..: Aktuality a články :..

Lokomotiva BS 80 ve stanici Býchory, foto: Vojtěch BeranSendražice — Je tomu již bezmála osm let, co byl na obnovené Kolínské řepařské drážce zahájen provoz. Cesta k němu nebyla vždy lehká a stálo za ní tisíce odpracovaných hodin nadšenců, kteří přiložili ruku k dílu, aby obnovili původní řepnou dráhu. Ta původně sloužila téměř 70 let ke svážení cukrové řepy z polí na kraji Kolína do místního cukrovaru. Slavnostním zahájením provozu však práce neskončila, po etapách byly stavěny další úseky tratě, až konečně na jaře 2015 koleje Kolínské řepařské drážky dosáhly okraje obce Býchory a trať tak byla úspěšně znovu postavena v úseku, který si Klub pro obnovu Kolínské řepařské drážky vytyčil. Do Býchor se mohli první cestující svézt vlakem taženým parní lokomotivou BS 80 již během Velikonočních jízd konaných od 4. do 6. dubna.

FotosoutěžBeroun — Do letošního ročníku soutěže o fotografii roku bylo nominováno celkem 268 fotografií. Uživatelé ŽelPage hodnotili snímky rozdělené do šesti kategorií. Kategorie Modelová železnice a Pracovní mechanismy nebyly pro malý počet nominovaných otevřeny pro hlasování. Soutěže se zúčastnilo 223 hlasujicích, kteří udělili 1161 hlasů. Titul fotograf roku získal Michael Hajn. Výsledek hlasování odborné poroty bude zveřejněn v červnu.

14.4.2015 - 6:00 - První české letiště napojené na železnici je Ostrava-Mošnov

B737-86N, Travel Service, OK-TVD, Ostrava-Mošnov (OSR), foto: Josef Petrák Mošnov — Mošnovské Letiště Leoše Janáčka Ostrava v aktuálním letovém řádu obsluhují pouze tři dopravci - ČSA do Prahy, Travel Service do Paříže a Ryanair do Londýna. Přesto je prvním v republice, které se dočkalo osobního železničního spojení. Po potřebných testech elektrifikované trati Studénka - Mošnov, Ostrava Airport byl 13. dubna slavnostně spuštěn provoz osobních vlaků linky S2 z Mostů u Jablunkova a Bohumína do Mošnova. Úvodní provoz zajistí kapacitní jednotky CityElefant, ale dopravce České dráhy už objednal menší jednotky RegioPanter, které si nechávají 90 miliony korun spolufinancovat eurofondy prostřednictvím programu ROP Moravskoslezsko. Jízdní řád S2 poskytuje přípoj i na ranní let ČSA v 5.30 do Prahy a Düsseldorfu, večer pak mají cestující 23 minut na přestup od posledního příletu v 11 hodin večer. Deset párů vlaků je zavedeno v dvouhodinovém intervalu. Mnohem horší je ale napojení na dálkové spoje, a to navzdory zavedení vlaků mimořádnou změnou jízdního řádu. Kromě letiště poslouží vlaky také pracujícím v nedaleké průmyslové zóně Mošnov.

Zdroj: České dráhy, Správa železniční dopravní cesty

Topoľčany, foto: Janos Korom Dr. - Wikimedia Commons, CC by-sa/2.0Topoľčany — Již příští týden bude zasedací sál městského úřadu v Topoľčanech hostit již druhou mezinárodní konferenci o regionální dopravě. Nosnou myšlenkou konference je tvorba podmínek pro rozvoj konkurenceschopnosti regionální železniční dopravy a její synergický vliv na kvalitu života v regionech, železniční průmysl a stavebnictví. Základem je předložit alternativní koncepty k u nás stále tradičnímu pojetí regionální dopravy. K tomu poslouží nejenom výměna zkušeností státních železničních organizací ČR a SR, ale i konzultace se zahraničními odborníky např. z Maďarska a Švýcarska, kteří prezentují zejména jiný způsob přístupu k řešení problémů. Na úvod představí svou vizi řešení hlavní organizátor železniční dopravy na Slovensku Ing. Kubáček.

Mapa železničních fotografií - webová stránka, foto: rsxČeská republika — Kde se u nás nejčastěji fotí vlaky? A kde jsou k vidění jednotlivé lokomotivní řady či konkrétní stroje? Tyto otázky pomůže zodpovědět přehledná Mapa železničních fotografií na adrese http://mzf.rsx.cz. Poslouží nejen železničním fandům, které zajímá třeba výskyt určité řady či stroje, ale i fotografům. Ti zde najdou náměty na focení „hluchých“, nepokrytých míst železniční sítě či tipy na vhodné „fleky” v neznámých lokalitách.

Trať u Chotiměře postižená sesuvem půdy, foto: Helmut Böhme, VLAKY.NET Chotiměř — Jsou tomu už bezmála dva roky od doby, kdy ničivý sesuv půdy poblíž obce Dobkovičky v Ústeckém kraji zcela zavalil několik desítek metrů rozestavěné dálnice D8. Kromě toho však strhl i ve svahu o něco výše položenou železniční trať 097, vedoucí z Lovosic přes Úpořiny do Teplic v Čechách. Provoz na trati tak musel být přerušen a v úseku Lovosice - Chotiměř - Radejčín byla zavedena náhradní autobusová doprava, která zde jezdí doposud. Ve zbytku trati je pak doprava zajišťována klasickými osobními vlaky, vedenými motorovými jednotkami řady 814. Představitelé Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a hlavně Ústeckého kraje od začátku zdůrazňovali ochotu a vůli poničený úsek železnice obnovit, byť bylo jasné, že se tak stane nejdříve v horizontu několika let a nebude to úplně levná záležitost. O účelnosti takové investice však mnozí pochybovali a nyní obavy o budoucnost tratě přiživilo vyjádření Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), podle kterého se s dráhou při opravách už nepočítá.

Odklon nákladního vlaku ve stanici Łupków, foto: Tomáš Sluka Medzilaborce/Łupków — Přelom měsíců května a června loňského roku byl obdobím, kdy opět na krátký čas ovládlo oblast Lupkovského průsmyku na pomezí Slovenska a Polska burácení šestiválců z ČKD. Stalo se tak z důvodu odklonové vozby nákladních vlaků, jež si vyžádala plánovaná výluka na sousedním hraničním přechodu Plaveč/Muszyna, resp. na polské straně v úseku Stróże - Muszyna. Po více než třech letech tak opět na několik týdnů ožila nákladní doprava na jinak uzavřeném hraničním přechodu Medzilaborce/Łupków a železničním nadšencům se tak naskytla příležitost zdokumentovat poměrně čilý provoz na jinak již neprovozovaném úseku trati. Pravidelný provoz nákladní dopravy byl zastaven v roce 2009, osobní dopravu potkal stejný osud v roce 2011.

Pokladna ve stanici Vejprty (ilustrační foto), foto: Michal Jaroš - ŽelPage Kdesi ve vlaku — „Mám kouzelné sluchátko, které může všechno změnit!“ Propánajána, co to tu vymýšlím za hlouposti, prolétlo mi hlavou, zatímco jsem chytal jednou rukou talířek od palačinek, druhou rukou skleničku s vodou a nos jsem zabořil do hrdla lahve, aby nic neskončilo rozbité na zemi. Přečkal jsem kritické místo v Nymburku a mohl se pustit opět do psaní. Abyste mi rozuměli, opět jsem se ládoval v jídelním voze vlaku EuroCity. Super stevard dodával obsluze takový frajerský nádech a kuchař měl moji objednávku hotovou asi za minutu třicet – proboha, už zase blábolím. Vždyť tohle není test jídelního vozu, tohle má být seriózní zamyšlení nad zákaznickým servisem. Proč jste mě nezastavili? Takže, kde jsem to skončil? Ano, už vím. „Mám kouzelné sluchátko…,“ sakra, Aleši, vzpamatuj se!

914.064-1, Odb. Jeneček odbočka - Jeneč, foto: Pavel Martoch Komentář — Dne 31. března 2015, po skončení obhlídky „Konvoje US Army“, zamířilo mnoho návštěvníků na zpáteční cestě z Ruzyňských kasáren na žel. st. Praha-Ruzyně. Byla naděje, že cesta vlakem zpět do Prahy bude, podle hesla ČD „Vlaky jedou, auta stojí,“ výhodnější oproti autobusu, který do Ruzyně popojížděl asi půl hodiny po 10 metrech. Na stanici se sešlo lidí, jak tato určitě nepamatuje. Po oznámení staničního rozhlasu, že zpoždění bude asi 25 minut, se mnoho lidí odebralo hledat jiný druh dopravy. Přesto jich zůstalo tolik, že když přijel vlak č. 9871 sestávající ze dvou vagonků typu Regionova, vyvolalo to všeobecné veselí. Ale po půlhodinovém čekání v silném větru nebyli ochotni to vzdát. Nástup byl proveden nečekaně kulturně – bylo znát, že takovéto akce se účastní inteligentní lidé (žádný odpůrce konvoje se viditelně neprojevil). Nastupovalo se s rozvahou a tím bylo umožněno zaplnit každé místečko ve voze se vyskytující. Přispělo k tomu i to, že cestující byly často rodiny s dětmi, které se neostýchaly na sebe trochu namáčknout, a tak nastal neplánovaný test, kolik cestujících se vmístí do vagonu Regionovy. ČD bohužel nevyslaly skrutátora, takže tento test nevejde do dějin.

Motorový vůz RegioShuttle RS1 pro ČD, foto: České dráhy Hradec Králové — České dráhy se rozhodly v rámci zlepšování kvality svého vozového parku pronajmout od společnosti Vogtlandbahn čtyři, českým cestujícím již dobře známé, motorové vozy RegioShuttle RS1 výrobce Stadler. První kus (841.072-2) budou moci cestující vyzkoušet již o tomto prodlouženém víkendu. Po nasazení všech motoráků RS1 do provozu v Královéhradeckém kraji se tato vozidla budou objevovat na tratích Častolovice – Rychnov nad Kněžnou, Týniště nad Orlicí – Doudleby nad Orlicí a Týniště nad Orlicí – Náchod, výjmečně zavítají také do Chlumce nad Cidlinou, Letohradu, Solnice (vlaky na směny do kvasinské škodovky) či Hronova. Motoráky jsou vybaveny klimatizací či zásuvkami, ale usnadňují také cestování skupinám zákazníků se speciálními potřebami, a to zejména díky nízkopodlažnímu řešení, bezbariérově přístupným toaletám a speciálním místům pro kočárky či kola.

GWTR směrovka, foto: Aleš PetrovskýMariánské Lázně - Po vzoru obdobných testů u společnosti JLV se náš redaktor rozhodl zamířit stranou od hlavních tratí a vyzkoušet cateringové služby na lokálkách, konkrétně u soukromého dopravce GW Train Regio v osobním vlaku 7104 z Mariánských Lázní do Karlových Varů. Zavedení cateringových služeb na lokálních drahách je příjemnou změnou od dob, kdy jste se museli spolehnout na klobásu z nádražního stánku a následně nepříjemné potíže ve vlaku, jelikož sociální zařízení ve vozech 810 nebylo příliš valné kvality.

Interiér vozu Bbdgmee, foto: Aleš PetrovskýPraha — V rámci dopoledne prezentované rychlíkové revoluce, což je nový projekt národního dopravce, dojde také k několika úpravám na již provozovaných železničních vozech, které začaly být nasazovány na vlaky kategorie Rx (rychlík vyšší kvality). Úpravy se budou týkat vozů řad ABpee, Bbdgmee a Bdtee, spolu s několika vybranými vozy Bee a Bpee. „Národní dopravce považuje za svojí povinnost dostát závazkům kvalitního poskytovatele služby, a proto nenechává připomínky cestující veřejnosti bez povšimnutí,“ prohlašuje tiskový mluvčí národního dopravce, pan Šťáhla, a pokračuje: „Drobnosti dotvářejí celkový dojem vozu a my chceme, aby se cestující zkrátka cítili pohodlně.“

Pohled na interiér vozu ABpee, foto: Aleš Petrovský Komentář — Když jsme připravovali k vydání komentář Aleše Petrovského První třída ve voze ABpee – vždy o něco lepší cesta…?, tušili jsme, že komentáře – zejména některých – mohou být bouřlivé. Očekávali jsme jak ty, které se přikloní na stranu autora, tak i ty, které budou bránit modrého dopravce. Na to, že ke komentáři dorazí i oficiální stanovisko Generálního ředitelství Českých drah, by si před vydáním vsadil jen málokdo z naší redakce. Ale stalo se a již skomírající diskuze dostala nový impulz. Nečetli jste? Doporučuji. Místy zajímavé čtení. Ale znáte to z praxe – každá akce vyvolává reakci a jak vidno, neplatí to jen ve fyzice. Trošku jsme zapátrali, nemálo se poptali, ti šikovnější se proběhli i po intranetu běžným uživatelům nedostupném, takže mohu shrnout, co jsme prozatím zjistili.

218.421-6 + 218.419-0, Hergatz - Wangen (Allgäu), foto: Tomáš Kubovec Humpolec — Závěr loňského roku byl pro pozorovatele dění na železnici zábavný – „přestřelka“ mezi dvěma dopravci ohledně nákupu ojetých vozů z Rakouska zde nabývá tak často. Při tomto občas až úsměvném čtení ale možná mnohým unikla ještě jedna neméně zajímavá transakce, ke které v závěru roku došlo. Švýcarské železnice uzavřely obchod na odprodej svých 20 vozů. Tedy abychom byli přesní – na okamžitý prodej tří vozů a opci na prodej dalších 17 vozů v průběhů následujících čtyř let. Nezaregistrovali jste? SBB modernizuje svůj vozový park restauračních vozů, starší typy nahradí modernějšími, takže nabídka na jejich odkup byla pro ně vcelku zajímavá. Ještě zajímavější je, kdo je kupuje. Jeden významný český subjekt, který ale doteď neměl s železnicí vůbec nic společného.

31.3.2015 - 16:00 - Veolia získala osmiletou smlouvu na RE Lipsko - Chemnitz

VT016 MRB (Mitteldeutsche Regiobahn), foto: Mitteldeutsche Regiobahn Lipsko/Hamburk — Veolia Transdev bude od prosince 2015 provozovat regionální expresy na trase Leipzig – Geithain – Chemnitz. Osmiletý kontrakt od Svobodného státu Sasko získala její dceřinná společnost Mitteldeutsche Regiobahn (MRB). Smlouva končí v prosinci 2023, ale obsahuje opci do prosince 2025. V takovém případě by MRB nahradila také spoje provozované dopravcem DB Regio vedené naklápěcími dieselovými jednotkami řady 612. Kratší trvání smlouvy souvisí s termínem dokončení elektrifikace trasy. MRB zavede 18 vlaků v pracovní dny a 17 o víkendech. Pro Veolii je tato smlouva šancí, jak uplatnit dieselové lokomotivy řady 223 (Siemens Hercules) a netrakční vratné soupravy, které do letošního prosince zajišťují vlaky Hamburg - Westerland(Sylt) pod dopravcem Nord Ostsee Bahn a pak pro ně není využití.

Zdroj: Veolia Transdev, Mitteldeutsche Regiobahn, Zweckverband Verkehrsverbund Mittelsachsen International Railway Journal

1 2 3 4 5 ... 471 | Staršie správy »    
ŽelPage - elektronický magazín o dráhach
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Verejné použitie obsahu bez výslovného súhlasu autora nie je dovolené.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2015 ŽelPage, o. s.
:. Prihlásenieopen/close
 
 
  
 
Zabudnuté heslo   
Zaregistrovať sa   
:. Ponuka eShopuopen/close
:. Poloha vlakov CZopen/close
Poloha vlakov CZ
 
:. Poloha vlakov SKopen/close
Poloha vlakov SK
 
:. Vyhľadávanieopen/close

 
   
 
 
   
 
» Pridať odkaz
:. Info pre fotografovopen/close
Informácie o podmíenkach
na fotenie v ČR

Slnko
vychádza v 06:06
zapadá v 19:58

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Krásy Slovenska ako mená vlakov
Už v minulosti sa významné vlaky najmä vyšších kategórii (EC a Ex) označovali nielen ich číslom, ale aj menom rozneho povodu. Niekedy išlo o mená riek, pohorí a miest, ktoré reprezentovali ...

Poslední příspěvek Motorákom za koníkom po opustenej trati do Topoľčianok
Jazda mimoriadneho motorového vlaku do Topoľčianok na otvorenie sezóny v Národnom žrebčíne sa už stala tradíciou. Opustenou železničnou traťou sa na historických motoráčikoch budete mocť ...

Poslední příspěvek Pozvánka na fotojazdu košickou električkovou „trojičkou“
Chcete sa odviesť legendárnou trojičkou v novom mestskom nátere? Obratisko Amfiteáter z roku 1972 prejde onedlho rekonštrukciou a trojičky k nemu odjakživa patrili na linke RT. Práve v apríli ...