..: Aktuality a články :..

Výběr šotoklubu Dnešní výběr šotoklubu jsem dostal na starosti já a hned na začátku musím konstatovat, že bych raději vybíral v jiný termín. Důvodem je, že za uplynulé dva týdny se zveřejnily fotky, které mě na první dojem příliš nezaujaly, protože podobně jako můj předchůdce a správcovský kolega Michael Hajn, mám rád fotky zajímavé, ať už z hlediska kompozice, zajímavého světla, děje apod., a těch nebylo příliš. Fotky, na kterých jsou z šotoušského hlediska „ultrazajímavosti“, např. v podobě neobvyklé lokomotivy či vlaku, ale jinak ničím nevybočující, mě nenadchnou, i když mají samozřejmě v galerii svoje místo. Volba tak byla celkem jasná a rychlá.

11.8.2017 - 18:19 - Železniční neštěstí v Egyptě

Alexandrie — 11. srpna došlo ke srážce dvou vlaků nedaleko stanice Khorshid na trati mezi Alexandrií a Káhirou. Podle prvních zpráv úředníků egyptského ministerstva dopravy musel pravděpodobně jeden z vlaků pro poruchu zastavit a další do něj najel. Při srážce došlo k vykolejení lokomotivy jednoho vlaku a dvou vozů dalšího vlaku. Jeden z vlaků směřoval do Alexandrie z Káhiry, druhý z Port Saidu. Podle státních novin al-Ahram si neštěstí prozatím vyžádalo 28 obětí. Do nemocnic bylo přepraveno minimálně 84 zraněných. Jedná se o největší železniční neštěstí v Egyptě od listopadu 2013, kdy jižně od Káhiry došlo ke střetu vlaku s autobusem a nehodu tehdy nepřežilo 27 lidí. V roce 2013 zahynulo nejméně 19 lidí, když vykolejila vlaková souprava v Gíze nedaleko Káhiry. O rok dříve (2012) zemřely desítky dětí, když se u města Manfalút na přejezdu srazil vlak se školním autobusem.

Zdroje: ČTK - České noviny, Express, Metro, Mirror, Reuters, The Sun

Výběr šotoklubu Poměrně dlouho jsem výběru šotoklubu úspěšně odolával, nyní však došla shodou okolností řada i na mě. „Veřejně“ jsem snímky již poměrně dlouho nehodnotil, tak doufám, že jsem nevyšel ze cviku a čtenáře nebudu nudit. Trochu jsem se obával, zda okurková sezóna nezúží počet snímků k výběru. Nakonec se však pochybnosti ukázaly jako zbytečné, očividně pár deštivých prázdninových dní udělalo své a zahnalo autory k editování materiálu. V daném období se ve fotogalerii sešlo velké množství „kalendářových“ snímků. Toto označení nemyslím nijak pejorativně, nasvícené fotky s přímočarou kompozicí jsou sázkou na jistotu a dobře se na ně kouká – a kdo by takové snímky nepořizoval, jako by snad do komunity šotoušů nepatřil. Ač by člověk rád vytvářel kompozičně či motivem neotřelé záběry, pravdou zůstává, alespoň u mne, že „šablony“ tvoří převážnou část archivu. Proto jsem vždy velmi rád, když vidím v galerii i něco odlišného. A jaké snímky jsem tedy do výběru zahrnul?

UŽ logo, foto: UŽ Kyjev — Ačkoliv je železnice na Ukrajině provozována na odlišném rozchodu kolejnic, ani to nebrání výraznému a extrémně rychle vzrůstajícímu počtu nově zavedených vlaků, jejímž cílem je jediné – spojit tuto zemi se západními sousedy. Průkopníkem toho všeho se stal vlak InterCity 705/706, který byl ze své pravidelné trasy Kyjev – Lvov prodloužen do nedalekého polského Przemyslu, kde navazuje na vlaky do polského vnitrozemí. Spojení se stalo velice oblíbeným, i přes existující a stále rozšiřovanější letecké spojení Kyjeva (například právě s Wrocławí) a především impulsem pro rozvoj železničního spojení Ukrajiny s okolními státy. V průběhu několika málo měsíců se tak začaly objevovat četné plány na zavádění nových spojů či přípojů a my se v následujícím textu podíváme na jednotlivé novinky v oblasti železničního spojení Ukrajiny s Evropou.

D1M CFM, foto: traffic.od.ua Oděsa — Nedávno obnovené spojení Oděsy a Kišiněva slaví úspěch. O jeho rozšíření a nasazení moderních vozidel rozhodli zástupci drah obou zemí za účasti předsedy oděské regionální správy Maksima Stepanova a zástupců EUBAM (mise EU pro rozvoj regionů na hranicích Moldávie a Ukrajiny). Pro začátek dojde pouze k nasazení moderní motorové jednotky moldavských železnic, v dlouhodobém horizontu (teoreticky už od příštího jízdního řádu) dojde i ke zvýšení frekvence tohoto spoje, který spojuje Kišiněv s významným ukrajinským letoviskem a přístavem doposud dvakrát až třikrát týdně. Motorová jednotka D1M byla z původního „Ganzu“ zásadně modernizována v roce 2012 v počtu 5 kusů pro moldavské železnice, které je využívají jak pro vnitrostátní dopravu, tak na mezinárodní spoj do rumunského Iasi. Tato čtyřidílná jednotka disponuje celkem 265 místy k sezení a kromě klimatizace a kamerového systému nabízí také wifi připojení k internetu.

Výběr šotoklubu Období nejdelších dnů v roce a teplých vlahých večerů dává možnost vzniknout řadě působivých snímků, které byly za poslední dva týdny v galerii publikovány. Stejně tak jsou tyto dny možností posedět v hospodské zahrádce s přáteli a setrvat tam až do pozdních večerních hodin u škopků. Rozhodl jsem se ovšem pro variantu třetí a využívám volného letního večera pro posezení na zahrádce před domem dumaje nad konečným sestavením výběru šotoklubu, který mi byl přidělen.

Kalendář ŽelPage 2018 titulka, foto: Jan ŠtofaňakPraha — Milí čtenáři a příznivci, do sídla spolku dorazilo již dvanácté vydání železničního kalendáře, tentokrát na rok 2018, připravené péčí správy galerie a vedení Spolku ŽelPage. Opět jsme se snažili vybrat fotografie, jež potěší milovníky železnice kvalitou i námětem a zachycují železnici v krajině i ve stanicích na fotogenických místech především České republiky a Slovenska, ale nově i zahraničních. Kalendář ŽP 2018 je tradičně koncipován na šířku ve formátu A3 (42 x 30 cm), grafické i tiskové zpracování si drží tradičně vysokou úroveň. Cena zůstává beze změny, v předprodeji ho navíc do 15. července nabízíme za cenu ještě nižší. Nabízíme také zvýhodněný balíček deseti kalendářů. Zakoupením kalendáře přispějete alespoň drobnou částkou na provoz tohoto železničního portálu, který funguje jen díky obětavosti a nadšení několika desítek lidí. Kalendář si můžete objednat v e-shopu za 139 Kč, členové Spolku ŽelPage mají při nákupu mírnou slevu. Pokud chcete ušetřit za poštovné, bude kalendář brzy k dispozici i na tradičních prodejnách, jejichž seznam zveřejníme. Všem, kteří si kalendář zakoupí, předem děkujeme.

Die Jungfraubahn, Eigergletscher, Švýcarsko, foto: Drahos Svestka Praha / Grindelwald / Zermatt — Někteří z Vás si již Švýcarsko zamilovali a pravidelně se tam vracejí. Krásná příroda, hory, železnice – a jistě i spousta dalších věcí, které lákají. Když navíc vyjde počasí a vrcholky Alp se vám představí v plné kráse, tak pak je na co vzpomínat. Někoho lákají túry po horách, jiní chtějí na kolech vyjet do pasů, které jsou mnohdy výš, než nejvyšší české či moravské hory. Pokud ještě váháte, využijte nabídky, kterou pro Vás připravili pracovníci Switzerland Tourism. Odpovíte-li na tři otázky a budete-li vybráni, získáte jízdenky na JungfrauBahn. Lákají vás ceny?

Výběr šotoklubu Tak editor už si vzpomněl i na mne… Ano, i na správce občas dojde. Ono znáte to, léto, lidi jsou u vody nebo u trati, v našem případě na filmovém festivalu. Ale ten skončil v sobotu a v neděli je takové vedro, že se ven jít nedá (dceru bychom v kočárku uvařili), tak lelkuju doma. A občas kouknu, co nám kdo nahrál a hle, vzkaz z redakce. Že by mne to naplnilo bezbřehou radostí, to tedy ne, ale rád jsem se na výběr vždy podíval a porovnával, co bych vybral já, takže jsem se toho ujal. Ale řeknu vám, když se na těch 14 dní dívám, jak mám vybrat tři fotky, když za minulé období jsem vložil jen jednu? Ale konec legrace. Když porovnávám, co se v galerii sešlo, tak za posledních 14 dní tam moc fotografií, které by mne na první pohled zaujaly, pro výběr není. Na druhý už to ovšem takový problém není.

Krásná Nohabka 2640.003, 9.4.2017, Hani i Elezit, foto: Petr JetelinaPrishtinë — Republika Kosovo je stát v jihovýchodní Evropě nacházející se v nitru Balkánského poloostrova. Zároveň je i nejmladším evropským státem, kdy 17. února 2008 jako poslední země bývalé Jugoslávie vyhlásila jednostrannou nezávislost na Srbsku. Srbsko však již od roku 1999 nemá nad Kosovem žádnou kontrolu poté, co oblast byla předána do správy OSN po kruté válce. Ta byla živena nenávistí a nacionalismem, která se neobešla bez válečných zločinů jak na straně Srbů, tak kosovských Albánců, a kterou zastavilo až bombardování Srbska leteckými silami NATO. Podle srbské ústavy však území Kosova je stále součástí Srbska. Tento cestopis však nemá za úkol popisovat historii a politické dění v této zemi. Přijměte prosím pozvání na krátkou exkurzi po zdejší železnici.

Výběr šotoklubu Kontrolujem si tak večer e-maily, pričom jeden z nich ma upozorní na novú správu na ŽelPage. Čudoval som sa tomu, pretože v tom čase som tam nemal žiadnu fotku čakajúcu na schválenie. Keď som ju otvoril a bola tam správa o tom, aby som zostavil výber šotoklubu, trošku ma to zaskočilo. Nečakal som to, že ako relatívne čerstvý prispievateľ budem mat česť také niečo zostaviť.

Siemens Vectron ELL 193.220, LokoTrain, Břeclav, foto: Siemens MobilityPraha/Linz — Českým dráhám se na třetí pokus podařilo úspěšně uzavřít výběrové řízení, ve kterém poptávaly desetiletý pronájem a servis deseti kusů lokomotiv v třísystémovém provedení, s maximální rychlostí 200 km/h. Výhercem tendru se stala rakouská leasingová společnost ELL Austria GmbH s typem Siemens Vectron. Zajištění lokomotiv s těmito parametry se pro dopravce stalo fakticky nutností na základě vzájemné smlouvy s německým státním dopravcem Deutsche Bahn. České dráhy se zavázaly, že nejpozději od prosince letošního roku, se změnou jízdního řádu, budu v rámci linky Praha – Dresden – Berlin – Hamburg vypravovat na vlacích kategorie EuroCity lokomotivy schopné jízdy maximální rychlostí 200 km/h. Přínosem má být především zkrácení jízdních dob odstraněním přepřahu lokomotiv v Drážďanech a zlepšení dynamiky jízdy náhradou lokomotiv 371. Pro německého dopravce pak bude přínosem uvolnění lokomotiv řady 101 DB pro jiné potřeby. Ty dosud zajišťují trakci v delší části trasy od Drážďan do Berlína, případně Hamburku a zpět.

Železniční zastávka Znojmo nemocnice otevřená v říjnu 2015, foto: Znojemský deník Rovnost/Dalibor Krutiš Praha/Komentář — Drážní úřad letos schválil názvy již čtyř připravovaných železničních zastávek, jak oznámil v úterní tiskové zprávě. Na nová místa zastavení vlaků se tak mohou těšit cestující ve Středočeském, Jihočeském a Moravskoslezském kraji, přičemž v prvním jmenovaném mají vzniknout dokonce dvě. Abecedně vzato první zastávkou je Červený Újezd u Votic zastávka (okres Benešov) na trati 220 Benešov u Prahy – České Budějovice. Ta se bude nacházet na severním (votickém) záhlaví železniční stanice Červený Újezd u Votic, přičemž vznikne při modernizaci IV. tranzitního železničního koridoru, úseku Sudoměřice u Tábora – Votice.

Výběr šotoklubu Vážení přátelé železniční fotografie,
dovolte mi, abych se s Vámi podělil o pocity ze snímků, které mě v definovaném období zaujaly. Kromě tradičních témat ve smyslu kolejových vozidel z produkce ŠKODA Plzeň a ČKD Praha zachycených na území bývalého Československa jsem si přál, aby se objevily fotografie ze zahraničí a z poměrně specifické kategorie kolejové mechanizace. Důvody jsou následující. Zastávám názor, že není moudré soustředit se výhradně na tuzemskou železnici, neboť je zřejmé, že svět obsahuje v zásadě nekonečnou sbírku kultovních železničních tratí nebo vozidel. Naproti tomu u traťové mechanizace se jedná o skutečnost, že v profesním životě se věnuji železničnímu stavitelství, a tudíž jsem si vypěstoval vztah též ke „žlutým obludám“. S potěšením mohu konstatovat, že má přání byla splněna.

BN 60H č2, Mladějov na Moravě MPD - Veksl; Cirkus na cestách, aneb běžný pracovní vlak letní brigády., foto: Jakuza Mladějov na Moravě — Prodlužující se dny, slunečné počasí – to vše dává tušit blížící se léto. Na mladějovské úzkorozchodce se stalo již tradicí, že počátkem léta probíhá velká brigáda. Sjedou se sem vždy dobrovolníci z celé republiky. Na 14 dní ožije trať pracovními vlaky, na 14 dní bude celá trať plná hluku stavebních strojů a halekání pracovních čet.

1 2 3 4 5 ... 493 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:00
zapadá v 20:09

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Motorové lokomotivy na našich kolejích: řada 799
Roztomilé malé adélyřady 799 patří k lokomotivám, které běžné občanstvo bez zájmu o železnici vesměs vůbec nezná. Vzhledem k jejich určení pro posun v depech a opravnách železničních vozidel se s nimi ...

Poslední příspěvek Naše téma: Rodinné cestování
Jsou rodiče, kteří si společné cestování celé rodiny nedovedou představit jinak než autem. Nápad, že by měli se svými dvěma, třemi ratolestmi či pouhým jedináčkem jet vlakem, se jim jeví jako apokalypsa. ...

Poslední příspěvek Až na daleký sever (1. díl)
V červenci jsem si konečně splnil svůj cestovatelský sen a dojel vlakem až do nejsevernější normálněrozchodné stanice v Evropě, do Narviku. Nezůstane samozřejmě jen u toho. Navštívíme Hamburk, svezeme ...