..: Aktuality a články - Slovensko (celé) :..

Ilustrační obrázekBratislava - Od pátku 12.1. do neděle 14.1.2007 budou vybrané vlaky InterCity (IC) Železničnej spoločnosti Slovensko, kvůli výlukovým pracím na rakouském území jezdit odklonem.

Ilustrační obrázekBratislava - Od 1.1.2007 začaly na Slovensku platit 2 speciální akce ZSSK. Tou první je možnost cestování ve vlacích 1. třídou v den narozenin bez doplatku na jízdenku, která platí ve 2. třídě. Tou druhou je zlevnění jízdenek mezi Bratislavou a Banskou Bystricí, kde byla zavedena relační sleva. Další změnou je pozastavení provozu linky 155 v Bratislavě až do 8.1.2007.

Ilustrační fotoVídeň - ÖBB vypraví mimořádné vlaky během silvestrovské noci. Posilové vlaky budou vypraveny z Vídně do Amstettenu, Tullnu a Brucku. Posíleny budou i spoje S-Bahn ve směru Wiener Neustadt, Schwechat, Stockerau, Gänserndorf, Mistelbach a Bratislava. Jízdní řád vlaků naleznete zde.

680Ostrava - V uplynulých dnech byla završena homologace pendolin řady 680. Drážní úřad vydal rozhodnutí o schválení typu drážního vozidla pro všech 7 typů vozidel, ze kterých je jednotka složena. Jednotky 002 - 007 obdržely průkazy způsobilosti 27.6.2006, jednotka s inventárním číslem 001 obdržela tento průkaz až 16.11.2006, a to proto, že na této jednotce byla namontována cela řada měřicích zařízení a ještě probíhala některá měření vyžádaná především německými schvalovacími orgány. Od 16.11.2006 je v Česku možno provozovat všech 7 jednotek.

Dne 25.7.2006 byla podepsána smlouva o podmínkách provozování drážních vozidel na tratích ŽSR. Tato smlouva opravňuje provozovat jednotky na trati Břeclav st. hr. - Bratislava hl. st. a pro případ potřeby stanovuje odklonovou trasu Kúty - Trnava - Bratislava hl. st. Ta je stanovena i v Rakousku, a to přes Kittsee v případě nesjízdnosti tratě Břeclav st. hr. - Wien. V současnosti je v jednání možnost jezdit i po trati Kittsee - Bratislava Petržalka - Bratislava ÚNS - Bratislava hl. st.

Německý spolkový železniční úřad EBA vystavil doklady o schválení řady 680 dne 24.11.2006. Rakouské ministerstvo dopravy, inovací a technologií vydalo rozhodnutí o přípustnosti provozu řady 680 na trati Břeclav st. hr. - Wien včetně Wien - Kittsee - Bratislava Petržalka dne 27.11.2006. Vydáním výše uvedených dokumentů byl završen více než tříletý proces schvalování elektrických třísystémových jednotek s naklápěcí skříní řady 680. V současné době jezdí pendolina mezi Prahou a Ostravou, Bratislavou a Vídní. Po dokončení přestavby železničního uzlu Drážďany v roce 2008 pak budou nasazovány i na vlaky do Německa. Tomu doposud brání především malá kapacita průjezdnosti uzlem Drážďany z důvodu zmiňované přestavby.

zdroj: Železničář č. 49-50/2006, článek Ing. Roubala

jízdní řádyV přehledech tratí na ŽelPage byly nově aktualizovány a zpřístupněny pdf verze tabulek železničního jízdního řádu 2007 České republiky, Slovenska, Rakouska a Maďarska, včetně příslušných map.

Historické jízdní řády

Oblíbená série digitalizovaných historických jízdních řádů na CD má páté pokračování, tentokrát s jízdními řády léta 1900, zimy 1951/52 a z roku 1959/60. Objednat si ho můžete v eShopu.
Začátkem příštího roku připravujeme vydání souborného DVD se všemi téměř 20ti celorepublikovými starými jízdními řády a některými bonusy. Pokud k jeho obsahu máte čím přispět, ozvěte se nám, rádi pořízenou sbírku rozšíříme.

ZSSKBratislava - Od 1.1.2007 připravují ZSSK zajímavou akci pro cestující. Všichni, kdo se rozhodnou cestovat vlakem v den svých narozenin, mohou cestovat 1. třídou bez doplatku za cenu jízdenky, která je platná ve 2. vozové třídě. Tuto nabídku lze využít ve všech kategoriích vlaků. Cestující je povinen předložit průkaz totožnosti pro ověření data narození.

zdroj: ZSSK

180 DB na vlaku OsDresden - Praha - Od 10.12.2006 jezdí do Drážďan, jakožto proudloužení dřívějšího nočního vlaku Devín, nový rychlík číslo 376/377 nesoucí název Galileo Galilei. Na tomto rameni nabízí cestování jak ve 2. vozové třídě, tak i v lůžkových a lehátkovém voze. Navíc vzhledem k posunu vlaků EC mezi Českou republikou a Německem o hodinu dopředu, kdy poslední přímý vlak z Berlina Hbf do ČR jede již v 16:46, je možno využít následného IC 2071 do Dresden Hbf a zde přestoupit právě na R 377. Toto se také odehrává ve dvouhodinovém taktu dálkových vlaků, které jinak nově přepřahají ve stanici Dresden Hbf.

Řada 180 DB a moderní vozy

Všechny vozy v řazení vlaku jsou na této relaci novinkou, a začít můžeme už od lokomotivy. V současnosti řada 180 DB na žádném vlaku v dálkové osobní dopravě do ČR pravidelně nejezdila, nyní se tedy objevuje na tomto páru vlaků. Za lokomotivou jsou řazeny dva osobní vozy ZSSK řady Beer, zbytek vlaku je již určen k cestování v horizontální poloze. Konkrétně jde o vozy MÁV, jeden řady Bcmz, druhý WLABmz, které oba pokračují z Bratislavy do Budapešti Keleti. Dále jde o vůz ČD řady WLABmee, který v Břeclavi přechází na Chopin do Vídně, a nakonec o vůz ZSSK řady WLABmee, ten opouští soupravu již v Praze hl.n. a přechází na Excelsior do Košic. V opačném směru je řazení analogické.

Kde udělali soudruzi z NDR chybu?

Výše zmíněný přestup od Berlína není tak komfortní, jak by si někdo u této mezinárodní relace představoval. Vzhledem k malému počtu průjezdných kolejí na drážďanském hlavním nádraží (tedy směr ČR) zřejmě není snadné zorganizovat přestup na jednom nástupišti. Realizované řešení je však výrazně horší, než kdyby končící IC přijel na některou kusou kolej v dolním "patře" nádraží a R by stál nahoře, např. na koleji 3, na kterou místo toho přijíždí ono IC. Staniční rozhlas v souladu s vlakovým hlášením (kde se ve dvou jazycích dozvíme, že D-Zug jede do Bratislavy přes Vídeň nebo Budapešť!?) informuje, že máme jít na kolej 4 - tu však není tak snadné nalézt. Důvtipnější a němčiny znalejší cestující přijdou na to, že jde u kusou kolej za staniční budovou, tedy až za mostem přes přednádražní komunikaci. Nemusí se tedy po schodech, ovšem od zadní části IC k přední části R to pár set metrů chůze je. Po túře směr koncová světla vlaku ve tmě se dostaneme k úzkému nástupišti naprosto nedůstojnému pro mezinárodní vlak jedoucí do 4 evropských zemí. Po přejití dřevěné rampy nás čekají rozpraskané a různě nakloněné dlaždice se štěrkem, do vozů Beer už se nastupuje z trávy se štěrkem, i když díky prakticky nulovému osvětlení to téměř není vidět. Na "pragotronu" je napsáno Praha, na všech vozech kromě vozu ČD jsou v oknech papíry o směru jízdy ještě z ranního Galilea, vlakovým rozhlasem nikdo nic neřekne.

Kdo tím jezdí?

Dresden Hbf Z Drážďan by všechny cestující ve vozech Beer spočítal na prstech i středně zručný dělník na pile, oproti personálu s policií jsou v oslabení. Ani v ubytovacích vozech žádný velký ruch znát není, i když přeci jen všechny prázdné nejsou. Další cestující pak přistupují až v ČR, zejména v Ústí nad Labem a Lovosicích, potom už snad přesáhne obsazenost vlaku jednoho člověka na kupé... Tak jaký je tedy význam tohoto spoje? Jako spojení z "vnitrostátního" Německa do ČR zřejmě nevelký, když od uvedeného IC přestupuje pár cestujících (doslova pár). I z Drážďan je vlak slabě využit, není to tím, že na rychlík v podstatě neexistuje výhodné přeshraniční jízdné? A pokud je smysl tohoto spoje coby řadový vnitrostátní rychlík, proč zrovna v Kralupech nestaví? Jinak je zřejmě třeba hodnotit lehátkový a lůžkové vozy, které, ač ne příliš využité, by při ukončení jízdy v Praze stejně zahálely, a nabízejí takto zajímavé možnosti cestování z Německa, které dosud v podstatě chyběly. Vaše názory na tento vlak uvítám v komentářích.

Praha hl. n., 15.12.2006, ŽelPage Z Prahy pokračuje Galileo Galilei jako klasický noční spoj, obohacený o polovinu rychlíku od Chebu, přičemž druhá s ubytovacími vozy ZSSK tvoří část Excelsiora, jako tomu ostatně bylo dosud. V opačném směru je to obdobné, viz také řazení na ŽelPage. To už je ale jiná kapitola.
Tento článek vznikl na základě cesty vlakem 377 z Dresden Hbf do Prahy hl.n., uskutečněné ve čtvrtek 14.12.2006, tedy v pracovní den krátce po zavedení tohoto spoje. Ještě poznámka na okraj: Z nějakých důvodů vlak plynule nabíral zpoždění, které přesáhlo 10 minut, což je už omezující pro včasný přesun vozu ZSSK na Excelsior.

zdroj: Vlastní pozorování, Jízdní řád, Řazení vlaku

ZSSKBratislava – Místenky na vlaky a autobusy na čtvrtek a pátek před vánočním víkendem už cestující většinou vykoupili. Na cesty z větších měst je volných jen pár místenek do autobusů a obyčejných rychlíků. Vlaky kategorie IC jsou obsazené od minulého týdne. Včera ráno byl ještě volný lístek na ranní IC na příští pátek z Bratislavy do Košic do první třídy za víc jak 850 korun. „Ostatní lístky na IC vlaky se dají koupit jedině, pokud by někteří cestující lístky vrátili,“ říká pokladní na bratislavské hlavní stanici.


Vlak Do obyčejných rychlíků ještě několik místenek měli, ale vyprodávali se rychle. Zůstanou jen lístky „na stání“, kterých je dost, protože obyčejné rychlíky nejsou povinně místenkové. Cestovat v obyčejných rychlíkách je však před Vánocemi na delších trasách, například Bratislava – Košice, těžké. Lidé sedí na batohách v uličkách, na toaletách, přecházet z vagonu do vagonu je takřka nemožné. „V obyčejných rychlíkách vždy platí, že kolik lidí se vměstná, tolik cestuje, bez ohledu na to, zda mají místenky,“ říká pokladní. Železniční společnost ve čtvrtek vypraví dva „posilové“ vlaky a v pátek osm. Nejvíc posilní tratě Bratislava – Žilina – Košice a Bratislava-Petržalka – Leopoldov – Prievidza. Podle mluvčího Železničnej společnosti Miloše Čikovského vypravuje železnice kromě posilových i mimořádné vlaky. Vedení železnic o nich obvykle rozhodne ze dne na den. Mimořádné vlaky jsou nasazovány přibližně dvacet minut před IC vlaky a jezdí stejně rychle.

Autobus Místenky na autobusy jdou na odbyt také rychle, ale včera ještě byly volné na příští pátek i na trasu Bratislava – Košice ve 14:00 za 550 korun a na noční autobus ve 21:45 za 506 korun. Letenky z Bratislavy do Košic jsou volné. Příští pátek se dá letět v 6:40 za 3.247 korun a ve 13 hodin za 6.549 korun.

zdroj: Deník SME

SC PendolinoPraha - České dráhy aktualizovaly internetové stránky o produktu SC Pendolino. Cestující zde najdou informace k provozu vlaků jak mezi Prahou a Ostravou, tak mezi Prahou a Bratislavou / Vídní. Aktualizovány byly nejen jízdní řády, ale i ceníky (včetně akvizičních slev, např. Wien SCspezial). Přibyly i dvě jazykové verze - anglická a slovenská.

zdroj: SC Pendolino

Personál SC, ČDPraha - Za 36 hodin vyjede první vlak kategorie SuperCity s cestujícími na palubě ze zahraničí do Prahy. Ani 1,5 dne před zahájením provozu vlaků pendolino do zahraničí si cestující nemohou zakupovat všechny typy jízdenek a místenek podle ČD na jejich nejúspěšnější produkt. České dráhy pravděpodobně podcenily přípravy na zavádění nového tarifního systému (ceny místenek, SC ze/do zahraničí apod.). Dnes nebylo možné ještě v 15 hod. zakoupit místenky Rail+ na vlak SC 72 J. G. Mendel z Brna do Prahy na neděli 10.12. Stejný problém se vyskytl i u ostravských pendolin, kde bylo možné zakupovat buď jízdenky s jízdným SuperCity a nebo místenku výhradně za 200 Kč (za 86 Kč s In-Junior/Rail+ to možné nebylo). Naopak místenka na spoj SC 134 Slovenská strela byla volně k dostání i za zvýhodněnou cenu. Stejné problémy panovaly jak ve Wasteels, tak na hlavním i Masarykově nádraží.

SC pendolino v Brně?

"Vážený pane, co by dělalo SuperCity v Brně? To jezdí jen do Ostravy. Vy asi myslíte écéčko! Abych Vám ale mohla dát místenku, musíte mi říct přesné číslo vlaku i čas odjezdu", řekla pokladní (UŽST Praha hl. n., číslo je redakci známo) jednomu z cestujících na Masarykově nádraží. Velké zmatky a řadu nesmyslných informací obdrželi zákazníci drah i na hlavním nádraží, kde začínají přípravy na stavební práce v dolní části nové budovy. "Oni to do systému vloží až v neděli. Tohle se v předprodeji koupit nedá. A na nějakej Rail Plus nevím, že by byla sleva k místence," řekla jedna z pokladních na hlavním nádraží.

Wasteels - záruka kvality

Ilustrační foto, ČDJednoznačně nejlepší a nejkvalitnější informace podali dnes v odpoledních hodinách v prodejně Wasteels na pražském hlavním nádraží. Zde uměli vystavit jak místenku na SC ze Slovenska do Prahy, tak byli informováni i o tom, že vlaky SC začnou jezdit i do Bratislavy a Vídně. Přes veškerou snahu se ani zde nepodařilo zakoupit zvýhodněné místenky s Rail+ za 86 Kč (ke čtvrtletním síťovým jízdenkám). Program nabízel výhradně místenky za 200 korun. Naopak zatím je stále možné zakupovat místenky i pro mezistátní vlaky za 30 Kč. Tato možnost skončí pro ty, kdo nejsou vlastníky zákaznických karet ČD a i na vnitrostátním úseku zaplatí v mezistátním vlaku 86 Kč (např. místenka v EC Praha mezi Prahou a Olomoucí přijde zákazníka bez slevové karty na 86 Kč a k tomu navíc zaplatí příplatek ve výši 60 Kč).

Zvýhodněné jízdenky do Vídně

680Zvýhodněná cenová nabídka pro cesty mezi Prahou a Vídní ve spojích SC je stanovena na 593 Kč (kontingentní jízdenka). Tato cena je určena pro prvních 10 cestujících v každém ze 4 spojů mezi Českem a Rakouskem. Ostatní cestující zaplatí běžné jízdné 836 Kč a 200 Kč za místenku (1.036 Kč) v jednom směru. Naopak prokáže-li se cestující slevou např. In-Junior (na jízdenkách nadále uvedeno Junior pas) zaplatí za jízdenku s místenkou ještě o 11 korun méně, než je zvýhodněná tarifní nabídka (tj. 496 + 86 = 582 Kč) bez dalších omezení.

O prvním dni provozu vlaků kategorie SuperCity, které se vydají od 10.12. nejen do Ostravy, ale i do Bratislavy a Vídně, přinese ŽelPage reportáž.

zdroj: Vlastní pozorování

zelpageBratislava - Slovenský dopravce ZSSK potvrdil, že v novém JŘ zachová spojení i na regionálních tratích, které původně chtěl zrušit. V tištěném jízdním řádu je dále uvedeno: "K 1.1.2007 připravují ZSSK rozsáhlejší změny v tarifní a produktové oblasti." A co společnost plánuje? Například zrušit rychlíkové příplatky a nahradit je poplatky za vzdálenost, a to nad 100 km. Určitě to bude pomoc pro cestující, kteří musí použít rychlík na kratší trasu. Nové zrychlené spoje budou mimo jiné i na trati Bratislava - Komárno. Úřad pro regulaci železniční dopravy však změny ještě zatím neschválil, pokud se tak stane, tak začnou platit od ledna nebo února příštího roku.

zdroj: ZSSK

Ilustrační fotoBratislava - I na Slovensku začne v neděli 10.12.2006 platit nový jízdní řád. ZSSK inovovaly iKVC (Inovovaný systém Komplexního odbavení cestujících). Na jednom jízdním dokladu mohou být až 4 rozdílné tarify a navíc místenka může být vytištěna přímo na cestovním lístku. Od 1.12.2006 má společnost nové internetové stránky, které jsou rozděleny nově na produktové a korporátní. Od nového jízdního řádu bude na Slovensku jezdit již jen 8 rychlíků, na kterých budou řazeny vozy pro kuřáky (Polana, Gemeran, Sitno, Horehronec). ZSSK připravují pro cestující možnost zakoupení jízdenky přes Teleplatbu od Orange. Za jízdenky budou moci cestující platit přes internet mobilním telefonem a platební kartou.

SC PendolinoBřeclav - Od 10.12.2006 budou stevardi plnit přání cestujících ve vlacích SuperCity také na trase z Prahy do Vídně či Bratislavy. Kromě stávajících zaměstnanců na spojích jezdících do Ostravy přibude nový čtrnáctičlenný týmu stevardů z břeclavské železniční stanice.

Ilustrační fotoBratislava - ZSSK zprovoznily nové internetové stránky ve čtvrtek 30.11. ve večerních hodinách. Stránky jsou provedeny v kombinaci modré a oranžové barvy. Neměla by být opomenuta skutečnost, že vybrané fotografie ve fotogalerii převzaly ZSSK od kolegů z Vlaky.net. V roce 2007 budou spuštěny nové internetové stránky zaměřené pouze na osobní dopravu také Českými drahami. Ty by měly cestujícím usnadnit orientaci v nabídkách a službách ČD. Měly by také zahrnout požadované nové aplikace - kalkulátor jízdného, vylepšenou polohu vlaku, aktuální výluky na síti ČD, průvodce nabídkami ČD a aktuální informace o odjezdech v uzlových stanicích. Samozřejmostí bude i anglická verze stránek. Nejen vizuálních změn, ale i anglickou verzi budou mít k novému jízdnímu řádu také internetové stránky SC Pendolino.

Osobní vlak ŽSSK - ilustrační fotoBratislava - Železničná spoločnosť Slovensko dnes vyhlásila veřejnou obchodní soutěž na prodej vyřazených železničních vozů. Jedná se o 48 vozů Bh, 6 Bt, 1 A, 22 B, 2 AB, 3 BDs, 1 Bdtmee a 1 SR. Celkem je nabízeno k odprodeji 84 vozů osmi různých typů v celkové ceně 13.665.800 Sk. Lhůta pro podávání návrhů je do 15.1.2007 do 12:00 hod. SEČ, vítězné nabídky budou vybrány do 31.1.2007.

zdroj: Tisková zpráva ZSSK

« Novější zprávy | 1 ... 11 12 13 14 15 ... 19 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:46
zapadá v 20:14