..: Ministerstvo dopravy omezuje od července další rychlíkové spoje :..

363.061 - patrně nejhezčí plzeňské eso v čele večerního rychlíků do Plzně míjí vjezd od Dobřichovic, foto: Vítek_VPraha — Již několik období po sobě dochází snad téměř pravidelně k redukcím rychlíkových spojů ze strany Ministerstva dopravy. Zatímco nyní se tak dělo zejména s příchody nového grafikonu, letos se tak stane již od 1. července, kdy přestane jezdit celkem pět rychlíků a u dalších téměř dvaceti dojde k významným datumovým omezením, takže se s nimi cestující nadále svezou například pouze v některých dnech týdnu. Nejvíce se omezení pravděpodobně dotknou kraje Vysočina, kde bude omezeno asi 13 procent vlaků. Z celkového pohledu sice nevypadají škrty nijak drasticky, jezdit přestane asi 0,67 procenta vlaků, nicméně i to může cestující citelně zasáhnout, například vzhledem k návaznostem na jiné spoje.

Asi nejméně dopadne na cestující zrušení rychlíků na hlavním koridoru z Prahy na Moravu. Tam přestanou jezdit posilové rychlíky 1484 a 1485, které jsou dnes vedeny jednotkami City Elefant. Omezeny budou také rychlíky 865 a 876 mezi Prahou a Pardubicemi, které nově pojedou pouze jeden, respektive dva dny v týdnu. Zatímco v polohách těchto vlaků lze většinou využít jiné spoje, na opačné straně republiky bude omezování asi trochu citelnější. Pokračuje se totiž v redukci okrajových vlaků na trati 170. Rychlík 767, který ještě před dvěma lety jezdil večer z Chebu do Prahy, byl nejprve v roce 2011 zkrácen do Plzně. Letos pak dojde k jeho definitivnímu zrušení, stejně jako tomu je u vlaku 766 mezi Plzní a Chebem. U dalšího rychlíku pak dochází k omezením u jednotlivých dnů v týdnu.

363.019 vjíždí do stanice Havlíčkův Brod, foto: OndíkAsi největší důvod k protestům má ale zmíněný kraj Vysočina, kde se omezení dotknou mnoha rychlíků. Zrušeny budou vlaky 671 a 690, vlaky 691, 922, 924, 925, 926 a 927 pak budou jezdit v části trasy pouze jeden nebo dva dny v týdnu. Několik dalších rychlíků pak potkají omezení mírnějšího charakteru. V neposlední řadě budou omezeny také dva rychlíky mezi Ústím nad Labem a Libercem nebo Bohumínem a Brnem.

Ačkoliv ale výčet omezených spojů není příliš dlouhý, faktem zůstává, že i když se omezení mohou zdát vcelku nevýznamného charakteru, mohou mít zásadní efekt na přehlednost a účelnost taktového grafikonu a jeho přívětivost k cestujícím. Příkladem toho, jak by zavedení intervalového jízdního řádu asi nemělo dopadnout, je trať 200. Původní dvouhodinový takt rychlíků v relaci Praha - Písek - České Budějovice byl natolik omezen, že nyní nejsou výjimkou ani šestihodinové díry v taktu během dne.

Seznam zrušených či omezených spojů dálkové osobní železniční dopravy

vlak (ze stanice -) omezený úsek (- do stanice) jezdí bude jezdit
750 Plzeň hl.n. 6.07 - Cheb 7.28 denně v pracovní dny a sobotu
766 (Praha hl.n. -) Plzeň hl.n. 22.07 - Cheb 23.28 v prac. dny a neděli bude zrušen
767 Cheb 20.33 - Plzeň hl.n. 21.55 denně bude zrušen
671 Havlíčkův Brod 5.03 - Brno hl.n. 6.41 v pracovní dny bude zrušen
690 Brno hl.n. 19.21 - Havlíčkův Brod 20.56 v prac. dny a neděli bude zrušen
691 (Praha-Smíchov -) Havl. Brod 21.02 - Brno hl.n. 22.29 v pátek a neděli v pátek
830 Bohumín 5.35 - Brno hl.n. 7.57 v prac. dny a sobotu v pracovní dny
831 Brno hl.n. 6.02 - Bohumín 8.30 v prac. dny a sobotu v pracovní dny
865 Praha hl.n. 5.47 - Pardubice hl.n. 7.00 (- Brno hl.n.) v prac. dny a sobotu v pondělí
876 (Brno hl.n. -) Pardubice hl.n. 21.00 - Praha hl.n. 22.15 denně v sobotu a neděli
894 Kolín 21.14 - Ústí nad Labem západ 23.05 v prac. dny a neděli ve čtvrtek, pátek a neděli
895 Ústí nad Labem západ 18.47 - Kolín 20.40 v prac. dny a neděli ve čtvrtek, pátek a neděli
661 (Plzeň -) Jihlava 18.39 - Brno hl.n. 20.36 denně ve čtvrtek, pátek, sobotu a neděli
922 Jihlava 5.25 - Jindřichův Hradec 6.41 (- Plzeň) v pracovní dny v pondělí
924 Havlíčkův Brod 7.00 - Jihlava 7.23 (- Plzeň) denně v pondělí a sobotu
925 (Plzeň -) Č. Budějovice 18.10 - Jindř. Hradec 19.14 denně v pracovních dny a neděli
(Plzeň -) Jindř. Hradec 19.14 - Havlíčkův Brod 20.58 denně v pátek a neděli
926 Jihlava 19.34 - České Budějovice 22.01 denně v pátek a neděli
927 České Budějovice 4.10 - Jihlava 6.33 v pracovní dny v pondělí
928 Brno hl.n. 19.20 - Jihlava 21.19 v prac. dny a neděli ve čtvrtek, pátek a neděli
1167 Ústí nad Labem hl.n. 19.28 - Liberec 21.37 denně v letním období denně
v zimním období ve čtvrtek, pátek a neděli
1168 Liberec 18.28 - Ústí nad Labem hl.n. 20.32 denně v letním období denně
v zimním období ve čtvrtek, pátek a neděli
1484 Třinec 15.44 - Praha hl.n. 20.27 v neděli bude zrušen
1485 Praha hl.n. 15.07 - Třinec 19.49 v pátek bude zrušen

Zdroj: Ministerstvo dopravy - přehled omezení


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 21.5.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
30.05.2013 (18:26)  
Průvodčí žádné další povinnosti nemá, a pokud to ČD tvrdí, je to blábol.

Vlakvedoucí (tzn. "hlavní průvodčí") musí před započetím jízdy do POPky namačkat čísla vagonů apod. - ČD tomu říkají "vlaková dokumentace" a jednou za rok se dělá přepravní průzkum a sčítají se cestující.

Žádné další povinnosti (vyjma mimořádných událostí) prostě neexistují.
registrovaný uživatel Sim 
27.05.2013 (15:53)  
Michal Jaroš > Ale to přeci není pravda. Jaké má "interní povinnosti" navíc průvodčí ČD, pokud nepočítáte kontrolu jízdenek?

To se neptejte me, ja jsem uzivatel. Tuto informaci jsem dostal jako oficialni odpoved na stiznost, kterou jsem modrym zasilal pote, co jsem (marne) cekal na pruvodci (kvuli zvednuti teploty klimy z "mrazime" na "normalni") a nedockal se ... kdyz mi po dvou stanicich dosla trpelivost, prosel jsem vlak a nasel jsem ji zasitou v poslednim kupe. Podle modrych to tak bylo spravne, protoze se venovala svym povinnostem a nemohla se tedy venovat cestujicim.

Myslím, že by průvodčí klidně v těch expresech mohli plnit roli dnešních "vlakušek a vlakušáků"...
Ja si to myslim taky, ale o me tu nejde. To si musi vyresit modri mezi sebou.

M > hlavne je to o tom, ze jsi psal, ze by to neslo, protoze "argumenty"
Nikoliv, ja se ptal, zda to mozne je, resp. pokud neni, tak co v tom modrym brani.

Nicmene, realita je jeste zajimavejsi - ten esus, co v patek jel na 1485, sedacky cislovane mel (mozna ne vsechny). Rezervace presto mozne nebyly.

No a pokud je nekdo zvedavej na postrehy z cesty, tady jsou:
- na pagotronu je vyvesen vlak na 4 jih s odjezdem 15:07
- cca ctvrt hodiny pred odjezdem prijizdi esus, lidi se hrnou dovnitr
- po par minutach prochazi vlakem pruvodci, ze to jeste neni vlak do Trince ... na Pragotronu 4J stale visi 1485 s odjezdem 15:07
- tesne pred treti na Pragotronu 4J naskoci esko na Revnice s odjezdem 15:05, 1485 se presouva na 4S ... hromadne presuny obyvatelstva po peronu
- v dobe odjezdu eska naskakuje na Pragotronu 1485 +10 ... to nikoho nenapadlo driv, ze to vcas odjet nemuze?
- par minut po planovanem odjezdu prijizdi esus, lidi nastupuji.
- odjezd, zastavka v Libni, esus je slusne zaplnen; sedime nahore v ridicaku, kde je obsazenost cca 50%, ve zbytku vlaku je to kolem 70-90% (do jednicky jsem nelezl)
- nekde u Libne vlakem prochazi kdosi s papirem "scitaci list" ... jestli je to modry scitac, nebo shoda nahod netusim. Mista nepocita, jen ocima projizdi behem rychlosti normalni chuze.
- rychlost vlaku je nejcasteji kolem 120 km/h (= vyvatovani jizdni rad)
- pri prijezdu do Pardubic stihnul pruvodci projit dva ze tri vagonu, takze kdyz v pernikove vystoupila zhruba tretina lidi z meho vozu, klidne mohli jet gratis (ono uz samo o sobe poslat na esus jen jednoho pruvodciho, kdyz se tam muze s neplaticem honit patrem tam a spodem zpatky je myslenka hodna genia)
- z Pardubic odjezd vcas
- v MuN zastavka, i kdyz se zde stavet nema ... jestli nekdo vystupoval, netusim.
- v Zabrehu planovana pauza na cigaro, predjeti klopidlem a 129 ... muj vagon se zde temer vylidnil, ostatni zustavaji na cca 50%
- nejsem si jistej, jestli i v Lipnice, ale minimalne v Suchdole a Studence vysly na tento vlak prestupni vazby (v Suchdodle snad dokonce ze dvou smeru)
- ve Vitkovicich pri vystupovani s hruzou koukam do mezery mezi vlak a peron a lituju vsechny, kteri se nechaji nachytat na bezbarierovy nastup do vlaku (i kdyz tady to asi nikdo neceka, na peron se stejne musi po schodech).

Rychle shrnuti; i kdyz tu jezdi slon, porad je na tomto vlaku poznat, ze je to pozustatek z dob minulych. Motivace tento vlak zaplnit pomoci atraktivnich jizdnich dob zde chybi stejne, jako snaha resit vcasne odbaveni vsech cestujicich (listky jsem ukazoval nekde u Chocne). Zrusenim tohoto vlaku modri velmi pravdepodobne pomuze do kopru i dalsim svym spojum na lokalkach, ktere na to v soucasnosti navazuji (pokud zde nezacne stavet soukromnik). Pritom zrychlit to jde (do Zabreha se jede za zlutym, ktery rychleji nemuze). Za soucasnych podminek by s tim do budoucna jezdil jen ten, kdo nema jinou moznost; v tuhle hodinu cerny nejede, takze do Hranic je nejvetsim konkurentem modrocerveny vlak 129 Hradcany.

Skoro mam chut se vsadit, ze po zruseni tohoto vlaku roztrhne cerny svoji dvousoupravu ve 4 a jednu tramvaj pousune o hodinu ;-)
registrovaný uživatel SYN 
26.05.2013 (13:19)  
Samozřejmě, že pokud ten vlak ve skutečnosti vydělával, mohou to třeba ČD po prázdninách zavést znovu (okamžitě po zrušení to udělat nelze, to už jsem psal, ale v září se to dá nějak okecat)

Tyjo, to je perla... sice hodnotím pozitivně že si to tu takhle říkáme na rovinu, ale zároveň je to evidentní politická křivárna při které se otvírá kudla v kapse každýmu kdo není zrovna "srdeční ČD fan" :(
25.05.2013 (9:41)  
Sim: Ale to přeci není pravda. Jaké má "interní povinnosti" navíc průvodčí ČD, pokud nepočítáte kontrolu jízdenek? Myslím, že by průvodčí klidně v těch expresech mohli plnit roli dnešních "vlakušek a vlakušáků", a v exponovaných dnech a časech třeba vlakovou četu o jednoho člena kvůli tomu posílit, ale pořád to vyjde pro ČD podle mne levněji, než si na to platit reklamní agenturu, co to dnes zajišťuje, a má v tom samozřejmě svojí minimálně 10% provizi (nehledě na to, že znalosti a schopnost poradit v jakékoliv dopravní záležitosti je u vlakušek dost nulová).
registrovaný uživatel M 
24.05.2013 (12:47)  
No, hlavne je to o tom, ze jsi psal, ze by to neslo, protoze "argumenty". A ve skutecnosti je to tak, ze to jde, protoze jsi o te "treti ceste" patrne nevedel (jinak bys ji asi zminil).
Proste sis nabehl, tak se v tom nepatlej:)
registrovaný uživatel Sim 
24.05.2013 (10:14)  
M, JOHNZ > ono zalezi na pristupu, kdyz dva delaji totez, neni to vzdy totez. Zatimco u zlutych a cernych je to postaveno tak, ze pruvodci/steward (je fuk, jak to budem nazyvat) je tu primarne kvuli cestujicim a zajisteni komfortu jejich cesty, u modrych tomu tak neni. Pruvodci ma na starosti hlavne interni zalezitosti a pokud se o cestujici nestara, je to tak spravne*, protoze ma jine povinnosti. Tudiz u modrych kvuli tomu musi byt clovek navic ... na tom by nebylo nic spatneho (u zlutych i cernych je toho personalu take vic), kdyby prace vlakusek nespocivala jen a pouze v privitani a starani se o pohodli uvnitr vlaku. Diky tomu striktnimu rozdeleni je totiz tato funkce odriznuta napriklad od rezervacniho a jizdenkoveho systemu, takze prestoze pri nastupu stoji pred vlakem kvuli uvitani, nema (narozdil od zlutych a pravdepodobne i cernych) moznost ani pravomoc urcovat, kdo kde ma sedet.

Proste, na soucasny system modrych by sly "bezciselne rezervace" naroubovat podstatne obtizneji, nez na zbyle dva dopravce. Nemozne to samosebou neni.
registrovaný uživatel M 
24.05.2013 (10:11)  
JOHNZ - Westbahn je 6 (?) poschodovych vagonu. Kolik je tam pruvodcich nevim.
Vim akorat to, ze je blbost mit ve vlaku pruvodci i "vlakusky". Roli vlakusek totiz maji plnit prave ti pruvodci. Ostatne i v pendolinu to v podstate plni. V SC zvladne pruvodci rozvest noviny. Domnivam se, ze by zvladl rozvest i tu vodu...
registrovaný uživatel stoupa  mail  
24.05.2013 (8:22)  
Pro František:

ad 1) Stát či kraj: To je ten zakopaný pes - ale máme vymodlenou "krajskou samosprávu", takže primárně kraj.
24.05.2013 (7:19)  
1) Neměl by stát či kraj dotovat právě spíše ty méně vytížené spoje (mimo špičky, slabší směry), které si na sebe nemohou vydělat, ale jsou potřeba, aby se člověk někam dostal, než spoje potenciálně výdělečné? A ohlídat si to?

2) Zas tak superdrahý ten vlak proti autobusu není. Záleží na nasazených vozidlech (těžké a výkonné lokomotivy pro těžké a dlouhé vlaky nejsou vždy optimální), sladění přípojů tak, aby se nezdvojovaly vlaky stejných kategorií, a poměru kapacity a intervalu (zvláště při těžkých soupravách). A pochopitelně na poplatcích a provozovateli.

3) Možnost dojet na vlak autem by neměla být zaměňována za nutnost. Ne každý tu možnost má. Nabízet alternativu ve formě možná delšího, možná méně pohodlného, zato však spolehlivě dražšího spojení, to je spíše ironický výsměch. Onen vzývaný trh je přece vždy tvořen stejně tak poptávkou jako nabídkou. Stav, kdy nabídka diktuje poptávku (ale i naopak), logicky popírá smysl trhu. Asi není tak všemocný, jak se dnes všeobecně tvrdí, a rozhodně jej nelze zaměňovat za společenské zřízení.

4) Představa, že si s místenkou v ruce vybírám, koho odkud vyhodím (toho ne, ten se tváří protivně, tady ta by šla, ta vypadá ústupně), je hořce komická.
registrovaný uživatel JOHNZ 
23.05.2013 (16:43)  
Sim, M: To ale vyžaduje vlakušky (neviem si predstaviť, že by 3 poschodové vozy "uvázdal" 1 sprievodca). A neviem či "obyč" rýchlik je miesto (či už z dôvodu požiadaviek na dĺžku zastavenia, počet personálu, zázemia pre personál), kde by ČD mali záujem vlakušky nasadzovať (obzvlášť ak je vedený jednotkou určenou na prímestskú dopravu a to zázemie tam logicky absentuje).
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko