..: Jízdní řád a tarif pro rok 2010 :..

ČD 754.026 v barvách Najbrt, R 667 Petr Vok, 21. 11. 2009, foto: Tomáš Kubovec Praha – Neděle 13. prosince 2009 přinese kromě jiného zcela nový jízdní řád vnitrostátních a mezinárodních spojů, drobné i výraznější úpravy vnitrostátního tarifu Českých drah, podle všeho také 10letou smlouvu pro ČD od Ministerstva dopravy ČR i všech krajů ČR, nové a staronové názvy vlakových spojů, exotické jízdní relace a víceméně stejný vozový park jako letos, jen stále více v bledě modrém. Podle parametrů dojednávané smlouvy má být příští rok pro dopravce 2% ziskový za předpokladu, že se zvedne sazba DPH z 9 na 10 % a bude podepsána tolik diskutovaná dlouhodobá smlouva mezi Ministerstvem dopravy, resp. kraji a ČD. Nejzásadnější zprávou pro cestující ale zřejmě je, že obyčejné a zákaznické jízdné dráhy slíbily nezvyšovat.

Jízdní řád pro rok 2010 vychází z toho letošního, a proto se v mnohém nemění. K posilování linek došlo především tam, kde to citelně přinese efekt cestujícím a naopak linky pro dráhy a kraje neperspektivní byly oslabeny. Celkově ubylo spojů o 2 %, ale toto číslo je různé kraj od kraje. Nejvíce zredukoval osobní železniční dopravu Královéhradecký kraj – o 8,5 %. Málo využívané regionální spoje, které jezdí v současném jízdním řádu v sobotu, neděli a v dopolední a večerní době, budou na základě jednání s Královéhradeckým krajem omezeny a na dvou tratích je doprava vedena prozatím do 13. března 2010 (tratě Kopidlno – Dolní Bousov a Opočno pod Orlickými horami – Dobruška). Podobně je na tom také Zlínský kraj, který seškrtá 6 % spojů. Například na lokálce z Újezdce u Luhačovic do Luhačovic zmizí skoro polovina spojů. Ty jsou ale vybrány tak, aby byla trať pro cestující stále dostupná. Změny v mezistátní dálkové dopravě jsme vám již představili.

Novinky na síti SŽDC

1116.087-6 'Polen', REX 2360, Dürnkrut, 2. 5. 2008, foto: Juraj Streber Letošní výluková a stavební činnost přinesla několik inovací na drážní síť. Díky dokončení elektrizace trati Šatov – Znojmo vznikne nové vozební rameno z Vídně. Na jih Moravy tak budou zajíždět patrové vratné soupravy s lokomotivami řady 1116 Rakouských spolkových drah.

Druhý nově elektrizovaný úsek se nachází severněji na Moravě – elektricky se nyní dá přijet ze Zábřehu na Moravě do Šumperka. Díky tomu vznikne hodinový interval osobních vlaků Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc hl.n. – Nezamyslice. Vozební rameno ze Zábřehu do České Třebové bude odděleno a většinu vlaků na této koridorové trati povede místo klasické soupravy s elektrickou lokomotivou pouze motorová jednotka RegioNova. Elektrifikace ovlivní i vozbu po trati přes Ostružnou, kudy z Brna do Jeseníku budou vedeny pouze 2 páry vlaků, ostatní budou převedeny na spěšné vlaky výchozí ze Zábřehu na Moravě.

Během září tohoto roku začala také mnoho let diskutovaná elektrizace trati z Lysé nad Labem do Milovic. Od prosince bude v rámci pražského Eska vytvořena linka S20 z Prahy–Masarykova nádraží do Milovic, která bude v provozu o pracovních dnech s hodinovým intervalem. Nasazeny budou elektrické patrové jednotky CityElefant. Víkendový provoz zajistí motorové vozy z Milovic do Lysé s návaznými spoji do Prahy.

Díky dostavbě traťového úseku Praha–Libeň – Praha-Běchovice a rekonstrukci stanice Praha–Libeň jako takové dojde k plné aktivaci Nového spojení. Stanice Praha–Vršovice již na trati 011 Praha – Kolín uvedena není a všechny vlaky jsou vedeny přes Libeň a Nové spojení. Z hlavního pražského nádraží se stane centrální přestupní bod. I průjezdné vlaky z Maďarska a Rakouska do Německa budou jezdit úvratí přes Prahu hl.n.

Základní jízdné nedraží, některé nabídky však ano

Proti minulému roku jsou letošní úpravy tarifu ČD víceméně jen kosmetické. Předně, cena roční aplikace In–gold, opravňující k neomezenému cestování všemi vlaky a oběma vozovými třídami, se dostává cenou na svou zaváděcí hodnotu 22 000 Kč. Kratší časové varianty jsou upraveny analogicky. Bohužel varianta nevyžadující čipovou In–kartu/Rail+ nazývaná Klasik, je zrušena bez náhrady. Kromě toho se ruší i jednodenní síťový doklad ČD Net ve variantě pro 2 – 5 osob, který byl prodáván za 990 Kč. Varianta pro 1 osobu zůstává s cenou na úrovni 450 Kč, ale pouze pro držitele zákaznických In–karet, ostatní si nově zaplatí 600 Kč. Novou nabídkou pak bude týdenní varianta ČD Net 940 Kč, resp. 1250 Kč pro ty, kteří nejsou držiteli zákaznické karty dopravce.

Zásadní revizí cen a pravidel projde akční nabídka eLiška pro cestování mezi krajskými městy České republiky. Zástupci dopravce se netají tím, že chtějí zamezit „spekulativnímu nákupu na jiných trasách a suplování žákovského jízdného,“ kdy lístky pro relace Ostrava – Praha, ale i Ostrava Plzeň, Karlovy Vary a Ústí nad Labem byly dlouho dopředu beznadějně vyprodány. Nová pravidla nastavují limit na počet dokladů – na jednu In–kartu si lze koupit jedinou eLišku na jeden den. Dále budou trasy cenově rozlišeny. Např. trasa Olomouc – Brno, kdy eLiška byla dokonce dražší než obyčejné jízdné, bude nově zlevněna o 50 % na 80 Kč. Naopak třeba Ostrava – Karlovy Vary bude nově stát 430 Kč. Nejtypičtější relace budou nabízeny za 170 Kč (Praha – Brno) a 260 Kč (Praha – Ostrava). Nově mají být nabízeny dva cenově různé kontigenty pro danou relaci. Po vyprodání eLišek nižší ceny bude automaticky nabídnutá cena vyšší, ale stále atraktivní. Při nevyzvednutí budou jízdenky automaticky propadat a peníze nebudou cestujícímu vráceny.

Aktualizován bude také seznam eTiketů pro cesty do zahraničí. S ukončením páru vlaků EC Comenius zaniká také akční nabídka pro cestu Praha – Krakov. Nově i jízda do Lublaně bude vyžadovat 2 přestupy vzhledem ke zkrácení trasy nynějšího EC Jože Plečnik z Prahy pouze po Linec a upravení i jeho pojmenování na IC Anton Bruckner. Nově přibudou nabídky z Prahy a Brna do Stralsundu, a z Prahy do Villachu, Bregenzu, Innsbrucku, Grazu a Klagenfurtu.

Co nás čeká dál?

České dráhy, Asociace krajů ČR a Ministerstvo dopravy se snaží finalizovat a podepsat veškeré dlouhodobé kontrakty do 3. 12. 2009, protože podle směrnic Evropské komise po tomto datu bude nutné na takové projekty vypsat výběrová řízení. To je ožehavé téma, zejména po překvapivém zrušení výběrového řízení v Plzeňském kraji. Někteří soukromí dopravci nyní volají po žalobách u evropských soudů. Náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek pro ČT ale uvedl, že podle právních rozborů je vše v pořádku. Jestli bude mít tato kauza nějakou dohru, to uvidíme v následujících měsících.

ČD kromě provozu podle nového jízdní řádu spustí také nové webové stránky, jejichž součástí má být i cenový asistent. Na jeho důkladné vyzkoušení se v redakci již těšíme. Nový, více modrý a elegantnější design začnou dostávat také zákaznické In–karty/Rail+. Na tu nově získáte předvánoční slevu třeba u mobilního operátora Vodafone. Slevu 20 % pro držitele karet poskytuje také pražská firma Halotaxi.

Zdroj: České dráhy – Novinky v dálkové dopravě, Změny v JŘ 2010, Novinky v Praze a Středočeském kraji, Novinky v Pardubickém kraji, Novinky v Olomouckém kraji, Tarifní novinky, Vodafone


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 26.11.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Tarify Jízdní řád

More from Evropa Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 17      Zpráv na stránku:   
28.11.2009 (16:03)  
M: přesně :-D Člověk zná spoustu ptákovin, ale to nejzákladnější ne... :-D. Často se mě lidi ptají, jakou koupit jízdenku a je to porada jako když se kupuje nový počítač. Stane se, že to odradí, protože v autobuse člověk zaplatí tabulkový jízdný a jede...
Registered user M 
28.11.2009 (9:08)  
:-)) Aspon ze je na co to svest:-)
28.11.2009 (1:15)  
Díky komplikovanosti tarifu se mi několikrát stalo, že jsem zapomněl, že existuje skupinová sleva...
27.11.2009 (23:42)  
Vidím, že budem musieť tiež pripojiť dojem "z pohľadu študenta". Ani niekoľko mesiacov po návrate z Rakúska mi ceny u ČD/ZSSK nepripadajú ako závratné, a už vôbec nie likvidačné. Samozrejme by každý chcel jazdiť najlepšie zadarmo, ale skrátka a dobre tým vlakom cestujem aj tam, kde by ma možno bus vyšiel lacnejšie - a to pritom proti autobusom nič nemám a keď to práve logisticky vychádza lepšie, neváham do hromadného gumokolu nasadnúť. Zahraniční dopravcovia holt nemajú omnoho vyššie náklady ako ČD - snáď len na personál, u ktorého ale zase trpia spravidla nižšou prezamestnanosťou. A predsa sú tie ceny niekoľkonásobné a ľudia tým jazdia.

Pokiaľ ide o mňa, vytvoril som si ročnú kalkuláciu, na základe ktorej som z In-juniora prešiel rovno na In-gold. Vráti sa mi pomerne rýchlo a s ohľadom na moje aktuálne cestovné potreby mi už ani nepripadá drahý. Je to len o tom, ako majú ľudia nastavené vnímanie - aj o to, že u nás je stále zakorenená predstava, že vlaky by mali byť za pár korún. Inak si totiž neviem vysvetliť, prečo je niekto ochotný stráviť cestu na batohu v preplnenej chodbičke v 1. triede, keď za "upgrade" v cene jednoho balíčka cigariet by mohol mať celé kupé pre seba.
Registered user kobros 
27.11.2009 (23:30)  
pro Miroslav Zikmund na otazku: kobros : technický dotaz, jak byste měřil spotřebu elektrické energie a jak byste si nasmlouval termín její dodávky a množství v jednotlivých napájecích úsecích.
A je to nutne to merit? Proste ten poplatek za trakcni energii, ktery dopravci dnes SZDC plati podle poplatku za ujetou dopravni cestu pod draty by se rozdelil na dva - jeden, fixni, by byl pro SZDC za uziti trakcni soustavy a druha platba by byla pro dopravcem nasmlouvaneho dodavatele. Stoprocentne presne by to urcite nebylo(coz dnes take urcite neni), ale hlavne dopravce by si to smlouval sam.
A jak se vlastne dela vyuctovani dnes? Tipuju, ze proste podilem dopravniho vykonu kazdeho dopravce pod trakci na celkove energii do trakcni soustavy dodane. Jen ta celkova energie do trakce dodana by byla napr z x procent od jednoho dodavatele, z y procent od dalsiho atd...
27.11.2009 (22:49)  
GoRingo: Platí podmínky v okamžiku prodeje. Kromě eLišek si můžete koupit do zásoby též Regionety po 99 Kč, SONE+ mimo víkend, atd.
27.11.2009 (22:28)  
Chtěl bych se zeptat ohledně eLišky a jejího zdražení - když se teď pokouším sehnat eLišku na vánoční svátky/další dny PO změně ceníku, systém stále počítá s cenou 160 Kč tam, kde má být po 13. prosinci dvojnásobná. Znamená to tedy, že pokud si eLišky nakoupím teď na 60 dní dopředu (teoreticky, prakticky pár kusů), cena zůstane podle ceníku platného právě teď (a s tím i podmínky, např. návracení peněz v neprojetí..)?
Registered user M 
27.11.2009 (21:44)  
A ten tvuj priklad Brno-Usti nad Orlici... Jo, autobus je levnejsi. Neni ale ciste nahodou o trosicku POMALEJSI?!?

Kdyz jedna firma bude vyvolavat foky ihned za 10 korun kus a druha za tri dny za 2 koruny kus, tak prvni je spatna, predrazena a mela by zlevnit? Neni to nahodou tak, ze ta prvni firma si uctuje 10 korun, protoze dava neco extra? Ale jinak vybornej priklad - autobus je levnejsi. tecka. Vlak musi zlevnit. Na cenu autobusu a s prukazkou na polovinu ceny autobusu...

Poznamka: Autobus Brno-Usti je zhruba o 30 minut pomalejsi a obycejne jizdne je o 30 korun drazsi. Kdo radsi jede autobusem a ne vlakem, aby usetril 30 korun, tak mozna muze jit rovnou pesky a usetri jeste vic!
Registered user M 
27.11.2009 (21:37)  
Ja zadne falesne zavery nedelam. Faktem je, ze nyni je nejake jizdne a za 300 rocne se da "koupit" sleva 25%. Ty jsi nahodil system, kterej bude obsahovat slevu 50%. Ja se ohradil, ze jedina zmena bude, ze udelas jeste vetsi slevu (tim spis, ze tech tvych 50% by se zlevnovalo uz z tech nyni zlevnenych cen, takze misto aby se prijmy navysovaly, tak by se spis snizovaly). Tvoje reakce? Sleva 50% by byla "zakoupena" za relativne velkou rocni platbu. Ty jsi nabidl zhruba 4000 korun rocne. Ja osobne s tim nemam problem, mozna to bude 3K, mozna 5, mozna 6. To cislo v systemu neni zasadni. Sice se divim, ze 300 rocne je vypalne (za to ze clovek dostane slevu), ale 4000 rocne vypalne neni a je to spickova marketingova nabidka...
Podstata ale je, ze je to v podstate o rad vyssi cislo. Jeste jednou, je jedno, jestli 3 nebo 4 nebo 5... Kdyby to bylo min - treba tisic korun rocne, tak to by bylo fakt terno. Zakladni jizdne velice levne a za poplatek tisic korun rocne jizdne v podstate zadarmo. Za co by tahle firma bez prijmu zila, to jasne neni.

Jen tak mezi nami - aby se clovek bez karty dostal s cenou na uroven autobusu, tak to neni potreba zlevnovat. Stejneho "efektu" (pricemz vazne netusim, proc by vlak mel stat stejne jako autobus...) lze dosahnout i toho, ze podrazi autobusy...

InGold je nabidka pro nadsence? A proc jsi to nenapsal Zikmundovi (sorry - Miroslavovi...), ze tady haze zbytecne informace o nabidkach pro nadsence? Miroslav to (srovnani s platem) uvedl pro srovnani? Proc to neporovnal s kilem tresni nebo tabulkou cokolady? Proc to porovnal zrovinka s platem? Vime vsichni...

Abych to shrnul - necekaje souhlas - ted jsou vlaky velice levne (Michal Janko je ale povazuje za velmi drahe, protoze jsou o par korun drazsi nez autobus a rocni "slevovy kupon" v cene 300 korun povazuje za vypalne) a kvalita kulha (kulha ve srovnani s treba tim Svycarskem). Michal Janko tohle chce vyresit tak, ze ZLEVNI. Patrne doufa v tom, ze jeste nizsi jizdne nez je nyni naplni pokladnu Ceskych drah a ty uz nebudou kulhat za Svycarskem...
Registered user Sandik 
27.11.2009 (20:45)  
CzechDave: Stoprocentní souhlas! Vnímám to naprosto stejně.
  1 2 3 4 5 ... 17      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko