..: Články :..

29.9.2016 - 18:53 - Tragická nehoda v New Jersey: Jeden mrtvý a přes sto zraněných

New Jersey — (Aktualizováno) Jednoho mrtvého a přibližně sto zraněných si vyžádala nehoda vlaku ve městě Hoboken v americkém státě New Jersey. Příčina nehody zatím není jasná, jisté však je, že vlak nezpomaloval a narazil přímo do zastřešené konstrukce. Nehoda se tak dá přirovnat k loňské nehodě na pražském Masarykově nádraží, avšak v mnohem větším měřítku. V současné době probíhá evakuace nádražní haly, která stále hrozí dalším zřícením. Bylo potvrzeno, že šlo o nehodu, nikoliv teroristický čin. Provoz na jednom z nejdůležitějších nádraží v celé oblasti je tak přerušen a není jisté, kdy bude opět obnoven.

Zdroje: CNN

1.2.2016 - 23:00 - V Haagu bylo otevřeno modernizované hlavní nádraží

Den Haag 2016, foto: ProRail Haag — Provoz na hlavním nádraží v nizozemském Den Haagu se dnes, 1. února, nesl v duchu oslav. Po čtyři roky trvající přestavbě a modernizaci bylo slavnostně otevřeno nové hlavní nádraží. Správce infrastruktury ProRail počítá s denním obratem až 270 tisíc cestujících. Dominantním prvkem nového nádraží je prosklená hala o velikosti dvou fotbalových hřišť. Modernizace komplexu byla zahájena v roce 2011 a cílem bylo nejen změnit jej na prostornější a světlejší stavbu, ale také přestavět část železničního uzlu v Haagu pro napojení na evropskou vysokorychlostní železniční síť - např. rychlovlaky Thalys zastavují na nedaleké stanici Den Haag HS. Terminál nabízí snadný přestup na tramvaje, které zastavují jak vedle budovy, tak přímo v hale v patře nad kolejemi. Na projektu pracovali architekti Ben van Berkel, Koen van Velzen a sdružení Benthem Crouwel Architects.

Zdroj: NLtimes

15.12.2015 - 6:00 - Náhradní soupravy u dopravce National Express v Německu

Náhradní souprava National Express Rail, RB48, foto: NX Rail DE Wuppertal — Soukromý dopravce National Express, který nově v jízdním řádu 2015/2016 zajišťuje dopravu na dvou železničních linkách v aglomeraci Severního Porýní-Vestfálska, se potýká s provozními problémy. Společnost má pro provoz na lince RE7, zvané Rhein-Münsterland-Express (Krefeld Hbf - Köln Hbf - Wuppertal Hbf - Hamm(Westf) - Münster(Westf) Hbf - Rheine), a na lince RB48, zvané Rhein-Wupper-Bahn (Bonn-Mehlem - Köln Hbf - Wuppertal-Oberbarmen), objednáno celkem 35 souprav Bombardier Talent 2. Jejich celkový dodaný počet však stále nedosáhl potřebného množství a dopravce se tak, stejně jako nemálo jiných soukromých dopravců v počátcích výraznějšího provozu, ve snaze vyhnout se problémům s kapacitou (což se mu první den provozu bohužel příliš nedařilo), uchýlil k zajištění některých spojů klasickou soupravou. Ta je tvořena několika vozy typu Halberstadt (obdoba našich vozů řady Bdmtee) a lokomotivou řady 182, známou též pod přezdívkou Taurus, k nahlédnutí je i její jízdní řád.

Zdroj: National Express

Nová podoba vlaků InterCity ZSSK - třídy 1plus a 2plus, foto: Železničná spoločnosť Slovensko Bratislava — Nečekaný výsledek má nátlak dopravce RegioJet na svého slovenského konkurenta. Měsíce čelí státem vlastněná ZSSK kritice, že provozuje vlaky InterCity se ztrátou křížově financovanou z jiných zdrojů a jako dominant trhu nelegálně konkuruje cenou. Radim Jančura lobboval také u slovenského ministra dopravy Jána Počiatka, aby jako zástupce vlastníka konkurenční službu ukončil.

EP09-011, Łuczyce - Baranówka, foto: Piotr Kozlowski Varšava — Každoroční příchod nového jízdního řádu pro následující rok bývá již po několik posledních let ve znamení zkracování cestovních dob, a to díky výstavbě a modernizaci železničních tratí. Zatímco u nás se můžeme radovat ze sedmiminutové úspory na trase z Prahy do Brna, pro Polsko je nadcházející grafikon takřka přelomový. Zásadní roli zde sehrály vysoké stavební tempo a neuvěřitelně rychlá obnova vozového parku. Rekordních časů vlaky dosáhnou na takřka všech hlavních relacích. Například na trase z Vratislavi do Trojměstí (souhrnné označení pro Gdaňsk, Gdyni a Sopoty) vlak díky modernizované trati a soupravě, jež je v čele s lokomotivou řady EP09 schopna dosáhnout rychlosti až 160 km/h, ušetří téměř hodinu jízdy.

14.11.2015 - 23:57 - TGV na zkušební jízdě vykolejilo

TGVŠtrasburk/Eckwersheim — Den po útocích v Paříži se dnes ve Franici bohužel událo železniční neštěstí. V sobotu 14. listopadu došlo po poledni k vykolejení rychlovlaku TGV na druhé větvi vysokorychlostní železniční tratě z Paříže do Štrasburku, poblíž města Eckwersheim. Ačkoliv se jednalo o zkušební jízdu, ve vlaku bylo 49 techniků, přičemž 10 z nich zemřelo a dalších 32 se zranilo. Příčinou tohoto vykolejení je zřejmě vysoká rychlost.

Zdroj: Le Parisien

RJ Bwmz ex. DB, foto: Dušan Vacek Praha — Soukromý dopravce RegioJet obohatil svůj vozový park o dvojici vozů řady Bwmz207.9, pocházející od německého majoritního dopravce Deutsche Bahn. Není bez zajímavosti, že tyto dva kusy pocházejí ze stejné série klimatizovaných oddílových vozů první třídy, které už tři roky v barvách Regiojetu jezdí. Původní řada Am byla Švýcarským spolkovým drahám SBB dodána v roce 1977 v počtu patnácti kusů. Po více než třiceti letech provozu došlo k jejich vyřazení a odprodání, vyjma jednoho vozu, který byl ponechán jako historický. Dvanáct vozů již tehdy převzal žlutý dopravce a dva zbývající vozy odkoupily DB a přeznačily na druhou třídu. RegioJet je po nákupu podrobil lehké modernizaci a doposud jsou nasazovány na téměř všech vlacích z Prahy na Ostravsko a Slovensko. Přibližně stejně probíhalo nasazení vozů i v Německu, kde po výměně sedadel a mírné modernizaci byly provozovány jako vagony druhé třídy jen necelé dva roky – do září 2013, kdy byly odstaveny. Před uvedením do pravidelného provozu u RegioJetu nastane lehká úprava interiéru, avšak sedadla, typově shodná s první třídou vlaků railjet Českých drah, ve voze zůstanou.

Exteriér, foto: Wagon Service Travel Bratislava — Gigantické dodávky lůžkových vozů pro ruské železnice, o kterých jsme již psali, umožnily odstavit z provozu zhruba osmdesát starších lůžkových vozů řady WLABmee, dodávaných z východoněmecké vagonky DWA Görlitz v polovině 90. let. O vozy projevil zájem slovenský dopravce Wagon Service Travel, zabývající se pronájmem ubytovacích vozů a provozováním různých výletních vlaků. V průběhu roku 2015 bylo zakoupeno třicet lůžkových vozů, které se od čtveřice doposud provozovaných vozů odlišují modernizací interiéru, a vozy byly v ŽOS Vrútky podrobeny další modernizaci, jejíž součástí bylo přelakování do nového nátěru Wagon Service Travel.

Przewozy Reionalne Warszawa — K nepříliš vítanému kroku se uchýlil železniční dopravce Przewozy Regionalne. V rámci úspor budou k 1. září letošního roku zrušeny téměř všechny komerčně provozované dálkové vlaky tohoto dopravce, dnes jezdící pod kategorií IR (interREGIO), RE (REGIOekspress) a IRb (interREGIObus). Jedná se o vlaky IR na trasách Warszawa - Poznań - Szczecin, Bielsko-Biała/Katowice - Wrocław, Jelenia Góra - Olsztyn, Częstochowa - Zakopane a Warszawa - Hajnówka. V případě vlaků RE se jedná o zrušení několika párů mezistátních vlaků Poznań - Frankfurt/Oder a ohledně autobusů IRb jde o spoje v relacích Katowice - Rzeszów a v sezóně také Katowice - Zakopane a Katowice - Ustrzyki Górne.

24.5.2015 - 9:02 - EBA schválila lokomotivy Škoda 109E

380.002 ŽZO Cerhenice, foto: Chary Berlín — Německý drážní úřad schválil lokomotivy Škoda 109E, provozované u Českých drah jako řada 380, pro provozování v Německu. Ke schválení došlo v průběhu tohoto týdne a díky němu bude možno dodržet původní plánované nasazení těchto strojů na vlacích z Prahy do Hamburku od začátku platnosti jízdního řádu 2015/2016. Schválení k provozu v Německu také znamená pro samotnou Škodu velký úspěch. Vyřešil se jím totiž jeden z nejčastěji proklamovaných problémů ohledně provozu těchto lokomotiv u samotných Deutsche Bahn, kterým má být dodáno několik strojů typu 109E3 pro provoz s vratnými soupravami NIM Express na lince Mnichov - Ingolstadt - Norimberk.

Zdroj: Škoda Transportation

15.5.2015 - 6:00 - První hybridní jednotky Stadler Flirt objednány

Hybridní jednotka Stadler Flirt, foto: Stadler Aosta — Italský region Valle d’Aosta bude prvním majitelem hybridních jednotek Stadler Flirt. Objednávka na dodávku pěti souprav Flirt3 poháněných jak elektricky napětím 3 kV, tak dvěma osmiválcovými dieselovými motory, byla podepsána 12. května a počítá se s dodáním vlaků do roku 2018. Výkon jednotek na elektrifikované trati bude 2600 kW a maximální rychlost bude činit 160 km/h, na dieselový pohon pak bude výkon 700 kW a maximální rychlost bude 140 km/h. Jednotka se bude skládat ze tří vozů a celková kapacita bude činit 197 sedících cestujících, přičemž pokud se vlaky u cestujících setkají se zájmem, bude přidán čtvrtý vůz. Kontrakt v hodnotě 43 milionů eur čítá jak samotné soupravy, tak školení personálu a pětiletou údržbu. Součástí objednávky je také opce na dalších pět souprav s tříletou údržbou. Celková cena tak může být až 94 milionů eur.

Zdroj: Railway gazette

13.5.2015 - 16:49 - Westbahn objednává další jednotky Stadler Kiss

WESTbahn – Stadler KISS (vizualizace), foto: WESTbahn Vídeň — Soukromý rakouský dopravce Westbahn objednává pro posílení svého vozového parku dalších deset dvoupodlažních jednotek řady Kiss od švýcarského výrobce Stadler. Objednávka za 180 milionů eur čítá devět čtyřvozových souprav a jednu šestivozovou soupravu. Dopravce v současné době vlastní celkem sedm šestivozových jednotek. Nové čtyřvozové soupravy, jenž budou sloužit jak pro nasazení samostatně, tak jako posily na nejvytíženější spoje, tudíž budou ve flotile společnosti novinkou. Koncepce interiéru a jeho uspořádání bude shodné se soupravami, kterými dopravce disponuje již dnes. Hlavním důvodem této objednávky je pokrytí hodinového intervalu z Vídně do Salzburgu, který by měl být zaveden s v jízdním řádu 2017/2018. Na zmíněné trati Westbahn působí již od roku 2011.

Zdroj: Railway gazette

DB Potsdamer Platz Berlín — Strojvůdci německého dopravce Deutsche Bahn (DB) opět pod taktovkou odborového svazu GDL stávkují. Této stávky se účastní především strojvůdci nákladních vlaků, avšak své připojení ke stávce oznámila také část strojvedoucích divize osobní dopravy (jak regionální, tak dálkové), což má za následek velmi výrazné omezení železniční dopravy v celém Německu. To trvá od dnešní druhé hodiny ranní až do nedělní deváté hodiny ranní. Stávka má navíc poměrně silný vliv i na dopravu v okolních zemích. Protest si klade za cíl snížit pracovní dobu strojvůdců z 39 hodin o jednu hodinu na 38 hodin týdně, zvýšení mezd o pět procent a omezení přesčasů. Důvodem stávky je však kromě tohoto požadavku také spor o samotné postavení svazu GDL v rámci DB. Odborový svaz totiž požaduje také zastupování personálu jídelních a ubytovacích vozů, za které doposud jednal výhradně odborový svaz EVG.

3.5.2015 - 7:00 - Frecciarossa 1000 míří na koleje

Innotrans 2014: ETR1000 a FLIRT3 ŽS Řím — Hvězda loňského veletrhu kolejové dopravy Innotrans, italská vysokorychlostní jednotka řady ETR 1000 alias Frecciarossa 1000, míří do pravidelného provozu. Vlak vyrobený konsorciem výrobců AnsaldoBreda a Bombardier Transportation poprvé pravidelně vyjede 14. června letošního roku, tedy od začátku platnosti letního jízdního řádu italských železnic Trenitalia. Jednotky budou nasazeny na nejvytíženější italské vysokorychlostní lince Miláno - Řím, přičemž vybrané vlaky budou prodlouženy na severním konci až do Turína a na jižním konci do Neapole. Některé spoje budou navíc pokračovat i do stanice Rho Fierra Milano, poblíž které se uskuteční prestižní veletrh Expo 2015. Na této trase budou vlaky, jež jsou konstruovány na rychlost 360 km/h, dosahovat maximální rychlosti 300 km/h a cestu z Milána do Říma zvládnou bez jediného zastavení za necelé tři hodiny. Dodávka těchto moderních vysokorychlostních jednotek bude završena v roce 2017 dodáním padesáti souprav.

Zdroj: Railway Gazette

28.2.2015 - 23:00 - Regentalbahn nepřevezme jednotky Pesa LINK

PESA LINK II Regentalbahn/Oberpfalzbahn, foto: Länderbahn Regensburg/Bydgoszcz — Zdlouhavý, až nekonečný proces schvalování. To je hlavní důvod, proč německý dopravce Regentalbahn AG, člen skupiny Netinera Deutschland, odstoupil od smlouvy s polským výrobcem kolejových vozidel Pesa na dodávku dvanácti dvoudílných souprav Link. Smlouva na dodání těchto souprav byla podepsána 21. prosince 2012 a původní plán počítal s nasazením těchto vlaků na lince Regensburg - Marktredwitz - Cheb, kde Regentalbahn AG převzal provoz těchto vlaků pod značkou Oberpfalzbahn od prosince 2014. Kvůli zdlouhavému procesu schvalování u německého drážního úřadu EBA však doposud nedošlo k nasazení jednotek Pesa Link a na zmíněné lince jsou doposud nahrazovány staršími motorovými jednotkami Siemens Desiro nebo Stadler RS1. Jako náhrada za neschválené jednotky byl objednán stejný počet jednotek Alstom Lint41, které budou dodány mezi březnem a červnem roku 2016. Co však bude s již vyrobenými jednotkami Pesa Link se zatím neví. Časová náročnost se schvalováním nových vozidel do provozu je v Německu velmi známý problém, jedním z dalších příkladů může být vysokorychlostní vlak Siemens Velaro D, jež byl představen na veletrhu Innotrans 2010 a do testovacího provozu s cestujícími uveden teprve na loňský podzim. Na závěr však zbývá otázka, proč se takto nedaří při schvalování Linků pro Oberpfalzbahn, když Linky ČD schvalováním pro provoz v Německu prošly za poměrně krátkou dobu.

Zdroj: Netinera, Rynek kolejowy

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 ... 5 6 7 8 9 10 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:48
zapadá v 20:12