..: Aktuality a články :..

Mizukaze - stanice Hirošima, 12. 7. 2017, foto: khws4v1 Ósaka — Luxusní cestování vlakem zažívá svou renesanci. Dalo by se říci, že staré kouzlo cestování po železnici nikdy nezmizelo, ale nové vlaky dávají těmto cestám nový rozměr. Přibližně dva měsíce po té, co s prvními cestujícími vyjel luxusní vlak Shiki-shima společnosti JR East, zahájil letos v červnu své pravidelné výletní cesty další velmi elegantní výletní vlak Twilight Express Mizukaze společnosti JR West. Přitom obě společnosti si trasami výletních vlaků prozatím nekonkurují, neboť JR West využívá svých tratí na západě ostrova Honšú, kde je řada slavných turistických míst, včetně památek světového dědictví. Vlaky vyjíždějí z Kjóta nebo Ósaky a směřují do stanice Shimonoseki na nejzápadnějším cípu hlavního japonského ostrova, kdežto s JR East se můžete projet po východě ostrova Honšú, na odjezd vlaku si musíte dojet do Tokia.

Světlo shůry; Výh. Praha-Vyšehrad výhybna - Praha-Smíchov, foto: Chary Berlín/Praha — Jenom a pouze z osobních a rodinných důvodů jsem poprvé od roku 2012, v sobotu 16. dubna 2016, vyrazil vlakem EC z Berlína do Prahy. Mým cílem bylo navštívit mámu v pražské Thomayerově nemocnici a přitom všecho stihnout za jeden den, tam i zpět do Berlína. K tomu mám omezení zdravotní – jsem chodící, leč pomalý invalida. K tomu patří i to, že v relativním dosahu potřebuji mít prostorné WC, bezbariérový nástup a výstup do vozu a pokud možno výtah. Cesty jsem se nebál, znám tu trasu dobře, poprvé jsem zde jel v roce 1967 jako desetiletý a pak stále a pořád až dosud. Konstatuji – lze to stihnout za jeden den.

DB ICE, foto: Siemens Berlín — Krátce před Štědrým dnem proběhla jako blesk tiskem, televizí i jinými sdělovacími prostředky včetně webových stránek zpráva, že po téměř dvou letech zkoumání EBA (Eisenbahn Bundesamt) udělil ICE třetí generace od Siemensu provozní povolení pro vlaky osobní přepravy („techničák“). Čtyři soupravy byly předány DB v pátek před Štědrým dnem, dalších 12 je připraveno k předání. Původní termín plnění prvních dodávek byl v říjnu 2011. Vznikly diskuse o průkazu kvality a do jednání se vložil EBA. Začaly zkoušky, zejména nového SW, vrcholící zkouškami moderního řídícího systému. Ty byly v prosinci ukončeny a EBA vydal kladný verdikt. DB dosud jezdily bez provozní rezervy. Soupravy nebyly přes Vánoce zařazeny do turnusu, ladil se zácvik vlakového personálu. Ke dni 23. prosince 2013 vydal EBA rovněž souhlas pro provoz ICE – Velaro D propojených, zdvojených.

11.1.2014 - 8:00 - Zajímavý požadavek odborů GDL

185.055-1 DB + 185.052-8 DB, Roßleithen [6] - Windischgarsten, foto: Josef Petrák Berlín — Není tomu často, abychom informovali o odborových aktivitách, nota bene v zahraničí. Letošní požadavek Německých odborů strojvůdců (GDL) je však zajímavý a navíc podepřený hrozbou stávky. Jde o smluvní zajištění (tedy aby dráha převzala pojištění) především strojvůdců pro případy, kdy strojvůdce ze zdravotních důvodů, nebo věku, nebude moci dále vykonávat svou profesi (ztratí způsobilost). Další kolo jednání proběhne mezi víkendem a středou příští týden. Odborová organizace je ochotna pro prosazení i stávkovat. Požadavek jde nad rámec postupu obecných drážních odborů. Rovněž bude zajímavé prosazování této otázky u soukromých (na DB) nezávislých dopravců. To vše probíhá v době, kdy byl smeten návrh na odchod do důchodu v 67 letech místo současných 65 let. Navíc se vážně uvažuje o změně a přiznání důchodu již dříve – v 63 letech.

Zdroje: Wirtschafts Woche, ZDF

ICE-T,Schwaz - Pill-Vomperbach, foto: Jgcp Berlín — Elektrické klopidlo ICE-T, obě varianty, tedy BR 411 (sedmidílné, 4.000 kW) a 415 (pětidílné, 3.000 kW) brázdí středoevropské koleje od sklonku minulého tisíciletí. To „T“ značí „Triebzug – hnací vlak“, neb hnané jsou podvozky (1 A)‘(A 1)‘ vložených vozů, které též vezou elektrické a strojní vybavení. Čelní vozy jsou vlastně vozy řídící, bez trakční funkce. Jednotky byly dodávány konsorciem Bombardier (zprvu DWA – skříně,), FIAT Ferroviaria (klopidla), Duewag (další vozy, především s usměrňovači, restaurační a bistro vozy), Siemens (pohony, silová a ovládací výzbroj). Ze začátku jednotka hodně stonala –naklápědla FIAT byla obzvláště zkoumána, jejich vliv, resp. související osové namáhání spojení kolo – náprava, elektronika a další byly ověřovány a léčeny za provozu. Terapie byla úspěšná a zhruba od roku 2002 jsou jednotky v pravidelném provozu bez omezení. Podrobnosti technické i ze zkoušek a uvádění do provozu naleznete v odkazu výše.

Berlín/Praha/Varšava — Aktualizováno 6. 12. v 17.00 — Povětrnostní služba, veřejnoprávní i soukromá média podrobně informují o postupu orkánu Xaver k německému pobřeží Severního moře. Orkán Xaver má být nejsilnější v posledních desetiletích. Postupuje od Skotska k pobřeží Německa. Rychlost větru dosahuje přes 120 km/h, postupně dosáhne až 170 km/h. Před pobřežím se stočí k jihu a vítr o rychlosti zhruba 120 km/h udeří v podvečer v oblasti Hamburku proti ústí Labe za silného deště a pravděpodobně i sněhu. Očekává se vzedmutí Labe, voda již nyní dosáhla náplavek a v oblasti Hamburku je rychlost větru 70 km/h. Obava je, zda vydrží hráze a protipovodňová opatření. Vánoční trhy zůstávají zavřené a částečně se demontují – obava z následných škod v důsledku uvolněných poletujících předmětů. Společnost DB varuje před nepravidelností dopravy od odpoledních hodin vlivem povětří a padajících stromů na TV. Situaci sledujeme, o podstatném budeme informovat. Aktuální info poskytuje například ARD i na teletextu.

U Schluchsee, foto: Tommy Villingen/Berlín  — „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti.“ A tak DB Netz naplánovala a povedla 7. listopadu 2013 ve Schwarzwaldu, v okolí města Villingen, cvičné jízdy s územně příslušnou sněhovou frézou. Trakční vozidlo poskytla DB Regio Südbaden, a to osvědčený stroj BR 218 343-2. Dvounápravová fréza byla vlastníka DB Netz, se stanovištěm ve Villingenu. Cvičné jízdy probíhaly mezi stanicemi Villingen ve Schwarzwaldu a Seebrugg na Dreiseenbahn. Další jízdy se měly konat mezi stanicemi Titisee a Hinterzarten, jakož i Villingen a Hornberg, pro pěkné počasí (=nevhodné, bez sněhu) byly operativně odřeknuty.

, P8 na horizontu (TT), foto: Trainmaniak Přelom 19. a 20. století, konec „La belle epoque“, postavil strojní službu středoevropských drah před nové úkoly. Mimo jiné zrychlit dopravu spěšných, osobních a příměstských vlaků, v neposlední řadě spolu s rostoucí hmotností vlaků. Předpokládal se provoz strojů na tratích hlavních, i vedlejších, resp. nižšího řádu. CaK železnice uvedla do provozu za laskavým vedení pana rady Gölsdorfa stroje skupiny 229, 429 a 628. Hlavním omezením pro konstruktéra byla hmotnost na nápravu a délka stroje s ohledem na disponibilní točny. Stroje 429 (354.7, 1C1 p2) měly nápravový tlak 13 tun, celkový rozvor náprav s tendrem 13,844 m a udává se výkon při kvalitním palivu asi 1200 koňských sil, rychlost do 80 km/h.

Elektromontážní stavební vlak, foto: Flominator Berlín — Celostátní německá média v tomto týdnu informovala – s odkazem na zprávy DB a informace ze zdrojů blízkých BKA (Bundeskriminalamt) – o úspěšných dopadech společných opatření a postupu proti zlodějům kabelů, resp. barevných kovů. Informaci předal tisku začátkem týdne Prof. Gerd Neubeck, vedoucí koncernové bezpečnosti DB. Dráhy, Policie (BKA), energetici, telefonní společnosti a Svazu obchodníků s kovy proti krádežím kabelů postupují společně. O problematice jsme na stránkách ŽelPage již podrobněji informovali.

498.106, Níhov - Řikonín, foto: Drahos Svestka Rok 1962 nepřekypoval mimořádnými událostmi. Najel ropovod Družba, byl odstřelen pomník J. V. Stalina v Praze na Letné, konal se sjezd vládnoucí strany, Alžírsko vyhlásilo nezávislost a Mongolsko vstoupilo do RVHP. Americké špionážní letadlo U2 v říjnu pořídilo 14. října při přeletu Kuby fotky budovaných raketových základen SSSR a počala „Karibská krize“. Již v únoru vykonal úspěšný let do vesmíru americký astronaut John Glenn, později senátor. (V roce 1998 letěl ve věku 77 let na palubě Discovery do vesmíru podruhé). Za pozornost stojí, že v tomto roce byla založena skupina The Rolling Stones.

Berlín, Postbahnhof, foto: stoupa Berlín — Pátek 1. listopadu 2013 bude zahajovacím dnem nejrozsáhlejší berlínské výstavy modelových železnic, která se uskuteční v Berlíně v bývalém Postbahnhofu, v sousedství Ostbahnhof. Tato výstava, která potrvá tři dny, se pořádá každé dva roky. Strava, nápoje v místě, dopravní spojení příkladné. Co jste mohli vidět před dvěma roky? Historické vláčky od Trixu a Zeuke Wegwerth, TT staré i soudobé, H0 až oči přecházely. Náměty staré, nové, kopcovité i rovinaté – srdéčko se chvělo a oko nezůstalo suché. Tramvaje z Magdeburgu a rakouská úzká z Gmündu. Kolejiště vesměs klubová, nebo soukromá – žádné komerční vláčkodromy. Stánky s modýlky, příslušenstvím i literaturou starou i novou – většinou za ceny překvapivě vstřícné. A něco obdobného vás bude čekat i letos.

ES64F4-150, Ostrava hlavní nádraží, foto: Payus Praha — Společnosti AWT se podařilo připravit ČD Cargo o dva význačné zákazníky. V první řadě o ucelené vlaky s uhlím z Třebušic na Mostecku do chvaletické elektrárny. Novým majitelem Elektráren Chvaletice se stala Severní energetická (předsedou dozorčí rady je Jan Dienstl) a generálním ředitelem elektrárny jmenovala Luboše Pavlase. Následně Severní energetická vypsala výběrové řízení na nového dopravce a sedm třicetivozových souprav denně bude převážet AWT. „Kromě dopravy zajistíme i operace na vlečce tepelné elektrárny Chvaletice,“ potvrdil manažer vnějších vztahů AWT Petr Špetlák. Uvádí se, že kontrakt je uzavřen do konce roku 2013 a má hodnotu 700 milionů korun. Ve smlouvě je i opce na prodloužení na rok 2014.

753.601-4, 24.8.2013, Kadaň, foto: Pavel Vondrášek Kadaň — Císařský den v Kadani a okolí, který se konal v sobotu 24. srpna a o němž jsme vás informovali, zamotal organizátorům trošku hlavy. Již v pátek začaly pronikat chmurné zprávy o neschopnosti lokomotivy 475.111 pro poruchu kompresoru, kterou nebylo možno operativně odstranit. Nakonec, v pozdních večerních hodinách, byla převezena historická souprava rybáků z Plzně do Kadaně strojem 753.601-4 (vulgo „Bizon“), který za tím účelem laskavě poskytla společnost SD KD. Večer a přes noc bylo vyjednáno nasazení stroje 753.601 jako vlakové lokomotivy v původním rozsahu programu. Dík patří operativnímu přístupu organizátorů a především společnosti SD KD.

Stadler a Bombarďák, foto: stoupa Berlín měl v roce 1880 přes jeden milión obyvatel, se spádovými oblastmi více než dva. Sídelní město pruského krále a německého císaře se bouřlivě rozvíjelo především ve vazbě na průmyslovou revoluci (Borsig, Schwarzkopf, Siemens, AEG…). Z Berlína vycházelo několik na sobě více méně nezávislých tratí, ukončených v hlavových nádržích. Důležitým počinem bylo zřízení čtyřkolejné Berliner Stadtbahn, oddělující místní/příměstskou a dálkovou osobní dopravu – uvedena do provozu 1882.

Vlak, foto: Etihad Rail Abú Dhabí — Deutsche Bahn (DB) a Etihad Rail (ER) založily společný podnik – Etihad Rail DB Operations LLC. V něm bude mít majoritu ER. DB Schenker Rail zajistí nábor 200 odborných zaměstnanců, kteří jsou potřební pro postupný rozvoj nákladního železničního provozu a údržbu vozového parku. Hledají se odborníci na zabezpečovací techniku, inženýři, bezpečnostní manažeři a spousta dalších. Protože zákaldní podmínkou je perfektní znalost angličtiny, koordinuje nábor dceřiná společnost DB Schenker Rail UK.

1 2 3 4 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:51
zapadá v 16:00

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Mimořádná návštěva ve Vysokém Mýtě
Každý rok kolem Mikuláše zavítá na trať Choceň – Litomyšl Mikulášský vlak vedený parní lokomotivou. V minulých letech to nejčastěji byla letohradská Líza (423.009) vyrobená v roce 1922. I letos byla na ...

Poslední příspěvek Naše téma: Zabezpečený úrovňový přechod na nástupiště
Nové zabezpečovací zařízení má upozornit cestující světelnou i zvukovou signalizací u přechodu přes koleje od staniční budovy k nástupišti, že se blíží vlak a že nemají přecházet. Funguje v podstatě jako ...

Poslední příspěvek RegioJet v Humennom
Od začiatku platnosti nového grafikonu vlakovej dopravy 2017/2018 začal RegioJet jazdiť z Prahy až do Humenného. Hneď v prvý deň, 10. decembra 2017, som sa vybral zdokumentovať túto novinku. Moje povodné ...