..: Siemens Českým drahám opět prodloužil opci na railjety :..

Vizualizace soupravy ČD railjet., foto: Siemens Praha — Nekonečný příběh s nákupem jednotek Siemens Viaggio Comfort pro České dráhy stále nemá svůj konec. Zatímco prvních sedm souprav pro linku z Prahy přes Vídeň do Grazu je již ve výrobě, o osudu dalších osmi pro rameno Praha – Bratislava – Budapešť ještě stále není rozhodnuto. Jen dva dny před vypršením již jednou posunutého termínu, do kdy šlo opci uplatnit, dochází k dalšímu posunu. Dráhy mají o nákupu víceméně jasno – obchodní model pro maďarské rameno je již předběžně dohodnut se slovenskými ZSSK a maďarskými MÁV-Start. Celá věc ale nestojí na ničem jiném, než financování tohoto nákupu. Již předchozí vedení Českých drah počítalo s tím, že nákup bude financován z peněz za převod nádražních budov na SŽDC tak, aby nedošlo k dalšímu zadlužení Českých drah nad dluhový strop, který byl stanoven na pětinásobek hospodářského zisku. Tímto také nákup podmínil řídicí výbor a dozorčí rada Českých drah. Řídicí výbor si jako další podmínku dal i schválení vládou. Ani jedna podmínka však nebyla dodnes splněna.

Nový generální ředitel Dalibor Zelený k tomu doplňuje: „Osobně bych byl rád, kdybychom mohli opci využít celou. Jde o kvalitní a pro cestující komfortní vlaky. Tuto investici však musíme velmi seriózně zvážit. Kladné stanovisko bychom mohli dát jedině tehdy, když bychom měli zajištěné financování. A to, bohužel, v tuto chvíli nemáme. Není možné, abychom spoléhali na výnos z prodeje nádraží SŽDC, o němž ještě nebylo rozhodnuto, a další zadlužení Českých drah nemůžeme dovolit.“

Po dnešním jednání zástupců Českých drah a Siemensu tak došlo k posunu termínu z 16. srpna na 6. září. Do té doby mají České dráhy vyřešit otázku ohledně financování tohoto případného nákupu. Siemensu ostatně nejde o nic menšího, než o zakázku za téměř 3 miliardy korun a Rakouské spolkové dráhy budou mít práci pro zaměstnance dílen na vídeňské Grillgasse, kde se soupravy kompletují. České dráhy musí naopak v případě potvrzení opce vyřešit ještě problém s trakcí těchto souprav. Pro zajíždění do Maďarska byly pořizovány v současné době přejímané lokomotivy řady 380, které ale v současnosti neumí komunikovat s řídicími vozy jednotek railjet.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 15.8.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tarten 
20.08.2013 (20:10)  
bartik09:
Aha, už vím, vy jste to srovnával bez mašiny. Takže srovnání tak nějak sedí. Mimochodem, bude zajímavé pozorovat, kolik nakonec bude reálná cena 109E. Škoda byla tuším ochotna z 2,6 GKč pustit 0,2 GKč, ČD před rokem a čtvrt chtěly 0,734 GKč, kdoví, kolik budou chtít ke dni certifikace. Kdyby toho prosadily podstatnou část, tak 380 bude dost levná mašina a s různými odhady a odpisy to dost zamává. :-D
registrovaný uživatel tarten 
20.08.2013 (18:48)  
HonzaK: samozřejmě se bavíme o dálkových soupravách a ne o soupravách určených na příměstskou popř. regionální přepravu. Navíc: Plzeňská Škoda Transportation dodá německým drahám DB Regio šest elektrických vlaků včetně lokomotiv.

Něco mi možná uniklo, ale někdo říkal, že tenhle regionální (byť na německý způsob a tlakotěsný) vlak má vyhovovat představě o EuroCity? S tím by nás možná Rakušáci hnali ještě rychleji než s pendolínem.

Na koridorové rychlíky bych je ale bral hned, jestli se povedou.

bartik09: za kolik kupují Němci tlakotěsné push/pully pro rychlost 189 km/h od Škodů ... cena na sedadlo u patra 473 tis

Zvláštní, mě u patra vychází 2600 / 6 / 705 = 0,615 mil. Kč na sedadlo. Je to o hodně levnější než CityElefant (0,706), ale zas takový trhák jako píšete vy to není. http://skoda.cz/cs/press-room/archiv-novinek/skoda-transportation-a-deutsche-bahn-podepsaly-smlouvu/
registrovaný uživatel tarten 
20.08.2013 (18:45)  
Sim:
Říkat vratným soupravám půlpuška je na úrovni říkat mašinám ES (499.1) prostě Eso. Nic co by vybočovalo. Počeštění to není, to by byla pušpůlka. :-)

A co je špatného railjetu říkat railjet? Jak známo, ČD si pro své modré SiViCe vyjednala i používání tohoto označení.
registrovaný uživatel SYN 
20.08.2013 (11:35)  
Sim: ne, vůbec nevadí... protože je to celkem ustálené a zatím jsem nikoho neviděl upravit si to na JetRail (čemuž by asi taky kdekdo s trochou dobré vůle rozumněl, ale proč to zbytečně komplikovat?)
Ale samozřejmě, možná je chyba ve mě, já prostě mám dojem (pokud už mi nevypadává příliš mnoho paměťových bloků) že jsem váš přehozený tvar viděl poprvé...
Ale připouštějíce možnost vlastní chyby, formuluji to jen jako nesmělý dotaz, případně bod do diskuze :)
P.S. Dodávám že mi absolutně nejde o formu počeštění, pušpulka tedy klidně taky v pohodě...
registrovaný uživatel Sim 
20.08.2013 (8:29)  
SYN > rikat tomu muzeme jak chceme, pulpusku povazuju za natolik zlidovely nazev, takze pochybuju, ze nekdo na tomto webu nevi, o co jde. Mimochodem, pouzivani oznaceni railjet (prestoze to je obchodni nazev OBB) pro SiViC vam nevadi? :-)
registrovaný uživatel 55p 
19.08.2013 (17:47)  
bartik: Kéž by to byla pravda :-)
registrovaný uživatel SYN 
19.08.2013 (16:28)  
Davis Jaša: Tomu se v řídící technice říká mrtvá smyčka, někteří lidé ji (po lehkém zneprůhlednění, aby to nebylo moc evidentní) používají se smrtící efektivitou :(

Sim: nebylo by přecejen lepší používat tvar pushpull(ka)?
19.08.2013 (15:46)  
Hamták, 743 010-1: No ja verim tomu, ze Siemens to jeste o par mesicu posune. Preci jen do konce roku bude nova vlada (jestli se bude nejvyssimu ozraloj chtit) a s ni muze prijit i (staro)nova dozorci rada a (staro)novy predstavenstvo a muze bejt zas vsechno jinak.
Ale uznavam, ze je spis malo pravdepodobne, ze prijde vedeni, ktere bude mit o railjety zajem...
19.08.2013 (12:11)  
registrovaný uživatel Sim 
19.08.2013 (12:05)  
Ono to tu v ruznych obmenach uz nekolikrat padlo, ale mam z toho pocit, ze ne vsichni si rozumime, takze si to dovolim trochu shrnout; moznosti konfigurace vlaku (vseobecne) jsou asi takoveto:
VSM- vratny samohybny modul, je jedno, zda slozen z loko + vozy + ridicak, nebo el/mot jednotka, pripadne loko + pulpuska (v extremnim pripade samostatny motorak nebo loko). Tyto moduly lze v urcitych mezich spojovat, nevyhodou byva nepruchodnost vlaku, vyhodou nezhorsena trakce (tri sprazene zraloky maji stejnou akceleraci, jako jeden)
PM - posilovy modul, obvykle nekolik samostatnych vozu; u motoraku ve forme privesu, muze (ale nemusi) byt zachovana pruchodnost soupravy, v principu lze radit jen na konec vlaku, => prichazime o moznost rychleho obratu bez sibovani. Pri vhodne konfiguraci je mozne resit odpojovani bez sibovani behem pobytu ve stanici, spojovani je mozne jedine v uvratove stanici (a v ni zase neni mozne odpojovat bez sibovani). PM lze pouzit zpravidla i jako vlozene vozy mezi pulpusku a loko, cimz se z toho stava celek VSM s vetsi kapacitou (prakticky nelze uvazovat o rozumnem navysovani nebo snizovani kapacity behem cesty).
VPM - vratny posilovy modul, vuz nebo nekolik vozu s ridicim stanovistem na konci modulu (v podstate je timto modulem i jakakoliv pulpuska vcetne SiViCu). Pripojenim tohoto modulu k VSM ziskavame zpravidla nepruchozi soupravu s horsimi trakcnimi vlastnostmi, ale se zachovanim vratnosti soupravy. V urcitych situacich (= ne vzdy, ale zpravidla to jde) lze resit pripojovani/odpojovani modulu bez sibovani po ceste (odpojovani jen pokud je VPM na konci, spojovani tak, ze po spojeni bude vpredu, nebo oboji v uvratove stanici).

Hlavni nevyhodu nepruchodnosti vlaku vidim v komfortu u dalkovych vlaku, kde muze byt cast cestujicich odriznuta od jidelniho vozu/bistra. Pokud se ale budeme bavit o beznych elektrickych jednotkach nebo pulpuskach (a ne o motoracich typu 842/843/854), nepruchodne to bude vzdy, kdyz budeme chtit kapacitu vratneho vlaku navysit (krome situace s vlozenym posilovym modulem mezi loko a pulpusku), tomu se nevyhneme => nema smysl se tim zabyvat.

Vozy vlozene mezi pulpusku a loko zpravidla nijak omezujici nejsou, pokud nepotrebujeme menit kapacitu vlaku po ceste. Vhodne pro patecni/nedelni/svatecni spoje, kdy dopredu vime, jaka kapacita je potreba a mame cas si to pripravit ve vychozi stanici vlaku. Tato varianta posilovani by u SiViCu mela byt mozna v pripade, ze budeme vkladat vozy s prislusnym komunikacnim rozhrannim pro prenos povelu na loko. Neprijdeme pritom o vratnost soupravy.

PM na konci vlaku je vhodne treba v pripade, ze vlak je vychozi z Prahy a kapacitu potrebujeme navysit do Brna. Vozy se pripoji za libovolne otoceny VSM a v Brne se proste odvesi, pricemz VSM pokracuje dal. Tato varianta je u SiViC mozna vzdy, bez ohledu na typ posiloveho vozu, takze lze timto udelat treba i optimalni vlak pro fotbalove fandy, kteri maji vyclenene sve vozy (treba Eas :-D) a nedostanou se do zbytku soupravy. Tato varianta se pomerne casto pouziva u motoraku jakozto 854+954+054 pro spickove spoje. Pruser to samosebou je v pripade, ze chceme vratny vlak kvuli uvrati na ceste, takze pro variantu Dresden - Praha (uvrat) - Brno ji bud neuvazovat vubec, nebo (kdyz uz) planovat cestu pres Vrsovice.

VSM+VPM (nebo VSM+VSM) dokaze resit obe vyse zminene nevyhody, samosebou za nejakou cenu; druhy ridicak v souprave neni zadarmo, ale v konecnym dusledku to casto vychazi nejlevneji, takze se to hojne pouziva prakticky vsude, kde koncepci ridiciho vozu jako takoveho provozuji. SiViC s touto variantou nema problem, takze je to jen o tom mit vhodny VPM.

Ktera varianta je na co vhodnejsi se tedy neda z fleku rict, pokud se nebavime o konkretni lince, resp. o konkretnich spojich - i na jedne lince se muze nekdy hodit pridani vagonu na konec a jindy mezi loko a pulpusku.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko