..: Aktualności i artykuły :..

21.6.2018 - 21:53 - Thalysem až do Bordeaux

Soupravy Thalys: vpravo PBKA, vlevo PBA, Paris Gare de Lyon, foto: Bras Cyril Brusel/Bordeaux — Ačkoliv teprve před pár dny bylo, minimálně na nejbližší léta, vyřčeno definitivní „ne“ přímému spojení Frankfurtu s Londýnem, jinde se rozvoji mezinárodních vysokorychlostních spojení daří. Od 19. června příštího roku bude zavedeno nové přímé spojení hlavního města Belgie, Bruselu, a Bordeaux, významného francouzského města nedaleko španělských hranic a pobřeží Atlantského oceánu. Jízdní dobu čtyři hodiny a sedm minut zvládne vlak pod značkou Thalys Soleil díky nové vysokorychlostní trati LGV Sud Europe Atlantique, na níž byl provoz v celém úseku Paříž – Bordeaux spuštěn teprve loni. Mezi oběma městy vlak pojede bez jakékoliv zastávky a veden bude pouze o sobotách v letním období, tedy zpravidla od června do září. Pro společný podnik francouzských, belgických železnic, jež zajišťuje spojení především v relací Dortmund/Amsterodam – Brusel – Paříž, to ale není jediný rozvojový cíl. V dubnu příštího roku bude zavedeno přímé spojení Amsterodamu s pařížským letištěm Charles de Gaulle a se stanicí Marne la Vallée-Chessy, nacházející se v těsné blízkosti populárního zábavního parku Disneyland.

Zdroj: RailJournal

Salonní vůz, foto: NTM Národní technické muzeum ve spolupráci s Českými drahami vypraví u příležitosti 100. založení Československé republiky speciální Prezidentský vlak. Ten bude tvořen kromě dalších vozů i třemi salonními vozy, které v různých etapách naší historie sloužily československým prezidentům. Soupravu, taženou různými parními lokomotivami, bude tvořit salonní vůz T. G. Masaryka řady Aza 1-0080 z roku 1930, salonní vůz Františka Ferdinanda d'Este řady Aza 1-0086 z roku 1909, který později využívali i českoslovenští prezidenti, a salonní vůz Salon 001, který byl využíván více prezidenty od svého vyrobení v roce 1968. V soupravě bude zařazen také historický vůz řady Ca 4-5086, ve kterém bude výstava věnovaná cestování československých prezidentů po železnici. Na konci vlaku budou řazeny služební a doprovodné vozy, postrk bude zajišťovat lokomotiva řady T478.1010 „Bardotka“.

20.6.2018 - 16:00 - Nightjet až do Amsterdamu

OeBB_DWLABm_nightjet, foto: Adam Vanting Amsterdam — Snaha rakouských drah o renesanci noční dopravy s sebou nenese jen nečekaně vysoké počty přepravených cestujících. Nizozemské železnice projevily zájem o provozování nočních spojů pod značkou Nightjet až do Amsterdamu. Ten zmizel z mapy nočních spojů koncem roku 2016, kdy došlo ke zrušení vlaků CityNightLine, provozovaných německými železnicemi. Jako jeden z důvodů zrušení nočního spojení do Amsterdamu byla změna zabezpečovacího zařízení na přechodu Emmerich - Utrecht, kde lze provozovat pouze lokomotivy vybavené systémem ETCS, přičemž pronájem takovýchto lokomotiv byl v té době shledán velmi nákladným a dnes tak noční vlaky, směřující do Porýní, končí v Düsseldorfu či ve vzdálenějším Münsteru. Návrat nočních vlaků do Amsterdamu lze sice očekávat nejdříve od konce příštího roku, avšak rozsah spolupráce je jasný již dnes – soupravu budou pochopitelně zajišťovat rakouské železnice, zatímco nizozemské železnice, oproti ostatním železničním správám, na jejichž území vlaky Nightjet jezdí, budou dopravcem tohoto nočního vlaku na území Nizozemska, což zjednoduší řadu procesů.

Zdroj: RailJournal

Siemens Velaro–D, foto: Josef Petrák Frankfurt — Německé železnice v roce 2008 objednaly dalších patnáct jednotek ICE, s určením na mezinárodní spoje. Jedním z hlavních úkolů těchto jednotek bylo zajistit přímé spojení Německa a Velké Británie, což bylo kvůli řadě překážek spíše dlouhodobým snem frankfurtských či berlínských manažerů německých železnic. Dlouhotrvající plány se dohry dočkaly 17. června letošního roku, kdy největší železniční dopravce v Evropě tento sen zcela opustil. Souprav řady 407 bylo nakonec dodáno šestnáct, avšak jejich provozní trápení způsobilo nemalou finanční ztrátu výrobci a má také velký podíl na tom, proč se třetí největší město Evropy se dvěma důležitými železničními uzly Německa přímého spojení hned tak nedočká.

IDSC 140.042, foto: Josef Petrák Ostrava — Hranice mezi stabilitou a stagnací je často velmi tenká. To možná napadne leckoho při pohledu na expozici devatenáctého ročníku Czech Raildays. Veletrh, který dnes začal tradičně v Ostravě, přesto představuje několik nových či málo známých vozidel kolejové dopravy. Pokud se však těšíte na první setkání s vozy či jednotkami, budete možná dost zklamáni. Na rozsáhlé výstavní ploše se letos předvádí převážně historická vozidla, nákladní vozy nebo zamčené lokomotivy z oboru nákladní dopravy. Zaměřme se proto na exponáty, které stojí za zmínku: novou tramvaj pro Ostravu, druhou generaci polské příměstské elektrické jednotky, vzorně restaurovanou lokomotivní babičku a mírně revitalizovaný lehátkový vůz. Větší fotoreportáž pak bude následovat jako samostatný článek.

810.004, 9.6.2018, Ružomberok, foto: Petr JetelinaRužomberok — Místní úzkorozchodná trať Ružomberok – Korytnica - kúpele se nacházela v severní části středního Slovenska. Měřila 23,564 km a měla rozchod 760 mm. Dnešních dní se tato železnička bohužel nedožila, v roce 1974 byla zlikvidována. Přesto se krátký úsek trati ve standardním rozchodu 1435 mm zachoval dodnes a dne 9.6.2018 se na chvíli probral z dlouhého spánku, když se zde po dlouhé době ukázal osobní vlak.

Henschel, foto: MPŽ Mladějov na Moravě — Hned dvě činné parní lokomotivy se setkají o víkendu na úzkorozchodné dráze v Mladějově na Moravě. Na trať úzkokolejky, která letos slaví sté výročí, se vydá nejenom místní lokomotiva č. 1 z roku 1920, ale zcela mimořádně se k ní připojí také o sedm let starší parní stroj Henschel Fabia, který přijede na oslavu ze zbýšovského muzea.

Havarovaný jeřáb Gottwald - detail kabiny, foto: NIcKON Brtníky — K mimořádné události došlo ve čtvrtek 24. 5. 2018 během plánované výluky na trati 084 v úseku Brtníky – Panský. Při manipulaci s novou mostovkou pro nedaleké křížení se silnicí III. třídy číslo 2657 vykolejil přímo v katastru Btrníků kolejový jeřáb Gottwald GS 150.14 společnosti GJW Praha. Jeřáb se v prudkém pravém oblouku s převýšením vnější kolejnice i se zavěšeným břemenem převrátil a sjel z vysokého náspu, na jehož úpatí se částečně zaryl do měkké hlíny. První odhady škod se vyšplhaly přes 40 milionů korun (35 milionů jeřáb, 5 milionů mostovka a 200 tisíc infrastruktura), hrozivě vypadající nehoda si naštěstí vyžádala jen dvě lehká zranění (muž a žena v jeřábu). Ekologické škody zatím nejsou vyčísleny a v době psaní textu není jasné, zda již bylo zabráněno jejich dalšímu narůstání.

754_323_stanoviste, foto: Martin GrillDíky internetu existuje celá řada možností, jak navštívit místa a zhlédnout činnosti, ke kterým se běžný smrtelník nedostane, nechce-li vyřizovat stohy povolení a absolvovat byrokratická kolečka, na jejichž konci mu ani tak nemusí být vyhověno. Jedním z takových míst je i stanoviště lokomotivy, které je zpravidla určeno výhradně zaměstnancům dopravce. Ačkoli nelze nic namítat proti běžnému kochání se krásami okolí tratí, probíhajícímu ve voze skrze okno (v některých případech naštěstí stále polospouštěcí), pohled na trať ve směru jízdy je úplně jiná káva. Na YouTube se v posledních letech objevila celá řada záznamů ze stanoviště, které tento pohled zprostředkovávají všem, ale protože každý autor používá jiná hesla (tagy) a neexistuje jednotná řeč, nebývá vyhledání kýženého videa jednoduchou záležitostí. Proto vznikl projekt Očima Strojvůdce, jehož hlavním cílem je katalogizace kvalitních záznamů ze stanoviště strojvůdce, s možností jejich vyhledávání podle různých parametrů.

Krausska v úseku Mladějov na Moravě - Veksl, foto: Marek Skalka Mladějov na Moravě — 25. dubna 2018. Po patnácti letech, kdy byla historická úzkokolejka z Mladějova na Moravě na Moravskotřebovsku v provozu pouze v části své trasy, se dobrovolníkům podařilo rekonstruovat poslední kus trati a obnovit tak muzejní provoz v celé její délce. První vlaky pro veřejnost do obnovené stanice Hřebeč doly dorazí v sobotu 5. května 2018, téměř na den přesně sto let poté, co Moravské místodržitelství v Brně projekt výstavby této původně průmyslové úzkokolejky schválilo.

810.536-3, Jemnice, foto: Lenka Jemnice — Vytrvalá snaha města Jemnice a Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě o znovuobnovení pravidelné osobní dopravy na železniční trati z Moravských Budějovic do Jemnice je po více než sedmi letech korunována úspěchem. Kraj Vysočina se rozhodl pro následující roky znovu objednat osobní dopravu. Vlaky budou jezdit od Velikonoc po Dušičky. Toto rozhodnutí kraje doufejme přispěje k zachování trati č. 243, jakožto kulturní památky regionu jihozápadní Moravy, dalším generacím.

380 + 380, Brno hlavní nádraží, foto: Šepli Komentář — Úterý 27. února 2018 se nezadržitelně blíží a zastupitelé města Brna už posilují paže k hlasování o tom, jakou polohu hlavního nádraží doporučí ministerstvu dopravy. Krajští zastupitelé už mají tuto proceduru za sebou. A 53 z 55 jich hlasovalo pro odsun hlavního nádraží do Komárova, tedy podle politicky korektní terminologie: hlasovali pro variantu „A řeka“.

Autor: IR Wyślij email autorowi

M 290 001, Kopřivnice, foto: Vlad Kopřivnice — Kopřivnická automobilka Tatra Trucks v roce 2016 oznámila záměr rekonstruovat jediný zachovalý vlak Slovenská strela. Ten jí patří, teprve letos v únoru však získala ve spolupráci s krajem dotaci z regionálního operačního programu IROP. Ze 118 milionů, na něž jsou vyčísleny náklady na opravu, pokryjí dotace téměř 80 milionů. Za ně bude motorový vůz „maximálně zrevitalizován“, tzn. opraven, zrenovován včetně interiéru a uveden do provozuschopného stavu. Opravu usnadní fakt, že na rozdíl od nedávno úspěšně obnoveného Stříbrného šípu je k dispozici kompletní dokumentace. Strela je proti šípu také v mnohem lepším předrenovačním stavu. Firma, která zakázku provede, se v tuto chvíli teprve vybírá.

810.224 na pravidelném vlaku z Hostivice ve stanici Slaný, foto: Juraj KováčHostivice — Třináct let. Tak dlouho nejezdily pravidelné osobní vlaky na většině trati č. 121 severozápadně od Prahy. Jako na mnoha jiných místech v zemi, ani zde pomalé motoráčky v očích objednavatele nedokázaly konkurovat flexibilnější autobusové dopravě, která v hustém špičkovém intervalu sváží dojíždějící cestující do metropole nebo průmyslových areálů v okolí. Přesto trať v letošním roce zažívá oživení – po nedávném zprovoznění zastávky Dobrovíz-Amazon v blízkosti stejnojmenného logistického centra se od 10. prosince 2017 pravidelné osobní vlaky vrátily i do úseku Středokluky – Noutonice; o víkendu dokonce dva spoje dojedou až do Slaného. Pozoruhodné na tom je, že tyto spoje nestojí kraj nic navíc: stačila kreativní práce s oběhy vozidel a magickými drážními veličinami.

6.2.2018 - 14:55 - První samořiditelný vlak v Evropě

Alstom, foto: AlstomRotterdam — Společnost Alstom se dohodla s nizozemským správcem železnice, firmou ProRail, na testování samořiditelného nákladního vlaku. Bude se jednat o vůbec první takové testování v běžném provozu na území Evropy. Pro testování společnosti vybraly vytíženou dvoukolejnou trať mezi nizozemským přístavním městem Rotterdam a Německem o délce 150 kilometrů. Dosud v Evropě jezdily samořiditelně pouze vlaky v rámci uzavřených sítí, například v metru. Trať je zabezpečena systémem ERTMS a lokomotivu pro tyto nákladní vlaky poskytne společnost RRF. Závěrem dodejme, že v rámci zkušebního provozu bude v kabině přítomen strojvedoucí, který bude kontrolovat správnost procesů.

Zdroj: Zdopravy.cz

1 2 3 4 5 ... 502 | Starsze wiadomości »    
ŽelPage - elektroniczny magazyn kolejowy
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Publiczne używanie treści bez zgody autora nie jest dozwolone.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2018 Spolek ŽelPage
:. Logowanieopen/close
 
 
  
 
Zapomniane hasło   
Zarejestruj się   
:. Oferta eShopuopen/close
:. Położenie pociągów CZopen/close
Położenie pociągów CZ
 
:. Szukanieopen/close

 
   
 
 
   
 
» Dodaj link
:. Info dla fotografówopen/close
Przydatne informacje
dlafotografów (ČR)

Słońce
wschodzi o 04:52
zachodzi o 21:15

meteo meteo
:. Nowości na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Dvakrát pod Matterhorn (2)
Po návratu domů z březnové cesty pod Zermatt jsem náhodou natrefil na nabídku turistického zájezdu do švýcarských hor. Neváhal jsem a zajistil hned dvě místa. Destinace byla lákavá a pro mne částečně známá. ...

Poslední příspěvek Seminár SVTS: Ing. Rastislav Cenký: Reforma verejnej osobnej dopravy a harmonizácia objednávania výkonov ...
Slovenská vedeckotechnická spoločnosť dopravy, v gescii riaditeľa Odboru obchodu GR ŽSR Ing. Miroslava Matúška a s podporou magazínu VLAKY.NET, si vás dovoľujú pozvať na ďalšiu zo série odborných prednášok, ...

Poslední příspěvek Prezidentský vlak objede někdejší Československo
V pondělí 18. června tohoto roku se v hlavní budově Národního technického muzea (NTM) na pražské Letné uskutečnila společná tisková konference NTM a Českých drah (ČD) k problematice unikátního projektu ...