..: Aktuality a články :..

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet velkoprostor, foto: Josef Petrák Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.

Patrové bombardiery: francouzské Omneo a německý Twindexx, foto: Juraj KováčBerlín — Když v roce 1996 skupinka zájmových sdružení poprvé na berlínském výstavišti organizovala malý železniční veletrh, patrně ani nedoufali, že už při 10. ročníku budou mít problém se do rozsáhlého areálu Messe Berlin vůbec vejít. Uběhly dva roky a opět tu máme InnoTrans – událost číslo jedna pro firmy v železničním oboru bez ohledu na to, zda vyrábějí tramvaje, razí tunely nebo zajišťují občerstvení na palubě. Jak sami organizátoři rádi připomínají, dvouletá perioda veletrhu se už stihla podepsat i na samotných výrobních programech. Dodavatelé techniky nezřídka plánují vývoj tak, aby oficiální představení produktů vyšlo přesně na Berlín, a naopak množství vystavovatelů odkládá podpisy důležitých kontraktů až na září, aby tak mohli učinit před zraky celého železničního světa. Letošní InnoTrans začíná právě dnes a opět láme rekordy – venkovní výstavní plocha nebyla nikdy tak plná a seznam světových premiér produktů dosáhl 140 položek. Takové množství exponátů a prezentací nejde dost dobře pojmout při návštěvě na otočku, a tak jsme letos využili veškerých možností dostupných odborným médiím – a o největší taháky se teď, v předpremiéře chceme podělit s vámi.

381.001 ZSSK v areálu Škoda Transportation, foto: Juraj Kováč Bratislava - Železničná spoločnosť Slovensko pokračuje v obnově svého vozového parku nákupem dalších nových vozidel. Kromě další série zcela nových osobních vagonů má tentokrát dojít i k tolik kýženému nákupu zcela nových lokomotiv pro dálkovou dopravu. Desítky let sloužící stroje řady 350 ZSSK se tak v nejbližší době snad konečně dočkají nástupců, kteří je nahradí na elitních výkonech dopravce. V současnosti tyto lokomotivy zajišťují vozbu vlaků InterCity a EuroCity z Bratislavy přes Žilinu do Košic a z Prahy přes Bratislavu do Budapešti.

Souprava v Ronově nad Doubravou zastávce, foto: Vladislav Píša Praha - aktualizováno 20.9. — Podzim se blíží a to znamená, že se uskuteční další ŽelPage jízda. O víkendu 11.-12. října se v čele zvláštního vlaku objeví „velký hektor“ T 458.1549 společnosti JuniorMarket. Velká lokomotiva si zaslouží majestátní soupravu a proto za ní budou řazeny vozy klasické stavby. Soupravu tedy budou tvořit tři vozy řady Bc a jeden vůz řady WR. Vlak ráno vyjede z Kolína do Prahy, odkud zamíří na tratě Posázavského pacifiku, konkrétně přes Davli do Kácova. Zde je pro zájemce připravena exkurze do pivovaru Hubertus s následným posezením do pozdních hodin. Poté, co se prospíme, odjedeme z Kácova přes Světlou nad Sázavou zpět do Kolína.

20.9.2014 - 9:00 - Metrans převzal první z 20 lokomotiv Bombardier TRAXX

CZ-MT 386 001-2, foto: Bombardier Kassel/Praha — Dvacet nových lokomotiv Bombardier TRAXX F140 MS obohatí vozový park českého nákladního dopravce Metrans Rail, který se specializuje na přepravu kontejnerových vlaků na vybraných relacích pro mateřský podnik HHLA. Stroje tak budou nasazeny především na vozbu vlaků mezi Německem, Českem, Slovenskem a Maďarskem, kde jsou v současné době nasazovány jak pronajaté lokomotivy Traxx řady 186, patřící např. leasingovému poolu Railpool, tak dieselové lokomotivy řady 761 (známé spíše pod rakouskou přezdívkou Herkules). Nová řada 386 je vybavena potřebnými systémy vyskytujícími se na drahách ve střední Evropě, zejména Česku a Slovensku. Všechny budou dodány do prvního čtvrtletí roku 2015. Maximální rychlost dosahuje 140 km/h. Ačkoliv jsou tyto lokomotivy konstruovány jako univerzální, díky jejich vysokému výkonu nacházejí uplatnění především v čele nákladních vlaků. V osobní dopravě je provozují mj. lucemburské CFL, dolnosaský LNVG (spoje Metronom) či MÁV-START. Pro spoje InterCity Direct je aktuálně přebírají Nizozemské dráhy a očekává se, že budou jádrem vozby vlaků InterCity/EuroCity RegioJet na Slovensku.

Zdroj: Hamburger Hafen und Logistik

471 most inteligence, foto: qvído Praha — Již tuto sobotu se v Praze koná Den železnice a centrum oslav bude na tradičním místě na nádraží v Praze-Braníku. Na své si přijdou příznivci parních lokomotiv a historických vlaků, ale také zájemci o svezení se nejnovějšími netrakčními jednotkami ČD railjet. Od 9:00 do 16:30 hodin bude připraven bohatý program, který vám v následujících řádcích přiblížíme.

814 v zastávce Rudná zastávka, foto: Michal Jaroš - ŽelPageHostivice — Jízdou zvláštního vlaku bylo slavnostně na počátku září otevřeno pět nových zastávek v okolí hlavního města. Pro mnoho obyvatel Hostivice, Chýně, Rudné a Jinočan to znamená možnost rychlejšího a pohodlnějšího spojení s Prahou než doposud. Všechny nově vzniklé zastávky (Hostivice-Sadová, Hostivice-U hřbitova, Chýně, Rudná zastávka a Jinočany) jsou integrovány v systému Pražské integrované dopravy a jsou obsluhovány vlaky linek S6 a S65, jejichž jízdní řády v této souvislosti doznaly mnoha změn. U linky S6 (Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun) byl časově změněn celý jízdní řád kvůli možnosti zajistit potřebné vzájemné přestupy s linkou S65 ve stanici Rudná u Prahy. Mínusem však je zhoršení přestupových vazeb na linku S7 na pražském smíchovském nádraží. U linky S65 pak budou prakticky všechny spoje dnes končící v Hostivici pokračovat až do stanice Rudná u Prahy. Celková cena výstavby nástupišť, přístřešků, přístupových cest a dalšího inventáře dosáhla 31 milionů korun, což znamená průměrně 6,2 milionu korun za jednu zastávku.

750.338-6 + 750.222-2, Záměl - Doudleby nad Orlicí, 28. 8. 2014, foto: JirkaŠ Letohrad — Od pondělí 18. 8. do neděle 7. 9. 2014 bylo možné na trati 021 Letohrad - Týniště nad Orlicí opět potkat odklonové nákladní vlaky. Důvodem přesměrování vlaků z trati Letohrad - Ústí nad Orlicí byla probíhající modernizace železničního uzlu Ústí nad Orlicí, jež se v této fázi zaměřila na letohradskou skupinu kolejí, resp. její část směrem k Letohradu / České Třebové, zatímco již zmodernizovaná pražská skupina včetně nové železniční estakády začala sloužit vlakům na I. tranzitním koridoru. Pro cestující veřejnost tato fáze výluky znamenala přestup do náhradní autobusové dopravy i u přímých spěšných vlaků z Pardubic do Polska, naopak železničním fotografům přinesla po roce možnost opět vyfotit na fotogenické trati č. 021 odklonové nákladní vlaky. A právě tomu se věnuje dvoudenní tematická akce, kterou jsme připravili ve spolupráci s našimi fotografy.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč Praha/Košice — Boj o získání konkurenční výhody při provozování vlaků do Košic se vyostřuje. Zatímco České dráhy a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) se dohodly na společném provozu vlaků SC Pendolino na lince Praha – Košice a chtějí tak nalákat cestující na rychlé spojení hlavního města ČR s východem Slovenska, tak další ze soukromých dopravců, RegioJet Radima Jančury, má pravděpodobně také své eso v rukávu. Potvrzený je start dvou párů vlaků do Košic již v polovině října. Konkrétně by se mělo jednat o spoje IC 1003, EC 1006, IC 1010 a také EC 1011.

MUV 69, Mšeno, foto: Strnda Mšeno — Neděle 14. září bude zatím posledním dnem, kdy se cestující budou moci svézt po středočeské železniční trati 076 v úseku mezi Mělníkem a Mšenem. Od 15. září České dráhy totiž nahrazují všechny vlaky náhradní autobusovou dopravou, která u některých spojů pojede již ze stanice Skalsko. Důvodem zavedení NAD je havarijní stav železničního svršku, který dospěl až do stavu, kdy bylo nutné v celém traťovém úseku zavést trvalé omezení rychlosti na pouhých 10 km/h, které prakticky znemožňuje efektivní vedení jakýchkoli vlaků osobní dopravy a v důsledku se rovná zastavení provozu. České dráhy na svém webu omezení provozu v úseku Mělník - Mšeno avizují do konce října, přičemž v závěru desátého měsíce by mělo dojít k zastavení provozu v celé délce trati, tedy až do Mladé Boleslavi. Již nyní je však jasné, že cestující se po trati nesvezou po mnohem delší dobu.

Skupina dobrovolníků pečujících o mladějovskou úzkokolejku, foto: MPD Mladějov na Moravě (Aktualizace 6. 9. 2014) — Část mladějovské úzkorozchodné dráhy mezi Novou Vsí u Kunčiny a Hřebčem je doposud pro špatný technický stav pro veřejnost uzavřena. Příští rok se díky dobrovolníkům prodlouží provozovaný úsek trati o 2,5 kilometru, termín obnovy zbývajícího úseku až na Hřebeč je ale nejistý kvůli financování.

jízdenka SONE+ R, foto: Staněk Praha — Kdo byl dlouhá léta zvyklý drobně snižovat cenu jízdného u Českých drah nákupem v eshopu nebo v automatu, má nyní smůlu. ČD totiž od září změnily znění svého Tarifu pro vnitrostátní přepravu cestujících a zavazadel (TR 10), kde byl původně tento bonus v hodnotě 3 % zanesen. Nově mohou zákazníci získat zpět tříprocentní část jízdného již pouze platbou prostřednictvím elektronické peněženky dopravce, a to stejně jako doposud bez ohledu na to, kde zákazník jízdenku koupí. Připomeňme však, že právě v eshopu ČD prostřednictvím elektronické peněženky platit nelze.

Bbdgmee interiér, foto: Matouš Danielka Praha - Ačkoliv České dráhy několik posledních let masivně investovaly do nákupu nových vozidel či modernizací starších, běžným rychlíkům se tato obnova až na výjimky většinou vyhýbala. To se nyní změní, nejen díky uvolňování vozů z vlaků EC směřujících do Rakouska, které jsou nahrazovány railjety. Ke zlepšení dochází také díky modernizacím vozů pro rychlíky přímo určených a zejména nákupem zcela nových rychlíkových jednotek. Díky tomu, že obnova vozového parku dorazila k rychlíkům až mezi posledními, staly se pro mnoho cestujících synonymem pro starý vlak s koženkovými lavicemi pro osm. Zřejmě proto se České dráhy rozhodly rychlíkové linky, na kterých již obnova proběhla, zvýraznit novým marketingovým označením Rx [čti Rex]. To má cestujícím garantovat předem deklarovanou kvalitu.

ICE3 Berlín - Palubní portál, na kterém cestující najdou informace o jízdě, filmy, knihy, nebo si zde mohou objednat jídlo z jídelního vozu. To vše, včetně bezplatného připojení k internetu u dálkových a některých regionálních spojů, využívají cestující v Česku už zhruba tři roky, nicméně za hranicemi nejsou tyto věci zdaleka samozřejmostí. Nyní o podobných službách začínají uvažovat i takoví obři jako Deutsche Bahn nebo PKP Intercity. A důvod? U německých drah jím je zejména otevření trhu dálkových autobusů a částečný odliv cestujících, kteří tento způsob přepravy volí místo vlaku. V Německu využilo v roce 2013 služeb dálkových autobusů zhruba 9 milionů cestujících, přičemž zhruba třetina z nich přešla do autobusů právě z vlaků DB. Tito cestující volí autobus nejen z důvodu, že je levnější než železnice, ale také z důvodu, že bezplatný internet se v autobusech běžně nabízí.

Kozí dráha, foto: Michal JarošÚstí nad Labem - 113, 132, 135 nebo 164 - to jsou čísla jen některých tratí v severních Čechách, na kterých byla kdysi většinou z úsporných důvodů zastavena či výrazně omezena pravidelná osobní doprava a zůstaly jen sezónní či víkendové spoje. Podobné tratě se nyní musí spoléhat pouze na podporu místních samospráv, dobrovolných spolků či menších soukromých dopravců. Na provoz výletních vlaků sice často přispívá i kraj, nicméně většinou se jedná o jednorázovou nesystémovou podporu bez hlubší koncepce, systematické propagace či navázání s dalšími typy dopravy. Odlišnou cestou se nyní rozhodl vyrazit Ústecký kraj, který připravuje novou koncepci provozu a podpory těchto drah a již zadal zpracovávání studie, která má možnosti a potenciál turistických železničních linek prověřit.

1 2 3 4 5 ... 465 | Staršie správy »    
ŽelPage - elektronický magazín o dráhach
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Verejné použitie obsahu bez výslovného súhlasu autora nie je dovolené.
zc.egaplez@ofni | diskusia
© 2001-2014 ŽelPage, o. s.
:. Prihlásenieopen/close
 
 
  
 
Zabudnuté heslo   
Zaregistrovať sa   
:. Ponuka eShopuopen/close
:. Poloha vlakov CZopen/close
Poloha vlakov CZ
 
:. Poloha vlakov SKopen/close
Poloha vlakov SK
 
:. Vyhľadávanieopen/close

 
   
 
 
   
 
» Pridať odkaz
:. Info pre fotografovopen/close
Informácie o podmíenkach
na fotenie v ČR

Slnko
vychádza v 06:47
zapadá v 19:01

meteo meteo
:. Aktuálne diskusie
Poslední příspěvek Re: Až budu velký, chtěl bych pracovat na dráze...
mates1  - 7.9. (22:05)
Tak jsem to zkusil napsal jsem zivotopis a motivační dopis pracoval jsem na ...

Poslední příspěvek Re: Otázky - odpověz, kdo víš a znáš
jirka1302  - 12.8. (14:37)
Vyhláška 177/1995 Ministerstva dopravy, kterou se vydává stavební a ...

Poslední příspěvek Re: Otázky - odpověz, kdo víš a znáš
stefkac  - 12.8. (0:26)
aha a jak je těžká ta licence na strojvedoucího?Popř ípadě nevíte kd ...

Poslední příspěvek Re: Otázky - odpověz, kdo víš a znáš
kevin  - 11.8. (17:29)
Nyní už lehce spekuluji.Jen licence strojvedoucího je stejná pro řízení ...

Poslední příspěvek Re: Otázky - odpověz, kdo víš a znáš
stefkac  - 11.8. (11:04)
jakože bych měl míst stejný zkoušky jako strojvedoucí?to mi při příjímacím ...

Další diskuze >>>
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Prvý ozubnicový parný vlak z Tisovca výjde na trať dňa 4.10.2014!
Dlho očakávané predstavenie parnej zubačky na železničnej trati z Tisovca do sedla Zbojská sa blíži. Dňa 4. októbra 2014 pojde ozubnicový parný rušeň 40.006 s historickým vlakom prvý krát ...

Poslední příspěvek Repa 2014
Tak, ako sa strieda rok s rokom, tak na naše koľaje vstupuje vždy v septembri s neomylnou pravidelnosťou aj repná kampaň. Ani súčasný rok 2014 nie je žiadnou výnimkou a niekoľko našich čerstvých ...

Poslední příspěvek Jak jsme s Jízdenkou na léto dojezdili
To, co Veronika a Radka svými nedávnými reportážemi z naší letošní dovolené (nejen) na kolejích zahájily, dnes dokončím já. Výlet do 1. lesního baru začal její druhou polovinu a nás ...