..: Články :..

Dalibor Zelený, foto: ČT 24/ŽelPagePraha — Úřednická vláda Jiřího Rusnoka je u moci teprve několik týdnů, učinila již možná ale tolik personálních změn, jako vláda předchozí za celé funkční období. V oblasti dopravy a železnic se jednalo ze strany ministra Zdeňka Žáka zejména o obměnu členů řídicího výboru Českých drah, stejně jako dozorčí rady, představenstva a později také osoby dlouholetého generálního ředitele Petra Žaludy, kterého nahradil Dalibor Zelený. Nyní přicházejí další personální změny, které se dotýkají i nákladního dopravce ČD Cargo. Žák navíc slibuje i rošády ve Správě železniční dopravní cesty.

paragrafPraha — Uplynulo pouhých pár měsíců od chvíle, kdy železniční dopravce RegioJet žádal od Ministerstva dopravy zveřejnění cen, jaké platí stát Českým drahám za ztrátové provozování jednotlivých linek dálkové železniční dopravy. Do té doby byla známá jen průměrná cena za všech 27 linek dohromady. Občané se tak mohli díky vysoké medializaci celé kauzy dozvědět, kolik stojí právě jejich rychlíkový spoj. Začaly se také rozšiřovat spekulace, do jaké míry České dráhy s čísly "čarují", když se výdaje za některé linky rok od roku diametrálně lišily. Dráhy však razantně kontrovaly, že se jedná o jejich obchodní tajemství a zveřejnění čísel je poškozuje. Ministr dopravy nicméně nakonec žádosti RegioJetu podané podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, vyhověl a ceny poskytl veřejnosti a následně i RegioJetu i přes protesty drah, které zvažovaly i možnost žaloby proti ministerstvu. Ministerstvo totiž zveřejnilo nejen požadované ceny, ale kompletní výkaz dodaný dopravcem. České dráhy však v následujících měsících zaslaly na ministerstvo podobnou žádost.

Motorový vůz na trati, foto: Město Horní SlavkovHorní Slavkov — V pátek 28. června se v Kounicích, místní části Horního Slavkova, odehrálo něco, co v České republice rozhodně není běžné. Obnovy se totiž dožil úsek regionální železniční tratě z Krásného Jezu do zastávky Horní Slavkov-Kounice, dříve nesoucí název Ležnice. Železnici obnovil její správce, Správa železniční dopravní cesty, jelikož o provoz v daném úseku mají zájem některé firmy, které zde sídlí a mají na trať napojené vlečky. Nutno však podotknout, že ani jedna z vleček zatím opravou neprošla a trať tak bude sloužit zatím pouze sezónní osobní dopravě, kterou objednává kraj společně s městem Horní Slavkov. Do konce srpna se tak každý víkend na trať podívají tři páry vlaků, z nichž jeden je veden jako přímý již z Karlových Varů.

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír BelanPraha — České dráhy na počátku července uzavřely se společností Krnovské opravy a strojírny smlouvu na modernizaci 26 kusů starších vozidel řady Bdt. Vozy, které budou později nasazeny pravděpodobně na trasy z Kolína do Ústí nad Labem a z Olomouce přes Břeclav do Brna, budou dopravci dodány během patnácti měsíců. Celková cena kontraktu bude přibližně 219 milionů korun, tudíž přibližně 8,5 milionu korun za jeden vůz. A zde je právě kámen úrazu, jelikož vozy při rekonstrukci dle vyjádření tiskového mluvčího nedostanou například klimatizaci, nebudou disponovat ani uzavřeným systémem WC, elektronickými informačními transparenty a dalšími moderními prvky, ačkoliv původně tuto informaci České dráhy neuváděly.

Narozeninový vlak nedaleko Zásmuk, foto: Matouš DanielkaKolín — Další rok rychle uplynul a s rokem letošním přišlo i další výročí založení portálu ŽelPage. Jak je již v posledních letech tradicí, oslavy se nesly ve znamení jízdy zvláštního vlaku, který se tentokrát podíval do oblasti středních Čech, konkrétně na Kolínsko. Vlak, který byl tvořen historickým motorovým vozem M 262.1002 (831.113) společnosti Junior Market, projel několik zajímavých železničních tratí, včetně různých spojek, nebo již běžně nepoužívané tratě 013, kde se běžní cestující již jen tak vlakem nesvezou a jezdí zde pouze sezónní nostalgické motoráčky. Pojďme se tedy nyní podívat, jak tedy vlastně letošní narozeninová jízda ŽelPage probíhala.

Zahájení Czech Raildays 2013, foto: Matouš Danielka Ostrava — 18. června bylo velmi horké úterý a v Ostravě se otevřel veřejnosti 14. ročník železničního veletrhu Czech Raildays. Kdo by čekal nějaké převratné novinky, bude asi zklamán — České dráhy představily již prezentované vozy řady Bdmpee a Bbdgmee, stejně jako modernizovaný jídelní vůz WRmee816 v třetí inovované verzi designu interiéru. Do Ostravy se vydaly také jednotky RegioPanter (Škoda 7Ev) a RegioShark (Pesa LINK II), ale i ty již několik měsíců vozí cestující na pravidelných linkách. Z hlediska vozů pracovních zde byly zajímavé hlavně dva exponáty od Správy železniční dopravní cesty, konkrétně měřicí vůz a drezína pro údržbu trakčního vedení. Polská Pesa Bydgoszcz pro změnu ukázala krom zmiňovaného RegioSharku i elektrickou jednotku EN76 ELF pro Koleje Wielkopolskie.

Lokomotivy Škoda 109E, foto: Dogfighter Berlín/Mnichov/Ostrava (aktualizováno 18. června 9:30) — České lokomotivy potáhnou regionální vlaky v Německu, informoval pondělní Aktuelle Bahnberichte, který vycházel z tiskové zprávy Deutsche Bahn o výsledku soutěže „Okružní vlaky – západ“. Velké výběrové řízení na linky München – Nürnberg přes Ingolstadt a Augsburg – Nürnberg, vedoucí částečně také po nové vysokorychlostní trase, vypsala Bavorská drážní společnost (BEG), jež následně zprávu potvrdila na svém webu. Kontrakt s platností od roku 2016 získal dopravce DB Regio s projektem nasazení dvou typů jednotek. Jednak dvoupodlažních souprav TWINDEXX Vario nejnovější generace (Do2010), dodaných firmou Bombardier Transportation, co je však zajímavější, že na jednu z linek pak plánuje dopravce nasadit kombinaci patrových souprav ze Škody Vagonka s lokomotivami typu 109E od Škody Transportation, jak naznačovala i tisková zpráva DB Regio, zatím ovšem bez jasných podrobnosti o pořízení těchto českých strojů. Ty Škoda potvrdila až o den později společně s dalšími podrobnostmi.

IC 1353 Leo Express Švýcarská kvalita projíždí zastávkou Pardubice-Svítkov dne 14.11.2012, foto: Matouš Danielka Studénka — Zatímco některé cestující čeká od začátku července omezení rychlíkových spojů, obyvatelé Studénky a sídel na odbočných tratích (do Bílovce nebo Příbora, Kopřivnice a Veřovic) budou mít možnost využít na svých cestách služeb dalšího dopravce. Společnost LEO Express, která již v nedávné době prodloužila některé své vlaky až do Karviné, totiž začne s většinou svých vlaků ve Studénce zastavovat. Právě tato stanice je zatím doménou pouze Českých drah, které zde nenabízejí příliš kvalitní spoje. Černozlatý dopravce začne ve Studénce zastavovat všemi spoji cestou do Ostravy, v opačném směru pak zastaví s ohledem na jízdní řád pouze čtyři vlaky. Jízdní doba se jim díky tomu nepatrně prodlouží, a to o dvě minuty.

363.061 - patrně nejhezčí plzeňské eso v čele večerního rychlíků do Plzně míjí vjezd od Dobřichovic, foto: Vítek_VPraha — Již několik období po sobě dochází snad téměř pravidelně k redukcím rychlíkových spojů ze strany Ministerstva dopravy. Zatímco nyní se tak dělo zejména s příchody nového grafikonu, letos se tak stane již od 1. července, kdy přestane jezdit celkem pět rychlíků a u dalších téměř dvaceti dojde k významným datumovým omezením, takže se s nimi cestující nadále svezou například pouze v některých dnech týdnu. Nejvíce se omezení pravděpodobně dotknou kraje Vysočina, kde bude omezeno asi 13 procent vlaků. Z celkového pohledu sice nevypadají škrty nijak drasticky, jezdit přestane asi 0,67 procenta vlaků, nicméně i to může cestující citelně zasáhnout, například vzhledem k návaznostem na jiné spoje.

Kozí dráha, foto: Michal Jaroš Praha — Správa železniční dopravní cesty startuje složitý proces, na jehož konci by měl být prodej málo využívaných železničních tratí. Prodeji dalo zelenou rozhodnutí vlády z loňského března, které jasně stanovilo kritéria a postup takového prodeje. V první vlně se změna vlastníka dráhy týká přibližně sedmi až devíti tratí, jejich seznam ale zatím není oficiální. Jedná se například o tratě z Chrudimi do Heřmanova Městce, z Dolního Bousova do Kopidlna či o krátké lokálky do Polné nebo Mochova. Na seznamu se ale objevuje například také památkově chráněná trať do Jemnice nebo trať 113, známá pod názvem Švestková dráha, kde probíhá již několik let pravidelný sezónní provoz. O dalších dvou tratích se jedná v oblasti jižní Moravy.

Stadler RS 1, foto: paolo3Liberec — Cestování regionálními vlaky či autobusy v Libereckém kraji od počátku července zdraží. Ceny jednotlivých jízdenek integrovaného dopravního systému zdraží v průměru o pět procent a na rozdíl od minulých úprav cen, které se týkaly pouze papírových jízdenek, letošní zvýšení jízdného dopadne i na držitele krajské čipové karty Opuscard. Zdraží také paušální seniorské jízdné, které doposud stálo 100 korun ročně na všechny spoje, a v neposlední řadě také předplatní jízdenky na tramvajové lince z Liberce do Jablonce nad Nisou. Důvody zdražení jsou stejné, jako v jiných krajích — zvýšení nákladů na provoz a požadavky na více peněz od jednotlivých dopravců. Připomeňme, že k poslednímu zvyšování cen docházelo v rámci integrovaného dopravního systému IDOL na přelomu let 2011 a 2012, pro držitele čipových karet je jízdné na stejné úrovni již od roku 2009.

14.5.2013 - 19:00 - Špatný technický stav zastavil provoz na trati u Karlových Varů

742.201-7, Stará Role - Odb. Sedlec, foto: Paya Karlovy Vary — Cestující, kteří využívají železnici v okolí Karlových Varů, mají v následujících týdnech na svých cestách o starost navíc, neboť od 13. května do 1. července budou muset na vybraných úsecích využít místo vlaku náhradní autobusovou dopravu. V úterý 14. května došlo totiž v dopoledních hodinách k zastavení provozu na hlavní trati 140 mezi Karlovými Vary a Chodovem. Omezení se ale dotknou i vedlejších tratí 142 a 144. Právě na trati 142 navíc již 15. května začíná plánovaná výluka mezi stanicemi Nejdek a Potůčky, která může situaci ještě více zkomplikovat. Jak uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová, důvodem mimořádných opatření, která jsou v platnosti předběžně až do začátku července, je havarijní stav železniční tratě, kterou má ve správě Správa železniční dopravní cesty.

Zdroj: České dráhy

Vizualizace dopravního terminálu v Břeclavi, foto: město Břeclav Břeclav – Cestující, kteří používají veřejnou dopravu v okolí Břeclavi, mohou mít důvod k radosti. Kromě již probíhající 2. etapy rekonstrukce železniční stanice Břeclav, která přinese zvýšení traťové rychlosti a modernizaci zabezpečovacího zařízení, se město Břeclav chystá postavit hned vedle vlakového nádraží terminál pro autobusovou dopravu. Již několik let plánovaná investice získává nyní konkrétnější obrysy a ušetří cestujícím několik set metrů pěší docházky při přestupech mezi vlaky a autobusy.

Osobní vlak v dopravně Královec, foto: GW Train Regio Trutnov - Cestující, kteří se v loňském roce chtěli svézt vlakem na přeshraniční trati 043, vedoucí z Trutnova přes Královec do polské Lubawky, měli smůlu. V důsledku potíží se schválením polské motorové jednotky řady SA 134 českými úřady byla totiž zavedena náhradní autobusová doprava, což se negativně projevilo i na obsazenosti spojů, ačkoliv vlaky z Lubawky dále do polského vnitrozemí jezdit nepřestaly. Letos už je tomu ale jinak – všechny tři páry sezónních osobních vlaků začaly od soboty 27. dubna opět jezdit přímo z Trutnova přes Sędzisław až do stanice Jelenia Góra.

Protokolární vlak v Dolní Lipce, foto: mat.mtPardubice – Psal se rok 2011, když ve veřejné dopravě v Pardubickém kraji nastaly zásadní změny. Do organizace provozu místo krajských úředníků odboru dopravy vstoupila společnost OREDO, která do té doby působila jako dopravní koordinátor na sousedním Královéhradecku. Tato firma, kterou nyní vlastní oba východočeské kraje napůl, provedla v Pardubickém kraji významnou optimalizaci dopravy. Ta na železnici spočívala v posílení páteřních linek na úkor menších tratí, kde byla doprava zastavena či výrazně zredukována. Naopak razantního posílení se dočkala doprava autobusová. Nový systém si ale zpočátku vyslechl hlavně mnoho kritiky a několikrát byl upraven. Když už se ale podstatná část změn ustálila, přišly krajské volby a veškeré dění pak nabralo zcela nový směr.

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 ... 6 7 8 9 10 ... 14 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:42
zapadá v 20:17