10.4.2009 - 20:00 - AŽD Praha získala další významný kontrakt v zahraničí
Praha – Česká společnost AŽD Praha, zabývající se produkcí a výrobou řídících a zabezpečovacích zařízení, zvítězila ve výběrovém řízení na dodávku technologií do severoegyptského přímořského letoviska Alexandria. Kontrakt za 10 milionů eur (265 mil. Kč) zahrnuje instalaci světelných návěstidel, kamerových systémů a speciálně upravených a vybavených přechodů na tamní městské tramvajové trati. Smlouva by měla být definitivně uzavřena do konce dubna, přičemž samotná výstavba by měla být započata v červnu. Předání do plného povozu je odhadováno na duben 2010. Od začátku roku 2009 se jedná již o čtvrtou významnou zahraniční zakázku, kterou společnost získala. V současné době její zaměstnanci pracují například na území Řecka, kde probíhá osazení zabezpečovací techniky na kolejích logistického centra Thriassio nedaleko Atén. Již dříve Češi uspěli i v Turecku či Litvě.
Zdroj: AŽD Praha
New York - Americký magazín Newsweek zveřejnil 9 nejkrásnějších nádraží na světě, tak jak to vidí jeho redakce. Mezi ohodnocenými nádražními terminály jsou kromě známých stanic jako Londýn St. Pancras nebo Antverpy také exotičtější zástupci. Autorům se velmi zamlouvala stanice v mozambickém Maputo od slavného architekta Gustava Eiffela nebo nádraží v pakistánském Lahore, které dříve sloužilo současně i jako britská vojenská pevnost. My jsme pro Vás připravili shrnutí včetně odkazů na obrazovou dokumentaci, jak se dané stanice umístily.
Changwon - 25. listopadu byl oficiálně představen první prototyp jihokorejské elektrické, 10vozové jednotky KTX-II, která je výsledkem více než desetiletého vývoje. Jde o evoluci dřívějšího prototypu HSR-350(X), přičemž projekt zaštítilo Ministerstvo znalostí a ekonomiky, stejně jako Ministerstvo vzdělání, vědy a technologie. Výzkum přišel na téměř 256 bilionů jihokorejských wonů, podílelo se na něm na sedm tisíc pracovníků z celkem 129 organizací. Největším z nich byl koncern Hyundai Rotem, který zároveň poskytnul vhodné zázemí. První jednotka v následujícím půlroce absolvuje sérii testů, po jejichž úspěšném absolvování bude nasazena na rychlodráhu Gyeongbu, spojující města Soul a Daegu, ale i na klasické tratě. Korejský železniční operátor Korail si v roce 2006 objednal celkem 19 souprav. Prvních šest by měl obdržet v červnu 2009, čtyři o rok později, zbylých devět do konce roku 2010. Počítá s nasazením na trasy Honam, Kyeongjeon a po dokončení také Jeolla.
Blízký Východ - Během této cesty jsme vlak využili pouze v Turecku, nicméně i tak Vám v tomto cestopisu přinášíme informace a zajímavosti o železniční dopravě ve zbývajících dvou zemích, tedy Sýrii a Jordánsku. Na cestě jsme strávili 9 dní, během kterých jsme navštívili Ankaru v Turecku, Aleppo, Hamu, Palmyru a Damašek v Sýrii a v Jordánsku Amman a vykoupali se v Mrtvém moři. Zátěží na této cestě kupodivu nebyly vysoké teploty (ty se vyšplhaly nad 40°C), ale možnost někde se najíst. Během svátku Ramadán není skoro možné nalézt otevřenou restauraci a člověk je odkázán pouze na místní tržiště.
Během minulého víkendu jste měli možnost přečíst si první část z dvoudílného cestopisu po Kavkaze. Dnes se v pokračování vrátíme na ázerbájdžánsko-gruzínskou hranici, kde náš příběh skončil a posuneme se odtud dále do vnitrozemí Gruzie, státu v pohoří Kavkaz.
Minulý díl zakončil pobyt na hraničním přechodu, kde jsme byli nuceni podstoupit důkladnou kontrolu a odpovídat na otázky vojáků s policisty. Nakonec vše vyřešil až velitel pohraniční jednotky, který jako jediný mluvil naštěstí anglicky...
Toronto - Zatím neznámá nemoc propukla ve vlaku č. 2 kanadské národní společnosti VIA Rail Canada, který směřoval z Vancouveru do Toronta (mapa trasy vlaku). Krátce po osmé hodině ranní kanadského času (odpoledne SELČ) byl vlak po ujetí 3871 kilometrů zastaven ve stanici Foleyet, cestující v něm spolu jeli dva a půl dne. V soupravě se cestovalo 264 lidí, z toho 30 zaměstnanců drah. Jedna žena na zatím blíže neurčenou nemoc zemřela, asi dalších deset se nakazilo.
Není to tak dlouho, co Vám ŽelPage přinesla miniseriál o cestě železničního fandy a skupiny jeho přátel na sever Evropy, do Norska. Čas od té doby uběhl a Vy máte jedinečnou možnost podniknout s námi další výlet do tajemných dálek. Tentokrát Vás prostřednictvím reportáže Petra Vondrlíka a jeho kamaráda pozveme na cestu do oblasti Středního Východu, na břehy Černého a Kaspického moře. Cílem jejich cesty se stala Gruzie a Ázerbájdžán.
Buenos Aires - Dne 16.1.2008 oznámila argentinská prezidentka Cristina Fernandez de Kirchnerna na oficiální tiskové konferenci, že první vysokorychlostní trať v její zemi mezi městy Buenos Aires, Rosario a Cordoba bude postavena a vybavena pod vedením firmy Alstom a partnery IECSA, EMEPA, Isolux a Corsan. Přidělení této veřejné zakázky je už v předposlední etapě, tedy před podpisem finální smlouvy, jež se očekává v několika následujících měsících. "Trať Buenos Aires - Rosario - Cordoba bude náš největší zahraniční vysokorychlostní projekt od uvedení KTX v Jižní Korei do provozu. Pro Argentinu to bude podstatný trumf k jejímu ekonomickému rozvoji" řekl Philippe Mellier, prezident Alstom Transport,
Silvestr - Končí nám rok 2007, v jehož průběhu zavítalo na stránky ŽelPage přes 2,8 milionu návštěvníků. Tak obrovský zájem nás samozřejmě velice těší a budeme dělat vše proto, abychom si vaši přízeň udrželi. Právě dnes, v poslední den dalšího zajímavého roku našeho života, každý bilancuje a klade si různé otázky, na základě kterých pak s radostí zakládá spoustu zcela naivních a naprosto nereálných předsevzetí pro rok následující - vyfotit na trati všechny CityElefanty v majetku ČD, zkusit všechna jídla v La Rocket nebo dojet alespoň jednou brněnským expresem bez zpoždění… Položili jste si ale někdy otázku, zda je možné být na Želpage příliš často? Jak to vůbec člověk pozná? Proto vám přinášíme krátký autodiagnostický seznam. Pokud se v něm naleznete, měli byste čas u internetu zkrátit nejméně o dvacet procent.
Pákistán - Aktualizováno ve 12.36 - Dnes v jižní části Pákistánu došlo k tragické havárii vlaků. Při neštěstí dle místní policie zemřelo nejméně 58 cestujících, kteří cestovali z pákistánského Karáči do Láhauru. Údaje o počtu raněných se zatím různí, nicméně první informace udávaly počet 120 osob, z nich 40 se nacházelo v kritickém stavu. Podle místní policie se přitom počet obětí pravděpodobně zvýší. Nehoda se stala v noci kolem 02.25 místního času (úterý 22.25 SEČ) nedaleko města Mehrabpur v provincii Sindh. Vlaky v této oblasti jsou známé svou vytížeností, kdy cestující jsou prakticky vtěsnáni jeden na druhého a mnohdy se do vlaků ani nevejdou.
Jižní Korea - Severní a Jižní Koreu, jež dělí nejstřeženější hranice na světě, má do konce letošního roku spojit železniční trať. Tato myšlenka vyvstala z jednání šéfů obou vlád v jihokorejském Soulu. Předseda pchjongjangského režimu Kim Jong-il, který je od roku 1992 prvním premiérem severokorejského komunistického státu jednajícím v Jižní Koreji, potvrdil snahu Pchjongjangu o znovuzprovoznění nákladní traťě, po které vlaky jezdily naposledy před více než půl stoletím.
Brazília - Na severním předměstí brazilského Ria de Janeiro se ve čtvrtek srazily dvě vlakové soupravy. Podle agentury EFE při tom zahynulo devět lidí, dalších 111 osob bylo zraněno. Podle úřadů narazila souprava s několika sty pasažéry zezadu do prázdného vlaku.
Kinshasa - Nejméně 100 osob zahynulo a dalších více než 200 lidí bylo zraněno při železničním neštěstí, které se odehrálo ve středu v noci v centrální části Konga. Původně úřady informovaly asi o 30 obětech, konžský ministr informací Toussaint Tshilombo Send ale dnes uvedl, že o život přišlo nejméně 100 lidí. Záchranáři zatím stále vyprošťují těla z vykolejených vagonů, bilance počtu obětí se proto ještě může změnit.
Tokio - Japonská železniční společnost East Japan Railway bude jako první na světě využívat v provozu s cestujícími hybridní vlak. Dvouvozová jednotka přátelská k životnímu prostředí, která má přispět ke snížení emisí skleníkových plynů, má začít vozit cestující 31. července. Informoval o tom mluvčí železnic Šiniči Harada.
Luxor - Rád bych se s Vámi podělil o několik postřehů, které jsem nasbíral při své nedávné cestě do Egypta. Ačkoli jsem absolvoval klasický poznávací zájezd s cestovní kanceláří, který nebyl nijak zaměřen na železnici, i tak jsme se s vlaky potkávaly celkem často. Železnice je ovšem v Egyptě strategickým objektem, takže získat nějaké obecné informace je celkem obtížné a fotografování čehokoli souvisejícího s vlaky je bohužel přísně zakázáno. U osobních vlaků je v prvním voze ozbrojená vojenská posádka.
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage