..: InnoTrans 2012 podruhé: Pod zemí a za městem :..

Siemens Inspiro - Metro 2 Varšava - exteriér, foto: Juraj Kováč Berlín (aktualizováno 19. 9. 16.00) — InnoTrans nejsou pouze vysokorychlostní jednotky a výkonné megalokomotivy, i když tvoří těžiště venkovní expozice a zaznamenávají nejvíce zájmu. Ve skutečnosti ale každým ročníkem sledujeme vzestup nenápadnějších vozidel, jejichž působištěm nejsou hlavní koridory, ale městská zástavba. Vedle klasických tramvají, které berlínský veletrh nabízí po tuctech, se tak stále častěji objevují méně typická vozidla na míru, přepravující cestující pod povrchem, nebo skrze kombinaci MHD s konvenční železnicí. A právě zde letos náš report začneme: u čtyřech exponátů, jež mají za cíl řešit kapacitní omezení veřejné dopravy ve Varšavě, Stuttgartu, Bielefeldu a v malebné severozápadní Francii.

Siemens Inspiro, Metro Warszawskie

Siemens Inspiro - Metro 2 Varšava - čelo, foto: Juraj Kováč V září 2011 vyhrál Siemens v poněkud vyostřené soutěži kontrakt na dodávku 35 nových šestivozových vlaků metra pro polskou metropoli. Patnáct z nich je určeno na původní linku 1, směřující z jižně umístěné stanice Kabaty na sever do stanice Młociny, zatímco zbylých 20 vlaků najde uplatnění na právě budované východozápadní linku 2. Prvních deset souprav bylo dokončeno v závodě Siemens ve Vídni; zbytek už ovšem má pocházet z produkce polského Newagu Nowy Sącz. Vložené vozy mají délku 19.386 mm, hnací vozy 20.111 mm a kompletní souprava do svých 117.766 mm přes 1.400 cestujících, z toho 256 sedících. Vlaky jsou napájeny běžným způsobem z třetí kolejnice a jejich maximální rychlost činí 90 km/h.

Siemens Inspiro - Metro 2 Varšava - interiér, foto: Juraj Kováč Siemens Inspiro - Metro 2 Varšava - kokpit, foto: Juraj Kováč Siemens Inspiro - Metro 2 Varšava - mezivozový přechod, foto: Josef Petrák

Stadler DT8.12, Stuttgarter Straßenbahnen AG

Začátkem roku 2010 zadal dopravní podnik SSB výrobu 20 souprav kombinovaných jednotek Tango od švýcarského Stadleru. Nový typ DT8.12 kombinuje prvky tramvajové dopravy s vlastnostmi metra, čímž se snaží ulehčit hromadné dopravě v jihoněmeckém Stuttgartu. Tato 100% nízkopodlažní vozidla měří 39,1 m, díky čemuž patří k nejdelším vozidlům svého druhu. DT8.12 je přitom pouze další generací rodiny Stadler Tango, vyvíjené od roku 2007, s niž se můžeme setkat mj. také v Bochumi, Basileji, Curychu či Lyonu. Vozy disponují klimatizací, kapacitou 106 míst k sezení a 146 míst ke stání a na metro/tramvaj nezvykle pohodlnými sedačkami. Hodnota celé zakázky je 77 mil. eur.

Stadler Tango, DT8.12 SSB, U12 Stuttgart - čelo, foto: Juraj Kováč Stadler Tango, DT8.12 SSB, U12 Stuttgart - exteriér, foto: Juraj Kováč Stadler Tango, DT8.12 SSB, U12 Stuttgart - interiér, foto: Josef Petrák Stadler Tango, DT8.12 SSB, U12 Stuttgart, foto: Josef Petrák

Alstom Citadis Dualis, TER Pays de la Loire

Alstom Citadis Dualis - exterier, foto: Juraj KováčTato vlakotramvaj, patřící do rodiny Citadisů výrobce Alstom, je schopna vyvinout rychlost až 70 km/h na městské tramvajové trati; skutečně se ale rozběhne teprve po výjezdu na konvenční trať, kde dokáže dosáhnout 100 km/h, a zapojit se tak do běžného regionálního provozu. Má dva trakční systémy, napájené ze sběračů kompatibilních se dvěma různými typy trolejového vedení. Navíc je 100% nízkopodlažní a vyrobena z 98 % z recyklovatelného materiálu. Vlakotramvaj působí typicky francouzským dojmem, je vybavena účinnou klimatizací a celkově vypadá velice příjemně a optimistcky. V porovnání s modelem pro dublinský LUAS tento model v interiéru působí stísněnějším dojmem - více míst zabírají místa pro umístění různých agregátů a jiné vyvýšeniny.

Alstom Citadis Dualis - čelo, foto: Josef Petrák Alstom Citadis Dualis - exteriér, foto: Juraj Kováč Alstom Citadis Dualis - interiér, foto: Josef Petrák Alstom Citadis Dualis, foto: Juraj Kováč Alstom Citadis Dualis - mezivozový přechod, foto: Juraj Kováč Alstom Citadis Dualis - toaleta, foto: Josef Petrák 

HeiterBlick Vamos

Vlakotramvaj Vamos, určená pro západoněmecké město Bielefeld, je velmi podobná klasickým tramvajím výrobce. Liší se pouze ve výšce dveří nad úrovní kolejí a také maximální rychlostí, která je o deset kilometrů vyšší, na úrovni 80 km/h. Má kapacitu 52 sedících cestujících a je dlouhá přes 34 metrů. Je řešena jako tříčlánková se čtyřmi hnanými podvozky. Co se týče komfortu vozidla, je dimenzováno pro krátkodobé cesty, proto příliš nevadí ani nepříliš měkké sedačky a žádné oddělení nástupního a cestovního prostoru. Velmi zajímavě je řešena kompatibilita vozidla pro tramvajové a vlakové tratě zároveň. Uvnitř vozu u dveří jsou proto zasouvací schůdky, které se přizpůsobí výšce nástupní hrany, jak je ostatně vidět na fotografiích interiéru.

HeiterBlick Vamoes Bielefeld - exteriér, foto: Josef Petrák HeiterBlick Vamos Bielefeld - interiér, foto: Josef Petrák HeiterBlick Vamos Bielefeld - přechod mezi vozy, foto: Josef Petrák HeiterBlick Vamos Bielefeld - nástupní schody, foto: Juraj Kováč 

Michal Jaroš Poslat mail autorovi , Vantju Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 19.9.2012 (12:13)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Reportáže

More from Německo


25.09.2012 (22:10)  
Bude este nejaka dalsia komplexna reportaz z Innotransu? Lebo zatial su tu len kuse info a ani na ziadnej inej cesko/slovenskej stranke som nieco komplexne nenasiel
Registered user Raquac 
24.09.2012 (12:40)  
Pro vsechny zajemce - prohlednete si prezentaci üpod linkem na konci prispevku a najdete v ni odpovedi na posledni polozene otazky: http://www.siemens.com/press/pool/de/events/2011/industry/mobility/2011-02-uitp/praesentation-uitp2011-inspiro-gott-karlbauer-d.pdf
20.09.2012 (21:24)  
Finrod Felagund: Zcela jistě myslíte MX3000. To je v podstatě předehra pro Inspiro. Je však pravda, že designově je Inspiro úplně někde jinde. Když se podíváte na snímky Inspira, tak ten čelní modul (který v podstatě tvoří design čela vlaku) se dá vyměnit - viz příslušné spáry mezi kabinou a zbytkem tubusu ;) Lze tedy očekávat různé designové variace.
20.09.2012 (16:38)  
To metro pro Varšavu mi přijde jako variace na metro tady pro Oslo, až na to, že to pro Oslo má mnohem lepší design, mi to přijde...
20.09.2012 (12:50)  
Klimatizací v pražských tramvajích se možná dočkáme.
Jedna zkušební tu už jezdí.

http://www.skoda.cz/cs/press-room/archiv-novinek/do-provozu-s-cestujicimi-vyjela-prvni-tramvaj-15t-forcity-s-klimatizaci/
19.09.2012 (21:52)  
Ad SSB AG Stuttgart:

Místní MHD na moc dobré úrovni není. Ty "metrotramvaje" tvoří páteřní linky, ke kterým se sjíží poněkud nešťastným způsobem autobusy. Do autobusů se nastupuje pouze předními dveřmi a řidiči se ukazuje jízdenka, nějaký nový trend v Německých městech. I když je Stuttgart nechutně malé velkoměsto, noční autobusy jezdí jen čtvrtek - pátek - sobota, při ceně měsíční jízdenky 75 Eur zkrátka nic moc, ale asponň všechno co tu jezdí, má klimatizaci, mimo dřevěné nostalgické Seilbahn.

Ta nová metrotramvaj vypadá skvěle a navíc je na rozdíl od těch starších průchozí, i když se na vytížených linkách běžně spojují dvě metrotramvaje do sebe.
19.09.2012 (21:15)  
Trochu si dovolím poopravit údaje o tramvaji Heiterblick Vamos: Je to úzkorozchodná verze tramvaje (v Bielefeldu se jezdí na rozchodu 1000 mm). Tramvajové tratě v Bielefeldu jsou zčásti vedeny v tunelech, kde jsou vysoká nástupiště - ta se pomalu rozšiřují i na povrchové úseky. Nicméně je tam stále množství klasických tramvajovách zastávek, proto musí být všechna vozidla přizpůsobena dvojí výšce nástupiště. Vedo to k tomuto komplikovanému řešení. Nejedná se tedy o TramTrain čili vlakotramvaj, tak jak ji známe např. z Karlsruhe.
19.09.2012 (17:02)  
Popravdě mě to varšavské metro příliš nenadchlo - designově ten předek vypadá v reálu o dost hůř než na vizualizacích a ten interiér je takový hodně spartánský. Pražské M1 jsou mnohem útulnější, byť i díky tomu, že to narozdíl od Inspira nejsou průchozí soupravy. Například nové soupravy metra od CAF (Řím, Barcelona) jsou podle mě výrazně povedenější.

Ostatně i ty soupravy metra Alstom Metropolis, které ve Varšavě jezdí dnes, vypadají uvnitř tak nějak "levně". Je to takový ten typ produktu, který Alstom po tisících kusů dodává do východní Asie.
19.09.2012 (16:44)  
na druhou stranu, kdo tvrdí, že se ty tramvaje budou vždy dodávat s klimatizací, výrobce vystavuje to nejlepší co umí, tj. tramvaj s klimatizací a pokud se bez ní nějaký zákazník obejde, vyrobí pro něj klidně sérii bez klimošky
19.09.2012 (14:18)  
Mně osobně se líbí ten záchod ve (vlako)tramvaji. Snažím se si ho představit v "kátéčku" a jak by si člověk asi připadal, kdyby se v přeplněné tramvaji cpal k záchodu a pak zase zpátky :)
Dále se mi líbí klimatizace ve všech vozidlech. Zvláštní, že všude možně to nacpou i do tramvaje, no jenom u nás se to prý při stání ve stanici vyvětrá i z dvoupatrovýho elefanta.

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2014 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko