Berlín (aktualizováno 19. 9. 16.00) — InnoTrans nejsou pouze vysokorychlostní jednotky a výkonné megalokomotivy, i když tvoří těžiště venkovní expozice a zaznamenávají nejvíce zájmu. Ve skutečnosti ale každým ročníkem sledujeme vzestup nenápadnějších vozidel, jejichž působištěm nejsou hlavní koridory, ale městská zástavba. Vedle klasických tramvají, které berlínský veletrh nabízí po tuctech, se tak stále častěji objevují méně typická vozidla na míru, přepravující cestující pod povrchem, nebo skrze kombinaci MHD s konvenční železnicí. A právě zde letos náš report začneme: u čtyřech exponátů, jež mají za cíl řešit kapacitní omezení veřejné dopravy ve Varšavě, Stuttgartu, Bielefeldu a v malebné severozápadní Francii.
Siemens Inspiro, Metro Warszawskie
V září 2011 vyhrál Siemens v poněkud vyostřené soutěži kontrakt na dodávku 35 nových šestivozových vlaků metra pro polskou metropoli. Patnáct z nich je určeno na původní linku 1, směřující z jižně umístěné stanice Kabaty na sever do stanice Młociny, zatímco zbylých 20 vlaků najde uplatnění na právě budované východozápadní linku 2. Prvních deset souprav bylo dokončeno v závodě Siemens ve Vídni; zbytek už ovšem má pocházet z produkce polského Newagu Nowy Sącz. Vložené vozy mají délku 19.386 mm, hnací vozy 20.111 mm a kompletní souprava do svých 117.766 mm přes 1.400 cestujících, z toho 256 sedících. Vlaky jsou napájeny běžným způsobem z třetí kolejnice a jejich maximální rychlost činí 90 km/h.
Stadler DT8.12, Stuttgarter Straßenbahnen AG
Začátkem roku 2010 zadal dopravní podnik SSB výrobu 20 souprav kombinovaných jednotek Tango od švýcarského Stadleru. Nový typ DT8.12 kombinuje prvky tramvajové dopravy s vlastnostmi metra, čímž se snaží ulehčit hromadné dopravě v jihoněmeckém Stuttgartu. Tato 100% nízkopodlažní vozidla měří 39,1 m, díky čemuž patří k nejdelším vozidlům svého druhu. DT8.12 je přitom pouze další generací rodiny Stadler Tango, vyvíjené od roku 2007, s niž se můžeme setkat mj. také v Bochumi, Basileji, Curychu či Lyonu. Vozy disponují klimatizací, kapacitou 106 míst k sezení a 146 míst ke stání a na metro/tramvaj nezvykle pohodlnými sedačkami. Hodnota celé zakázky je 77 mil. eur.
Alstom Citadis Dualis, TER Pays de la Loire
Tato vlakotramvaj, patřící do rodiny Citadisů výrobce Alstom, je schopna vyvinout rychlost až 70 km/h na městské tramvajové trati; skutečně se ale rozběhne teprve po výjezdu na konvenční trať, kde dokáže dosáhnout 100 km/h, a zapojit se tak do běžného regionálního provozu. Má dva trakční systémy, napájené ze sběračů kompatibilních se dvěma různými typy trolejového vedení. Navíc je 100% nízkopodlažní a vyrobena z 98 % z recyklovatelného materiálu. Vlakotramvaj působí typicky francouzským dojmem, je vybavena účinnou klimatizací a celkově vypadá velice příjemně a optimistcky. V porovnání s modelem pro dublinský LUAS tento model v interiéru působí stísněnějším dojmem - více míst zabírají místa pro umístění různých agregátů a jiné vyvýšeniny.
HeiterBlick Vamos
Vlakotramvaj Vamos, určená pro západoněmecké město Bielefeld, je velmi podobná klasickým tramvajím výrobce. Liší se pouze ve výšce dveří nad úrovní kolejí a také maximální rychlostí, která je o deset kilometrů vyšší, na úrovni 80 km/h. Má kapacitu 52 sedících cestujících a je dlouhá přes 34 metrů. Je řešena jako tříčlánková se čtyřmi hnanými podvozky. Co se týče komfortu vozidla, je dimenzováno pro krátkodobé cesty, proto příliš nevadí ani nepříliš měkké sedačky a žádné oddělení nástupního a cestovního prostoru. Velmi zajímavě je řešena kompatibilita vozidla pro tramvajové a vlakové tratě zároveň. Uvnitř vozu u dveří jsou proto zasouvací schůdky, které se přizpůsobí výšce nástupní hrany, jak je ostatně vidět na fotografiích interiéru.
Jedna zkušební tu už jezdí.
http://www.skoda.cz/cs/press-room/archiv-novinek/do-provozu-s-cestujicimi-vyjela-prvni-tramvaj-15t-forcity-s-klimatizaci/
Místní MHD na moc dobré úrovni není. Ty "metrotramvaje" tvoří páteřní linky, ke kterým se sjíží poněkud nešťastným způsobem autobusy. Do autobusů se nastupuje pouze předními dveřmi a řidiči se ukazuje jízdenka, nějaký nový trend v Německých městech. I když je Stuttgart nechutně malé velkoměsto, noční autobusy jezdí jen čtvrtek - pátek - sobota, při ceně měsíční jízdenky 75 Eur zkrátka nic moc, ale asponň všechno co tu jezdí, má klimatizaci, mimo dřevěné nostalgické Seilbahn.
Ta nová metrotramvaj vypadá skvěle a navíc je na rozdíl od těch starších průchozí, i když se na vytížených linkách běžně spojují dvě metrotramvaje do sebe.
Ostatně i ty soupravy metra Alstom Metropolis, které ve Varšavě jezdí dnes, vypadají uvnitř tak nějak "levně". Je to takový ten typ produktu, který Alstom po tisících kusů dodává do východní Asie.
Dále se mi líbí klimatizace ve všech vozidlech. Zvláštní, že všude možně to nacpou i do tramvaje, no jenom u nás se to prý při stání ve stanici vyvětrá i z dvoupatrovýho elefanta.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.