..: Co nám přinesl R 376/377 Galileo Galilei? :..
180 DB na vlaku OsDresden - Praha - Od 10.12.2006 jezdí do Drážďan, jakožto proudloužení dřívějšího nočního vlaku Devín, nový rychlík číslo 376/377 nesoucí název Galileo Galilei. Na tomto rameni nabízí cestování jak ve 2. vozové třídě, tak i v lůžkových a lehátkovém voze. Navíc vzhledem k posunu vlaků EC mezi Českou republikou a Německem o hodinu dopředu, kdy poslední přímý vlak z Berlina Hbf do ČR jede již v 16:46, je možno využít následného IC 2071 do Dresden Hbf a zde přestoupit právě na R 377. Toto se také odehrává ve dvouhodinovém taktu dálkových vlaků, které jinak nově přepřahají ve stanici Dresden Hbf.

Řada 180 DB a moderní vozy

Všechny vozy v řazení vlaku jsou na této relaci novinkou, a začít můžeme už od lokomotivy. V současnosti řada 180 DB na žádném vlaku v dálkové osobní dopravě do ČR pravidelně nejezdila, nyní se tedy objevuje na tomto páru vlaků. Za lokomotivou jsou řazeny dva osobní vozy ZSSK řady Beer, zbytek vlaku je již určen k cestování v horizontální poloze. Konkrétně jde o vozy MÁV, jeden řady Bcmz, druhý WLABmz, které oba pokračují z Bratislavy do Budapešti Keleti. Dále jde o vůz ČD řady WLABmee, který v Břeclavi přechází na Chopin do Vídně, a nakonec o vůz ZSSK řady WLABmee, ten opouští soupravu již v Praze hl.n. a přechází na Excelsior do Košic. V opačném směru je řazení analogické.

Kde udělali soudruzi z NDR chybu?

Výše zmíněný přestup od Berlína není tak komfortní, jak by si někdo u této mezinárodní relace představoval. Vzhledem k malému počtu průjezdných kolejí na drážďanském hlavním nádraží (tedy směr ČR) zřejmě není snadné zorganizovat přestup na jednom nástupišti. Realizované řešení je však výrazně horší, než kdyby končící IC přijel na některou kusou kolej v dolním "patře" nádraží a R by stál nahoře, např. na koleji 3, na kterou místo toho přijíždí ono IC. Staniční rozhlas v souladu s vlakovým hlášením (kde se ve dvou jazycích dozvíme, že D-Zug jede do Bratislavy přes Vídeň nebo Budapešť!?) informuje, že máme jít na kolej 4 - tu však není tak snadné nalézt. Důvtipnější a němčiny znalejší cestující přijdou na to, že jde u kusou kolej za staniční budovou, tedy až za mostem přes přednádražní komunikaci. Nemusí se tedy po schodech, ovšem od zadní části IC k přední části R to pár set metrů chůze je. Po túře směr koncová světla vlaku ve tmě se dostaneme k úzkému nástupišti naprosto nedůstojnému pro mezinárodní vlak jedoucí do 4 evropských zemí. Po přejití dřevěné rampy nás čekají rozpraskané a různě nakloněné dlaždice se štěrkem, do vozů Beer už se nastupuje z trávy se štěrkem, i když díky prakticky nulovému osvětlení to téměř není vidět. Na "pragotronu" je napsáno Praha, na všech vozech kromě vozu ČD jsou v oknech papíry o směru jízdy ještě z ranního Galilea, vlakovým rozhlasem nikdo nic neřekne.

Kdo tím jezdí?

Dresden Hbf Z Drážďan by všechny cestující ve vozech Beer spočítal na prstech i středně zručný dělník na pile, oproti personálu s policií jsou v oslabení. Ani v ubytovacích vozech žádný velký ruch znát není, i když přeci jen všechny prázdné nejsou. Další cestující pak přistupují až v ČR, zejména v Ústí nad Labem a Lovosicích, potom už snad přesáhne obsazenost vlaku jednoho člověka na kupé... Tak jaký je tedy význam tohoto spoje? Jako spojení z "vnitrostátního" Německa do ČR zřejmě nevelký, když od uvedeného IC přestupuje pár cestujících (doslova pár). I z Drážďan je vlak slabě využit, není to tím, že na rychlík v podstatě neexistuje výhodné přeshraniční jízdné? A pokud je smysl tohoto spoje coby řadový vnitrostátní rychlík, proč zrovna v Kralupech nestaví? Jinak je zřejmě třeba hodnotit lehátkový a lůžkové vozy, které, ač ne příliš využité, by při ukončení jízdy v Praze stejně zahálely, a nabízejí takto zajímavé možnosti cestování z Německa, které dosud v podstatě chyběly. Vaše názory na tento vlak uvítám v komentářích.

Praha hl. n., 15.12.2006, ŽelPage Z Prahy pokračuje Galileo Galilei jako klasický noční spoj, obohacený o polovinu rychlíku od Chebu, přičemž druhá s ubytovacími vozy ZSSK tvoří část Excelsiora, jako tomu ostatně bylo dosud. V opačném směru je to obdobné, viz také řazení na ŽelPage. To už je ale jiná kapitola.
Tento článek vznikl na základě cesty vlakem 377 z Dresden Hbf do Prahy hl.n., uskutečněné ve čtvrtek 14.12.2006, tedy v pracovní den krátce po zavedení tohoto spoje. Ještě poznámka na okraj: Z nějakých důvodů vlak plynule nabíral zpoždění, které přesáhlo 10 minut, což je už omezující pro včasný přesun vozu ZSSK na Excelsior.

zdroj: Vlastní pozorování, Jízdní řád, Řazení vlaku


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi | 16.12.2006 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Německo Sasko /Sachsen Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Vampir  mail  
17.04.2007 (21:12)  
Hlavně přípoj na IC 2071 z Berlína
18.12.2006 (15:08)  
S přihlédnutím k tomu, že je cestující v Berlíně v 9.18 je to spojení téměř "geniální". V 10.48 vystupuje cestující v Hamburgu Hbf. Čili za 6.31 hodiny. V 16.44 se dá jet z HH zpět do DD a ve 23.39 jste v Praze. Pro jednodenní pracovní cestu skvělé.
Obdobně Antonín Dvořák v 5.01 z Prahy, 18.33 z Wien Südbf. Ten by sice mohl jet z Wien o hodinu později, aby ho stíhal IC s odjezdem ve 14.20 z Villachu, ale i tak je to neobyčejně kvalitní spojení.
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
18.12.2006 (9:33)  
Včera jsem si už podruhé pokoušel koupit lůžko do R 376 a už podruhé jim to nešlo. Hlásí to, že je vlak vyprodaný, ale je to samozřejmě blbost, protože to paní v ČD centru zkoušela i třeba na duben a hlásilo to také "vyprodáno". Jinak jsem se také dozvěděl, že tam asi vnitrostátní tarif (chtěl jsem jet Blansko - Ústí nad Labem) neplatí. A za lehátko jí to hlásilo něco přes 400 Kč :(.
Jinak EN 353 dnes jako téměř všechny dny, od té doby co jezdí, měl zpoždění. Dnes téměř hodinu....
registrovaný uživatel pd 
17.12.2006 (20:48)  
Včera jsem Galileem jel (tam i zpět), na zpáteční cestě mohlo jet z Drážďan tak 15 lidí (lůžka nevím). Možná to bylo předvánočním časem, ale časem si určitě cestující zvyknou. Osobně Galilea považuju taky za nejlepší novinku v novém JŘ.

SONE+ tam zřejmě opravdu neplatí, leda že by dráhy měly pro tento vlak sjednanou nějakou vyjímku. Nicméně německé průvodčí sone+ uznaly, ale asi jenom proto, že to viděly poprvé (řekl bych, že německá vlaková četa je z dálkové "divize", kde se s touhle jízdenkou nesetkají a včera byla vlastně teprvé druhá možnost, kdy se tam sone+ teoreticky dala použít).

Ještě malá zajímavost - v jednom voze Beer chyběly ve všech kupé prostřední opěrky na ruce, byly tam jen ty krajní - to je nějaká úprava pro noční provoz?
registrovaný uživatel Busman 
17.12.2006 (14:01)  
Ad Stará paní: Těžko říct, pokud se na ně bude vztahovat sleva "GS přeprava" pak to bude cca 300/450 Kč lehátko/lůžko v úseku Děčín-Budapest, z/do Drážďan (a pokud GS přeprava zavedena nebude i v ostatní trase) pak cena bude standardních 450/900 Kč. Na to by ale měli umět odpovědět všechny výdejny mezinárodních jízdenek Čd.
registrovaný uživatel petrsv  mail  
17.12.2006 (10:40)  
Já myslím, že ten spoj se chytne, chce to jen čas. A vzhledem ke "špičkové" propagaci ČD ten čas nebude malej. Ale měli ho protáhnout do Berlína.
16.12.2006 (23:01)  
Mám k tomu malou poznámku a zároveň otázku: Ty maďarské ubytovací vozy, pokud vím, nelze použít za vnitrostátní tarif ČD ani za mezistátní tarif ČR/SR. Kolik ale cesta v těch maďarských vozech doopravdy stojí, to se nelze nikde dozvědět.
registrovaný uživatel Crozz  mail  
16.12.2006 (22:17)  
dříve jezdil v podobné trase R METROPOL a ten byl hodně oblíbený :-)
16.12.2006 (22:09)  
Vidím to na pěkný výlet na 2 SONE+... platí tam teda?... Škoda jen, že ten vlak nekončí v Berlíně... nebo alepon by se připojil na IC 2070/2071, čímž by se zajistilo přímé spojení 5-ti hlavních evropských měst najednou:-)
registrovaný uživatel gapa 
16.12.2006 (21:21)  
Petr Krček: Já jel EN Keplerem dneska z Roudnice do Prahy a přistupovalo tam taky dost lidí. A opět si přivezl 20 min zpoždění... A že tenhle vlak nestaví v Kralupech je dobře, bo ty dva vozy jsou tak akorát plný.Kralupy to vždycky zaplní až moc.

Jinak Galileo je konečně dobrej spoj, kterým se v pohodě dostanu na Slovensko. (Ano, můžu jet přímým Excelsiorem, ale proč, když v Praze stejně čeká na Gallilea a jede o hodinu později)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko