Berlín/Bydhošť — Německé zdroje uvedly, že DB Arriva vyhrála ve veřejné soutěži novou smlouvu na regionální železniční dopravu v severopolském vojvodství Kujavsko-pomořském. Provoz bude zahájen 15. prosince 2013 a smlouva je uzavřena na dva roky, dotována částkou 22 milionů eur. Arriva Polska tak rozšiřuje své obchodní působení v Polsku o čtyři elektrifikované trasy, které bude obsluhovat 12 jednotek. Tím stoupnou dopravní výkony Arrivy o 67 % na zhruba 4,1 milionu kilometrů ročně. Arriva působí ve vojvodství Kujavsko–pomořském od roku 2007 v oblastech okolo měst Toruň (205 tisíc obyvatel) a Bydhošť (362 tisíc obyvatel) a nasazuje 21 dieselových jednotek. Stávající i nové dopravní výkony budou mít společné vedení.
Takto by se dala informace, jak byla publikována v německých zdrojích, klidně uzavřít. Ale Arriva Polska neměla cestu k podpisu této smlouvy zdaleka tak jednoduchou.
Vojvodství Kujavsko-pomořské vypsalo ve druhé polovině loňského roku soutěž na provozování osobní dopravy po dobu dvou let – pro grafikon 2013/14 a 2014/15. Dopravcům byly zadány tři balíčky:
- balíček A: Toruń – Kutno, Toruń – Iława;
- balíček B: Bydgoszcz – Tczew, Bydgoszcz – Nakło nad Notecią;
- balíček C: Gniezno – Toruń, Inowrocław - Bydgoszcz.
Arriva podávala svou nabídku 30. října 2012. Druhou nabídku předložily Przewozy Regionalne (PR).
Balíček A (toruňský) zahrnoval spoje na trati č. 18 Kutno – Piła Główna a úseku od hranice s vojvodstvím Lodžským do Toruně a dále na trati 353 Poznań Wschód – Skandawa na úseku od Toruně po hranici s vojvodstvím Varmijsko-mazurským. Objem přepravy v průběhu kalendářního roku nesmí být nižší, než 950 tisíc vlakokilometrů. Arriva nabídla cenu 10,38 zlotých (brutto) za vlakokilometr, PR nabídly 13,29 zl.
Balíček B (bydhošťský) zahrnoval spoje na trati č. 18 Kutno – Piła Główna v úseku mezi Bydhoští a hranicí s vojvodstvím Velkopolským, dále pak na trati 131 Chorzów Batory – Tczew na úseku z Bydhoště po hranice s vojvodstvím Pomořským. Objem přepravy v průběhu kalendářního roku nesmí být nižší, než 730 tisíc vlakokilometrů. Arriva nabídla cenu 11,82 zl, PR pak 12,49 zl za vlakokilometr.
Balíček C (inovroclavský) obsahoval spoje na trati 131 Chorzów Batory – Tczew nu úseku mezi stanicí Inowrocław a Bydhoští a na trati 353 Poznań Wschód – Skandawa na úseku od hranice vojvodstvím Velkopolským a Toruní. Objem přepravy v průběhu kalendářního rolu nesmí být nižší, než 710 tisíc vlakokilometrů. Arriva nabídla 16,18 zl, PR byly levnější a nabídly 13,49 zl.
K překvapení účastníků úřad vojvodství soutěž zrušil se zdůvodněním, že náklady, které jsou soutěžícími požadovány, převyšují finanční možnosti objednatele. Přitom nabídnuté ceny ve svém součtu byly nižší, než předpokládal úřad při vypsání soutěže. Za Arrivu vyslovil údiv jejich tiskový mluvčí Damian Grabowski, když označil rozhodnutí za zvláštní, bizarní a konstatoval, že jen s jejich nabídkou na dva balíčky, kde byli levnější, než PR, by mohlo vojvodství ušetřit 5 milionů zlotých oproti současnému stavu. Arriva se proto rozhodnutí odvolala. Polská dopravní společnost Przewozy Regionalne, která má s vojvodstvím uzavřenou smlouvu do prosince 2013, se ale v odvolacím řízení postavila na stranu objednatele s tvrzením, že ceny Arrivy jsou příliš nízké a nebude za ně možno dopravu zajistit v plném nabízeném rozsahu a přijetí nabídky by mohlo vést k dalším finančním požadavkům ze strany německého dopravce.
Odvolací orgán nakonec rozhodnutí o zrušení soutěže uznal za nesprávné, učiněné v rozporu s právem a přikázal vojvodství pokračovat dále v soutěži. A jsme u samého závěru – 2. července vojvodství Kujavsko-pomořské podepsalo smlouvu s Arrivou. Arriva byla vlastně první soukromou firmou, která před šesti lety začala provozovat osobní železniční dopravu v Polsku. Doteď na většině lokálních tratí zajišťovaly služby jen PR. Předložení nabídky Arrivou bylo pro zúčastněné velkým překvapením.
Vítězství Arrivy ale dostalo do problémů kujavsko-pomořskou divizi PR. Przevozy Regionale s největší pravděpodobností dostanou už bez soutěže smlouvy na spoje Bydgoszcz – Inowrocław, Toruń – Inowrocław – Gniezno a Bydgoszcz – Toruń – Włocławek. Na to jim bude stačit asi 220 zaměstnanců ze současných 700. S největší pravděpodobností to povede ke změnám v organizaci, a není vyloučeno, že kujavsko-pomořská divize PR ztratí svou samostatnost a bude sloučena s divizí velkopolskou.
Operátor bude moci používat flotilu vozů zapůjčenou vojvodstvím – jak motorové vozy (bydhošťský balíček), tak čtyři elektrické soupravy (toruňský balíček). Arrivě ale nic nebrání v nasazení vozů z vlastní flotily. Musí ale respektovat podmínku, že po celou dobu trvání smlouvy nesmí překročit stáří nasazených vozidel hranici 40 let od jejich výroby.
Při několikaměsíční anabázi ohledně konkrétní soutěže reportéři postupně zveřejňovali – pro srovnání – jak se chovaly Przewozy Reginalne v jiných zakázkách. Třeba ve vojvodství Podleském uzavřely smlouvu na 19,80 zlotých za vlakokilometr pro rok 2012. Následně se pak bránily (až u odvolacích orgánů) restrukturalizaci dopravy, která jim měla zajistit pro léta 2013 až 2015 ziskových 14,99 zl za vlakokilometr. Nakonec byl podepsán dodatek, na jehož základě byly platby za celý rok zvýšeny na 20,59 zl/vlkm.
Zdroje: ARRIVA, Bahnnews, Rynek Kolejowy [1], [2], [3], [4], [5], [6], Wyborcza
A jak v tomto případě monopol vypadá?
Třeba jako... České dráhy, kterým stát přihrává peníze i ochranu, zatímco v Německu je podstatná část regionální dopravy předmětem soutěží?
Myslim, ze se nic moc nevytraci ani hegemonii DB - vojvodstvi si mohlo vybrat z nekolika dobrych nabidek a ve vysledku usetrit. O to tu koneckoncu jde.
A jak v tomto případě monopol vypadá?
Jednak otázka: "podíl 80 %" je vyjádřen v osobokm - vlakokm - jiné jednotce?
Nebo to znamená, že přepravu na 80 % regionálních tratí (v Německu?) zajišťuje DB ... vezmu-li ovšem v úvahu, že DB-S-Bahn jezdí kolem všech velkých měst, tak je to (třeba) 20 % regionální sítě, ale (třeba) 90 % cestujících; k tomu připočtu 60 % ne-S-Bahnových tratí a nakonec mi vyjde, že těch 20 % "soukromých" výkonů dělá 3-5 % cestujících.
Ale já mám pocit, že "kobros" ten monopol myslel spíš tak, že všechny státy privatizují a liberalizují a výsledkem je, že místo vlastní státní dráhy tam budou jezdit německé státní dráhy. Tím neříkám, zda to je nebo není špatně, ale prostě (mnohými vytoužená a prosazovaná) "privatizace" se ztrácí. Podobně je to taky třeba ve vodě (Veolia), energetice (EdF, GdF) či letectví (LH a její synové a dcery, AF/KL)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.