..: Aktuality a články :..

Pendolino 2 370 001-2 PKP Intercity, Wrocław, 12. 8. 2013, foto: Jjajjo (Wikipedia Commons) Varšava — Rok 2013 je pro polské železnice bezpochyby rokem rychlostních rekordů. Po únorovém zdolání dvousetkilometrové hranice vozidlem vyrobeným v Polsku tato hranice pak v průběhu roku padla ještě jednou. Zatímco poprvé se jednalo o rekord v Polsku vyrobené elektrické jednotky Impuls z produkce Newagu, podruhé šlo o rekord vozidla nezávislé trakce. Na podzim, 15. října, dosáhl motorový vůz 611M z produkce Pesy rychlost 201 km/h na trase z Moskvy do Petrohradu. Motorový vůz 611M je inspekční vůz pro RŽD, který si v počtu dvou kusů objednaly ruské železnice a do provozu mají být nasazeny ještě před zahájením olympijských her v Soči.

Možná podoba netrakčních jednotek ČD, foto: CJOctavianPraha — Další série railjetů nebude. Stručná zpráva, která před nedávnem proletěla médii a setkala se se značnou nevolí veřejnosti, která se z velké části těšila na zcela nová vozidla pro dálkovou dopravu. Druhá série totiž nebyla objednána z důvodu údajného zastavení dalšího zadlužování Českých drah. Dopravce místo toho bude sledovat čerstvě schválenou střednědobou strategii obnovy vozového parku, která – ve stručnosti – staví jak na rekonstrukcích za rozumnou cenu, tak na zcela nových vozidlech.

Muromteplovoz SV-10 + VS-5, foto: MuromteplovozHavana — Unie kubánských železnic, zastřešující aktivity státního dopravce Ferrocariles de Cuba (FFCC), podepsala s ruským výrobcem Muromteplovoz smlouvu na dodávku 300 dvouvozových dieselových jednotek s cílem výrazněji obnovit stávající vozový park osobní dopravy na „Ostrově svobody“. Jedná se o kombinaci motorových vozů typu SV-10 a přípojných typu VS-5. Jedno vozidlo je složeno ze dvou dvounápravových vozů. Hnací díl váží 22 tun a disponuje 45 místy k sezení v uspořádání 2+3, přípojný vůz nabídne při 15 tunách 48 míst. O pohon se stará dieselový motor Yamz-238M5 o síle 176 kW a mechanickým přenosem výkonu, který uděluje soupravě maximální rychlost až 100 km/h. První z motorových jednotek již byla doručena lodí na Kubu a v dohledné době by ji mělo následovat dalších šestnáct. Zbývajících 283 souprav by pak mělo být montováno přímo na Kubě. Tyto vlaky představují po desetiletích první nové osobní soupravy pro kubánské dráhy, jež naposledy nová vozidla pořizovaly v roce 1997. Tehdy Havana odkoupila 6 kusů motorových vozů řady Dm11 od španělského konsorcia GEC-Alsthom, původně určených pro finské železnice VR. Původní zákazník však od obchodu odstoupil a místo toho pořídil sérii motorových vozů Dm12 z produkce někdejší Vagónky ve Studénce, nyní Škoda Transportation. Právě nejrozšířenější produkt někdejší moravskoslezské Vagonky – motorové vozy řady 810 a jejich deriváty – teď svou koncepcí nejvíc připomínají nové jednotky pro Kubu. Na druhou stranu, určitá primitivnost vozů z Muromteplovozu může být v kubánských podmínkách spíše výhodou.

Vizualizace vysokorychlostní jednotky PESA., foto: PESABydgoszcz — Při příležitosti návštěvy polského prezidenta Bronisława Komorowskeho u polského výrobce kolejových vozidel PESA Bydgoszcz poodhalil jeho generální ředitel Tomasz Zaboklicki plány společnosti do budoucna. A ty míří vysoko. PESA hodlá vstoupit do elitní skupiny výrobců vysokorychlostních vozidel, tedy vozidel s maximální rychlostí alespoň 250 km/h. Zaboklicki plánuje, že prototyp první vysokorychlostní jednotky by se mohl veřejnosti ukázat již na příštím berlínském veletrhu InnoTrans, tedy v září roku 2014. Jednotka by měla mít kapacitu necelých 300 cestujících, z toho 70 v 1. třídě. Součástí palubní výbavy budou čtyři toalety, z toho jedna uzpůsobená pro cestující na vozíku, či prostor pro převoz jízdních kol. Souprava bude sestavena z jednotlivých vozů na samostatných podvozcích, které umožní změnu konfigurace jednotky dle aktuálních požadavků. Možností bude také řazení jídelního vozu. Zaboklicki také upozorňuje, že ačkoliv má jít o jednotku pro rychlost až 250 km/h, nemá se jednat o nijak rozpočtově náročné soupravy. Argumentuje tím, že například vnitřní kamerové systémy, klimatizace nebo Wi-Fi jsou dnes běžnou součástí i u regionálních vlaků či tramvají, které má PESA ve své nabídce.

Kontrola jízdenek, foto: CSPSV Praha — Prázdninová sleva na povinné rezervace do spojů SC Pendolino nebude od září pokračovat. V červenci a srpnu nabízel eshop většinu místenek do 2. třídy zadarmo, na pokladnách byly k dostání za 35 či 70 korun. České dráhy se k původnímu konceptu cen ale nevrací. Nový ceník bude více dynamický, poprvé zohlední také konkrétní obsazenost jednotlivých spojů a nebude brát ohled na vlastnictví věrnostního produktu In-karta. Nově tak bude nejnižší cena SC místenky mezi Prahou a Ostravou v 2. třídě 35 korun, na vybraných trasách dokonce zdarma, ale nákup na poslední chvíli může znamenat až dvousetkorunový příplatek k jízdence.

Vizualizace soupravy ČD railjet., foto: Siemens Praha — Nekonečný příběh s nákupem jednotek Siemens Viaggio Comfort pro České dráhy stále nemá svůj konec. Zatímco prvních sedm souprav pro linku z Prahy přes Vídeň do Grazu je již ve výrobě, o osudu dalších osmi pro rameno Praha – Bratislava – Budapešť ještě stále není rozhodnuto. Jen dva dny před vypršením již jednou posunutého termínu, do kdy šlo opci uplatnit, dochází k dalšímu posunu. Dráhy mají o nákupu víceméně jasno – obchodní model pro maďarské rameno je již předběžně dohodnut se slovenskými ZSSK a maďarskými MÁV-Start. Celá věc ale nestojí na ničem jiném, než financování tohoto nákupu. Již předchozí vedení Českých drah počítalo s tím, že nákup bude financován z peněz za převod nádražních budov na SŽDC tak, aby nedošlo k dalšímu zadlužení Českých drah nad dluhový strop, který byl stanoven na pětinásobek hospodářského zisku. Tímto také nákup podmínil řídicí výbor a dozorčí rada Českých drah. Řídicí výbor si jako další podmínku dal i schválení vládou. Ani jedna podmínka však nebyla dodnes splněna.

Talent 2 DB Regio v Bln. Lichtenberg, foto: Ralf Roletschek Berlín — Zatímco u nás se v poslední době řeší, kde vzít peníze na nákupy nových železničních vozidel pro osobní dopravu, v Německu se objeví i kritické hlasy k politice požadavků na obnovu vozového parku. Aktuálně tam z veřejných rozpočtů jde na obnovu vozového parku železničních dopravců zhruba 1,5 miliardy eur ročně. Dle oponentů by se ovšem dalo ročně ušetřit až půl miliardy eur ročně méně přísnými požadavky na vozidla pro jednotlivá výběrová řízení jednotlivých spolkových zemí pro regionální dopravu. Průměrné stáří vozidel v Německu činí aktuálně zhruba 16 let, v sousední Francii více než 21 let a ve Švýcarsku, které je označováno za železniční ráj dokonce 23 let. Pro srovnání - v Česku je aktuální věk vozového parku lehce nad 25 lety.

RegioPanter 441.009 při prezentační jízdě ve stanici Řečany nad Labem, foto: Matouš Danielka Brno/Bratislava/Ostrava — Skupina Škoda v uplynulých týdnech získala další dvě zakázky na dodání nových elektrických jednotek pro České dráhy a Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK). Oba kontrakty navazují na dlouhodobější snahu o omlazení vozového parku na příměstských linkách v okolí větších měst, která i přes značný pokrok v minulých letech pořád vykazuje značné regionální mezery. V prvním případě dodá ostravská Škoda Vagonka sedm nízkopodlažních jednotek RegioPanter pro potřeby regionální dopravy v Jihomoravském kraji, jenž dosud v tomto směru poněkud zaostával; zatímco druhý kontrakt může slovenskému dopravci zajistit až devět patrových souprav řady 671. Vítkovická Vagonka by tak měla mít zajištěný odbyt pro své elektrické vlaky až do konce roku 2015; zatímco Škoda Transportation chystá další novinku ve své nabídce kolejových vozidel.

Elektrická jednotka Newag 31WE pro Koleje Dolnośląskie, foto: GrzegorzG Żmigród — Polský výrobce železničních vozidel Newag vytvořil nový rychlostní rekord osobních železničních vozidel vyrobených v Polsku. Nový rekord má hodnotu 200 km/h a Newag jej dosáhl pomocí čtyřvozové elektrické jednotky s typovým označením 31WE Impuls. Souprava 31WE, jedna z pěti určených pro Koleje Dolnośląskie, tohoto rekordu dosáhla 19. února 2013 na železničním okruhu v polském Żmigrodzie. První dvě soupravy začaly v pravidelném provozu jezdit 1. dubna na magistrále Wrocław – Węgliniec (jízdní řád pro směr tam a zpět), kde denně obsluhují tři páry vlaků. Od 1. června pak zbylé tři jednotky obslouží dalších pět párů spojů na stejné relaci. Koleje Dolnośląskie za 5 souprav, určených pro provoz rychlostí 160 km/h, vybavených například klimatizací, uzavřeným systémem WC a Wi-Fi, zaplatily v přepočtu zhruba 501 milionů korun.

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan Praha / Krnov — Dalších téměř šest desítek osobních vozů Českých drah projde omlazovací kúrou. Konkrétně půjde o 32 vozů řady Bmz, které České dráhy odkoupily od Rakouských spolkových drah (ÖBB), a o 26 vozů řady Bdt279. Zakázku na opravy vozů Bmz získala firma JANOZA CZ, která nabídla cenu 68,1 milionu korun oproti původně očekávaným 80 milionům. Vozy Bmz, v České republice nyní označované řadou Bmee, dostanou nový lak exteriéru v korporátním provedení, přetěsněna či vyměněna budou všechna okna, v interiéru dojde k opravě všech povrchů – od nových podlah přes čalounění sedaček až po obložení interiéru. U vozů, kde byly v Rakousku odstraněny buňky WC, budou tyto zpětně dosazeny, výměnou projdou také centrální zdroje energie a u vozů s klimatizací dojde k výměně jejich náplní za odpovídající současným normám. Všech 32 vozů má být hotovo do 9 měsíců, tedy přibližně do konce tohoto roku.

Jablečný koláč s rebarborovou omáčkouPraha — Společnost JLV, která pro České dráhy zajišťuje cateringové služby pod značkou ČD Restaurant, představila další ze svých tradičních sezónních nabídek. Farmářská pečená vepřová žebra, zakarpatský boršč či plněný ovocný knedlík s tvarohem a šlehačkou v jídelním lístku končí, nově je v jarní nabídce nahradí vepřová krkovice pečená v pikantním koření s křenem, hořčicí a pečivem (129 Kč), kulajda s jarními žampiony a vaječnými kuřátky (49 Kč) nebo jablečný koláč s rebarborovou omáčkou (45 Kč). Jako minutku si můžete objednat kuřecí stehno s jarní nádivkou, podávané s brambory na másle a tomatovým salátem (159 Kč), jako předkrm se nově nabízí tartar z kuřecích prsíček s tomaty, rukolou a bazalkovým pestem (79 Kč). Lehčí variantu jídla představuje jarní míchaný salát s chřestem a vejcem (99 Kč). Mezi nápoje pak nově míří dánský alkoholický nápoj Somersby Cider za 35 Kč v balení 0,33 litru.

Logo RegioSpider, foto: České dráhyPraha — Další z vozidel Českých drah dostalo název, který ctí tradici z posledních let, kdy se nové vlaky pro regionální dopravu pojmenovávají na základě předobrazů ze světa fauny. Motorové vozy řad 840 a 841 s obchodním názvem Regio-Shuttle RS1 od firmy Stadler, které jsou provozovány na Vysočině, v Libereckém a Pardubickém kraji, tak dostaly nové označení RegioSpider (pavouk). Název navazuje na předchozí názvy jako RegioPanter, RegioShark či CityElefant a vychází mimojiné z anket mezi cestujícími. Primárně odkazuje na to, že RegioSpider se rozlézá do několika krajů a do svých sítí chytá nové zákazníky. S trochou nadsázky mohou také sloupky oken RegioSpiderů připomínat pavučinu a stejně jako má pavouk osm noh, tak tyto vozidla pohání osm kol na 4 nápravách. České dráhy pak vymyslely i další přirovnání, například se tyto vlaky spouští i po nejstrmější české trati 036, úseku Kořenov - Tanvald.

První třída se nachází za stanovištěm strojvedoucího a je od oddílu druhé třídy oddělena prosklenou stěnou, foto: Matouš Danielka Praha — České dráhy zveřejnily celoroční přehled nových a modernizovaných vozidel, která v průběhu kalendářního roku 2012 nasadily do provozu s cestujícími. Ačkoliv se nejvíc novinek začalo objevovat na kolejích až v jeho druhé polovině, resp. v jeho samém závěru, stal se loňský rok rekordním, co se týče objemu investic do omlazení vozového parku Českých drah. Celkově se tak na kolejích objevilo 242 vozů a lokomotiv v celkové hodnotě téměř 8 miliard. O rok dřív to bylo 5,3 miliardy korun. To je zatím největší roční objem financí, který kdy byl do obnovy vozového parku vložen. S tím jde ruku v ruce i snižování průměrného věku vozidlového parku dopravce o 2 roky. Rok předtím to bylo o rok a půl. Průměrný věk vozidel v současnosti činí 23,4 roku. Pokud by České dráhy chtěly dosáhnout západoevropského průměru, muselo by jim loňské tempo vydržet ještě dalších 4 až 5 let.

28.12.2012 - 7:00 - První mezinárodní spoje ČD s internetem na palubě

Wi-fi připojení k internetu, foto: Vítek_V Praha — Po spojích SC Pendolino, D1 Express a nových regionálních vlacích RegioPanter a RegioShark rozšiřují České dráhy možnost připojení k internetu pomocí Wi-Fi i do dalších spojů. Nově je tak ve zkušebním provozu spuštěno připojení v 1. třídě vlaků EC 274/275 Jaroslav Hašek (Praha - Bratislava - Budapešť) a Ex 144/145 Landek (Praha – Ostrava – Žilina). Připojení u těchto vlaků je zajištěno jen na území České republiky. Některé z těchto vozů pocházejí ze souprav D1 Express, odkud byly vyřazeny pro malou poptávku po 1. třídě. Ale již v příštím roce by se měl počet spojů s možností připojení začít dále zvyšovat. A to jak díky dodávkám nových souprav, které jsou potřebným zařízením vybaveny přímo z výroby, tak postupným dosazováním do již provozovaných vozidel. Za tímto účelem má být v první polovině roku 2013 vyhlášeno výběrové řízení na dodavatele potřebného vybavení; ten pak po jeho uzavření (předpoklad v druhé polovině roku 2013) provede dosazení potřebné techniky do vybraných vozidel Českých drah. Ty plánují potřebnou technologií osadit na 400 vagonů klasické stavby, například řady Bee238 či Bmz241.

Zdroj: České dráhy

Logo ČD Restaurant, foto: České dráhyPraha — České dráhy ve spolupráci se společnosti JLV v úterý 4. prosince představily několik novinek v jejich gastronomických službách. Ať jde o novou jednotnou značku drážních restaurací, tradiční změny v nabídce, které reflektují roční období, způsob přípravy a uchovávání jídel, tak také již dříve avizované on-line objednávání jídel či novinky v bonusovém občerstvení ve vlacích SC Pendolino. V neposlední řadě bude také pokračovat nabídka tzv. bioproduktů z čerstvých přírodních surovin.

« Novšie správy | 1 2 3 4 5 ... 15 | Staršie správy »    
ŽelPage - elektronický magazín o dráhach
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Verejné použitie obsahu bez výslovného súhlasu autora nie je dovolené.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Prihlásenieopen/close
 
 
  
 
Zabudnuté heslo   
Zaregistrovať sa   
:. Poloha vlakov CZopen/close
Poloha vlakov CZ
 
:. Vyhľadávanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pre fotografovopen/close
Informácie o podmíenkach
na fotenie v ČR

Slnko
vychádza v 05:46
zapadá v 20:14