Praha — České dráhy v pátek vypsaly další ze svých plánovaných výběrových řízení na nová kolejová vozidla. Oproti všem dosavadním tendrům, má ale ten aktuální prvenství v historii, že se jedná o první potávku na vozidla určená do připravovaných tendrů Ministerstva dopravy. To ale také znamená, že účastníci jdou od začátku do soutěže, jejíž vítěz vozidla dodá jen v případě úspěchu Českých drah v připravovaném tendru na rychlíky linky R27 Olomouc - Opava - Ostrava. ČD jako státem vlastněná akciová společnost jako jediná v této soutěži musí k veřejnému tendru přistoupit. Ostatní dopravci mohou oslovit výrobce napřímo.
Celková cena zakázky, která má být dokončena do 23 měsíců od podpisu smlouvy vázané na úspěch v soutěži na linku R27, je odhadována na 1,06 miliardy korun. Poptáváno je 6 motorových částečně nízkopodlažních jednotek s kapacitou minimálně 180 míst a 5 s kapacitou minimálně 120 míst. Vzhledem k běžně nabízeným motorovým jednotkám na evropském trhu půjde s největší pravděpodobností o 6 třívozových a 5 dvouvozových jednotek. V tomto případě by prostým přepočtem na vůz byla odhadovaná cena za dvouvozovou jednotku 75,7 milionů korun a třívozovou 113,6 milionů.
Lhůta pro doručení nabídek nebo žádostí o účast byla stanovena na 14. srpna letošního roku. Vítězný uchazeč z těch, kteří splní kvalifikační kritéria, pak bude vybrán v elektronické aukci, která zajistí nejnižší možnou cenu. Požadované vybavení vozidel je podobné jako u dříve vysoutěžených vozidel PESA Link pro regionální dopravu. Vozy musí disponovat plně klimatizovaným, částečně nízkopodlažním interiérem s oddíly 1. a 2. vozové třídy. Audiovizuální informační systém, uzavřené WC či zásuvky na 230 V mají být také samozřejmostí. Podobně jako u výše zmiňovaných souprav PESA Link mají být vybaveny i Wi-Fi sítí pro připojení k internetu.
Zdroj: IS VZ US
http://olomouc.idnes.cz/v-olomouckem-kraji-by-mohly-zacit-jezdit-hybridni-elektrovlaky-psy-/olomouc-zpravy.aspx?c=A120530_1785733_olomouc-zpravy_stk
1. v tom, že je vlak taková kráva veliká a těžká, že tam nějaké rychlonabíjení v konečné stanici nebude na běžný celodenní provoz stačit.
2. rychlonabíjení i tak trvá nejméně 20-30 minut, což při současném trendu pár minut na otočku v konečné stanici znamená, že budete muset držet daleko větší provozní zálohu, aby průběžně nahrazovala vybitá vozidla. Navíc to zase znamená nutnost udržovat k tomu infrastrukturu + pořád někdo musí běhat ven každou chvíli to připojit/odpojit.
3. kolísavost kapacity baterií v závislosti na aktuálním počasí (zejména teplota) to taky prodražuje
4. malé baterie s velkou kapacitou pořád neuděláte -> vozíte mrtvé železo víc, než u dieselu/trolejové elektřiny
5. životnost článků a nákladovost jejich obměny nedokážu posoudit.
6. současný trend elektronizace interiéru a exteriéru (dveře, panely, zásuvky, wifi apod.) se nezdá, ale v součtu to bude slušný odběr. Takže ani pro to to není zrovna ideální.
..ropná lobby..
Lobby výrobců elektřiny a elektrotechnických zařízení taky nejsou žádná ořezávátka, masivní veřejnou poporu pro větrníky a spol si sjednali slušně..
Celý projekt DOH (apod krkonošké metro nebo šumavské dráhy) považuju za škodlivou (možná)recesi, kdy nějakcí blázni navrhují samosprávám nesmyslné, nepotřebné a drahé "projekty" podsouvající železnici úlohy, ke kterým není nutná a odvádí se tak pozornost od projketů, kde investice do železniční infrastuktury něco skutečně přinese.
Není problém dát přístupové body do vozidel a ty propojit do sítě. Dokonce není ani takový problém tu jednotku připojit, a to relativně spolehlivě (tedy, kromě tunelů). V ČR je dnes pět různých sítí (O2 GSM + O2 CDMA, TMobile, Vodafone a Ufon), které lze pro připojení soupravy používat najednou, takže nepokrytých míst je tak dost málo.
Problém spíš vidím v tom, že ani všechny tyto sítě dohromady nemají takovou kapacitu, aby zvládly potřeby stovek lidí na přenosovou kapacitu. Naštěstí, licenční podmínky pro "4. generaci - LTE" počítají s nuceným pokrytím hlavních koridorů. Tak snad to tam vydrží.
Kdyby Dm12 tahaly 2 vleky, tak by možná stálo za úvahu porovnat obě řešení, ale moc bych nedoufal v úspěch pohonu všech 4 náprav. Navíc tratě obsluhované Dm12-kami jsou často (neříkám že vždy) stylu osobák, rameno 200 km, počet zastávek 5, jízdní doba 2 hodiny (osobák Pieksämäki - Joensuu). Pomalejší rozjezd (s teoretickými 2 vleky) nehraje pražádnou roli.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.