..: Stoupa je zpět aneb Vlakem EC Berlín – Praha a zpět za jeden den :..

Světlo shůry; Výh. Praha-Vyšehrad výhybna - Praha-Smíchov, foto: Chary Berlín/Praha — Jenom a pouze z osobních a rodinných důvodů jsem poprvé od roku 2012, v sobotu 16. dubna 2016, vyrazil vlakem EC z Berlína do Prahy. Mým cílem bylo navštívit mámu v pražské Thomayerově nemocnici a přitom všecho stihnout za jeden den, tam i zpět do Berlína. K tomu mám omezení zdravotní – jsem chodící, leč pomalý invalida. K tomu patří i to, že v relativním dosahu potřebuji mít prostorné WC, bezbariérový nástup a výstup do vozu a pokud možno výtah. Cesty jsem se nebál, znám tu trasu dobře, poprvé jsem zde jel v roce 1967 jako desetiletý a pak stále a pořád až dosud. Konstatuji – lze to stihnout za jeden den.

Zakoupení jízdenky a místenky v prodejním místě DB v Berlíně je hračka, čtyři a více dnů předem lze dostat i významnou slevu. Platil jsem za zpáteční jízdenku 78 eur. Obdobně jsem ve směnarně na Alexu vyměnil snadno a bez čekaní i peníze, za několik eurových bankovek jsem dostal českých korun jak se říká „peněz jako želez“ – abych mohl v Praze zaplatit MHD, taxi a dát si pořádné bramboráky, jaké v Berlíně neumějí.

V Berlíně problém nebyl. Bydlím kousek od U-Bahn, tou, v kombinaci s S-Bahn, jsem včas dojel na Hauptbahnhof (Tief), nastoupil a dle rezervace jsem usedl. Byl-li problém, pak jen a pouze z „vlastní vyplašenosti“, nic objektivního.

371.003-5, Prackovice nad Labem - Dolní Zálezly, foto: Andrew33 Vlak EC 171 jel na čas, z Berlína do Drážďan nás hbitě táhla BR 101. Na rekonstruované trati nehlučně a bez otřesů. Jen v důsledku rekonstrukce jsem to nepoznával kolem Elstewerda. V Drážďanech stroj BR 101 odstoupil a najela naše 371, zvaná „Knödelpresse“, u nás „Bastard“. I ten jel hbitě, tiše a na čas údolím Labe, přes Bad Schandau, Děčín, Ústí nad Labem do Prahy.

Jediný fujtajxl byl nákladní vlak z cisteren stojící v Bad Schandau a bránící mi ve výhledu; k mému zděšení je tamější výpravní budova značně sešlá, dokonce zmizela i střecha nad nástupištěm u budovy. Čas nejde zastavit, ale bývalo to jaksi jiné…

„Uvítací výbor“ v Praze na hlavním nádraží byl důstojný – přátelé a hlavně můj syn. Další záležitosti byly soukromé, a to až do odjezdu zpět. Snad jen tolik – ano, po letech mne museli „domorodci“ tak trochu nasměrovat.

Jako invalida jezdím po Berlíně druhým rokem zdarma. Využívám MHD bez zjevných poblemů, zejména U-Bahn a S-Bahn. Tramvaj přednostně nízkopodlažní, autobusu se vyhýbám. Nemusím, ale činim tak. V Praze je sleva od dopravního podniku administrativně natolik náročná, že jsem ji raději ani nepožadoval. Naše (ČR) velvyslanectví v Berlíně problémy DP Praha prostě neřeší. I přesto jsem přistál včas zase na hlavním nádraží s touhou usednout v klidu v EC 170. A ejhle – tu nastal opravdový problém!

971.037-7, Praha hlavní nádraží, foto: Bno Hlavní nádraží v Praze je totiž notoricky v rekonstrukci. Na odjezdové tabuli (je jich dost, těch tabulí) je vlak, resp. jeho odjezdová kolej, zobrazen nejdříve 10 minut před odjezdem, což je arci málo. Hlášení probíhá trvale a přehled prostě není. Cestující jsou jednoduše zahlceni. K tomu žalostně málo míst k sezení v hale pro cestující hledící na odjezdové tabule. Místa se prostě nedostává. Krátký čas je zase na hraně doběhnutí na místo ve vlaku. EC 170 odjížděl toho dne z nástupiště 6, a já, chodící invalida, jsem na své místo k sezení (rezervace) dorazil v minutě plánovaného odjezdu. Řeknete – právě včas. Já vznesu odpor – bez jakékoliv rezervy, vynervován. Výpravčí (či dispečer) ve směně prostě přesouvá riziko na cestující veřejnost. Dostatečně dlouho jsem coby papaláš pracoval, abych mohl tohle prohlásit – jde jen a pouze o organizaci práce. A to jak v otázce „mist k sezení v hale“, tak i časovém předstihu zobrazení odjezdové koleje. Přijímám námitku, že věčná rekonstrukce znemožňuje místo odjezdu zobrazit na mistence (jak je zvykem u DB), ale oněch 10 minut je prostě výsměch.

Praha hlavní nádraží, foto: Chary Cesta zpět v EC 170 proběhla normálně a témeř včas. Odměnou bylo, že jsme velmi hbitě projeli oblíbený Radebeul-Ost, s pohledem na „úzkou“ do Radeburgu přes Moritzburg. Jen ta drážní zařízení „úzké“ jsou zase jaksi chudší, je jich méně.

Za odměnu jsem si ještě večer nadělil v kávárničce „u Chorvata“ kafe s mlékem. Typická „ropná skvrna“ v poslední chvíli před zavíračkou – téměř za rohem od domova v Berlíně. Učinil jsem závěr: „I chodící invalida stihne za den dojet z Berlína do Prahy a zpět vlakem EuroCity.“

Dovětek týmu ŽelPage

Touto aktualitou dáváme na vědomí, že stoupa je zpět, opět na síti a můžete s ním na dálku komunikovat. Popřejme mu, ať se mu daří a ať se v přijatelném zdraví dočká nejen synovy maturity, ale i jeho graduace.

V loňském roce, když nás občasný návštěvník a stoupův kamarád Tommy upozornil, že je na tom stoupa finančně špatně, že on mu posílá poukázky do REWE, aby si mohl nakoupit jídlo, jsme vyhlásili sbírku pro stoupu. Sitauce se stabilizovala, stoupovi začal chodit německý důchod a na dobré cestě je i ten český. Vám všem, kteří jste přispěli, patří naše velké poděkování, že jste otevřeli svoji peněžnku. Máte dobré srdce! Tímto končíme „sbírku stoupa“. Ještě jednou – díky!


stoupa Poslat mail autorovi , Vlad Poslat mail autorovi | 26.5.2016 (11:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže ŽelPage

Další z regionu Německo Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SYN 
07.06.2016 (15:21)  
Nakonec to dopadlo tak, že lokomotiva, kterou jsme měli v Chomutově směr Cheb dostat, tak teprve při příjezdu mého rychlíku začínala posunovat v dlouhé chomutovské stanici a strkala někam nějaké osobní vozy. Takže se zpoždění zvětšilo na asi 45 minut a všechny vlaky po trase všem opět ujížděli, i když se vědělo, že v tomto vlaku jsou i cestující z té ranní Větruše.

Tak nevím, ta lokomotiva asi SŽDC nepatří ne? Jo a to zpoždění bych doporučoval vyjadřovat správně (pro Váš zvolený spoj) jako 2h45min nebo by si ještě někdo pomalu začínal myslet že u nás jezdíme skoro načas...
08.06.2016 (11:08)  


Obec Chomutov znam, obdobnou problematiku taky. Navic komentator uvazuje dobu, kdy CD a SZDC jeden spolek byla. Nadto, prave v Severnich Cechach "draha" slouzila napred draze, a pak az cestujicim. A jsme zase u toho: Kdo tu pro koho je. Martinovi S. timto davam za pravdu.
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
31.05.2016 (18:04)  
Mám podobnou super příhodu.
Jel jsem se jednou za čas podívat také domů (a rozhodl jsem se pro změnu vyzkoušet služby jiného leteckého podniku a tak jsem letěl z Gatwicku). Vypadalo to idylicky, nastoupím do pomalého vlaku na Mill Hill Broadway, přestoupím do rychlejšího na West Hampstead - super, všechno "na jedno cvaknutí Oyster card" a ještě se nemusím tolika tahat s kufrem.
Cesta byla (na místní poměry) velmi dobrá. Ale po příjezdu na West Hampstead (4 nástupní hrany, 3 ostrovní nástupiště).
Podle zvyklostí měl vlak přijet na "krajní nástupiště" (rozumějte z jedné strany zeď z druhé kolej), tak čekám tam i se svým obřím kufrem.
Najednou koukám, vlak má přijet na prostřední ostrovní nástupiště (informace cca. 10 minut před odjezdem). Přesouvám se i se svým kufrem přes nadchod (samozřejmě bez jednoho funkčního výtahu, ale i u druhého volím schody, protože výtah je pekelně pomalý). Minutu!!! Před příjezdem vlaku hlásí změnu nástupiště, přebíhám zase zpět, ale i tak nestíhám. U dalšího spoje Thameslink se opakovalo předchozí - aneb prohodili nástupiště (z kterého to teda nakonec už jelo). Naštěstí jsem na letišti měl dost času (chodím včas a ještě jsem díky tomu potkal velmi příjemnou slečnu zo Slovenska).

Tím chci říct, že to není jen problém SŽDC. A opravdu zjišťuji, že horší než že to nejde, je, když se nechce (zejména v případě West Hampstead, kde je šestikolejná trať a "kapacity na rozdávání", přičemž jsem neviděl, že by byli ve stanic dva vlaky najednou). Kde se udala jiná kolej než pravidelná a nakonec se "jelo podle původního plánu.
Všeobecně, to chce to trochu empatie, ale je pravda, že ne vždy se lze zavděčit všem :-(
Každopádně tím nechci říct: buďte rád za SŽDC, to v žádném případě. Ale jen to, že systém který je v Praze je sice špatný, ale v případě "prohazování nástupišť" by to bylo ještě horší.

Ale ještě horší to bylo cestou zpět, kdy jsem zvolil jinou cestu, kde byla jízdenka o více než 200% dražší za poloviční vzdálenost (ale to už opravdu patří jinam).
31.05.2016 (19:03)  


:-) Spojeni Gatwick Heathrow skyta nejedno prekvapeni. Znam to, cestoval jsem tudy do Dublinu (Irland) a do Charlote (NC, USA). Opravdu nevsedni zazitek.

Ale na hl. n. Praha je posledni instanci SZDC. A v tomto ohledu, jsem bez ohledu - viz cela diskuse nize.
dopisovatel nebo člen ŽP stoupa  mail  
31.05.2016 (17:58)  
Velevazeni kolegove komentujici ZepPage!

Dekuji za vsechny prispevky.

V poslednich dnech jsem EC 171/170 pouzival jako "casovou berlicku", sledoval jsem jeho pohyby na Babitronu. EC 170 nezklamal ani dnes. Na Babytronu se objevil v okamziku opusteni Hl.N. Praha, se minimalni sekerou, kterou fira CD do Ústi hrave zkratil. Ted upaluje smerem do Nemecka a ja upaluju na kafe a (samocenzura).

Dekuji znovu za komentare a koncim jejich on-line sledovani :-)
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
31.05.2016 (13:25)  
Když tak pročítám diskuzi, říkám si, že bych taky mohl přispět k tématu o výpravčích (a dalších zaměstnancích). Mám ČD rád, ostatníma dopravcema nejezdím. Ale ten den, o kterém chci napsat se mi opravdu cestování nelíbilo.
Vyjel jsem (jako asi i více cestujících v tento krásný jarní pátek) brzo ráno, abych se dopoledne dostal za Cheb do Plesné a udělal si tam výlet s focením, když už bylo tak krásně. V 06:47 jsem tedy nastoupil do R 616 Větruše a pan průvodčí mi rovnou oznámil, že v Mostě vlak končí, a že se možná seženou autobusy. V Mostě opravdu celý vlak vystoupil a to bylo tak celé. Dál už nevěděl nikdo nic. Takže plný rychlík lidí jedoucích do práce, do škol, na výlety, na víkend zůstal v Mostě na nádraží. Nikdo nevěděl nic v pokladnách, ani výpravčí, ani na ČD lince.
Vzal jsem to přes Louny a busem do Chomutova a doufal jsem, že stihnu (pokud bude mít zpoždění) další rychlík jedoucí dvě hodiny po nás. Náš vlak v Mostě skončil kvůli mimořádné události v Třebušicích, takže jsem doufal v malé zpoždění i vlaku, který už projede po rozbité trati. Nakonec opravdu zpoždění měl asi 15 minut. Takže jsem byl rád, že v Chebu stihnu přípoj na Plesnou. Další totiž nejel za dvě hodiny, ale za čtyři hodiny (zpoždění oproti plánu šest hodin). Nakonec to dopadlo tak, že lokomotiva, kterou jsme měli v Chomutově směr Cheb dostat, tak teprve při příjezdu mého rychlíku začínala posunovat v dlouhé chomutovské stanici a strkala někam nějaké osobní vozy. Takže se zpoždění zvětšilo na asi 45 minut a všechny vlaky po trase všem opět ujížděli, i když se vědělo, že v tomto vlaku jsou i cestující z té ranní Větruše. Průvodčí mi nepříjemně odpověděl, že už žádnej spoj po trase až do Chebu čekat nebude, že máme moc velký zpoždění. A člověk zůstane sám bez pomoci úplně bezradnej.
V Chebu mi to samozřejmě ujelo a nakonec jsem dojel busem.
Chtěl bych opravdu zauvažovat, jestli se v této situaci opravdu dbalo na to, že cestující jsou to hlavní, o které by se měl dopravce a všichni kolem dráhy postarat. Myslím, že ani náhodou.
Další věcí je už k tématu hlavní nádraží. Jezdím každý týden Ústí nad Labem - České Budějovice. Vlaky ujížděj většinou přesně v tu minutu, kdy přijíždím na Holešovice nebo zpět na hlavní nádraží. Dokonce se hodně často stává, že zastavujeme na stejném šestém nebo sedmém nástupišti a vlak na Cheb nebo EC na Berlin odjíždí a já čekám hodinu v Praze nebo v sudé hodiny přejdu na Masaryčku.. ale to nic neřeší pro lidi jedoucí na Cheb. Ti čekají na svůj rychlík v Praze dvě hodiny po takovémhle ujetí. Vím, že tam ten přestup není garantovaný. Ale proč se s tim něco neudělá? Proč třeba právě (jak tady v diskuzi zaznělo) se nezavedou průjezdné vlaky třeba sever-jih a východ-západ?
Taky chápu, že všechny přípoje na sebe v Praze nemůžou čekat a ani nečekají, ale nepřípoje o minutu.. to je prostě provokace :).
31.05.2016 (13:42)  


:-) Ze by v konglomeratu CD/SZDC pro zmenu zase chybely ony informace? :-( Mam z to, ze urcite.

Lec prosim, nezlobme se na vypravciho nebo strojvudce a pruvodci. Jde o systemove nedopatreni uredniku z SZDC. Zatim, co si tu piseme, jsem si povidal se zamestancem MD. A byl stejneho nazoru. Jestli SZDC vyviji snahu ovladat MD - pak panbu s nami a zli pryc. A tohle opravdu nedela vypravci, ale nekdo "vejs". Jiz zly bolsevik pravil: "Kdo chce, hleda zpusoby. Kdo nechce, hleda duvody." Vedecky se tomu rika: "Presouvani rizik nekam jinam". :-), :-(
registrovaný uživatel Sim 
30.05.2016 (18:46)  
stoupa > jo, tak to mi nedocvaklo :-D
Ovsem v tom pripade je tak nejak po Cimrmanovsku vhodnejsi rikat "ja tady bydlim" nez "ja tam bydlim" ;-)
30.05.2016 (18:51)  


:-) A jak to mam psat: Ja su Brnak z Praglu, bytem v Berlinovicich nad Sprevou? :-)
registrovaný uživatel Sim 
30.05.2016 (17:30)  
Netreba odbihat za hranice, nas nadvlak to ma taky tak, aby se v tom vyznal i nas prezident ;-)
30.05.2016 (17:45)  


:-) Ja tam bydlim, ja neodbiham; a vyvinu rychlost v chuzi az 2 km/h. :-)
30.05.2016 (16:36)  
Je tam od nepameti u CD i DB a ÖBB
Pamatuju za doby, kdy jeste Ostravan byl prisne sledovan bdelym okem vudcu delnicke tridy, ze byly vagony cislovany hezky od jednicky. Ze by proto, ze vudcove byli rychlokvasky, ktere zvladly maturitu za rok a pamatovali si ze osmicka vypada jako snehulak?
30.05.2016 (16:41)  


:-) a ICE to ma taky jinak a sviti to viditelne na boku... :-) Ale ma to!
registrovaný uživatel Sim 
30.05.2016 (15:34)  
Trochu OT, nicmene bych se o tom rad neco dozvedel; zirecek tu zminil archaicke cislovani vozu, predpokladam ze tim minil cislovani vagonu ve vlaku, ktere nemusi a zpravidla ani nema zadnou souvislost s jejim poradim. Z ceho to vychazi a kde se o tom da neco docist? Proc treba pulhytlak je vetsinou 370, kdyz u nas neexistuje zadny vlak, kde by nestacilo dvouciferne cislovani?
30.05.2016 (15:46)  


Klidek. Je tam od nepameti u CD i DB a ÖBB. Melo ho i DR, ale to zu zrusili. Je tam, je archaicke, a jsou na nej vazany mistenky = rezervace. tak at to je. :-)
30.05.2016 (13:03)  
Reportáž mi připomíná cimrmanovský referát Prof. Vondrušky "Cesta z Prahy do Liptákova" - kterou následující řečník Dr. Svěrák shrnul slovy, že z Prahy do Liptákova jeli autem a cestou brali benzín.
30.05.2016 (13:06)  


Ano, jiz jako maly chlapecek jsem tama taky projizdel..:-)
registrovaný uživatel MirekM  mail  
30.05.2016 (11:42)  
V článku mě zarazila informace o složitém zařizování slevy pro invalidu. Moje babička má ZTP a tato průkazka jí údajně stačí na cestování zdarma v jakékoli české MHD. Rozhodně si nevyřizovala zvláštní povolení u dopravního podniku v Hradci Králové a Praze, kde občas MHD využívá. Takže by mě zajímaly podrobnosti, jaké máte zkušenosti Vy – jestli babička náhodou podle nějakých nových ustanovení nejezdí načerno. :-)

K tabulím a pevně určeným nástupištím se radši nebudu podrobně vyjadřovat, všechno důležité už zde padlo.
30.05.2016 (12:42)  


Platnost - pouzitelnost prukazu ZTP je dana v CR Zakonem. Ja m8m prukaz vydany ouradem v Nemecku, (pasno Nemecky a Anglicky), s platnosti v cele EU. Mam slevu na RB, nektere vystavy i akce, ale prukaz musim ukazat. I pro MHD v jine obci pozadat.

Vzhledem k tomu, ze u nas jsou lidem zpravidla "cizi jazyky cizi.."
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko