..: Nákladní železniční dopravu v Evropě čeká růst :..

Ilustrační obrázek Železniční nákladní doprava v posledních desetiletích vyklízela v Evropě prostor jiným druhům dopravy. V poslední se tento negativní trend podařilo zastavit a dráhy pomalu dostávají druhou šanci. Podle expertů německého institutu dopravního výzkumu SCI Verkehr z Kolína nad Rýnem a jejich studie Trh železniční nákladní přepravy v Evropě 2007 – 2015 již v letech 2005 a 2006 obrat železnice vzrostl meziročně o 14 procent — a situace by se v nejbližších letech měla nadále zlepšovat, částečně i díky novým trhům.

Obrat evropských drah z nákladní dopravy se v roce 2006 meziročně zvýšil o 14,3 procenta na 20 miliard € Jen na Balkáně a v Turecku ovšem celkový obrat carga představoval 20,4 miliardy €. Nejvyšší obrat zaznamenaly železnice Německa a Polska, pomyslnou třetí příčku ve zmiňovaném období obsadili Rakušané. Francie v tomto ohledu skončila až pátá. Do první šestky se dostala i nákladní doprava Velké Británie a Itálie; tamní podniky zabraly celé dvě třetiny celoevropského obratu (13,7 miliardy €).

Nákladní dráhy téměř všude v Evropě vzrostli o dvouciferné číslo, zejména proto, že se dopravcům daří získávat nové zakázky a dokonce přebírat zákazníky jiným druhům nákladní dopravy, zejména silniční. Příjmy drah navíc pozitivně ovlivnilo přenesení zvýšených nákladů na zákazníky

Francouzi dopadli s obratem nižším o 70 milionů €. Za hlavní příčinu autoři studie považují skutečnost, že SNCF Fret díky restrukturalizačním krokům zhoršily svou nabídku, což vyvolalo odliv zakázek. Dalším problémem je podle nich vstup jiných dopravců na francouzské koleje, protože Francie stále blokuje plné uvolnění domácí železniční dopravy. Konkurenci se jen vykazuje v určitých relacích. Očekává se další růst.

Zpracovatelé studie očekávají, že na celoevropské úrovni se do roku 2015 v důsledku lepších rámcových podmínek výrazně urychlí růst železniční nákladní přepravy. Obrat všech nákladních drah v Evropě (34 zemí) v roce 2015 podle SCI vzroste z úrovně roku 2006 o 28 procent na 26,2 miliardy €. Železnice přitom již v dnešní době začínají očekávat pozitivní obrat. Vedle SCI Verkehr totiž k podobnému závěru v nedávno zveřejněné analýze dospěli i odborníci z Transport Intelligence. Zatím však železnice v tempu růstu objemu přepraveného zboží s devíti procenty zaostává za silniční (plus 37,9 procenta), námořní (plus 34,6 procenta) a leteckou dopravou (plus 31,1 procenta) i vnitrozemskou plavbou (plus 10,2 procenta).

Zdroj: Dopravní noviny


Aleš Drobný Poslat mail autorovi | 23.4.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Evropa


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
26.04.2008 (22:34)  
Kdyz reaguju na nekoho, tak tezko muzu "neco rict", kolego pekari.

BTW - mas cisla z Nemecka, Francie aspol. kolik procent obalu se vraci do vyroby diky tem zaloham? A jak je tomu u nas diky tem popelnicim? A obecny dotaz - proc vysvetlujes princip sberu odpadu ve Francii na zeleznicnim webu v tematu o nakladni zeelznicni doprave vlastne? Prece mas tolik co rict:)
registrovaný uživatel pekař 
26.04.2008 (20:50)  
Já bych jen doplnil kolegu M, který toho opět hodně napsal a nic neřekl. Záloha na PET je nejekologičtějším řešením, dokonce lepším než záloha na sklo. Svého času i u nás, snad se opět obnoví.
Jinak od věci není ani odlehčené sklo, tak zase buzerují své zákazníky obchodníci například ve Francii.
registrovaný uživatel M 
26.04.2008 (0:46)  
Ekologicke dane? No, treba ty biopaliva, to je superekologicka vec a vubec tyhle "ekologicky" veci jsou super... Priklad s Matonkou - kdyz si koupis dve flasky misto jedne, tak zaplatis vic bez ohledu na to, jestli je to v plastu nebo skle - protoze vyroba toho je proste drazsi, to je snad elementarni vec. Pullitrova flaska s vodou stoji bezne v podstate stejne jako to samy v 1,5l. Nechapu, proc do toho tahas, jestli je to sklo nebo PET.
Proc PET valcuje sklo je nasnade - je to ve vsech smerech levnejsi. Je to lehci (takze preprava levnejsi), nemusis to vracet, nemusis se s tim tahat (tezko si koupis devet litru mineralky ve skle), nerozbije se ti to. Zaloha na PET jak je v Nemecku? No, mozna, jen nevim, jestli je to jeste ekologie nebo uz buzerace. O dost lepsi by bylo zavadeni tech barevnych popelnic na sidliste. A myslim fakt uplne vsude - ne dve popelnice na petky na sidlisti pro 20 tisic lidi. Cesi pry tridi dost. Ale jsou lini. Stejne funguje i ta doprava. Da se nutit nebo se da nabidnout alternativa...
JInak ta ekologicka dan se jmenuje dan z maziv a paliv (nebo tak nak). Jestli je nizka? No mozna jo. Ale jeji zvyseni znamena inflaci, protoze masivni presun na zeleznici je proste sci-fi. Tam se hodi ten pisek. Nehodi se tam ale moc mliko. Takze ekologickou dan? Dobre, ale rekni i B - tj. inflaci.

Na ktere hlavni trati ze jsou Luhacovice? Ono je to totiz tak, ze nez by se v Luhacovicich naplnil vlak nebo i vagon, tak ta prvni zasilka by tam lezela tyden. Potom nekdy by se to rozjelo a trikrat by se to prekladalo nez by se to teprve dostalo na hlavni tah. Holt, vetsina bank taky nema pobocku v kazde dire (i kdyz by tam par lidi jiste ucet melo). Proc? Protoze se to nevyplati - dan-nedan, dotace-nedotace...
registrovaný uživatel Semík  mail  
25.04.2008 (22:44)  
a druhý problém je, že tu nejsou ekologické daně. Jak si mám vysvětlit, že matonka v plastu 1,5 litru je za 12,90,-Kč a když chci koupit 2 sklenky 0,7 litru tak mě to stojí 16,-Kč. A ještě toho mám míň a musím se tahat zpátky s prázdnýma sklenkama. Tady je chyba na straně státu. Neříkám dotovat vše, ale pokud je možnost přepravy ekologičtější variantou, tak na ostatní přepravu uvalit ekologickou daň. Prostě ekologie musí být levnější a za rychlost musím platit a ne že dnes je ekologie dražší a pomalejší.
registrovaný uživatel Semík  mail  
25.04.2008 (22:34)  
no já vidím problém v tom, že se zrušili nákladiště a rampy ve stanicích. Např. 346 v Luhačovicích není rampa, v Biskupicích už není manipulační kolej, takže Luhačovicko dnes už nikdo nákladním vlakem neobslouží. Paradoxně poslední 2 vozy, které se vyložili v Biskupicích byly s nákladem soli pro silničáře. V poslední době se hodně psalo o zrušení přeprav banánů po železnici. Co vlastně bude dráha přepravovat až dojdou zásoby uhlí, železné rudy, písku a dalších komodit, které drží cargo nad vodou?
registrovaný uživatel M 
25.04.2008 (22:33)  
Ales Franc - amen...
registrovaný uživatel Aleš Franc  mail  
25.04.2008 (22:01)  
Karosa:
ad 1).je třeba si uvědomit, že silniční doprava je nenahraditelná. I kdyby někdo vymýšlel kroky a snažil se ji znevýhodnit , vždy tady bude. Jeden příklad-zavedení silničního mýta , které poměrně hodně zasáhlo do cen silniční přepravy nemělo prakticky žádný následek na snížení množství těchto přeprav.V roce zavedení el.mýta dosáhly podniky provádějící silniční přepravu větších nárůstů objemů , než železniční podniky.
Představa,že v každém větším městě bude logistické centrum, kde se budou všechny zásilky shromažďovat a následně rozesílat dále po železnici je naivní.To může např. fungovat pouze v případu , pokud více firem v nějakém okruhu zasílá zboží stejnému příjemci . Poté by šlo tyto zásilky svézt do jednoho místa a sestavit třeba přímý vlak. Musíte si však uvědomit jedno-přeložit dva kamiony do jednoho vagónu je záležitost x tisíc korun , dále poměrně drahé silniční přepravy na krátké vzdálenosti (cca 500-600 Kč/h práce silničního vozidla). Tyto náklady lze vykompenzovat pouze tím , když následná přeprava bude levnější..a to bude pouze jenom u těchto přímých vlaků.

ad 2:
To,že zůstanou pouze velké silniční firmy to je pravda , ale to je spíše obecný jev tržního hospodářství, že silnější "požírají" slabší. To, že se zpřísňují podmínky pro řidiče , to je také pravda , ale v žádném případě to není od odklonu k železnici. Nejsou řidiči... dobře,tak se dovezou z Ukrajiny,z Rumunska , z Kazachstánu... a budou. Stejně jako ostatní , nyní v ČR pracující cizí dělníci.

ad3)
M to dobře nazval.. sci-fi.On není poblém nějaký dvacetiminutový přepřah na hranicích (kamion také nejede pořád v kuse), ale je třeba problém, že pokud se na dvoukolejné koridorové trati koná výluka , nákladní vlak tato výluka třeba zpozdí o 15 hodin , protože propustnost trati je nepěchovaná vlaky os. dopravy. V tom vidím problém. Pokud bude v nákladní dopravě platit jízdní řád a tento bude striktně dodržován, bude to o něčem jiném. Pokud odesílatel třeba v takovém Duisburgu bude vědět , že když předá dopravci skupinu pěti vozů třeba v pátek v 10:00 , že tyto vagóny dojedou třeba do Prahy v sobotu ve 22:00 , bude to o něčem jiném. Dnešní realita je taková , že si příjemce udělá nějakou prognózu , kdy vagóny přijedou , postaví třeba ve svém skladu mimořádnou směnu a teď čeká..pokud ty vagóny přijedou dříve , bude platit balík na poplatcích za stání vozů ve stanici , pokud přijedou později , jeho lidi nebudou mít co dělat a pro tohoto příjemce to bude opět představovat vícenáklady. V tomto bych hlavně viděl problém železniční dopravy.
registrovaný uživatel M 
25.04.2008 (18:17)  
karosa - k rustu bude dochazet predevsim proto, ze proste poroste obchod (taknak svazany s HDP). K te tvoji dvojce se da poznamenat, ze kdyz bude ubyvat ridicu kamionu, tak to nemusi nic znamenat o poctu strojvedoucich (tech je myslim taky malo). Takze bud nebude kdo by ridil jak kamiony, tak vlaky nebo se ta kriteria budou muset zase uvolnit. Druha cast bodu dve plati do te miry, ze si to jiste budou schopni spocitat, ale prakticky jim jeste hodne hodne dlouho vyjde levnejsi doprava po silnici, protoze pro vetsinu nakladu je proste levnejsi a operativnejsi (je to holt jak hledat arguemnty pro vlastnictvi dodavky - pokud pravidelne vozite postele, tak se vyplati, jinak je vyhodnejsi mit osobak...).
No a ta trojka je trochu sci-fi (nebo mozna ne v Evrope, ale u nas urcite) - jde totiz o to, ze ten nadnarodni dopravce totiz na nasich hranicich stejne bude muset vymenit lokomotivu, protoze mame spickove zabezpecovaci zarizeni, ktere cizi lokomotivu nepusti. To zaprve. Za druhe - na hranicich nemusi nic preprahat ani kamiony. Pokud jsi se ale snazit nastinit situaci za 20 let, tak jako vyhled to nebylo spatne...
registrovaný uživatel karosa  mail  
25.04.2008 (17:20)  
K růstu podílu železnic na nákladní dopravě v Evropě(nejen v Česku) bude docházet podle mne i nadále, a to z několika důvodů. 1) vlády budou tento druh dopravy podporovat už třeba jen proto, aby naplnily své závazky ohledně snížení emisí, ke kterému se zavázaly, a automobilová doprava, nejen ta nákladní, ale všeobecně, je jedním z hlavních tvůrců těchto škodlivin, 2) neustálým zpřísňováním kritérií pro práci řidičů z povolání (což je samořejmě správné z pohledu např. bezpečnosti na silnicích apod.) bude ne hned, ale postupně, ubývat řidičů nejen kamionů, ale např. i autobusů( v Česku je jich nedostatek z vlastních zdrojů už nyní), a tím pádem se postupně sníží i počty přepravních firem. Zůstanou jen ty vetší a i ty budou částečně využívat i železnici, protože si umějí velice dobře spočítat , že např. kontejnerová doprava(ale nejen ta) se jim vyplatí už je třeba tím, že nebudou muset platit mzdu řidičům , kterou by museli zaplatit za celou dobu přepravy po silnici i s předepsanýmí přestávkami na odpočinek, cenou za pohoné hmoty a pneu atd., 3) tím, že se otevřely hranice de facto už po celé Evropě, vznikají noví nadnárodní železniční dopravci, kteří se zaměřují výhradně na přepravu nákladu, mají svůj lokomotivní i vozový park, takže jsou a budou čím dál více schopni provážet své vlaky napříč Evropou bez zdržování(např. přepřahy na hranicích atd.), a tím se samozřejmě zvýší rychlost přepravy po železnici, takže v konečném součtu tato přeprava vyjde oproti silniční levněji(a to i s případnými dovozy na/z nákladišťních terminálů, kterých bude mnohem víc než jich je dnes
24.04.2008 (21:32)  
Dokud máme levnou ropu, je jen nízká poptávka trhu po jiném řešení. Prostě se to zatím nevyplatí.
Použitelné technologie již existují a jejich větší rozšíření a zdokonalení je jen otázkou času resp. stoupající ceny ropy.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko