sets at 21:14
:. New on VLAKY.NET
Poslední příspěvek 120 rokov trate Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty
Nedávno spomenuté 120. výročie trate Lužianky – Hlohovec – Leopoldov možeme doplniť ďalším, rovnako okrúhlym výročím. S tou traťou totiž súvisí aj trať Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty, ktorá predstavuje ...

Poslední příspěvek Parádní wolsztynská „Parada parowozów 2018“
Mezinárodní setkání parních lokomotiv v místě posledního pravidelného normálněrozchodného parního provozu je tradičním fenoménem. Letos se do polského Wolsztyna vydala i moje maličkost a byla svědkem již ...

Poslední příspěvek ZSSK predstavila 2. zmenu cestovného poriadku
V nedeľu 10. júna 2018 vstúpi do platnosti 2. zmena Cestovného poriadku 2017/2018 (GVD). Vďaka vlakom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) budú ľudia z okolia hlavného mesta cestovať rýchlejšie, ekologickejšie ...