..: Drezína Tatra 15/30 na známce České pošty :..

Motorová drezína Tatra 15/30, foto: Dr. Killer Praha — Služební potřeba inspekční a traťmistrovská vyžadovala pojížďky po tratích nezávisle na vlakové dopravě. Přitom řada míst nebyla po silničních komunikacích dostupná. V roce 1924 vypsalo Ministerstvo železnic ČSR soutěž na vhodné motorové vozidlo. Řešení přinesla firma Tatra v Kopřivnici – pod vedením šéfkonstruktéra Hanse Ledvinky vyvinula, nabídla a posléze dodávala motorovou drezínu označenou Tatra T 15. Vozilo bylo odvozeno z osvědčeného automobilu Tatra 11. Karosérie byla posazena na rámu, odpružení listovými, poloeliptickými péry, ložiska naklápěcí, valivá, dvouřadová ve dvou tuhých nápravách. Brzdy byly mechanické (lanové), přičemž nožní působila na přední a ruční na zadní nápravu. Karoserie byla buď otevřená (Cabrio), nebo limuzína s odnímatelnou střechou a konečně čtyřmístná limuzína s pevnou střechou. Typický byl vzduchem chlazený protiběžný (boxer) motor Tatra, v původním provedení T 11 (1056 ccm, 12 PS), od roku 1927 motor T 12. V těchto provedeních bylo dodáno do roku 1932 celkem 71 kusů drezín.

Dalším vývojovým stupněm se stala drezína Tatra T 15/30, dodávaná od roku 1932 do roku 1938 v počtu 30 kusů. Tato byla vybavena novějším a výkonnějším plochým protiběžným vzduchem chlazeným čtyřválcem T 30 (1678 ccm, 24 PS/17,6 kW, 3000 ot./min). Převodovka dvoustupňová, s reverzací, Vmax 80 km/h. V tomto provedení se vozidlo dochovalo, mimo jiné, v muzeu Tatra v Kopřivnici, Národním technickém muzeu v Praze nebo v MDC Bratislava. Ta pražská si zahrála třeba v Oscarem oceněném filmu režiséra Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky.

Drezíny na Sázavě, foto: Petr Hošek drezína v Nymburku, foto: Josef Cjvosta Dm4-47044, foto: Drebin

Česká pošta vydala 12. června 2013 dvouznámkovou sérii Historické dopravní prostředky. Na jedné známce (10,– Kč) je zobrazen Motocykl Čechie 33 – Böhmerland, na druhé pak historická železniční osobní drezína Tatra 15/30. Společně se známkou byla vydána obálka prvního dne.

  • nominální hodnota: 10,– Kč
  • rozměr obrázku známky: 40 x 23 mm
  • výtvarný návrh: Václav Zapadlík
  • způsob tisku: plnobarevný ofset
  • tiskové listy budou obsahovat 50 ks známek v šachovnicovém soutisku dvou známek – 25 ks drezína + 25 ks motocykl
železniční osobní drezína Tatra 15/30 - známka 10,– Kč, foto: Česká pošta železniční osobní drezína Tatra 15/30 - obálka prvního dne, foto: Česká pošta železniční osobní drezína Tatra 15/30 - obálka prvního dne - známka a razítko, foto: Česká pošta železniční osobní drezína Tatra 15/30 - obálka prvního dne - obrazová část, foto: Česká pošta

Pokud se těšíte, že budete moci frankovat své dopisy výhradně známkou se železniční tématikou, tak vám od srpna Česká pošta plány poněkud zkomplikuje. Chystá zdražení svých služeb – třeba cena standardního dopisu se zvýší ze současných 10,– na 13,– Kč, takže k drezíně bude nutno dolepit ještě tříkorunovou výplatní známku. Ale abyste těch různých karet neměli málo, přichází Česká pošta s nabídkou zákaznické karty, se kterou byste mohli mít služby levnější. Zatím se vydává pro podnikatele, od poloviny července pak pro všechny.

Zdroje: Česká pošta, Múzejno dokumentačné centrum Bratislava, Wikimedia Commons


stoupa Poslat mail autorovi , Vlad Poslat mail autorovi | 25.6.2013 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko