..: Výpravčí přejdou pod SŽDC – Bárta dotahuje transformaci drah :..

Vít Bárta, ministr dopravy a Karel Hanzelka, tiskový mluvčí MDČR, na tiskové konferenci, foto: Josef Petrák Praha — Středeční rozhodnutí ministra dopravy Víta Bárty má zamezit hrozbě žaloby Evropské komise proti České republice. České dráhy jako státní organizace zanikla v roce 2002. Sledovaná transformace měla zajistit oddělení komerčních aktivit provozování osobní a nákladní dopravy od správy drah, pro které byla vytvořena nová organizace — Správa železniční dopravní cesty. Tento úmysl sledoval obsah směrnice Evropského parlamentu a rady 2001/14/ES schválený 16. února 2001 až na dvě výjimky — správa nádraží a řízení dopravy zůstala pod křídly ČD. Tento nedodělek transformace je v současnosti brzdou v liberalizaci dopravy a stal se terčem kritiky ze strany Evropské komise. Ministr Vít Bárta proto 7 let po závazném termínu, 15. březnu 2003, pro splnění všech podmínek směrnice nařídil přesun zaměstnanců ČD zabezpečujících řízení provozu drážní dopravy pod SŽDC. Odbory krok i přes jeho nevyhnutelnost nečekaly a využívají hrozby stávkou v rámci argumentace o zdržení tohoto kroku. Kompetence ČD a SŽDC nejsou podle nich vyjasněné.

Středeční rozhodnutí ministra dopravy ovlivní pracovní zařazení asi 9.500 ze zhruba 27.000 zaměstnanců Českých drah na pozicích výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů. Podle Bárty se tento krok transformace musí realizovat co nejdříve, už s ohledem na fakt, že byly otevřeny první veřejné tendry na dálkové spoje v ČR a některé kraje již připravují soutěže na regionální dopravu. Naopak otázka správy nádraží a na nich poskytovaných služeb zůstává nevyřešená. Podle ministerstva stojí roční účet za služby řízení dopravy asi 5,2 mld.; nakolik je toto číslo adekvátní Bárta pochybuje. Ředitele SŽDC Pavla Habartu a ČD Petra Žaludu pověřil přípravou projektu na převedení zaměstnanců do státní organizace, stejně jako vyrovnání některých majetkových poměrů s pozemky na dráze. Připouští se i revize počtu zaměstnanců.

Odbory tento krok nečekaly a volají po generální stávce na dráze s odhadovaným datem 17. listopadu. Jak ministr dopravy Vít Bárta, tak premiér Petr Nečas připustili, že projekt je teprve v začátcích a budou s odboráři jednat na tripartitě. Ustanovená pracovní skupina bude řešit detaily převodu, např. nutné legislativní změny.

Zdroj: Hospodářské noviny/iHNed, České dráhy (Wikipedie)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 22.10.2010 (21:15)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
26.10.2010 (13:46)  
DJ - snazis se byt prilis logicky a logika neni vzdy to, s cim na urcity okruh lidi musis jit...

MZ - jasne, opet jsme si otevreli nejaky zakon a jako pravnik amater jsme si ho vylozili, ze? Vtip je v tom, ze DJ nepsal nic o tom, jak se veci maji ohledne danovych prijmu, ale v tom, ze ten bezdetnej za stejnou praci dostava neco, co mu ve financnim vyjadreni prinasi mnohem vetsi uzitek, nez ten plodici. Nekdy by to chtelo pouzit i hlavu a myslet s ni a ne jenom papouskovat nejaky zakony nebo drazni predpisy.
Tahle neprustrelna logika (rezijka neni prijmem*, protoze to v kolektivni smlouve pod bodem 123 je jasne napsane) ve mne vyvolala vzpominku na historickou debatu o telefonnim tarifu - "Ty ses uplne blbej, tech dvacet minut mas uplne zadarmo a ne za sest korun! Akorat musis zaplatit pausal 120 korun." Toz asi tak:-)

*Na tomto miste se nesnazim vyvolat nejaky dojem, jestli se to ma nebo nema danit. Jen ze je to nepenezni forma prijmu. Stejne jako slevovy kupony na nakup obleceni, prispevek na dovolenou, prispevek na dojizdeni. Proste tim, ze to clovek nemusi platit ze svyho, tam mu zbyde vic penez "normalnich" a nakoupi si vic veci. Cili ma vyssi prijem (bez ohledu na to, co MZ najde v UZ...)
A pokud tyto bonusy jsou navazane na pocet clenu zamestnancovi rodiny, tak na tom vydelava ten s pocetnou rodinou a trati bezdetnej samotar. Oba makaji stejne, prijmy ale stejne nemaji
registrovaný uživatel SYN 
26.10.2010 (12:47)  
MZ: Ale je fakt že vehemence reakce odborářů na dlouho připravovaný převod ve mě osobně vzbuzuje nejtemnějším podezření, konkrétně že se primárně obávají aby na tom nedajbože stokorunu netratili. Akorát to odmítají takhle narovinu říct a hledají si náhradní důvody. To si myslím já.

MirKo: S přístupem "Co je ti do toho" sem ani nepište, protože co je Vám do toho o čem my si tu povídáme?
26.10.2010 (12:02)  
Benefitem jsou věci podle kolektivní smlouvy.
Režijka není benefitem podle kolektivní smlouvy, ani nepeněžní formou mzdy - v zákoně řešícím existenci "režijek" o tom není ani písmenko > vydáváte přání za skutečnost.
O tom, kdo režijku dostane navíc nerozhoduje zaměstnavatel, tedy např. CARGO, ale jednak zákon, jednak matka = ČD a.s., které zaměstnance dceřinek neplatí ... Matka rozhodla, že novým zaměstnancům dceřinek režijku nedá ...
Přesun zaměstnanců pod SŽDC nemá s režijkami nic společného ... těm přesunutým režijky zůstanou a noví zaměstnanci SŽDC obsluhující dráhu je dostanou také ... na rozdíl od zaměstnanců dceřinek ČD a.s.
registrovaný uživatel DJ 
26.10.2010 (9:23)  
MirKo:

Probuď se ty a pořádně si přečti, co jsem napsal. Nic víc než to, že když jsou dva stejní pracovníci se stejnou peněžní mzdou, ale jeden (svobodný a bezdětný) má režijku jen pro sebe, a druhý (ženatý s dětmi) dostává třeba pět režijek, tak ten druhý pobírá VYŠŠÍ mzdu, než ten druhý.

I když v článku není o benefitech ani slovo, tak se tu diskuze na toto téma rozjela proto, že ty benefity jsou dost možná jedním z důvodů hysterické reakce soudruhů odborářů po vyhlášení převodu výpravčích od ČD k SŽDC.

Nebo že by byli soudruzi odboráři tak vzteklí a mluvili o "generální stávce" (vždycky jsem myslel, že generální stávka je stávka všech zaměstnanců všech podniků, jako byla v listopadu 1989, ale soudruh Berounský tak nazval i stávku, kdy stávkují všichni ajznboňáci - samozřejmě i ti, kterých se nějaký převod z ČD k SŽDC netýká) jenom proto, že by část jejich oveček změnila zaměstnavatele a jinak se pro ně nic nemuselo změnit?

Řeči, že není připraven převod majetku atd., jsou jenom zástěrka. I kdyby měl výpravčí SŽDC pracovat v dopravní kanceláři patřící ČD, tak se to dá vyřešit pronájmem kanceláře a není nutné převádět majetek na SŽDC.

Až SŽDC v tom místě někdy vybuduje nové dálkově řízené zabezpečovací zařízení, tak by pronájem skončil, stejně jako ten výpravčí.
dopisovatel nebo člen ŽP MirKo 
26.10.2010 (9:06)  
DJ: Chlapče ty jsi totálně out, se probuď. Když bude mít někdo třeba 10 dětí, tak ať klidně má 10 režijek. Co je tobě vůbec do toho.
A mimo jiné, proč tu řešíte benefity? Kde je o nich f článku zmínka?
registrovaný uživatel M 
25.10.2010 (23:40)  
Proto odborářské výhrůžky beru jako výron uražené ješitnosti , že se o změnách dozvěděli z tisku a ne z míst , ze kterých to třeba očekávali.

Haha, bingo. Vybavuju si "jednani" s nejakejma odborarama z Prahy, kde silena hadka byla o to, ze usneseni mesta dostal Pepa a ne i Franta a ze to bylo s datumem vpravo a ne vlevo. Zhruba tak...
registrovaný uživatel DJ 
25.10.2010 (21:09)  
Platí totiž pravidlo "za stejnou práci stejná mzda"
U ČD neplatí. Režijky i další benefity jsou nepochybně nepeněžitou formou mzdy (i když se na ně vztahuje výjimka z DPFO). Jestli dva různí zaměstnanci pracující na stejné pozici mají stejnou peněžitou mzdu, ale jeden k tomu má jednu režijku (jen pro sebe) a druhý i pro manželku a děti, má druhý z nich vyšší mzdu než první.

nyní, když SŽDC zprovozní určitý traťový úsek na dálkové ovládání, tak ušetřené pracovníky z funkcí výpravčí a spol., musí propustit ČD.
Tak jak to je? Nové zabezpečovací zařízení zprovozňuje SŽDC, ale staré patří ČD, a. s.? Nebo i to staré (i to, které je umístěné v dopravních kancelářích) patří ČD?
25.10.2010 (20:19)  
Rail: Nejvíc v žaludku ale asi všem leží režijky u rodinných příslušníků. Nevím co vám pořád vadí. Zaměstnavatel prostě nedává tak vysoký plat svému zaměstnanci a proto nabízí jinou alternativu pro celou jeho rodinu. Pokud tento benefit zrušíte, tak byste logicky měli o odpovídající částku zvýšit plat zaměstanci.
To je možná další důvod, proč se snad i ČD zdráhají o rušení jízdních výhod mluvit. Nahrazení režijek pro manželky a děti zvýšením mzdy by zase vyvolalo nenávist mezi jednotlivými zaměstnanci. Platí totiž pravidlo "za stejnou práci stejná mzda", takže by museli dostat přidáno všichni stejně. Svobodní a bezdětní by na tom vydělali, ženatí s dětmi by spíš prodělali.
25.10.2010 (19:26)  
Celé to je obrovská fraška ... podle poledních zpráv na ČT1/ČT24 si hodlá ČD Cargo a.s. od SŽDC s.o. pronajmout ty tratě, které chce SŽDC s.o. zrušit a tudíž dceřinná společnost ČD a.s. bude provozovatelem dráhy.
Od "matky" přešlo v roce 2008 provozování dráhy na SŽDC s.o., teď by mělo přejít provozování toho, co SŽDC s.o. provozovat nechce na dceřinnou společnost toho, kdo to provozoval dříve a jemuž to v rámci "zlepšení" bylo odebráno ...
Vrcholem je vyjádření páně ministra v dnešních Událostech ČT1/ČT24, že vlastně není proti tomu, aby se vytvořila silná společnost holdingového typu, která by zahrnovala jak provozovatele dráhy, tak drážní dopravy... a čeká, co EU na „model" DB, které jsou holdingem zahrnujícím jak provozovatele dráhy, tak drážní dopravy ....
25.10.2010 (18:08)  
Tak trochu tomu nerozumím. Dle mého názoru je lepší být zaměstnancem státu , než být zaměstnancem obchodní společnosti. ČD se mohou rozpadnout či zkrachovat na rozdíl od SŽDC. Proto odborářské výhrůžky beru jako výron uražené ješitnosti , že se o změnách dozvěděli z tisku a ne z míst , ze kterých to třeba očekávali.
Ten krok je naprosto logický. Stav , kdy ČD platí SŽDC poplatek za řízení provozu a SŽDC část těchto peněz pošle ČD zpět je nelogický a zvrácený.

Alespoň by si lidi neměli moc co závidět
Lidi vždycky najdou něco , co si lze závidět. Žijeme v Čechách.
  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko