Praha — Nekonečný příběh s nákupem jednotek Siemens Viaggio Comfort pro České dráhy stále nemá svůj konec. Zatímco prvních sedm souprav pro linku z Prahy přes Vídeň do Grazu je již ve výrobě, o osudu dalších osmi pro rameno Praha – Bratislava – Budapešť ještě stále není rozhodnuto. Jen dva dny před vypršením již jednou posunutého termínu, do kdy šlo opci uplatnit, dochází k dalšímu posunu. Dráhy mají o nákupu víceméně jasno – obchodní model pro maďarské rameno je již předběžně dohodnut se slovenskými ZSSK a maďarskými MÁV-Start. Celá věc ale nestojí na ničem jiném, než financování tohoto nákupu. Již předchozí vedení Českých drah počítalo s tím, že nákup bude financován z peněz za převod nádražních budov na SŽDC tak, aby nedošlo k dalšímu zadlužení Českých drah nad dluhový strop, který byl stanoven na pětinásobek hospodářského zisku. Tímto také nákup podmínil řídicí výbor a dozorčí rada Českých drah. Řídicí výbor si jako další podmínku dal i schválení vládou. Ani jedna podmínka však nebyla dodnes splněna.
Nový generální ředitel Dalibor Zelený k tomu doplňuje: „Osobně bych byl rád, kdybychom mohli opci využít celou. Jde o kvalitní a pro cestující komfortní vlaky. Tuto investici však musíme velmi seriózně zvážit. Kladné stanovisko bychom mohli dát jedině tehdy, když bychom měli zajištěné financování. A to, bohužel, v tuto chvíli nemáme. Není možné, abychom spoléhali na výnos z prodeje nádraží SŽDC, o němž ještě nebylo rozhodnuto, a další zadlužení Českých drah nemůžeme dovolit.“
Po dnešním jednání zástupců Českých drah a Siemensu tak došlo k posunu termínu z 16. srpna na 6. září. Do té doby mají České dráhy vyřešit otázku ohledně financování tohoto případného nákupu. Siemensu ostatně nejde o nic menšího, než o zakázku za téměř 3 miliardy korun a Rakouské spolkové dráhy budou mít práci pro zaměstnance dílen na vídeňské Grillgasse, kde se soupravy kompletují. České dráhy musí naopak v případě potvrzení opce vyřešit ještě problém s trakcí těchto souprav. Pro zajíždění do Maďarska byly pořizovány v současné době přejímané lokomotivy řady 380, které ale v současnosti neumí komunikovat s řídicími vozy jednotek railjet.
Zdroj: České dráhy
Bad Schandau: Je-li zde důvod celni správy a hraniční policie, pak je nadřazen "touze" dráhy. :-)
Uvidíme, jaký bude cvrkot až (jestli) se zprovozní spojení Rumburk, Dolní Poustevna, Sebnitz, Bad Schandau, Děčín ve dvouhodinovém taktu (kategorie RB). :-), :-)
RailJet: Došlo mi se zpožděním, že na něj nelze dát bezproblémově v Dre posilový vůz. A je jen otázkou času, kdy Dre-Bln bude dokončena rekonstrukce na Vmax 200 km/h. Stroje 1216 v Polských "barvách" do Německa jezdí z Warszawy, 1016 DB provozuje jako BR 182. A samozřejmě na styku/peáži s ÖBB.
A tamní študáci či učňovská mládež nepatří k nejklidnějším spolucestujícím
To sice ukazuje na spatne vychovani, ale (z pohledu cestujiciho) predevsim na neochotu personalu nejak to resit. Nejde jen o pruvodci. Stava se mi, ze ve vlaku potkavam i "cerny serify"...
Edmont Dantes: "Nebylo by lepší koupit kvalitní jednotlivé vozy (pokud je to vůbec nutné)?"
No zeleny pan taky rikal, ze CD maji kvalitnich vozu dostatek. Skoro se mi k tomu chce dodat: "A pak se probudil"
Ja (a zjevne i spousta dalsich) si myslim, ze vcera bylo pozde.
Pokud je to tak, je to ještě horší, než jsem si myslel. Kupujeme tedy něco, co BEZ DALŠÍCH NÁKLADŮ NEJSME SCHOPNI SAMI PLNOHODNOTNĚ provozovat (řídící vůz, rychlost na území ČR apod.). Nemluvě o tom, že koridory se v ČR modernizovaly na vozidla s naklápěcími skříněmi a byly o to dražší. Docela by mě zajímala cena za úpravu 380tky. Mimochodem, docela bych se divil, pokud by Škodovka do strojů v záruce povolila takový zásah. Moc velké nadšení a vstřícnost bych od ní ani nečekal – viz předchozí řízení u ÚHOS.
Nebylo by lepší koupit kvalitní jednotlivé vozy (pokud je to vůbec nutné)? Jednak umožňují větší variabilitu souprav (i podle přepravních potřeb) a také by u nich odpadly další problémy – úprava lokomotivy apod. Takto si zřejmě zbytečně koupíme v soupravě navíc i řídící vozy, které nám možná budou k ničemu. A jen tak mimochodem, docela bych se divil, pokud by smlouva s těžce předluženými OBB (což je samo o sobě velkým rizikem!)byla již podepsána (max. smlouva o smlouvě budoucí) – u budapešťského ramena jde i podle Vašeho článku pouze o předběžné dohody mezi ČD, ŽSSK a MÁV. Opět nic definitivního! A termín na opci za 3 týdny končí! Divil bych se, pokud by bývalý management ČD dříve postupoval jinak než v případě budapešťského ramena.
Mimochodem, myslím si, že se RJ na Budapešť stejně kupovat nebudou. Pokud se vláda v demisi zrovna nehrne do schválení prodloužení pronájmu Grippenů potřebných pro obranyschopnost této země (resp. obou jaderných elektráren a jiných strategických cílů), asi těžko bude souhlasit s nákupem dalších problematických RJ...
Předpokládám, že dohoda o počtu párů vlaku denně Mezi Praha - Berlin ve dvouhodinovém taktu, vychází z dohody formálně vyšší, než je Č(S)D a DB. A obsluhují ji soupravy 4 zemí, momentálně DB, ČD, MÁV a ÖBB, přičemž určijící je požadovaná kapacita Dresden - Berlin. (Domnívám se, že i "Railjet" má kapacitní problém.) K tomu přistupuje "kompenzace" výkonů a některé EC porůznu jezdí až do Hamburg, Stralsund(Binz), dokonce polský Štětín.
(A nejlepší soupravu poskytuje ÖBB z doby "předRailjetové")
Zastavování Bad Schandau (a Děčín): Prvotní důvod vidím provozně-dopravní. Po "Schengenu" střídání vlakové čety ČD/DB (častěji dnes v Děčíně) a nahodilé kontroly celníků a policie na "neschengen" mezi Bad Schandu a Dresden, rovněž na stejném úseku operatiní úklid soupravy za jízdy Sběr odpadků, vyprázdnění košů) ze strany DB. V Děčíně (krom vyýměny vlakové čety) zvýšená frekvence Děčín - Ústí. (A tamní študáci či učňovská mládež nepatří k nejklidnějším spolucestujícím). K tomu v Ústí i Děčíně nastupuje "měřitelný" počet cestujících do Německa ze Severních Čech.
Proč by Siemens neprodloužil lhůtu na opci? Zřejmě je to pro něj výhodné a v blízké budoucnosti zřejmě od ČD očekává další objednávku - tentokrát na lokomotivy. Oproti tomuto nápadu bylo nešťastné pořízení Pendolin geniální investicí. RJ budou ještě větším ekonomickým propadákem než Pendolina.
Vsak to by nedavalo smysl. To by si zrovna mohli nemci v drazdanech misto jednoho vozu pridat 5 a nemuselo by to u nas jezdit poloprazdny. Spis bych rek, ze ta obsazenost ve spickach bude i u nas hodne pres 50 % (cisla nemam, jen odhaduji ze zkusenosti, kdyz vidim, kolik lidi se z toho v Praze vyvali).
Mimochodem, jak si nemci, takova zeleznicni velmoc, muzou dovolit zastavovat v takove dire jakou je Bad Schandau a tim se dostavat do "rozporu s charakterem a účelem spojů EC"?
A proc proboha nejezdej polovicni?
Protože dohoda o obsluze ramene definuje minimální počet vozů (dle mého odhadu dle kapacitních potřeb Dresden - Berlin) a to DB dává v Drážďnech u exponovaných spojů posilový vůz, vyjímečně dva. Spoje EC (6 párů) jsou páteří "rychlé" dopravy mezi DRE a BLN.
Děčín - Ústí -Praha zaplněné slušně (až 50%)
A proc proboha nejezdej polovicni?
EC vlaky z Bln do Dresden slušně naplněné, krom léta přes hranice málo, Děčín - Ústí -Praha zaplněné slušně (až 50%), v Praze se "publikum" do značné míry vymění.
(Vliv má i to, že z Holešovic jste v centru metrem dříve, než "objezd na nové spojení a výrazně delší tunel k metru na Hlaváku.)
Každopádně, když už se tu rekonstruujou tratě pro klopidla, tak doufám, že budou zvýhodněna v budoucích výběrových řízeních.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.