..: Železnice propojí dva kontinenty :..

Ilustrační obrázekTurecko - Jedna z nejodvážnějších podmořských staveb vůbec byla zahájena v roce 2003 v tureckém Istanbulu. V rámci projektu nového železničního spojení Evropy a Asie zde vznikají dva páry podmořských tunelů pro vlaky a místní metro, které výrazně zvýší kapacitu hromadné dopravy v jednom z nejužších míst místní dopravní infrastruktury. Od roku 2012 by tak měl desetimilionová aglomerace dostat nové rychlé spojení přes Bospor, jež budou využívat vozidla metra i mezinárodní vlaky.

Projekt Marmaray zahrnuje výstavbu 13 kilometrů tunelů mezi stanicí Kazlıçeşme v evropské části a stanicí Haydarpaşa na jižním okraji Istanbulu, jenž leží již na území Asie. V souvislosti s tím se počítá jak s modernizací povrchového, tak i stavbou hlubinného metra v délce 76 kilometrů. Bosporský průliv, patřící mezi nejfrekventovanější námořní cesty světa, protnou tunely v délce 1,4 km a hloubce až 56 metrů pod hladinou moře. Tunely určené pro tamější metro budou společně projíždět i mezinárodní vlaky, a to rychlostí až 100 km/h.

Ilustrační obrázekStavba tohoto velmi náročného díla však s sebou nese i komplikace, zejména v podobě jen šest kilometrů vzdáleného, stále aktivního, severoanatolijského zemětřesného zlomu, jehož poslední aktivita si v roce 1999 vyžádala na 24 tisíc životů. Kvůli tomuto nepříznivému faktoru bylo nutné využít moderní japonské technologie pro zajištění odolnosti a bezpečnosti podmořských staveb. V suchém doku se zatím vyrábí celkem jedenáct prefabrikovaných tunelových segmentů se speciálním ocelovým pláštěm, sloužícím jako ochrana proti vlivu slané mořské vody. Na místo uložení jsou dopravovány remorkéry, kde je jeřábová loď, vybavená GPS navigací, s pomocí vodní zátěže ponoří na opěry, které jsou již zabetonovány do dna.

Prefabrikáty o celkové délce 135 a výšce 9 metrů jsou vzduchotěsně uzavřené a s elastickými tlumiči umístěné na připravené opěry. To vše za asistence a dohledu potápěčů. Na čelech jsou spojovací zámky s těsněním, zaručující jednotlivým článkům tunelu odolnost proti případnému zemětřesení. První část byla položena do hloubky 32 metrů 24. března minulého roku. V současnosti se pod vodou nacházejí již další tři sekce.

Z obou stran, od koncových stanic na břehu, se sklonem až 1,8% postupují obří tunelovací frézy, původem dodané právě z Japonska. Pravděpodobně nejodvážnější akcí, jež v dějinach stavebnictví zatím nemá obdobu, bude napojení tunelových tubusů o průměru 7,6 m na koncové části již položených podmořských článků. Ty budou opatřeny speciálními koncovkami s uzávěry, do kterých se musí ostění rour s frézami "trefit". Po následném utěsnění tubusů budou frézy vytaženy již hotovými úseky zpět na pevninu, kde budou rozmontovány.

Ilustrační obrázekTato finální operace se měla dle původního plánu uskutečnit již v roce 2009. Při stavbě stanice Yenikapi v evropské části však stavbaři našli dochované pozůstatky byzantského přístavu ze 4. století s velkou historickou hodnotou. Tímto se otevření zpozdí, dle předpokladů do roku 2012. Teprve pak budou po nově vybudovaných podmořských kolejích mezi Evropou a Asií projíždět místní i mezinárodní vlaky, mezi které budou v taktu řazeny i soupravy rychlého metra. Otevřením tak dojde k odlehčení stávající dopravní situace a omezení provozu desítek trajektů, které v už tak husté námořní sítí přes Bospor vytváří další problémy. Celkové finanční náklady na stavbu činí 2,6 miliard eur. Částku z jedné poloviny zajistila Evropská investiční banka (EIB), z druhé Japonská JBIC (Japonská banka pro mezinárodní spolupráci).

Kromě železničního spojení obou kontinentů chystá Turecko ještě druhý podmořský tunel pod Bosporskou úžinou, určený pro automobilovou dopravu. Jeho nájezdové tubusy budou měřit zhruba 5,5 a podmořská část 3,3 kilometrů.

zdroj: iHNed.cz

Ilustrační foto © Anna Perlínová


Vítek_V | 6.1.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Evropa


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
19.03.2009 (14:18)  
Ropné země jsou skutečně citelně bohatší než Turecko, ale na druhou stranu, nezískaly si toto bohatství tvrdou dřinou. I tu ropu tam těží zahraniční odborníci, a místní občané spíš tak posedávají v klimatizovaných kancelářích a tváří se důležitě (čím bližší příbuzný šejka, tím více), zatímco jakoukoliv těžkou práci dělají cizinci (duševní a odbornou zápaďáci, manuální pak Pákistánci, Filipínci, Indové a spol.)

Ve srovnání s tímto světem "černého zlata" si Turecko vydobylo své postavení samo - klasickou cestou průmyslového rozvoje. To je jev, který je na muslimském blízkém východě opravdu dost vzácný.
registrovaný uživatel M 
08.01.2008 (17:06)  
MJ - hehe, neco podobneho o Cine jsem mel napsane, ale pak jsem to smazal. Ten zapadni Kurdystan je krutej:-)

A samozrejme souhlas. Turkum tuhle trat nezavidim ani trochu - i kdyz je mi jasne, ze jakejkoliv vylet po Turecku bude znamenat, ze turecky pruvodce pripomene, ze je to nejlepsi trat v Evrope (tak nak bude ignorovat, ze je v Asii:-) a vubec vsechno v Turecku je nej. Kdo kdy byl na zajezdu v Turecku, tak asi vi, o cem je rec:-))
08.01.2008 (12:41)  
M: Pravda, snad tuhle diskusi nečte nikdo ze Spojených arabských emirátů. Asi by se hodně čertil, kdyby se dověděl, že tu někdo považuje západní Kurdistán za pokrokovější. Jedna VRT ještě neznamená novověk, stejně tak jako dřou bídu s nouzí běžní Číňani na západě země navzdory supermodernímu maglevu v Šanghaji.
registrovaný uživatel Mirabr  mail  
07.01.2008 (21:30)  
V Istanbulu jsem byl na podzim 07 a tak jsem vse videl na vlastni oci. Lode mezi evropskou a asijskou casti jezdi dost casto a jsou hodne plne, ale hlavne nejsou uz nejmladsi! Vetsina Turku bydli hlavne v asijske casti a v evropske pouze pracuji, tak ze je presun znacny. Tramvaje a metro jezdi preplnene a mnohdy nestihaji. Proto otevreni tunelu bude pro ne velkou ulevou.
07.01.2008 (16:11)  
Nepochopil jsem: Jsou to dvě trati "dva páry runelů" nebo jedna trať kde bude společně jezdit metro a sálkové vlaky?
07.01.2008 (8:43)  
Pánové, když by jste se podívali do samotného článku, tam jsou použity přímo fotky, kde jse jasně vidět, že přes Bosporskou vede most..
07.01.2008 (8:35)  
František: Pokud vím tak v Istambulu spojení přes Bospor suchou cestou už je, ale pouze silniční.
registrovaný uživatel M 
07.01.2008 (3:27)  
Myslim, ze zeme na Arabskem poloostrove by k tomu taky mohly neco rict:-))
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
06.01.2008 (22:27)  
M: Samozřejmě jako každá jiná země má i regiony zaostalé, ale z muslimských zemí je zemí nejpokrokovější.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko