..: Grandi Stazioni musí předat pražské hlavní nádraží do rukou SŽDC :..

Praha hlavní nádraží - sever po rekonstrukci, foto: Vítek_VPraha — Když získala italská společnost Grandi Stazioni (GS) v roce 2003 do nájmu prostory pražského hlavního nádraží, zavázala se do deseti let stanici kompletně zrekonstruovat. Opravy se však již v minulosti začaly dostávat do výrazných zpoždění a již v roce 2014 hrozilo, že bude smlouva s Grandi Stazioni vypovězena. Zatím však vždy došlo k dohodě a původní vlastník nádraží, tedy České dráhy, smlouvu s Grandi Stazioni několikrát prodlužoval. Zatím posledním termínem, do kdy měly být všechny práce hotovy, byl letošní říjen. Ani do té doby však investor nedokázal práce dokončit. Mezitím navíc nádraží přešlo z rukou Českých drah pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) a ta už dále smlouvu s Grandi Stazioni prodlužovat nechce. Italská firma tak musí k 16. říjnu, kdy smlouva vyprší, celou budovu předat do rukou SŽDC.

„Zástupci SŽDC informovali vedení společnosti GS, že navrhované uzavření dodatku ke smlouvě, jímž by byla prodlužována základní doba trvání smlouvy a doba pro dokončení rekonstrukce o další dva roky, je v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. Tuto skutečnost potvrzuje i vyžádané stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, které označuje uzavření dodatku jako podstatné změny smlouvy, tedy jako nepřípustné,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová, a dodává: „Ujišťujeme veřejnost, že máme připravená veškerá opatření, aby přechod správy pražského hlavního nádraží z GS na SŽDC v žádném případě neovlivnil chod nádraží a všech poskytovaných služeb. V tomto ohledu také jednáme se zástupci GS.“

Připomeňme, že doposud došlo k opravě prostor ve spodní nové budově nádraží, kde se nyní nachází zejména komerční prostory. Naposledy byl opraven interiér střední části historické budovy nádraží, takzvaná Fantova kavárna. Naopak zbytek historické nádražní budovy doposud opraven není.

Zdroj: Správa železniční dopravní cesty


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 6.10.2016 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Bel  mail  
22.10.2016 (11:54)  
Na jasné a jednoznačné stanovisko, kterých se tu v diskuzi vyrojilo spoustu, bychom museli mít nastudovány všechny smlouvy, dodatky, veškerou komunikaci… A vyvozovat závěr z různých prohlášení různých obou stran prostě nelze. Každopádně k zamyšlení: Byla naše ekonomická situace taková, abychom v době kontraktu s GZ mohli celou rekonstrukci provést za svoje peníze? Chovalo se ČD resp. SŽDC skutečně s péčí řádného hospodáře, sledovalo řádně celý průběh plnění smlouvy a upozorňovalo GZ na neplnění dříve než týden před uplynutím smlouvy? Jak to dopadne, bude věcí právníků. Řešit spory tohoto typu právní cestou je tím nejméně rozumným, nejpomalejším a nejdražším možným způsobem. Je dost naivní si myslet, že vyhozením GZ se vše vyřeší.
registrovaný uživatel Šepli  mail  
16.10.2016 (21:58)  
GS už měli být dávno pryč, protože neudělali co měli. Oni spíš budou Grandi Podvodníci...
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
09.10.2016 (21:56)  
Pokud fakt maj obchody zaplacen nájem na dlouho dopředu, tak by se tu nabízela velice elegantní možnost mimosoudního vyrovnání -- Italové nechť si nechaj ty zálohy na nájmy (který se z nich jinak stejně budou dolovat jen velmi těžko, ty peníze beztak nejspíš už nemaj), předaj barák i projektovou dokumentaci rekonstrukce, a jdou si po svejch.
Bojím se ale, že i kdyby SŽDC chtělo takovou dohodu uskutečnit, tak se jako státní organizace budou bát tohle udělat, a radši to nechaj dojít k soudu, aby měli právní jistotu.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
09.10.2016 (21:51)  
Sopko: obávat se, že se rekonstrukce zastaví, je trochu zvláštní -- ona poslední roky prakticky stojí, takže v tomhle směru žádná změna. Naopak, pokud SŽDC od Italů koupí plány a pustí se do rekonstrukce na vlastní pěst, tak by se to mohlo rozhýbat velmi rychle -- peníze teď pokud vím jsou, a leccos vázne spíš na tom že nejsou hotové projekty, stavební povolení, atd., což tady naopak všechno už je, asi stačí vysoutěžit stavební firmu.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
08.10.2016 (10:08)  
Mne osobne vadily nejvíce reklamy zakrývající hezkou fasádu historické Fantovy budovy. GS (Italská nebo CR). byla a je pouze pronajímatelem, a vlastnické povinnosti z CD, nyní SZDC nikdo nesejme.
registrovaný uživatel Sopko 
08.10.2016 (7:35)  
Myslím, že z toho bude obrovskej problém. Může vzniknout delší bezvládí, rekonstrukce se zastaví na delší čas. Jestli Ti nájemci mají jak tu nekdo psal předplaceno hodně dopředu, tak logicky odmítnou platit za stejný čas podruhé. Italové jim peníze nevrátí a nechají firmu krachnout.

Otázkou je taky, jak se změní koncepce nádraží, my co pamatujeme 90. léta, kde člověk procházel mezi automaty, homeless a brodil špínou, tak se oprávněně bojíme.
07.10.2016 (20:48)  
To ešte bude veselo... po súkromníkovi príde "štátna zlodejina"
registrovaný uživatel stoupa  mail  
07.10.2016 (16:58)  
pro jk:

já v tom zadnou komplikaci nevidím. Nájemce nesplnil, procez smí v daném termínu odejít. Následné skody vzniké jiným subjektum - ty necht uhradí pronajímatel (který - to rozhodne vlastník). Zaplatil -li nekdo zálohu na nájem na dobu delsí, nez je smlouva GSCR - pak je to jeho problém, resp. smí se obrátit na verejno-právní projednání.
registrovaný uživatel jk 
07.10.2016 (16:44)  
Je to krapet komplikovanější. ČD uzavřela v roce 2003 smlouvu Grandi Stazioni S.p.A. (GS IT) nájemní smlouvu na 10 let na pronájem nádraží v Praze, Karlových Varech a Mariánských Lázních s tím, že mají proinvestovat danou částku a začít s rekonstrukcí do 3 let, výměnou za to dostane velmi výhodně pronajaté obchodní prostory (cca. 300 Kč/m2/rok). Dále bylo stanoveno, že pokud GS IT zkolauduje rekonstrukci do 10 let (Praha), smlouva se prodlouží o dalších 30 let (za stále zvýhodněné nájemné, Praha cca. 600 Kč/m2/m2/rok).

Smlouva byla GS IT postoupena Grandi Stazioni ČR (GSČR). V Mariánkách a Praze začala rekonstrukce. V Praze proběhla rekonstrukce odbavovací haly a GSČR začala inkasovat nájemné z komerčních prostor (cca 2 tis. Kč/m2/rok, ČD přitom platí těch 300 Kč).

V KV rekonstrukce vůbec nezačala, nájem zanikl. V Praze otevření odbavovací haly (2010) taky nic moc nedělo (pouze pomalá projektová příprava), GSČR si nechala smlouvu prodloužit o další 3 roky a vesele inkasovala příjmy z pronájmů (čistý zisk cca. 50 mil Kč/rok, poslední velká investice do rekonstrukce v roce 2009). V roce 2015 GSČR požádala o další prodloužení o 3 roky, v roce 2016 nádraží přešlo pod SŽDC. Ta se rozhodla lhůtu neprodloužit a ta tedy končí k 31. říjnu.

Největší problém asi budou mít nájemci obchodů, kteří mají uzavřené podnájemní smlouvy s GSČR a zaplacené zálohy na dlouho dopředu (celkem cca 1 mld. Kč), ale jejich smlouvy jim samozřejmě koncem smlouvy GSČR se SŽDC taky skončí. Pokud GSČR zkrachuje, problém bude i Mariánkách.
registrovaný uživatel MiW 
07.10.2016 (13:49)  
bartik09: tak jako v pripade CD x Skoda? :))
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko