..: Aktuality a články :..

556.042 na ‚wapkách‘ z Velvety, Kytlice 1979, foto: Jiří Vachovec Mlýny — Rádi bychom upozornili zájemce o železniční historii na novou publikaci, která vyšla v nakladatelství POLART ke čtyřicátému výročí jedné téměř zapomenuté a svým způsobem kuriózní železniční nehody. Událost se stala v neděli 24. srpna 1975 na trati 8a (dnes 081) mezi Mlýny a Benešovem na Ploučnicí. Dvojice místních železničních nadšenců ve spolupráci s historiky, pamětníky i dosud žijícími přímými aktéry nehody celý příběh rekonstruovala, zasadila do dobových reálií a převedla do knižní publikace, aby nehoda nezůstala jen v pamětech místních obyvatel, v zaprášených archivních spisech, a neskončila tak v propadlišti dějin.

13.8.2015 - 9:00 - Vypravte se s VLAKY.NET do Nededu

Zvláštní konferenční vlak M 262.004, foto: Andrej Hoffman Neded — Historie železniční trati Šaľa - Neded se začala psát roku 1909, kdy byla tato 20 km dlouhá trať uvedena do provozu. Od roku 2010 je zde však osobní doprava zastavena, nákladní vlaky jzdí po trati jen občas, a to pouze v úseku Šaľa - Vlčany. Díky zvláštnímu vlaku VLAKY.NET však můžete tuto trať opět navštívit v neděli 30. srpna 2015. Vlak vyjíždí ze Zvolena v 7.10, cestou do Šaľe projede i trať Kozárovce - Zlaté Moravce, která je rovněž bez pravidelné osobní dopravy. Po dvojnásobném projetí trati do Nededu se vypraví do Bratislavy, kde bude jízda ukončena. Podrobné informace včetně rezervačního formuláře najdete na webu VLAKY.NET.

Zdroj: VLAKY.NET

10.8.2015 - 17:00 - Doba dospěla, ČD Cargo poptává moderní elektrické lokomotivy

Traxx 2839 SNCB, FYRA, Rotterdam, foto: Josef Petrák Ústí nad Labem/Praha – Nákladní železniční dopravce ČD Cargo po letech přistoupil k realizaci původního záměru na rozšíření vozového parku pro přeshraniční přepravy. V novém výběrovém řízení poptává interoperabilní víceúčelové elektrické lokomotivy pro napěťové soustavy 25 kV/50 Hz, 15 kV/16,7 Hz a 3 kV ss. Předmětem zakázky je pět hnacích vozidel v celkové předpokládané hodnotě až 550 milionů korun. Počítá se rovněž s opcí na další tři stroje za stejných podmínek. Očekávané schvalování nových hnacích vozidel se má dělit na tři balíky: paket I obsahuje země visegrádské skupiny, Německo, Rakousko a Rumunsko; paket II Chorvatsko a Slovinsko; paket III pak Nizozemí. ČDC může nejpozději do 28 měsíců od podpisu smlouvy rozšířit zadání o paket IV, obsahující Belgii a Itálii. Minimální požadovaná rychlost je 140 km/h, výbava musí obsahovat vlakový zabezpečovač ETCS Level 2. Celé výběrové řízení probíhá formou vyjednávání a Cargo si vyhrazuje možnost financovat nákup formou leasingu. Zadavatel požaduje lokomotivy nově vyrobené, či vyrobené maximálně před dvěma roky, které neměly žádného předchozího uživatele. Z dostupných typů se proto nabízí řady ES64F4 EuroSprinter či Vectron od Siemensu; Bombardier pak může nabídnout Traxx MS2. V delším horizontu lze uvažovat např. o Škodě 109E, pokud bude typ schválen i v zemích Beneluxu, balkánských zemích a Itálii. Samotné Cargo očekává, že pakety II-IV budou na dodaných strojích aktivovány až s odstupem času od dodání.

Zdroj: Věstník veřejných zakázek

Pozor, vlak! Brandýs nad Orlicí, P4889, 2. 8. 2015, foto: Radek Papež Praha — Jeden nešťastně umístěný kamion stačil k tomu, aby všechna média v zemi začala rozvíjet pochybnosti o bezpečnosti železniční dopravy. Mimoděk svou troškou k hysterii přispěli i samotní členové vlády, jedoucí v týž den vlakem do Ostravy. Z bezpečnostních důvodů prý na další výjezdní zasedání, do Ústeckého kraje, už raději pojedou auty – a to přesto, že jen následující den po havárii pendolina ve Studénce zemřelo na českých silnicích deset lidí. Konečná bilance silniční dopravy v ČR za letošní červenec pak činí 83 mrtvých – více než ve všech železničních nehodách od prosince 1970 dohromady. Studénka ovšem není důkazem nebezpečnosti železnice; je bolestivou historickou lekcí o tom, že i ten nejlépe organizovaný systém bude vždy kriticky trpět na svá nejslabší místa. Žádné velké neštěstí v dějinách nemělo jedinou konkrétní příčinu, stejně jako smutné letní ráno ve Studénce bylo svědkem nešťastné shody celé řady faktorů. Kde se ale všechny příčiny setkávají, leží železniční přejezd. A ten bude opravdu bezpečný jen v jediném případě – když přestane existovat.

Srážka dvou rychlíků v žst. Horažďovice předměstí, foto: Drážní inspekce Horažďovice (aktualizováno 5. 8. 2015 8.00) — Po třinácté hodině do sebe u stanice Horažďovice předměstí, na trati 190 Plzeň – České Budějovice, narazily dva rychlíky Českých drah. Konkrétně se jedná o R 667 Vajgar a R 668 Rožmberk. Dle Drážní inspekce vykolejily poslední dva vozy rychlíku 668 směřujícího do Plzně, které následně narazily do rychlíku 667 od Plzně, který vyčkával uvolnění staniční koleje u vjezdového návěstidla před stanicí. Ve stanici právě probíhá rozsáhlá rekonstrukce, která má i za standardních podmínek značný vliv na kapacitu a chod stanice. Prvotní odhad třiceti zraněných se naštěstí nepotvrdil, momentálně se hovoří o deseti raněných (tři osoby byly transportovány vrtulníkem). Všechny rychlíky jsou v úseku Nepomuk - Horažďovice předměstí - Strakonice nahrazeny autobusy (osobní vlaky pouze v úseku Pačejov - Horažďovice předměstí). Provoz bude pravděpodobně přerušen minimálně do dnešního odpoledne. Vlaky na trati č. 185 Klatovy - Horažďovice předměstí nejsou mimořádností přímo dotčeny, končí totiž u provizorního nástupiště mimo kolejové rozvětvení.

FotosoutěžPraha — Odborná porota rozhodla. Přinášíme vám výsledky druhé části fotografické soutěže o fotografii roku 2014 – hlasování poroty složené ze zkušených galeristů. Stejně jako loni, i tentokrát o vítězích rozhodovali Frank Bachmann, Robert Kalamar, Jan Langer, Pavel Scheufler, Klára Straková a Jindřich Štreit. Pravidla hlasování zůstala stejná: porotci vybírali ze všech fotografií bez rozlišení kategorií. Každý porotce měl k dispozici počet hlasů, který odpovídal počtu nominovaných fotografií (tj. 268) a které dle svého soudu mohl rozdělit mezi soutěžící fotografie. Maximální počet bodů, které mohla jedna fotografie získat, nebyl nijak limitován. Stejně tak nebyl omezen počet snímků, jež mohl porotce ohodnotit. Fotografie, která obdržela nejvíce bodů, získala Cenu odborné poroty.

Lokomotiva IV K se čtyřmi vagóny v Ojvíně, rok 1906, foto: SOEGŽitava — Před deseti lety to s ní vypadalo bledě - počet ročně přepravených cestujících klesl pod kritickou hranici 100 000 (v lepších dobách se vozilo pětkrát více) a o postupném útlumu už bylo de facto rozhodnuto. Pak ale přišlo nové vedení, společnost Sächsisch-Oberlausitzer Eisenbahngesellschaft (SOEG) se dohodla se Svobodným státem Sasko, že Žitavská úzkorozchodná dráha patří k národnímu bohatství a díky subvencím ve výši 1,3 milionu eur ročně se nadechla ke světlejším zítřkům. Počty cestujících znovu rostou, za rok 2014 už jich bylo přes 180 tisíc (nejlepší výsledek od převzetí trati do správy SOEG), přibývají vozidla, vzniklo nové kryté zázemí pro deponii cennějších z nich, služby se zkvalitňují a nově se můžete v úzkém vagónku třeba i oženit. Požehnané 125. výročí zahájení provozu tak nejkratší z dosud provozovaných saských úzkokolejek letos oslaví v plné síle.

Przewozy Reionalne Warszawa — K nepříliš vítanému kroku se uchýlil železniční dopravce Przewozy Regionalne. V rámci úspor budou k 1. září letošního roku zrušeny téměř všechny komerčně provozované dálkové vlaky tohoto dopravce, dnes jezdící pod kategorií IR (interREGIO), RE (REGIOekspress) a IRb (interREGIObus). Jedná se o vlaky IR na trasách Warszawa - Poznań - Szczecin, Bielsko-Biała/Katowice - Wrocław, Jelenia Góra - Olsztyn, Częstochowa - Zakopane a Warszawa - Hajnówka. V případě vlaků RE se jedná o zrušení několika párů mezistátních vlaků Poznań - Frankfurt/Oder a ohledně autobusů IRb jde o spoje v relacích Katowice - Rzeszów a v sezóně také Katowice - Zakopane a Katowice - Ustrzyki Górne.

30.7.2015 - 20:51 - Pomozme strojvedoucímu zraněnému při nehodě ve Studénce

681.005-5, Studénka, foto: Martin Grill Praha — Minulý týden, ve středu 22. července, došlo ke střetu pendolina s kamionem na železničním přejezdu ve Studénce, při němž utrpěl těžká poranění i strojvedoucí Jan Černý. Jeho kolegové z pražského depa zřídili zvláštní účet č. 4026277399/0800 vedený u České spořitelny, kam je možno přispět, a alespoň trochu tak panu Černému pomoci v této těžké chvíli. Jeho kolegové na něj prozradili, že velmi rád sportoval. Po amputaci nohy bude všechno složitější a pojišťovna zdaleka vše (v blízké budoucnosti) nebude hradit. Bohužel. Jeho kolegové z depa by ho časem velmi rádi viděli opět na kole – ale takové protézy jsou velmi drahé. Strojvedoucí Jan Černý již v minulosti podobné nehodě zabránil, když po spatření automobilu uvízlého na železničním přejezdu ihned použil rychlobrzdu a řidiči vozu dal výstražné znamení lokomotivní houkačkou. Též stihl varovat protijedoucí nákladní vlak, jenž zastavil pouze několik desítek metrů před zaklíněným automobilem. Tak, jak mají piloti mezi sebou svá esa, pan Černý patří mezi legendy na české železnici. Držíme mu, stejně tak jako i dalším zraněným, palce a přejeme brzké uzdravení. A vám všem, kteří přispějete, patří nemalý dík.

Ke dni 4. 8. 2015 (9.00) je stav účtu 2 339 705 Kč.

Zdroje: ČT24, Železničář, ZO OSŽ DKV Praha

Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Praha — První krok k úspěšnému obnovení původního počtu elektrických jednotek pendolino byl učiněn. Podle sdělení vrchního přednosty DKV Praha Miroslava Kupce došla expertní komise, složená mj. ze zástupců Českých drah, pojišťovny a výrobce vlaku, společnosti Alstom, k závěru, že jednotka 680.003 je opravitelná. Poškození, ke kterému došlo při tragické nehodě u Studénky minulý týden totiž není tak rozsáhlé, jak se někteří odborníci obávali. Potvrzen byl rovněž předběžný odhad škody na vlaku ve výši 150 milionů korun.

27.7.2015 - 16:00 - EPH majetkově vstupuje do společnosti LokoTrain

Siemens Vectron ELL 193.220, LokoTrain, Břeclav, foto: Siemens Mobility Praha — Trh poskytovatelů železničního outsourcingu v Česku zaznamenává zvýšený zájem investorů. Donedávna okrajové odvětví železnice patrně začíná být zajímavé i pro velké finanční subjekty, o čemž svědčí i nejnovější tuzemská akvizice: Energetický a průmyslový holding (EPH) Daniela Křetínského získal majoritní podíl ve společnosti LokoTrain, jež v současnosti působí na českém trhu jako nákladní železniční dopravce se silným důrazem na služby třetím stranám. EPH do Lokotrainu majetkově vstoupil prostřednictvím dceřiné společnosti EP Cargo, která získá 65% podíl. EP Cargo dosud zajišťovala spedici a přepravy zásilek s využitím celé řady partnerských společností. LokoTrain má v současnosti k dispozici např. tři stroje Siemens Vectron od evropského lokomotivního poolu ELL, díky kterým získává EP Cargo schopnost provozovat vlastní nákladní vlaky. Zároveň se ale skupině otevírá možnost nabízet celou řadu expertních služeb, včetně poskytnutí odborného personálu, údržby, zajištění provozu dráhy nebo přímo pronájmu železniční techniky.

Zdroj: EP Cargo, LokoTrain

Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.

Faur L18h při dopravě jednoho z vlaků s nákladem pražců pro letošní stavbu, foto: Martin Jeřábek Mladějov na Moravě — Turistický provoz na mladějovské úzkokolejce se i přes historicky poměrně krátké trvání ve srovnání s jinými cíli stal již zavedeným výletním cílem východní části Pardubického kraje. Na drážce, vedoucí česko-moravským pomezím, je ale možné zažít mnohem víc než jen výlet parním vlakem. Po celý příští týden se i zájemci z řad veřejnosti mohou připojit k dobrovolníkům z Mladějovské průmyslové dráhy a podílet se společně s nimi na údržbě a obnově této jedinečné technické památky. Letos totiž mají nemalé cíle.

Příjezd účastníků seznamováku, foto: UZEL Soběšín — Chystáte se do prvního ročníku na ČVUT Fakultu dopravní? Právě pro vás je tady jediný seznamovák Fakulty dopravní, UZEL. Seznamovák pořádají současní studenti dopravky pod záštitou Studentské unie ČVUT a děkana Fakulty dopravní ČVUT prof. Dr. Ing. Miroslava Svítka, dr.h.c. Pokud chcete svůj vysokoškolský život začít jinak než na první přednášce, kde nikoho nebudete znát, je pro vás UZEL jako stvořený. Čeká na vás spousta týmových a seznamovacích her, přednášek o tom, jak to chodí na fakultě, a tipů, jak si užít studentký život na kolejích i mimo ně se studentskými kluby. Starší studenti vám poradí s každou maličkostí, která vás jen napadne.

Upoutávka dopravce Przewozy Regionalne, foto: Przewozy Regionalne Komańcza — Po čtyřech letech od zastavení provozu se na trať Zagórz - Łupków opět vrací osobní vlaky. Jeden pár vlaků vyjede každou sobotu a neděli od 1. 8. do 27. 9. 2015, nedojede však až do Łupkowa, nýbrž svoji jízdu ukončí již ve stanici Komańcza, blízko níž se nachází známý dřevěný klášter. Vlaky jsou objednány na žádost maršálka Podkarpatského vojvodství, resp. místním organizátorem dopravy, dopravcem jsou Przewozy Regionalne.

1 2 3 4 5 ... 474 | Staršie správy »    
ŽelPage - elektronický magazín o dráhach
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Verejné použitie obsahu bez výslovného súhlasu autora nie je dovolené.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2015 Spolek ŽelPage
:. Prihlásenieopen/close
 
 
  
 
Zabudnuté heslo   
Zaregistrovať sa   
:. Ponuka eShopuopen/close
:. Poloha vlakov CZopen/close
Poloha vlakov CZ
 
:. Vyhľadávanieopen/close

 
   
 
 
   
 
» Pridať odkaz
:. Info pre fotografovopen/close
Informácie o podmíenkach
na fotenie v ČR

Slnko
vychádza v 06:13
zapadá v 19:51

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Za tramvajemi do Harzu
V roce 2013 jsem na těchto stránkách popsal ve dvoudílném článku 'Za parními lokomotivami do Harzu' provoz na úzkokolejné síti tratí, kterou v současnosti provozuje společnost Harzer Schmalspurbahnen (HSB). ...

Poslední příspěvek Horký letní podvečer v žst. Choceň
Přes stanici v Chocni jezdím denně do zaměstnání. Pečlivě sleduji železniční provoz a tu a tam mám i štěstí a něco vyfotografuji, ale až letos v létě jsem si udělal čas a dne 9. srpna vyrazil alespoň na ...

Poslední příspěvek Kudowa Zdrój má dálkové železniční spojení s polským vnitrozemím
Když v roce 2003 došlo k obnově trati Kłodzko - Kudowa Zdrój a opětovnému zavedení osobní dopravy, o čemž jsem na tomto místě referoval, byli jsme všichni rádi. V letošním roce došlo k dalšímu posunu. ...