..: Aktuality a články :..

obrazek Škoda DT dodá ČD 20 nových lokomotiv - Veřejnou obchodní soutěž na dodávku 20ti nových lokomotiv pro České dráhy vyhrála společnost Škoda Dopravní technika. Protikandidátem byl německý Siemens. Škoda nabídla nejlepší podmínky a nejlepší cenu - něco přes 100 milionů za jeden stroj. Podle podmínek obchodní soutěže musí Škoda DT dodat první lokomotivu do 36ti měsíců po podpisu smlouvy, o čtyřiadvacet měsíců později musí být dodáno všech 20 lokomotiv a musejí být schváleny pro provoz v ČR a v okolních státech. Stroje budou financovány z úvěru od společnosti Eurofima, ve které mají ČD také svůj podíl.

15.3.2004 - 8:58 - Do ČMKS Česká Třebová byl dotažen brejlovec 754.043

obrazek 754.043 v ČMKS - Dnes ráno kolem 7:30 přitáhla lokomotiva 750.243 do České Třebové a následně do ČMKS stroj 754 043, který byl nedávno postižen požárem stanoviště a poté odstaven v Břeclavi. Za ní stojí také nově nalakovaný stroj D753 732 (bohužel nevím pro koho, ale tento lak nebyl "mnou" v "ČMKS" ještě spatřen). Lokomotivy stojí na místě, které je dobře fotitelné od plotu. Pospěšte, je předpoklad, že kolem 12:00-13:00 budou stroje přemístěny do haly a nebo jen vytaženy před bránu.

obrazekBrno Slatina - Dnes kolem jedné hodiny odpolední došlo na železničním přejezdu v Brně-Slatina k tragické srážce osobního vlaku 4112 s osobním automobilem Škoda felicia, který vjel na přejezd přímo před vlakem. Osobní vlak (řazen 842.020 + 021) do auta narazil v cca. 60ti kilometrové rychlosti a tlačil jej ještě asi 250 metrů, než se podařilo zastavit a automobil byl zcela zdemolován. Mladá řidička i její mladá spolujezdkyně srážku nepřežily, ve vlaku zraněn nebyl nikdo, jen strojvedoucí byl z nehody otřesen. Signalizace na přejezdu podle šetření fungovala. Policie chystá dvoudenní akci, během které by kontrolovala, jak se dodržují (spíše nedodržují) předpisy na železničních přejezdech.

obrazek Tragédie na trati - Kolem čtvrté hodiny odpolední byl na trati 260 Česká Třebová - Brno přerušen provoz v 1. TK mezi stanicemi Svitavy - Březová nad Svitavou. Zpožděný spěšný vlak 1687 (Č. Třebová - Brno hl.n.) zde totiž zachytil cizí osobu za stanicí Svitavy. Provoz byl dle dostupných informací zachován po 2. traťové koleji. Vlak 1687 byl mezi žst. Svitavy a Brno hl.n. zřejmě odřeknut. Cestující frekvenci vlaku Sp1687 převezme zřejmě vlak 4727, který jede několik minut za spěšným vlakem. Situaci dále sledujeme.

Autor: kch, md, ku

obrazekDoplněno 19:45 - Letohrad - Včera 11.03.2004 ve 21:52 došlo v žst. Letohrad k vykolejení osobního vozu B250 oběma podvozky a lokomotivy 111.032 jedním podvozkem. Stalo se tak při sunutí do stanice z orlickoústeckého zhlaví. Důvodem vykolejení bylo podhození výhybky č. 34 v okamžiku, kdy přes ní projížděl vůz řady B. Na místo byly povolány nehodové vlaky z Hradce Králové a České Třebové. Obě vozidla byla nakolejena kolem osmé hodiny ranní. Poté však bylo zjištěno poškození železničního svršku, který po vykolejení vykazoval značné narušení. Mezi Letohradem a Ústím nad Orlicí resp. Žamberka byla zavedena náhradni autobusová doprava. Vlak do Žamberka po nehodě projel po sedmé hodině, do Ústí nad Orlicí až po poledni.

informacePosílení dopravy - V pondělí 15.3. se bude v Plzni hrát fotbalový zápas ostravského Baníku s Viktorií Plzeň. České dráhy předpokládají zájem ostravských fanoušků o zápas v Plzni a tak vypraví jeden pár zvláštních posilových vlaků. Z Ostravy-Vítkovic vlak odjede 15.3. v 6:00, do Plzně hl.n. dorazí v cca. 13:00. Zpět vyjede vlak z Plzně hl.n. v 20:05 a příjezd do Ostravy je plánován před třetí hodinou ranní v úterý. Posilová souprava bude čítat 5 vozů druhé třídy. V tomto posilovém páru vlaků bude platit tarif ČD včetně všech slev a jízdních výhod.

obrazek Východní Čechy - Dnes byl slavnostně otevřen jeden z posledních úseků 1.železničního koridoru z Děčína do Břeclavi - Ústí nad Orlicí - Česká Třebová. Dominantou tohoto úseku je nová estakáda, která nahradila pomalý úsek s dvěma oblouky, které dovolovaly nízkou rychlost. Nyní je na estakádě rychlost 160 km/h. Další komplikovanou částí byla oprava budovy v Ústí nad Orlicí městě. Budova je totiž chráněná. Ale i tento problém byl vyřešen. Zhotovitelem celé stavby byla firma Skanska. Oprava úseku z Ústí nad Orlicí vyšla téměř na miliardu korun - polovina šla z fondu EU - ISPA.
Na přiloženém snímku projíždí lokomotiva 363.005 s nákladním vlakem po nové estakádě u Dlouhé Třebové dne 22.1.2003 odpoledne.

SlavoniceJižní Morava/Dolní Rakousy - Před nastávajícím vstupem ČR do EU usiluje rakouská i česká strana o reaktivaci železničního hraničního přechodu Slavonice - Fratres. Prvním cílem bylo sestavení studie, která by kromě vyjmenování a ohodnocení potřebných prací na infrastruktuře zdůvodnila účelnost realizace projektu reaktivace. Studie došla k závěru, že reaktivace hraničního přechodu Fratres -Slavonice bude mít veskrze pozitivní důsledky pro hraniční oblasti. Reaktivace poslouží především přeshraniční dopravě zboží. Studie vychází z cca. 125.000 nettotun přeshraniční nákladní dopravy ročně. Ve studii se vychází z šesti párů přeshraničních osobních vlaků denně a dvou párů přeshraničních nákladních vlaků. Studie proveditelnosti vychází z toho, že výsledkem bude hospodaření v osobní dopravě s vyrovnaným, v nákladní dopravě s pozitivním stupněm krytí nákladů. Obnova infrastruktury trati obsahuje kromě reaktivace traťového úseku Waidhofen/Thaya - Slavonice také doprovodné práce v oblasti návazných traťových úseků, např. technické zajištění železničních přejezdů, dílčí zvednutí maximální traťové rychlosti atd. Na rakouské straně budou nádraží Waidhofen/Thaya, Thaya, Dobersberg a Waidhofen/Thaya uzpůsobena pro osobní dopravu (nová nástupiště, možnost křižování, atd.).
Jak pro rakouskou (Interreg) tak i pro českou část (Phare) jsou požadovány prostředky EU. Za poskytnutí podpůrných prostředků EU je realizace projektu plánována nejpozději do 2006. Plánování je financováno a operativně podporováno z prostředků země Dolní Rakousy.
Další informace viz www.noevog.at
Na přiloženém snímku je řada 810, kterou ve Slavonicích zcela běžně potkáte.
Snímek pořídil Martin Hahn ve Slavonicích dne 9.9.2003 - děkujeme.

obrazekNěmecko - Německá dráha (DB AG) představila v Berlíně svou chartu zákazníků dálkové dopravy, ve které se zavazuje zavést k 1. říjnu 2004 další právně závazné náhrady. Na vypracování charty se intenzívně účastnilo ministerstvo spotřeby a ministerstvo dopravy. Šéf drah Hartmut Mehdorn: "společně jsme dosáhli dobré shody ve smyslu aktivní ochrany spotřebitele. Velice děkuji ministrovi Kunastovi a ministrovi Stolpemu za jejich angažmá." Mehdorn dále: "Nová úprava bude pro všechny zákazníky k nalezení ve všeobecných obchodních podmínkách. Naši cestující v dálkové dopravě tím dostanou právní nárok na odškodnění."
Jednotlivá pravidla:
- při zpoždění nebo odřeknutí vlaku má cestující nezávisle na dalších okolnostech ospravedlňujících dráhu práva vyplývající z platných přepravních podmínek.
- nelze-li v cestě do 24.00 hodin dle plánu pokračovat kvůli odřeknutí vlaku, zpoždění vlaku nebo zmeškání přípoje jiným dopravním prostředkem podle jízdního řádu nebo není takové pokračování za daných okolností možné, převezme DB náklady na přiměřený nocleh a uvědomění osob nebo, pokud je to cenově výhodné a možné, náklady na transfer jiným dopravním prostředkem (např. taxi). Poukazy na taxi a ubytování jsou vydávány ve výši maximálně 80 Euro.
Tato povinnost náhrady a výjimky je stanovena v stávajících přepravních podmínkách.
DB se dále zavázala zavést k 1.10.2004 následující dodatečný slib odškodnění:
- má-li vlak dálkové dopravy DB více než 60 minut zpoždění v cílové stanici cestujícího, je-li vlak dálkové dopravy odřeknut bez náhrady nebo zmešká-li cestující při zpoždění vlaku dálkové dopravy svůj přípoj na vlak dálkové dopravy dle jízdního řádu bez možnosti pokračovat v jednohodinovém taktu a získá tím zpoždění příjezdu do cílové stanice přes 60 minut, obdrží cestující odškodnění (poukaz) ve výši 20 % ceny jízdenky (u zpáteční jízdenky je brána jen poloviční cena jízdenky).
- majitel BahnCard 100, mezinárodní jízdenky nebo časové jízdenky obdrží paušální odškodnění.
- slib odškodnění neplatí , když již bylo poskytnuto odškodnění formou noclehu nebo náhradní dopravy.
- cestující ICE-Sprinter mají při zpoždění přes 30 minut právo na poukaz ve výši plného příplatku pro ICE-Sprinter (nyní 10 € ve 2. a 15 € v 1. třídě).
- výjimky k povinnosti náhrady jsou stanoveny v přepravních podmínkách.
- mimo to může DB v podložených ojedinělých případech vydat poukazy i při zpožděních pod 60 minut.
- při výpadku klimatizace či topení jsou cestujícím nabízena místa v ostatních vozech. Nejsou-li již k dispozici žádná volná místa, nabídne pracovník DB cestujícímu dálkové dopravy, pokud to je v konkrétní situaci možné, bezplatně teplé resp. studené nápoje.

obrazekTvůrčí železnice - Na stránkách konkurenční kamionové dopravy byl nalezen článek, který stoji za to si přečíst. Najdete ho na adrese: www.tir.cz/news.php?id_zpravy=2599. Názor na článek a autora, kterým je Martin Felix - vedoucí odboru PR Česmad Bohemia, si udělejte sami. Přeji Vám pěkné počtení.

obrazek812 a 912 ČD - Esmeralda s Kasandrou (812.613 a 912.001 ČD) zapřáhly jiný přívěsný vůz a soupravě tak ubyl počet náprav. Dlouhou dobu jezdily s čtyřnápravovým vozem Btx (reko Btx 761 - dříve Bix) a to jak ve Valašském Meziříčí, tak i v novém působišti - v DKV Louny. Zřejmě od pátku je zařazen vůz řady 011.434 tak, jako je tomu na přiložené fotografii ze Stochova dne 7.3.04, kterou zaslal Pacifik. Tuto zajímavou soupravičku je možné vidět na některých osobních vlacích a na jednom páru spěšném vlaku Praha - Kladno - Lužná u Rakovníka - Rakovník.
Děkuji Pacifikovi za přiloženou fotografii.

informaceSimulátor - Již delší dobu jsme neinformovali o žádném simulátoru, tak to nyní napravíme. Firma Auran jde do ostřejšího boje s Microsoftem.
Auran má na svědomí hru Trainz, Microsoft - Train Simulator. Auran však vydal novou verzi se jménem Trainz Railroad Simulator 2004, který bude dokonce počeštěn firmou CD projekt. TRS2k4 nabízí zajímavou grafiku, různé spektrum vozidel a nově též různá hlášení např. mezi výpravčím a strojvedoucím, nebo též hlášení staničního rozhlasu. I zvuk bude počeštěn... Český hlas patří Lexu Postlerovi, kterého můžete znát například z Ústí nad Orlicí. Tamní staniční hlášení namluvil právě on.
Počeštěný TRS2k4 bude v běžném prodeji za 499 Kč. V předprodeji zde si jej můžete zakoupit již od 399 Kč. Přeji příjemnou zábavu.

TatryTelgártska slučka - Roman Pethö nám poslal zajímavý článek o návštěvě trati Zvolen - Margecany.

Jednou zo zaujímavých tratí spájajúcich západnú a strednú časť Slovenska s východnou je "stredoslovenská tranzverzála" zo Zvolena cez Banskú Bystricu a Brezno do Margecian. Jej najzložitejší úsek Červená Skala - Margecany, je typickou horskou stavbou, patriacou medzi najkrajšie a technicky najnáročnejšie na Slovensku. Na tomto 93 kilometrovom úseku sa nachádza 9 tunelov s celkovou dĺžkou 3800 metrov, 281 mostných objektov, 60 cestných nadjazdov, 70 rúrových priepustov, a množstvo násypov a zárezov.
Údolie horného toku Hrona z Červenej Skaly až na rozvodie Hrona a Hnilca v sedle Besník veľmi prudko stúpa, preto sa trať musela z dôvod dodržania najvyššieho predpísaného sklonu značne umelo rozvinúť.
Stavba tejto jednokoľajnej hlavnej železnice sa začala 31. mája 1931 výkopom pri budúcom "telgártskom tuneli". Z Červenej Skaly do Dobšinskej Ľadovej Jaskyne jazdili vlaky už od 28. septembra 1934 a na celej trati až do Margecian sa prevádzka začala 26. júla 1936.
Najexponovanejší úsek trate vedie z Telgártu tzv. "telgártskou slučkou" za Besnické sedlo. Táto špirálovitá slučka je na našom území unikátnou železničnou stavbou. Meria celkom 2300 metrov a trať ňou prekonáva výškový rozdiel 31 metrov. V spodnej časti sa nachádza tunej Kornela Stodolu s dĺžkou 1239 metrov, situovaný v oblúku s polomerom 400 metrov a sklonom trate 12, 5 promile. V hornej časti slučky prekonáva trať údolie 22 metrov vysokým a 86 metrov dlhým železobetónovým viaduktom so sklonom trate 17 promile. Telgártsky viadukt bol prvou železobetóbovou stavbou vo forme členenej oblúkovej konštrukcie na našich tratiach. Ďalej trať pokračuje 18 metrov vysokým kamenným viaduktom cez dolinu Chmaroška, 250 metrov dlhým Hronským tunelom a nakoniec 848 metrov dlhým vrcholovým Besnickým tunelom. Vrcholovým sa nazýva preto, lebo sa v ňom nachádza vrcholový bod tejto trate vo výške 957 m.n.m. Je to zároveň najvyšší bod železničných tratí s normálnym rozchodom na Slovensku. Besnický tunej je teda naším najvyššie položeným železničným tunelom . Na tomto krátkom, len 12 kilometrovom úseku pod Besnickým sedlom musí trať prekonať výškový rozdiel 172 metrov.

obrazekLipno - Dne 15.4.2004 bude definitivně ukončeno napájení lipenky (Ryblík - Lipno) patnácti sty volty stejnosměrně a i zbytek trati tak bude bez napětí. Po dostavení nové měnírny 25 kV 50 Hz bude tato trať napájena touto proudovou soustavou. Nová měnírna poslouží i jako další měnírna tratě České Budějovice - Horní Dvořiště. Pokud se chystáte na zachycení alespoň částečného provozu "pod proudem, bude se Vám hodit tento článek Michala Řezky:

V současné době probíhá na trati Rybník - Vyšší Brod - Lipno rozsáhlá výluková činnost, jež souvisí se změnou trakčního napětí. Původní trakční vedení v úseku Rybník - Vyšší Brod klášter je sneseno vyjma asi dvousetmetrového úseku přiléhajícího k vyšebrodské stanici, aby zde mohly posunovat i stroje řady 113. Mezi Rybníkem a Rožmberkem jsou sneseny i původní sloupy, naopak již hotové jsou betonové patky pro nové. V dopravně Rožmberk ještě stojí několik původních sloupů, dále cca po Herbertov je trať již také bez sloupů, některé leží ještě podél tratě. Asi 2 km nejblíže k Vyššímu Brodu sloupy ještě stojí. Výluky probíhají zpravidla v denní době po vlaku 20902, přičemž prvním vlakem jedoucím po celé trati je Os 20910. Základna EŽ je ve Vyšším Brodě klášteře, zde jsou deponovány i náležitosti, prostory PJ využívají stroje ČD i EŽ. Kromě rekonstruovaných "prasátek" zde EŽ využívá "hektora" 720.091. Právě tento stroj přivezl montážní vlak do Vyššího Brodu cca ve 14.45 hod. Po provedení posunu byl odstaven v depu. Tento čas se nebude příliš měnit, neboť v tu dobu se již připravují náležitosti pro vlak 20910, pozdější manipulace vozidly EŽ by tuto skutečnost mohla komplikovat. V souvislosti s výlukami je zcela jinak organizována nákladní doprava, a to převážně v nočních hodinách v době cca 18 - 02 hod. Nákladní dopravu zajišťuje stroj 749 z Rybníka do V. Brodu, dále ř. 113. V případě větší zátěže vypomůže "barča" i dále do Loučovic. Na vlečce zajišťuje posun "hepeta", ale řada 749 zde má také přechodnost. Zde také stojí asi na půli cesty mezi stanicí a zastávkou původní dřevěný sloup. Provoz v osobní dopravě se liší v závislosti na výluce. Pokud výluka není, jsou vedeny všechny (!) vlaky nezávislou trakcí, a to vozem 810 (v našem případě konkrétně 810 313-7) a zpravidla na krátký oběh počínaje vlakem 20931 řadou 749 s jedním béčkem. Zbrojení naftou se děje v Horním Dvořišti, případně z kanystrů ve Vyšším Brodě. V případě výluk je NAD zavedena v úseku Rybník - Vyšší Brod klášter u vlaků 20905, 20906, 20931, 20908 až do Loučovic, 20909 z Loučovic a 20910. Motor 810 pak vozí vše kromě vlaků 20910, 20915 (který oproti JŘ jede denně bez omezení jízdy), 20912 a 20925 jež jsou vedeny řadou 113 s béčkem. U vlaků 20912 a 20915 je ve Vyšším Brodě klášteře přestup z resp. do 810/113. Jak je tedy vidět, poslední dva mohykáni řady 113 si příliš nezajezdí, ale buďme ještě chvíli vděčni alespoň za to. Stejnosměrný provoz bude možný do 19. 3. kdy se jedna velká kapitola na lipence navždy uzavře. Na přiloženém snímku -zhm- je bohužel již historická událost. Lokomotiva 100 003-3 s osobním vlakem v žst. Vyšší Brod klášter. V současnosti je tato lokomotiva společně s 100 002-5 v Táboře. Obě mají být jako zdroj náhradních dílů pro 100 001-7, která bude zachována pro muzejní účely.

strucneŽelpage - Dnešním dnem jsme zahájili spolupráci s kolegy ze slovenska. Se stránkami www.zeleznica.szm.sk, které vede Roman Pethö. Doufáme, že tímto krokem bude naše zpravodajství kvalitnější a objektivnější.

« Novější zprávy | 1 ... 478 479 480 481 482 ... 506 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:46
zapadá v 20:14