Praha — Nekonečný příběh s nákupem jednotek Siemens Viaggio Comfort pro České dráhy stále nemá svůj konec. Zatímco prvních sedm souprav pro linku z Prahy přes Vídeň do Grazu je již ve výrobě, o osudu dalších osmi pro rameno Praha – Bratislava – Budapešť ještě stále není rozhodnuto. Jen dva dny před vypršením již jednou posunutého termínu, do kdy šlo opci uplatnit, dochází k dalšímu posunu. Dráhy mají o nákupu víceméně jasno – obchodní model pro maďarské rameno je již předběžně dohodnut se slovenskými ZSSK a maďarskými MÁV-Start. Celá věc ale nestojí na ničem jiném, než financování tohoto nákupu. Již předchozí vedení Českých drah počítalo s tím, že nákup bude financován z peněz za převod nádražních budov na SŽDC tak, aby nedošlo k dalšímu zadlužení Českých drah nad dluhový strop, který byl stanoven na pětinásobek hospodářského zisku. Tímto také nákup podmínil řídicí výbor a dozorčí rada Českých drah. Řídicí výbor si jako další podmínku dal i schválení vládou. Ani jedna podmínka však nebyla dodnes splněna.
Nový generální ředitel Dalibor Zelený k tomu doplňuje: „Osobně bych byl rád, kdybychom mohli opci využít celou. Jde o kvalitní a pro cestující komfortní vlaky. Tuto investici však musíme velmi seriózně zvážit. Kladné stanovisko bychom mohli dát jedině tehdy, když bychom měli zajištěné financování. A to, bohužel, v tuto chvíli nemáme. Není možné, abychom spoléhali na výnos z prodeje nádraží SŽDC, o němž ještě nebylo rozhodnuto, a další zadlužení Českých drah nemůžeme dovolit.“
Po dnešním jednání zástupců Českých drah a Siemensu tak došlo k posunu termínu z 16. srpna na 6. září. Do té doby mají České dráhy vyřešit otázku ohledně financování tohoto případného nákupu. Siemensu ostatně nejde o nic menšího, než o zakázku za téměř 3 miliardy korun a Rakouské spolkové dráhy budou mít práci pro zaměstnance dílen na vídeňské Grillgasse, kde se soupravy kompletují. České dráhy musí naopak v případě potvrzení opce vyřešit ještě problém s trakcí těchto souprav. Pro zajíždění do Maďarska byly pořizovány v současné době přejímané lokomotivy řady 380, které ale v současnosti neumí komunikovat s řídicími vozy jednotek railjet.
Zdroj: České dráhy
Jako jeden z cílů jste si při svém nástupu dal zvýšení rychlosti na některých úsecích železnice. Dnes je maximálně povolená rychlost 160 kilometrů v hodině. Kdy se svezeme dvoustovkou?
Opravdu bychom byli rádi, kdyby se i na naší infrastruktuře jezdilo až 200 kilometrů v hodině. Ukazuje se ale, že to není tak jednoduché. Analýza, kterou jsme zpracovali, nám ukázala, že na stávajících koridorech by zvýšení rychlosti stálo lehce nekřesťanské peníze. Uvažovali jsme hlavně o čtvrtém koridoru směrem do jižních Čech, který je ve výstavbě, případně o některých úsecích na jižní Moravě. Zvýšení rychlosti by byl pěkný marketingový tah, ale opakuji, bylo by to příliš drahé. Navíc zkrácení jízdních dob by bylo pouze o několik minut. S rychlostí 200 kilometrů v hodině proto zatím nepočítáme. Více na: http://nazory.euro.e15.cz/rozhovory/jiri-kolar-konec-vypravcich-v-cechach-nehrozi-1006111#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink
HonzaK: Rakousko a Německo pod 200 již nic optimalizovat nebude a úseku s rychlostí 200 je tam už dost.
Ale rec je prece o vlaku z Prahy pres Bratislavu do Budapesti. Tam nam nemecke useky na 200 nejsou nic platne...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.