..: Catering ve vlacích ČD bude i nadále zajišťovat JLV :..

Zvenčí se vozy WRmee nápadně podobají slovenské řadě WRRmeer, uvnitř jsou však diametrálně odlišné, foto: Juraj KováčPraha — České dráhy uzavřely výběrové řízení na poskytování gastronomických služeb v jídelních a bistrovozech na období čtyř let. Vítězem se stala společnost JLV, která dosud ve vlacích ČD působila. Její požadovaná cena byla nižší než u druhého zájemce, francouzské cateringové společnosti Newrest, přesto ale vysoce přesáhla původní odhadovanou sumu ve výši 260 milionů korun za celé čtyřleté období. Nová smlouva umožňuje Českým drahám nejen určovat, jaká bude nabídka v jídelních vozech a bistrech, ale nově jim také dává možnost provozovatele sankcionovat za nedodržování nastavených požadavků a pravidel.

Nová nabídka dle zadání Českých drah platí ve všech stravovacích vozech dopravce od 1. září. Ve stručnosti lze říct, že z velké části vychází z dosavadně poskytovaných služeb Nové gastronomie JLV. Zůstává tak komplexní nabídka, zahrnující vše od snídaní, předkrmů, polévek přes hlavní jídla až po dezerty a různé pochutiny. Zároveň byly stanoveny limity na dobu, za jakou musí zákazník svoji objednávku obdržet: u teplých nápojů čekání nesmí přesáhnout 7 minut, hlavní pokrmy potrvají maximálně 20 a minutková jídla musí být u zákazníka do 30 minut od objednávky.

Rozdílná legislativa - rozdílná nabídka

Srpnový inzerát Českých drah, foto: České dráhyCo se týče cen, tak s výjimkou gumových bonbónů Haribo, které na některých relacích zdražily o 6 korun, jsou výše ostatních položek nižší nebo na stejné úrovni jako dřív. Pro představu přinášíme přehlednou tabulku, v níž je srovnána původní a nová nabídka JLV s vybranými společnostmi provozujícími komplexní nabídku v jídelních vozech na území ČR. Jak je z tabulky patrno, nakonec nebyl dodržen plán, aby ceny byly shodné bez ohledu na to, jestli se jídelní vůz nachází na území ČR nebo mimo něj. Hlavní důvod této změny oproti inzerovaném plánu nám upřesnil tiskový mluvčí Českých drah Radek Joklík: "Článek vyšel v srpnu, tedy v době, kdy ještě nebyla hotová zadávací dokumentace. Po dalších diskuzích a prověřování možností jsme došli k tomu, že nelze požadovat po dodavateli, aby udržel i v zahraničí stejné ceny jako na území našeho státu. Je to dáno například platnými zákony a jinou výší DPH v těchto státech nebo faktem, že by měl za hranicemi výrazně nižší ceny, než jsou na tamním trhu obvyklé. U spojů do Německa není možné z legislativních důvodů prodávat nápoje v plechu či plastu, proto je zde nabízena voda ve skle o objemu 0,3 l za cenu 27 Kč a colový nápoj ve skle o objemu 0,25 l a např. u bistro vozů směřujících do Maďarska je voda 0,5 l v PET za cenu 29 Kč a colový nápoj o objemu 0,33 l. Jedná se o drobné rozdíly, které mají vliv na cenu." I nadále tak zůstanou dvě cenové úrovně. Nižší bude uplatňována na území Česka, Slovenska a Maďarska; naopak více zaplatíme při cestách v Německu, Rakousku a Polsku.

Srovnání cen v jídelních vozech
JLV původně JLV nově ČR, SK, HU JLV nově DE+AT+PL
Do&Co
WARS Utasellátó
Snídaně
79-182
79-182
135-292
120-317
80-124
238
Polévky
49
49
95
93-108
59
95-186
Snacky
59
59
120
59-101
77-107
-
Předkrmy
79
59
135-169
22-169
89-95
192-238
Hlavní jídla
99-129
99-129
243-268
169-268
107-202
200-348
Minutky
159
159
317
-
-
-
Saláty
99-119
69
243
66-219
100-119
-
Přílohové saláty
39
39
71
-
-
84
Dezerty
39-45
39-45
95
93 42-83
81-89
Hl. jídlo + nealko
139
139
292
223-329
134-255
265-434
Teplé nápoje
39-45
39-45
52-78
46-64
36-66
54-70
Studené nápoje
27-39
27-39
49-81
54-61
27-53
65-86
Pivo
29-45
29-45
76-96
66-71
47-63
84-92
Víno
47-99
47-99
120-169
71-243
-
111-402
Lihoviny
39-99
39-99
39-100
66-81
-
54-108
Red Bull
-
55
71
74
59
86
Cukrovinky
20-30
20-36
24-37
29-71
11-29
38-54
Ceny v Kč. Ceny přepočítány dle kurzu ČNB ke dni 9.9.2012 1€=24,585 Kč, 1PLN=5,964 Kč

Ceny tak akorát, nízké, ale i vysoké

Hovězí guláš s houskovými knedlíky, foto: Tomáš KalousekPro zhodnocení nabídky JLV je třeba ji srovnat v několika rovinách: jak vůči původní nabídce JLV, tak proti ostatním společnostem, provozujícím jídelní vozy, ale také s odlišným konceptem cateringu, který na našich kolejích zavedl dopravce RegioJet.

Ze srovnání původních a nových cen vyplývá zejména zlevnění v nižší cenové úrovni, hlavně u předkrmů (20 korun) a salátů (30 až 50 korun). Zbytek nabídky zůstává v současnosti víceméně stejný. Mezi drobné novinky pak patří možnost objednání konvičky čaje nebo kávy, která odpovídá zhruba 2-3 běžným šálkům.

Plechovka Pepsi 0,33 l., foto: Tomáš KalousekNižší cenová úroveň patří ve srovnání s ostatními spíše mezi levnější, zatímco vyšší je se zahraniční konkurencí srovnatelná, nebo ostatní dodavatele docela výrazně převyšuje. Příkladem můžou být třeba zeleninové saláty. Co ale z tabulky na první pohled nejde vyčíst, je srovnání cen studených nápojů. Zatímco Do&Co spolu s polským WARSem sázejí u vody i colového nápoje na půllitrová balení a Utasellátó na balení 0,33 l, JLV rozlišují množství nápoje i podle cílové destinace. U spojů, které zajíždějí na území s vyšší cenovou úrovní, je v nabídce voda v balení 0,33 l a colový nápoj 0,25 l; u ostatních jsou pak balení 0,5 l a 0,33 l právě kvůli výše zmiňované odlišné legislativě.

Protože se bavíme o "restauracích na kolečkách", bylo by chybou nesrovnat ceny i s běžnými kamennými restauracemi. I tady se dá říct, že nižší cenová úroveň zhruba odpovídá cenám, s jakými se strávník setká v běžných neexkluzivních restauracích na území ČR, s výjimkou zvýhodněných poledních menu. Vyšší cenová úroveň pak již tyto restaurace výrazně překonává a dá se spíš srovnat s restauracemi v daných destinacích, s výjimkou Polska.

Jídelní vozy? Jde to i jinak

Jídle ve vlaku IC RegioJet, foto: Aleš PetrovskýAčkoliv jsme srovnali ceny s ostatními provozovateli jídelních vozů, neměl by pozornosti utéci ani cateringový koncept Regiojetu. Ten sice v palubních průvodcích počítal s nasazením jídelních vozů již v průběhu roku 2012, podle posledních informací ale od tohoto plánu pro nejbližší budoucnost upouští. Nadále tak bude preferovat výhradně servis na místo s přípravou ve vyhrazených oddílech. Tento provozní model u drobnějšího občerstvení či nápojů může být pro cestující daleko pohodlnější, než přesun do jídelního vozu, ale neumožňuje nabídnout komplexní rozsah jídel, jak je tomu v jídelních vozech. U míst bez stolku (typicky prostřední místa v oddílech) nemusí být konzumace zrovna nejpohodlnější a také s sebou nese riziko, že ostatní cestující nemusí být zrovna nadšení z aromatu z konzumovaných jídel.

Za zmínku také stojí cenová politika, kterou RegioJet zvolil. Na rozdíl od ostatních provozovatelů jídelních vozů a kamenných restaurací sází u většiny produktů na nízké (slovy dopravce podnákladové) ceny, které používá jako jeden z argumentů v konkurenčním soupeření na ostravské lince. Z tohoto přístupu jasně vyplývá, že jídlo není primárním zdrojem příjmů, ale nástrojem pro přilákání cestujících. Tento rozdílný ekonomický model vysvětluje i cenový rozdíl oproti JLV, provozujícím komerční podnikání v oblasti stravování. Specifickým případem u Regiojetu je káva, podávaná v neomezeném množství bezplatně. Stejně jako u obdobných akcí ČD a ostatních dopravců jsou tyto náklady rozpočteny do cen jízdného.

Jaká cena je ta "správná"?

penízeProtože skutečné hodnocení jednotlivých nabídek bude probíhat až v diskuzi pod článkem, je třeba zdůraznit i jiný aspekt různých cenových hladin. Nízké ceny jsou pro konzumenty jistě lákavé a vedou k vysokému prodeji daného zboží. Ve vlacích to ale může znamenat – vzhledem k omezeným skladovacím prostorám – rychlé vyprodání daného sortimentu. V konečném důsledku to může cestující oproti původnímu záměru spíše odrazovat, protože se nebudou moci spolehnout na to, že se ve vlaku doopravdy nají a raději zvolí sice dražší nabídku, u které však budou mít jistotu, že bude prakticky vždy k dispozici. S tímto problémem se ostatně RegioJet velmi často potýká a musí podnikat kroky k tomu, aby tento jev co nejvíce eliminoval. Řešením u rychloobrátkového zboží je tak zajištění dostatečné logistiky pro průběžné doplňování, kde RegioJet například sází z velké části na mražené hotové produkty od La Lorraine, které umožňují dodávání patřičných jídel dle potřeby. Opačný extrém – tedy vysoké ceny – ale kupodivu může vést k úplně stejnému efektu, zejména u rychle se kazících potravin nebo jídel, které vyžadují maximální čerstvost. Takový zeleninový salát, který se kvůli vysoké ceně stane pro většinu zákazníků neprodejným, asi těžko vydrží na palubě vlaku několik dní, než se pro něj najde kupec.

Závěr? Otevřený…

Palubní portál ČDWiFi, foto: České dráhy / Jiří Bílik Kromě zde prezentovaného aktuálního stavu připravují JLV na nejbližší dobu i několik dalších novinek. Již v průběhu října by měly být prezentovány výraznější změny, a to jak v oblasti nabídky, tak v oblasti služeb. Mezi takové změny bude patřit například možnost objednání jídla přímo na místo prostřednictvím palubní WiFi sítě. Jako první by tato nabídka měla vstoupit v platnost na spojích SC Pendolino. Toto řešení tak eliminuje dobu, kdy cestující musí čekat na obsluhu, která sbírá objednávky. Právě tato doba, jak se ukazuje u spojů IC RegioJet, může být v případě většího počtu objednávek až neúměrně dlouhá.

Zdroj: České dráhy, JLV, WARS, Do&Co


JiříK. | 27.9.2012 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
18.12.2012 (21:10)  
Že se k tématu dvojích cen v PL a CZ ještě vracím - v novém GVD začaly jezdit dva další varšavské spoje EC: ve Varsovii má servis JLV, Comenius převzali Poláci, proto je to aktuální...
Nedávno mi personál v jídelním voze na trase do PL sdělil, že ani tak nejde o rozdíly mezi DPH v daných zemích, ale o případný manipulační poplatek za platbu kartou na území cizího státu (spojení přes terminál je v roamingu prostě "mastné"). Pokud by tomu tak bylo, dalo by se to eliminovat platbou v hotovosti a hotovo. :)
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
11.10.2012 (23:45)  
waikiki: Neříkejte, že různé ty happy hours nebo sleva na jídlo před zavíračkou, že to se všechno nesmí, to dělá kdekdo a velice veřejně. Prostě můžou říct, že zrovna v době kdy to projíždí Českem, to má happy hours.
11.10.2012 (12:34)  
Sim:

R Silesia budiž dobrým příkladem: relaci Praha-Krakov tady obsluhuje 1,5 šrotovozu 2. třídy k "sezení" (v tradiční konstelaci 1xB249 a 1xBDs - jde o stejné vršovické vagóny, kterou tuhle trasu táhnou nejméně 20 let, co tamtudy jezdím...), zatímco vedlejší (často zamykaná) jednička ve verzi A149 není o moc lepší - ani mladší - sestra těch dvou. Když nejsou k mání lehátka ani lůžka (což je VELMI časté - zahraniční turisté "baťůžkáři" si tuhle a v podstatě jedinou variantu cesty Pha-Krakov oblíbili a vozy jedou 1 a 1) a vzhledem k obsazenosti 2 ležící a zamknutí cestující v kupé a navíc díky tradičně přiopilým a nevstřícným průvodčím, máte už v Kolíně problém dojet vůbec do Bohumína (trochu lepší situace nastala, když už se Silesia do Bohumína neváže na Excel), kde vám během hodinového postoje nezbývá, než chytnout nějaký ten připojovaný budapešťský nebo vídeňský Bcou polského WARSu. Za nevelký příplateček u průvodce se místo vždy nějak najde a JLV jde tradičně do háje. Tahle cesta je peklo.
11.10.2012 (11:43)  
M

Jistě, že děje... Jde o jeden lokál, stejné služby a stejné plnění. Čas nehraje roli.
10.10.2012 (21:18)  
M

ale děje ... zadívejte se prosím zřetelněji.

a mě se to líbí - netroubit
registrovaný uživatel M 
10.10.2012 (9:18)  
Dvoji ceny jsou snad o tom, ze na jednom miste a v jeden cas nemuzou mit dva ruzni lide ruzne ceny. To se v tomto pripade nedeje (ackoliv tedy ceny do Polska nechapu)
09.10.2012 (22:52)  
Martin Utajený:

Tohle si musí rozhodnout provozovatel. Proč ale jídlo stojí hodinu a dvacet minut (Katowice-Bohumín) o polovinu víc a další čtyři hodiny o polovinu míň? Proč tedy pak do jídelňáku v PL nechodí běžní strávníci, jen západní turisté? Nemáme náhodou zákon o zamezení dvojích cen? Proč to u WARSu jde (nezáleží, na území kterého státu se nacházíte) a u JLV ne?
A hospodu snad nemají jednu nebo dvě (na což by se Vaše kalkulace vztahovala) - provozují sítě Pont, Fornetti, prodej baget Dundee, frančízují Burger King, na Chodově mají hotel a restauraci, zajišťují catering a pronájem prostor (např. Secese v Brně) pro externí klienty, nejen ČD atd. atp.
08.10.2012 (17:34)  
waikiki

mám takovou zkušenost - nevím kolik Vám je let, ale na to kolik co stojí v daný okamžik je lepší nehledět.
Prostě mám hlad tak se najím i když je mi jasný že 100g svíčkové stojí s omáčkou a 5 knedlíky 30,-Kč - 35,-Kč (13-15,-Kč maso, 1,-Kč 1 plátek knedlíku a 6,90Kč je balená omáčka a zbytek 5,-Kč jsou ostatní jako energie, příprava, umytí atp), apropo bez kuchaře. Kuchař je stejně důležitý asi jako ten wagon ... Tito lidé berou naprosto minimálně 30.000,-Kč čistého a více + diety 112,- až 174,-Kč * 20 směn = min 2800,-Kč , tudíž náklady na kuchaře jsou 53.600,-Kč+2.800,-Kč = 56.400,-Kč a on má čistého 31.700,-Kč. To si vydělá slušnej kuchař v Praze taky a v Brně berou 11.000,-Kč napsaných, ale do 20.000,-Kč až 25.000,-Kč doplaceno bokem a pokud se starají o chod a objednávají vše ještě víc.

Pinklovi dáte 20.000,-Kč hrubýho má 16.000,-Kč čistýho a Vás stojí 30.000,-Kč s dietami, praním jen to fikne ... spočítejte si na 1 směnu 2 kuchaře a 2 pinkly a možnost přesčasů 160 hodin za rok pro měsíční běh potřebujete minimálně dva takové týmy.

Jen pro Vaši představu 350.000,- za měsíc / 2 týmy ... ten wagon se nejmenuje Matka Tereza ... kolik je wagonů?

Taky si koupíte auto a pak za 3 měsíce zjistíte, že ho slevnili o 50.000,-Kč - to by jste věčně čekal a věčně měl hlad.

Nevím kolik hospoda na kolech stojí ... předpokládám mezi 40.-50. miliony Kč/wagonek ... jak dlouho to vydrží, protože v normální hospodě kde děláte 200 meníček denně máte náklad na hospodu + 10.000,- měsíčně jen na to, co se pokazí rozbije, poláme a nahradí novým - he takový repas konvektomatu, že?

Když vezmu EC76 Anonín Dvořák tak 1216 - 95mil + 6* wagonek 180mil a hospůdka 50mil = 325.000.000,- za 295 počet míst k sezení a průměrně Brno - Praha 230,-Kč (1+2) fuj ne . to je h..o byznys - to je CHARITA
registrovaný uživatel Sim 
07.10.2012 (8:15)  
Miroslav Zikmund > dokud ten, kdo si koupi na excelu lehatko, bude spat za priplatek po sesti v kupe, zatimco jiny, ktery se natahne v B pres celou lavici a timto ji "obsadi" (takze dva lidi zaberou kupe) a bude to pruvodcimi (a mocipany - stacilo by na tyto spoje nasadit velkoprostory) tolerovano, lepsi to nebude.
05.10.2012 (22:49)  
Ahtisaari : nikdo by Českým drahám neplatil za to, že může poskytovat ve vlaku cateringové služby.
Když si spočítáte náklady na provoz a údržbu toho špajzáku - například jen elektrická energie, alikvotní podíl z poplatku za použití dopravní cesty, tak celkem snadno dojdete k závěru - i kdyby byl ten vůz v provozu 25 hodin denně, tak si na sebe prostě nevydělá ... Musíte taky zaplatit personál - i kdybyste ho platil jen minimální mzdou.
Provozovat hospodu na kolečkách s nějakými 30 místy je něco jiného než provozovat hospodu "Na růžku", taky se 30 místy ...
Kdyby měly JLV a.s. platit za možnost caterignové služby cestujícím poskytovat, tak by tam byly ceny násobně vyšší ...

Přesně totéž platí i o ubytovacích vozech. Ty si na sebe taky nevydělají ...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko