..: Winton Train z Prahy do Londýna vyjede 1. září :..

Sir Nicholas Winton s modelem parní lokomotivy, foto: České dráhy, a.s. Praha / Londýn — Před 70 lety, v roce 1939, kdy nacistické Německo ohrožovalo celou Evropu před vypuknutím 2. světové války, se udál ojedinělý skutek. Britský bankovní úředník Nicholas Winton tehdy zorganizoval mise pro záchranu převážně židovských dětí, kterým hrozila téměř jistá smrt ve vyhlazovacích táborech. Od března do září 1939 se mu takto podařilo z Prahy do Londýna odvézt vlakem a zachránit 669 dětí, které našly azyl v rodinách britských občanů. Bohužel po vyhlášení 2. světové války, kdy 1. září 1939 Hitler vtrhl do Polska, byly hranice uzavřeny a největší transport, který měl převézt dalších 250 dětí, již nevyjel. Nicholas Winton o tomto skutku nikdy nikomu neřekl a událost rychle upadla v zapomnění, až jednou jeho manželka Greta při náhodném úklidu půdy našla dokumenty týkajících se dětských vlakových transportů.

Té se záhy podařilo spolu s historičkou Elisabeth Maxwelovou zorganizovat setkání Nicholase Wintona se zachráněnými dětmi v televizním pořadu BBC. Od té doby tento skutek přitahuje pozornost médií a veřejnosti. Sir Nicholas Winton, který byl za péči o staré lidi povýšen britskou královnou do šlechtického stavu, obdržel v roce 1998 od prezidenta České republiky Václava Havla Řád T. G. Masaryka. Také vznikla petice, kterou iniciovali žáci Základní školy v Kunžaku, v níž žáci a studenti základních a středních škol žádají norský parlament, aby Siru Nicholasi Wintonovi udělil za jeho zásluhy Nobelovu cenu za mír.

Winton Train - Inspirace dobrem

Vyhodnocení studentských soutěží, foto: České dráhy, a.s. Na počest Nicholase Wintona bude 1. září 2009 ve spolupráci s Českými drahami vypraven z pražského hlavního nádraží zvláštní historický vlak do Londýna zvaný Winton Train, který projede tehdejší trasu Praha, Furth im Wald, Norimberk, Kolín nad Rýnem, Emmerich, Rotterdam, Hoek van Holland, Harwich a Londýn. Bude symbolizovat neporazitelnou touhu po svobodě a jasné vyhlášení odporu proti nacionální, etnické či náboženské nenávisti, která bohužel dodnes vyvolává konflikty v různých částech světa včetně Evropy.

Projekt Winton Train - Inspirace dobrem, jehož cílem je inspirovat mladé lidi činem Nicholase Wintona, byl veřejnosti poprvé představen v květnu 2008. V rámci projektu se budoucí publicisté a umělci zapojili do řady kulturních a společenských akcí. Byly připraveny soutěže pro studenty středních a vysokých škol, kdy inspirováni příběhem Nicholase Wintona studenti sami aktivně vyhledávali a zachycovali v podobě filmových dokumentů, literárních prací, fotografií nebo uměleckých počinů příběhy osobní odvahy a dobra v současném neklidném a složitém světě.

Vlakem budou cestovat některé z tehdy zachráněných děti se svými rodinami, které přicestovaly z celého světa. Vlakem pojede také dcera Sira Nicholase Barbara spolu se svojí rodinou, vítězové studentských soutěží a celá řada dalších významných osobností. Před odjezdem historického vlaku proběhne slavnostní odhalení sochy Sira Nicholase Wintona za přítomnosti britské autorky Flor Kent, zástupců neziskové organizace Winton Train, vládních představitelů ČR, zástupců ČD a SŽDC a dalších hostů. Přesně v 9.01 hodin slavnostně vypraví Winton Train na jeho čtyřdenní cestu senátor Karel Schwarzenberg. V Londýně by měl vlak přívítat osobně Sir Nicholas Winton, kterému je letos již 100 let. Jízdy se zúčastní předseda poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Miloslav Vlček, který se připojí k cestujícím ve Winton Trainu v anglickém městečku Harwich a bude přítomen na slavnostní recepci na českém velvyslanectví v Londýně konané na počest Nicholase Wintona.

Historický vlak

Zelený Anton a Albatros v čele historického vlaku, foto: České dráhy, a.s.Historický vlak bude odjíždět z pražského hlavního nádraží v 9.01 hod. v čele s parními lokomotivami 486.007 a 498.022. Lokomotiva 486.007, přezdívaná Zelený Anton, byla vyrobena v roce 1938 a je majetkem ŽSR – MDC Bratislava. Druhá lokomotiva 498.022 z libeňského depa, známá pod přezdívkou Albatros, byla vyrobena v roce 1947 a je majetkem Českých drah. Protože v Čechách i na Slovensku nejsou dostupné vhodné dobové osobní vozy, bude souprava složena z maďarských a německých historických vozů 1. třídy. Pro reprezentativní účely bude v soupravě vlaku zařazen historický salonní vůz prezidenta Masaryka řady Aza 80, který byl vyroben v roce 1930.

Z Prahy pojede vlak přes Plzeň, Furth im Wald do Norimberka. Druhý den ráno bude vlak pokračovat přes Frankfurt do Kolína nad Rýnem, odkud pojede třetí den přes Emmerich do nizozemského Rotrdamu a Hoek van Holland. Odtud budou cestující přepraveni do britského Harwiche trajektem. Po Německu bude vlak veden parní lokomotivou 41.018 vyrobenou v roce 1939. Po nizozemském území bude vlak tažen parní lokomotivou 01.1075 vyrobenou v roce 1940. Čtvrtý den pojede vlak v trase Harwich - Stratford - London Liverpool Street station v čele s parní lokomotivou 60163 Tornado se soupravou historických anglických vozů.

Jízdní řád:

1. den: Praha hl.n. (9.01), Praha-Radotín (9.17-9.24), Kařízek (10.32-10.49 zbrojení vodou), Plzeň hl.n. (11.28-11.29), Vejprnice (11.43-12.07 zbrojení vodou), Domažlice (13.21-13.24), Furth im Wald (13.55-14.30 výměna lokomotiv), Neubäu (15.09-15.24), Amberg (16.18-16.33), Pommelsbrunn (17.07-17.18), Hersbruck (rechts Pegnitz, 17.24-18.30 zbrojení vodou), Nürnberg Hbf (19.02)

2. den: Nürnberg Hbf (6.45), Emskirchen (7.15-7.22), Neustadt (Aisch, 7.31-7.38), Markt Einersheim (8.01-8.10), Gemünden (9.11-10.15 zbrojení vodou), Kaub (12.57-13.53 zbrojení vodou), Linz (Rhein) (15.07-15.41 zbrojení vodou), Köln Hbf (16.57)

3. den : Köln Hbf (11.02), Oberhsn West Orm (12.29-12.42), Emmerich (13.39-14.24 výměna lokomotiv), Utrecht (15.30-15.38), Hoek van Holland (16.50), cestující se přepraví trajektem do Harwich (22 - 6 hod.)

4. den: Harwich International (9.10 soukromý charterový vlak), London Liverpool Street (10.42)

Vlak není určen pro veřejnost. Ve vybraných stanicích a zastávkách zastavuje pouze z provozních důvodů.

Zdroj: Winton Train, České dráhy


JRtrain Poslat mail autorovi | 30.8.2009 (20:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu Evropa Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
07.09.2009 (9:46)  
Flaizer, Jiří Pekárek: Musíte plácat za každou cenu nesmysly, aniž byste něco konkrétního věděli?
Z Furthu táhla vlak 41.018 a na postrku pomáhal diesel V 126.
Anton jel v čele, protože je to jediná předválečná rychlíková lokomotiva, která je v býválém Československu k dispozici. Pokud by bylo provozní mikádo nebo 365, tak by určitě jela jedna z nich.
Jak píše MZ, jsou to sice udržované stroje, ale mají již svůj věk. Před dvěma lety při jízdě na Gotthard se právě zmiňované 41.018 vytavilo ojniční ložisko
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/zkz011.jpg
kousek před Augsburgem a další den tak v čele parního expresu stanula V 126 a vedla vlak jako přípřež dvou parních lokomotiv až do švýcarského Schaffhausenu.
06.09.2009 (15:44)  
Flaizer : s dost velkým časovým odstupem, při pohledu na TV záběry jsem si vybavil, jak se Albatrosy zoufale trápily při jízdě na stoupání ze Zdic do Hořovic s deseti a více vozy. Takže "ve dvou" byly obě lokomotivy tohoto trápení ušetřeny. Navíc, pokud by se něco stalo, s tím je tak "mladých" lokomotiv třeba přece jen počítat, tak by to byla neskutečná ostuda. Já mám tuhle zkušenost právě s 022 z roku 1995, kdy "jsme" skončili se zvláštním vlakem v rámci oslav 150. výročí provozu Olomouc–Praha v Poříčanech a na Masaryčku nás dotáhl šestikolák od nákladu.
registrovaný uživatel JN 
03.09.2009 (10:03)  
Flaizer: podle informací z německých webů vlak do Emmerichu táhnou 2 parní lokomotivy řady BR41 :)
02.09.2009 (16:26)  
Flaizer: Ale zase uznej, že bylo od nás pěkný, když jsme k tomu přizvali i Slováky ...
02.09.2009 (16:23)  
Flaizer: Tady je vidět to, že češi musí mít něco Extra. Nechápu, proč si k tomu nedali navíc Papouška a Šlechtičnu...
02.09.2009 (14:51)  
Sice nechapu proč to zrovna povezou 2 stroje a dál už jen po jednom, dyť by to ten Zelený Anton utahnul ! mě to připadá jako taková ostuda, když to pak potáhne sama BR01.1075 a třeba ten Albatros takovyhle vlaky tahnul normalně...ale tohle řešit nemá smysl...
01.09.2009 (21:27)  
Českou Kubicí přesně 15.06, Domažlice 15.19 - 16.55, Plzeň hl.n. 18.14 - 18.25, Smíchov 21.18 - 21.19, Vršovice 21.25
registrovaný uživatel Petrr 
01.09.2009 (21:11)  
pro Tomáše:
Sice pozdě, ale přesto pro informaci: vracely se samy (vč. 1 vagónu pro obsluhu), tendrem napřed (tzn. 498 vepředu). V 15:07 projely Českou Kubicí, kolem 16:00 stály v Domažlicích.
registrovaný uživatel Tomjoh  mail  
01.09.2009 (14:34)  
Nevíte náhodou někdo, kdy se obě páry vrací do Prahy a jedou samy nebo tažené nějakou moderní krabicí?
01.09.2009 (13:19)  
Z hlediska jízdního řádu přijel vlak do Plzně v 11.34 jako 11062 s náskokem 503 minuty, odjel jako 11014 v 11.35 s náskokem 381 minuta.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2019 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko