..: All news and reports - ČR Praha :..

914.064-1, Odb. Jeneček odbočka - Jeneč, foto: Pavel Martoch Komentář — Dne 31. března 2015, po skončení obhlídky „Konvoje US Army“, zamířilo mnoho návštěvníků na zpáteční cestě z Ruzyňských kasáren na žel. st. Praha-Ruzyně. Byla naděje, že cesta vlakem zpět do Prahy bude, podle hesla ČD „Vlaky jedou, auta stojí,“ výhodnější oproti autobusu, který do Ruzyně popojížděl asi půl hodiny po 10 metrech. Na stanici se sešlo lidí, jak tato určitě nepamatuje. Po oznámení staničního rozhlasu, že zpoždění bude asi 25 minut, se mnoho lidí odebralo hledat jiný druh dopravy. Přesto jich zůstalo tolik, že když přijel vlak č. 9871 sestávající ze dvou vagonků typu Regionova, vyvolalo to všeobecné veselí. Ale po půlhodinovém čekání v silném větru nebyli ochotni to vzdát. Nástup byl proveden nečekaně kulturně – bylo znát, že takovéto akce se účastní inteligentní lidé (žádný odpůrce konvoje se viditelně neprojevil). Nastupovalo se s rozvahou a tím bylo umožněno zaplnit každé místečko ve voze se vyskytující. Přispělo k tomu i to, že cestující byly často rodiny s dětmi, které se neostýchaly na sebe trochu namáčknout, a tak nastal neplánovaný test, kolik cestujících se vmístí do vagonu Regionovy. ČD bohužel nevyslaly skrutátora, takže tento test nevejde do dějin.

Praha hlavní nádraží, foto: AdysPraha — V pondělí 2. února vstoupila v platnost mimořádná změna železničního jízdního řádu, která přichází teprve necelé dva měsíce po začátku jeho platnosti. Důvodem je zejména zahájení dlouho očekávané rekonstrukce zastřešení historické haly pražského hlavního nádraží, která stojí nad nástupišti 1—4, a s tím související dopravní omezení. Stavba, jež si v osmi etapách vyžádá uzavření postupně většinou jednoho celého nástupiště, skončí až za více jak dva roky, v červenci roku 2017. Změny se dotknou dálkové i regionální dopravy, některým vlakům se změní cílové stanice či časy odjezdů, jiným pak například přímé vozy. Připomeňme, že podobná změna nastala již 25. ledna také v Plzni, kde expresní vlaky z Mnichova do Prahy v důsledku rekonstrukce směrem z Domažlic nově zastavují pro výměnu lokomotivy a přidání posilových vozů již v obvodu stanice Jižní Předměstí namísto hlavního nádraží, kde dochází k výraznému snížení propustnosti pražského zhlaví. Došlo tím k rozvázání některých přestupních vazeb.

CityElefant s NS a Vítkovem v pozadí, foto: Louis Armstrong Praha - Nadcházející neděle přinese mírné změny železničního jízdního řádu prakticky ve všech krajích České republiky a nejinak je tomu i ve Středočeském kraji a v Praze. Do provozu budou uvedeny postupně tři nové zastávky, naopak nová vozidla v okolí Prahy již přibývat zatím nebudou. Mezi nejvýraznější změny patří například rozšíření provozu přímé linky z Prahy do Milovic i na víkendové dny či prodloužení několika spojů linky S9 z pražských Horních Počernic ve směru od Strančic až do Čelákovic. Celkový rozsah provozu se opět o něco zvýší, v Praze to bude o 1,6 procenta, ve středních Čechách pak dokonce o více jak 2 %.

burzy, foto: Lukáš Verner Praha — V prosinci zpravidla vrcholí sezóna výměnných setkání, tzv. burz modelářů, fotografů a sběratelů všech možných tematických předmětů z oboru dopravy. Tato setkání tradičně znamenají obchodní příležitost v podobě blízkého setkání poptávky s nabídkou. Představují tak dobrý tip na předvánoční nákupy předmětů s železniční tématikou. Samotná akce ale pro účastníky představuje také společenské setkání, výměnu PF či diskusi plánů na příští rok. Jedno právě takové setkání se uskuteční například tuto sobotu.

471 most inteligence, foto: qvído Praha — Již tuto sobotu se v Praze koná Den železnice a centrum oslav bude na tradičním místě na nádraží v Praze-Braníku. Na své si přijdou příznivci parních lokomotiv a historických vlaků, ale také zájemci o svezení se nejnovějšími netrakčními jednotkami ČD railjet. Od 9:00 do 16:30 hodin bude připraven bohatý program, který vám v následujících řádcích přiblížíme.

814 v zastávce Rudná zastávka, foto: Michal Jaroš - ŽelPageHostivice — Jízdou zvláštního vlaku bylo slavnostně na počátku září otevřeno pět nových zastávek v okolí hlavního města. Pro mnoho obyvatel Hostivice, Chýně, Rudné a Jinočan to znamená možnost rychlejšího a pohodlnějšího spojení s Prahou než doposud. Všechny nově vzniklé zastávky (Hostivice-Sadová, Hostivice-U hřbitova, Chýně, Rudná zastávka a Jinočany) jsou integrovány v systému Pražské integrované dopravy a jsou obsluhovány vlaky linek S6 a S65, jejichž jízdní řády v této souvislosti doznaly mnoha změn. U linky S6 (Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun) byl časově změněn celý jízdní řád kvůli možnosti zajistit potřebné vzájemné přestupy s linkou S65 ve stanici Rudná u Prahy. Mínusem však je zhoršení přestupových vazeb na linku S7 na pražském smíchovském nádraží. U linky S65 pak budou prakticky všechny spoje dnes končící v Hostivici pokračovat až do stanice Rudná u Prahy. Celková cena výstavby nástupišť, přístřešků, přístupových cest a dalšího inventáře dosáhla 31 milionů korun, což znamená průměrně 6,2 milionu korun za jednu zastávku.

Příjezd účastníků seznamováku, foto: UZEL Soběšín — Fakulta dopravní ČVUT tento rok opět připravuje UZEL, jediný seznamovací kurz pro nové studenty oboru. Pořadatelé z fakultního Klubu EFDRIVE připravili mnoho her a soutěží, kterými uvedou nové studenty do neznámého prostředí bez zbytečných rozpaků. Účastníci se tam dozvědí vše potřebné pro snadný start na univerzitě a také tipy pro kolejní či studentský život v Praze.

Prodejní místo ČD v Terminálu 2, foto: Aleš Petrovský Praha - Ačkoliv největší české letiště stále nemá kvalitní přímé spojení veřejnou dopravou ani s hlavním městem, ani se zbytkem republiky, tak se České dráhy rozhodly začít v prostorách terminálu 2 prodávat jízdní doklady pro své vlaky. Využívají k tomu kooperace s Pražskou informační službou (PIS), a to včetně jejích zaměstnanců a prodejních prostor. Dráhy argumentují tím, že si cestující může zakoupit jízdenku na vlak přímo z tarifního bodu Praha letiště/Airport (BUS) do kterékoliv zastávky či stanice po České republice. Z letiště na pražské hlavní či Masarykovo nádraží je však nepřepraví vlak, ale již známá autobusová linka Airport Express (AE), provozovaná ve spolupráci ČD a Dopravního podniku hl.m. Prahy (DPP).

Lokomotiva 363.062 Praha-Vyšehrad, foto: Andrew33 Praha — Dopravní obsazení budovy výhybny Praha-Vyšehrad, která je již řadu let ve velmi kritickém a havarijním stavu, se tento rok blíží ke svému konci. Dlouhou dobu se vedly diskuze, co s budovou, která paradoxně není v majetku SŽDC ani ČD. Ty nikdy neměly regulérního a jasného výsledku. A to i přes to, že obsazení budovy i dvou stavědel dopravními zaměstnanci bylo pro velmi vytíženou trať 171 a celou železniční dopravu v Praze obecně nezbytně nutné. Při každoročních prověrkách BOZP prováděných Správou železniční dopravní cesty společně s odborovými centrálami bylo opakovaně upozorňováno a poukazováno na nevyhovující technický stav a neadekvátní pracovní podmínky ve zchátralé a zdevastované budově.

10.5.2014 - 8:00 - České dráhy stahují soupravy City Elefant z části vlaků do Děčína

City Elefant na trase Praha - Děčín, foto: Karel MálekDěčín — České dráhy od 18. dubna přehodnotily dosavadní koncept víkendového nasazování příměstských elektrických jednotek řady 471 na rychlíky v relaci Praha - Děčín a zpět. Na vlaku číslo 670 v pátek a na vlacích s čísly 671, 673, 683, 690 a 692 v sobotu tak nově pojedou opět klasické soupravy, řazené z vozů řad A, BDs a B, které jezdí na těchto vlacích běžně v pracovní dny. Důvodem je zejména přeprava cestujících s jízdními koly, jejichž velké množství je pro jednu jednotku řady 471 problémem, zatímco do služebního oddílu vozu řady BDs se jich vejde pohodlně více. České dráhy zatím neoznámily, zdali je toto řešení pouze dočasné či konečné, nicméně zřejmě s ním můžeme počítat minimálně do konce září.

Zdroj: České dráhy

Zaujaté obecenstvo, foto: Jan MácaPraha — Pondělní večery během zimního i letního semestru na Fakultě dopravní ČVUT v Praze patří již tradičně pravidelným přednáškám tamější Drážní společnosti. Po předchozí přednášce Karla Skalického, ředitele SOKV ČD Cargo Ústí nad Labem, tentokrát pozvání přijala osoba v železničních kruzích zřejmě daleko známější a také daleko rozporuplnější. Tou byl ředitel společnosti KŽC Doprava Bohumil Augusta, který představoval vize a plány své společnosti do budoucna i současný a minulý provoz tohoto hlavně nostalgického dopravce. Následné otázky publika z řad studentů ČVUT i některých středních škol a veřejnosti pak směřovaly i k železniční legislativě a například také k mnohokrát diskutovanému problému údržby nebo prodeje nevyužívaných železničních tratí.

Kačerov místo budoucí zastávky - pohled z mostu metra, foto: NICKONPraha — Správa železniční dopravní cesty podepsala po letech plánů a příprav na konci března letošního roku finální smlouvu se stavební společností Metrostav na stavbu nové železniční zastávky Praha-Kačerov. Ta se bude nacházet nedaleko stejnojmenné stanice pražského metra C ve čtvrté městské části. Celkově stavební práce vyjdou na 17 milionů korun, přičemž stavět by se mělo začít již v současné době. Hotovo by pak mělo být do konce letošního roku, kdy budou mít cestující nově možnost jednoduchého přestupu mezi metrem, autobusovými linkami a vlaky linek S8 a S80 Pražské integrované dopravy.

Čísovice, foto: ŠepliNásledující řádky čtenáře a milovníky parního provozu na chvíli zavedou na začátek letošního února, kdy se ve dnech 6. až 8. února 2014 po místních tratích okolo Prahy projela parní lokomotiva 434.2186 s nákladními vlaky. Lokomotiva odvezla nejen „falešné“ vozy pro fotografy, ale na pravidelných manipulačních vlacích i běžnou zátěž. Celá fotoakce byla naplánována na tři dny, přičemž v prvních dvou dnech byla lokomotiva nasazena na pravidelný vlak Praha – Dobříš a zpět, resp. Praha – Čerčany, třetí den pak byla v čele již „klasického“ fotovlaku v trase Praha – Rudná – Hlubočepy, což umožnilo ji zachytit na legendárním pražském Semmeringu. Akce byla celým pojetím a rozsahem svým způsobem unikátní, proto se k ní vracíme i tímto krátkým článkem. Takže pozor, odjezd!

Motorový vůz 810 KŽC v novém laku, foto: Bohumil Augusta - KŽC Doprava, s.r.o. Praha — Desetiletou smlouvu na provozování městské železniční linky S34 získala od Hlavního města Prahy společnost KŽC Doprava. Ta osobní vlaky na trase mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi zajišťuje od 1. října loňského roku, ovšem zatím pouze ve zkušebním provozu. Koordinátor Pražské integrované dopravy, společnost ROPID, bude podle nového kontraktu na provoz linky doplácet 76,56 korun za vlakový kilometr. To je o sedm korun méně, než kolik dopravce inkasoval v průběhu dosavadního testování, ale zároveň o desítky korun méně, než kolik stál například mimořádný provoz během povodní v červnu 2013. Uzavření smlouvy bez tendru však kritizují další dopravci, zejména s odkazem na dřívější slib ROPIDu, že poptávkové řízení vypíše. Kritici poukazují také na používaný vozový park, jenž je pro městskou železnici nevhodný.

Křest DVD o švýcarské dopravě, foto: CEDOPPraha — Dne 27. února proběhl na půdě Parlamentu ČR pod záštitou místopředsedy hospodářského výboru Karla Šidla a za účasti několika dalších poslanců a zástupců partnerů projektu ze SŽDC, Českých drah, SUDOPu, IKP a ROPIDu slavnostní křest pečlivě připravovaného DVD z produkce CEDOPu (Centrum pro efektivní dopravu), které mapuje principy úspěšné funkce systému veřejné dopravy ve Švýcarsku. Po slavnostních proslovech a prezentaci částí filmu následovala diskuse, která i s ohledem na zúčastněné auditorium akcentovala především dlouhodobou neudržitelnost současného stavu plánování infrastruktury, kdy jsou stavby, jejichž životní cyklus se počítá v desítkách let, předmětem politických rozhodnutí z roku na rok, a kdy i přes štědré období dostupnosti evropských dotací nejsme schopni efektivně realizovat kriticky důležité projekty z pohledu potřebné kapacity budoucího, ale i současného reálného provozu. Mnozí účastníci přislíbili, že film s potěšením zhlédnou a rádi využijí inspirace pro cíle dopravní politiky veřejné dopravy v ČR, kéž by tedy tato slova padla na úrodnou půdu.

1 2 3 4 5 ... 29 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2015 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. eShop offeropen/close
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
» Add a new link
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 05:08
sets at 20:49

meteo meteo
:. New on VLAKY.NET
Poslední příspěvek Májová šestikolová nostalgie
Neveřejný zvláštní vlak, který vypravila Firma Kříž, vlastnící několik motorových lokomotiv, se vydal 7.května z Kladna do Českých Budějovic a po přestávce vynucené výlukou na trati ...

Poslední příspěvek Novinky z Týniště nad Orlicí
Na úvodním snímku zachycené exoticky vyhlížející vozidlo je sice také novinkou, byť už mírně omšelou, kterou jsem potkal na týnišťském nádraží, ale stalo se tak náhodou, při realizaci ...

Poslední příspěvek Legiovlak se vydal na pouť po České republice
Dne 19.5.2019 byl oficiálně spuštěn projekt Československé obce legionářské – Legiovlak. Je to ambiciózní záměr Československé obce legionářské, který si předsevzal vytvořit věrnou ...