..: První turecká vysokorychlostní trať otevřena :..

Turecká jednotka HT65000, foto: HalfaliveAnkara - V pátek 13. března turecký premiér Recep Erdoğan oficiálně zahájil provoz na 245 km dlouhé železniční trase, spojující metropoli Ankaru s 600-tisícovým univerzitním městem Eskişehir. Trasa zahrunuje i 206 km dlouhý úsek nové trati Esenkent - Eskişehir. Výstavba trati začala v roce 2003, přičemž podle původních plánů měl být provoz zahájen již v roce 2007 (a to na delší trase Ankara - Istanbul). Na trase jsou provozovány jednotky řady HT65000 od španělského výrobce CAF, které dosahují maximální rychlosti 250 km/h.

Mapa projektu vysokorychlostní tratě Ankara - Istanbul, foto: Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollar#305;První úsek je součástí 533 km dlouhého projektu nové dvoukolejné vysokorychlostní tratě, která má spojit Ankaru s Istanbulem. Nová trať má umožnit zkrácení jízdní doby ze současných sedmi na 4,5 hodiny, a lépe tak konkurovat silniční a letecké dopravě. V této relaci zatím železnice přepraví jen 10 % pasažérů; vedení Tureckých drah (TCDD) však doufá, že po dokončení úseku jejich tržní podíl vzroste až na 78 %. Podle optimistických přepokladů má být provoz na celé trase zahájen v roce 2010, ovšem výstavba některých úseků ještě ani nezačala.

Zatímco na testování tratě byly používány pronajaté italské jednotky ETR500, v ostrém provozu jsou již nasazeny jednotky HT6500, odvozené od řady 120 Renfe. Šestivozová jednotka HT6500 pojme 419 pasažérů, z toho 55 míst v luxusní business třídě v kožených sedačkách s příčným uspořádáním 2+1. Turecké dráhy podepsaly se španělským výrobcem CAF smlouvu na dodávku 12 jednotek při ceně 17,5 mil. eur (467 mil. Kč) za jednotku. Zatím mají k dispozici pouhé tři soupravy, z čehož jedna je ještě pořád využívána pro testy.

Interiér oddílu Business Class, jednotka HT65000 TCDD, foto: Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollar#305;Kromě projektu tunelu Marmaray a výše zmíněné trasy Ankara - Istanbul je také od roku 2006 ve výstavbě 306 km dlouhá vysokorychlostní jižní trať Ankara - Konya, která by měla být dokončena v roce 2010 a na prvních 90 kilometrech využívá tratě Ankara - Istanbul. Od roku 2008 se také staví 131 km dlouhá východní trať Ankara - Sivas. V roce 2007 byla také uzavřena smlouva mezi tureckou vagonkou TÜVASAŞ a korejským Rotemem, podle které postaví společnou továrnu, jež bude produkovat licenční odvozeniny od korejské řady HSR-350x, dosahující maximální rychlosti až 350 km/h.

Zdroje: Wikipedia, Turecké drahy, Hürriyet Gazete, Today's Zaman, Railway Gazette International
Fotografie: Turecké železnice


jk | 18.3.2009 (13:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from Evropa


  1 2      Zpráv na stránku:   
21.03.2009 (21:25)  
No, týjo, ten vlak je fakt pěknej!
Registered user M 
19.03.2009 (23:57)  
Ja do autora nerypam. Ale taky ho nebudu obhajovat...

Pitomost je spis rict "kdo clanek nepochopil, je to jeho chyba, mel si zjistit fakta". Potom je ten clanek ovsem zbytecny, kdyz tam nejsou fakta, ale jen "namet ke zjisteni faktu"...
Registered user koyot 
19.03.2009 (20:41)  
M: Už toho prosím tě nech, nechápu, že ti to za to stojí, pořád do toho autora rýpat. Máš spoustu jizlivých a naprosto nepřínosných komentářů. Zamysli se prosím a jestli se mnou chceš dál komunikovat, klidně mi napiš soukromou zprávu, protože tohle zbytečně plní diskusi. Jsme skupina nadšenců a ne novinářů! Mimochodem, oni ti co to nepochopili se nejdříve zeptali, ale ty jsi rovnou vyvodil závěry.
Registered user M 
19.03.2009 (16:21)  
No vida, nejsem sam, kdo to nepochopil...

Ten postup "musis si zjistit fakta" je asi nestastny. To uz by rovnou v novinach mohli psat cokoliv s tim, ze oni jenom nadhazuji tema a jestli se chce clovek dozvedet, jak to je skutecne, tak at si to nekde najde.
Takhle funguje beletrie, ale ne zpravodajstvi...
19.03.2009 (11:43)  
koyot: Nejlépe ten tvúj komentář doplnit do článku, já to ze začátku taky moc nepochopil.
Registered user koyot 
18.03.2009 (23:30)  
Pár přeložených doplňujících dat ze stránky TCDD k té mapce, ať se nemusíme handrkovat:

Plánovaná příměstská trať: Ankara - Sincan, 24 km, otevření 2009
V provozu VRT: Sincan - Eskisehir, 221 km
Rozestavěno VRT: Eskisehir - Kosekoy, 188 km, otevření 2010
Úprava pro VR spoje: Kosekoy - Gebze, 56 km, otevření 2010
Plánovaná nová příměstská trať: Gebze - Istanbul, 44 km

původní čas/současný čas/plánovaný čas
Ankara - Istanbul: 7/4-4,5/3
Ankara - Gebze: -/-/2
Ankara-Eskisehir -/1/1

533km Celková dělka, 109 Podjezdů, 56 Nadjezdů, 21 Mostů, 4 Železniční nadjezdy, 3 Železniční podjezdy, 34 Říčních mostů, 2 Dálniční mosty, 43 Tunelů

A na závěr zastání autora, oni to mají ti Turci sami takhle špatně napsané (budoucí čas 4,5 hodiny, ale pak dále je to už rozepsané správně)
Registered user SYN 
18.03.2009 (22:01)  
Tedy zajímavé je že na té mapce přiložené ke článku je něco o "Ankara-Istanbul 3 hodiny".
To by bylo tak nějak pochopitelné, průměr zhruba 180kmh na takovéto trati by byl vcelku logický...
18.03.2009 (21:44)  
Nevíte někdo, za kolik se dá rychlovlaky cestovat? Do Turecka jezdím v létě již několik let pravidelně a rád bych se konečně svezl po trati, jejíž budování jsem dosud sledoval z okénka umořujících expresů.
Registered user koyot 
18.03.2009 (17:32)  
M: ANO člověk si musí zjistit fakta!!! Takže to příště než začneš kritizovat udělej. (zdroje jsou uvedeny)

Jinak, že to svádí ke dvojznačnosti to ano, ale přeci, jestliže mám dva závěry, pak musím upřednostnit ten jasný a zavádějící, který jsi zde prezentoval, přehlédnout.
Registered user M 
18.03.2009 (17:00)  
koyot
První úsek je součástí 533 km dlouhého projektu nové dvoukolejné vysokorychlostní tratě, která má spojit Ankaru s Istanbulem. Nová trať má umožnit zkrácení jízdní doby ze současných sedmi na 4,5 hodiny. Podle optimistických přepokladů má být provoz na celé trase zahájen v roce 2010.

Lze clanek pochopit i jinak, nez ze az to bude cele hotove, tak to bude 533 km za 4:30 (ted se to jezdi za 7)? Jestli ano, tak potom je to spatne napsany clanek (protoze aby clovek pochopil tu spoustu cisel v ni, tak si "musi zjistit fakta")...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko