..: Výpravčí přejdou pod SŽDC – Bárta dotahuje transformaci drah :..

Vít Bárta, ministr dopravy a Karel Hanzelka, tiskový mluvčí MDČR, na tiskové konferenci, foto: Josef Petrák Praha — Středeční rozhodnutí ministra dopravy Víta Bárty má zamezit hrozbě žaloby Evropské komise proti České republice. České dráhy jako státní organizace zanikla v roce 2002. Sledovaná transformace měla zajistit oddělení komerčních aktivit provozování osobní a nákladní dopravy od správy drah, pro které byla vytvořena nová organizace — Správa železniční dopravní cesty. Tento úmysl sledoval obsah směrnice Evropského parlamentu a rady 2001/14/ES schválený 16. února 2001 až na dvě výjimky — správa nádraží a řízení dopravy zůstala pod křídly ČD. Tento nedodělek transformace je v současnosti brzdou v liberalizaci dopravy a stal se terčem kritiky ze strany Evropské komise. Ministr Vít Bárta proto 7 let po závazném termínu, 15. březnu 2003, pro splnění všech podmínek směrnice nařídil přesun zaměstnanců ČD zabezpečujících řízení provozu drážní dopravy pod SŽDC. Odbory krok i přes jeho nevyhnutelnost nečekaly a využívají hrozby stávkou v rámci argumentace o zdržení tohoto kroku. Kompetence ČD a SŽDC nejsou podle nich vyjasněné.

Středeční rozhodnutí ministra dopravy ovlivní pracovní zařazení asi 9.500 ze zhruba 27.000 zaměstnanců Českých drah na pozicích výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů. Podle Bárty se tento krok transformace musí realizovat co nejdříve, už s ohledem na fakt, že byly otevřeny první veřejné tendry na dálkové spoje v ČR a některé kraje již připravují soutěže na regionální dopravu. Naopak otázka správy nádraží a na nich poskytovaných služeb zůstává nevyřešená. Podle ministerstva stojí roční účet za služby řízení dopravy asi 5,2 mld.; nakolik je toto číslo adekvátní Bárta pochybuje. Ředitele SŽDC Pavla Habartu a ČD Petra Žaludu pověřil přípravou projektu na převedení zaměstnanců do státní organizace, stejně jako vyrovnání některých majetkových poměrů s pozemky na dráze. Připouští se i revize počtu zaměstnanců.

Odbory tento krok nečekaly a volají po generální stávce na dráze s odhadovaným datem 17. listopadu. Jak ministr dopravy Vít Bárta, tak premiér Petr Nečas připustili, že projekt je teprve v začátcích a budou s odboráři jednat na tripartitě. Ustanovená pracovní skupina bude řešit detaily převodu, např. nutné legislativní změny.

Zdroj: Hospodářské noviny/iHNed, České dráhy (Wikipedie)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 22.10.2010 (21:15)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 11      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
24.10.2010 (15:29)  
@ Luxian:
tak to jsi si tedy nabeh -:) tady v diskusich na zelpage je zeleznicni doprava v GB silne zapovezene tema - vim, o cem mluvim:

http://www.zelpage.cz/clanky/neni-vlak-jako-vlak-a-neni-system-jako-system-cast-i

diskuse pod treti casti je dost vyzivna, doporucuju ti si ji precist.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
24.10.2010 (14:10)  
-> xAnri05: Úžasná logika. To je asi podobné, jako tvrdit: Podívejte se na Rusko, jsou tam utlačovány opoziční strany, prezident si usurpuje příliš velkou moc, to je důkaz, že prezidentský systém nefunguje. Ale fakt, že funguje v USA, nebo Brazílii, je nepodstatný...

Já zase vidím, že model oddělené infrastruktury od dopravců poté, co byly napraveny systémové chyby, velice dobře funguje v Británii a byl bych docela rád, kdyby naše železnice jednou britské úrovně dosáhly.

Funkcionalita totiž není primárně o modelu jako takovém (ať už železničním, nebo vládním), ale o tom, jak se nastaví a doplní a "doladí" nejrůznějšími dodatky a obskurními prvky.
registrovaný uživatel vitab 
24.10.2010 (13:29)  
Už mám těch odborů tak akorát dost!
S čím se uráčí přijít příště? Budou stávkovat proti tomu, aby na tratě bylo vyhlášeno výběrové řízení nebo pokud jej ČD nevyhrají, aby se opakovalo, dokud nedopadne pro ně příznivým výsledkem?

Kde máme jistotu, že nás nebudou vydírat stylem: "Vy přidělíte trať Praha - České Budějovice RegioJetu, Arrivě, Viamontu nebo nevím komu a v celém zbytku ČR nevyjede žádný vlak!
24.10.2010 (13:28)  
xAnri05) Lokalky temer do jedne zruseny. Na hlavnich tratich vlaky jako blesky - sem tam projednou :). A ted to nejpodstatnejsi: spravce infrastruktury ZSR ma v kazde stanici tolik zamestnancu, ze se CD o tom nesnilo. A proc? Protoze vychvalovany model oddeleneho dopravce a provozovatele jednoduse nefunguje:

Proč? Protože Slovensko do účetnictví ŽSR a ZSCS maskuje část nákladů za sociální podporu aneb lepší zabít ekonomiku státní firmy, než zvýšit nezaměstnanost. Nic víc, nic míc. Jasným důkazem je zpráva z minulého roku, kdy se snažili napumpovat do Carga miliardy SKK a přemýšleli, jak to udělat legálně. Ministr dopravy Jan Figeľ už se nechal slyšet, že díky tomu oddálili celý problém o rok – přehodili na nového ministra.
24.10.2010 (13:15)  
MZ:
Švýcarsko a Česko jsou dva nesrovnatelné subjekty. Proto si myslím, že kroky pana Barty jsou v českých podmínkách správnými kroky.
FRK
registrovaný uživatel rpet  mail  
24.10.2010 (13:06)  
@ karosa:

achjo, achjo, achjo. tak tedy:

Tady si poměrně hodně protiřečíš. Pokud skutečně pracuješ 6 dní v týdnu jako řidič z povolání, zřejmě vědomě porušuješ AETR a další předpisy o pracovní době a povinném odpočinku řidičů. Pokud tě k takovému kroku nutí tvůj zaměstnavatel, být tebou, poohlédnul bych se po jiném.

zadny z nasich ridicu NEPORUSUJE dohodu AETR. zadny z nasich ridicu rozhodne neprekracuje limity "driving hours rules", ktere jsou dany smernici Regulation (EC) 561/2006 a smernici GV262(2006). vsechny nase vozy jsou jiz z objednavky vybaveny digitalnim tachografem s kodovanym rezimem, a navic jsou jiz z objednavky vybaveny nadstandardnimi prvky, jako kamerovy monitoring prostoru za zadi vozu, satelitni navigace s kodovanym prenosem stavu a rezimu vozu, kodovanym prihlasenim ridice do/ze sluzby nad resenim digitalniho tachografu atp.. jeden takovy vuz se vsema prdelkama stoji priblizne ?32500 plus VAT. pokuta za nedodrzeni GV262 se odviji od miry prestupku,u nas by to bylo minimalne ?5000 za kazdy pripad - rozhodne umim cast sve rocni mzdy utratit jinak, nez zrovna za takovej flastr...

K tvému druhému tvému odstavci asi toto: Pokud jsem skutečně jen řidičem, nemůže mě nikdo přinutit, abych někde někomu předával nějaké výpovědi nebo cokoliv jiného.

nemam namitek, vidim to zcela stejne. a navic: clenove zdejsi redakce mohou jiste s trochou skodolibosti potvrdit, jak je velmi narocne mne nutit do cehokoliv (J. Petrakovi timto zpetne dekuji za to, ze plnil funkci "naraznikove zony" -:))

...nikoliv už vysvětlovat kroky, proč ty výpovědi dostávají. Od toho tam je šéf firmy, kterému se (pochopitelně) do takové akce nechce a proto to máš udělat za něho.

ze se mu do toho nechce je dost slaby slovo. a vysvetlovat to budu muset, ke svy "obrovsky radosti". na druhou stranu, lidi ve firme jsou ohodnoceni lehce nadstandardne v nasem oboru, takze alespon budou pobirat vcelku slusnou podporu - ne, ze by me to tesilo, ale kdyz uz nic jinyho...

V tom případě nám ale nevykládej pohádky o tom, že jsi u firmy jen jako řidič...

jezisi! ja za to preci nemuzu, ze jsem ridic. mam se jit zabit, nebo co????

...a nemáš žádné nadstardatní benefity, než ostatní.

jedinej benefit, kterej maji VSICHNI, je ten, ze muzou pouzit sluzebni vuz k ruznym soukromym aktivitam. tot vse. a pokud v takovem pripade spotreba nafty nepresahuje limity rozumu, neresi se to a nebude se to resit.

Takového člověka by žádný šéf nikdy nikam za sebe neposlal. Spíš tě tipuju na velice loajálního manažera, který se chce svým šéfům kdykoliv a jakkoliv zavděčit, a proto se k takovým akcím iniciativně propůjčí sám.

no, tak to teda, bobe, tipujes dost spatne. ritni otvory jsem nikdy v zivote neolizoval, a neminim s tim ani zacinat. a snaha natlacit mne nekam, s cim ja sam nesouhlasim, je zarukou vypovedi z moji strany.

A pokud naříkáš nad tím, že ve firmě nemáš žádné benefity...

proc bych mel narikat?? naopak, ja jsem vcelku spokojeny clovek. uvedeny narek byl myslen ciste ironicky, jak je u mne zvykem...

...tak nám tady bud vědomě lžeš...

by mne zajimalo, co bych z toho asi tak mel, lhat na zelpage, v CR, 1200 km od domova... mi to hlava nebere.

nebo máš ještě druhou možnost: odejít k jiné firmě. Ono totiž těch firem, kde i řidiči z povolání mají jisté výhody a benefity(a přitom nejsou nuceni porušovat předpisy) je v našem státě dost a pomalu, ale jistě jich přibývá. Protože si sami majitelé takovýchto firem pomalu začínají uvědomovat, že spokojený zaměstnanec vydrží ve firmě déle a udělá pro firmu víc, než jsou jen jeho povinnosti.

nechci te nijak ranit, ale specielne dopravni obor v CR a SR ma napric Evropou tak neuveritelne spatny kredit, ze jsem rad, ze nase firma je of British - byt s mezinarodnim managementem a mezinarodnimi vlastniky.

a o ty spokojenosti zamestnancu (ridicu) v CR to vypravej detem - ne me, kterej se dnes a denne setkava s tema, co jezdi pres limity nejen casu, ale kolikrat i vahy, jejich mzda je zamestnavatelem odborne zfixlovana odpisy nadstandardni spotreby nafty a ridic obdrzi na vyplatni pasce minimum a do ruky na cerno 2.50Kc za ujety kilometr.

priste to zkus jinak...
registrovaný uživatel Luxian  mail  
24.10.2010 (12:34)  
-> Miroslav Zikmund: Velice rád a často tu argumentujete Švýcarskem a někdy má opravdu smysl poukazovat na tamější železniční poměry, ale zrovna v tomhle případě bych nechal Švýcarsko Švýcarskem, protože je to země, která si jde v mnoha ohledech po svém, je tam vyspělejší kultura podnikání a hlavně není členem EU.

Zrovna letos v červnu EK podala žalobu na 13 zemí (včetně ČR, ale také Německa a Rakouska, tedy další Vaše potenciální "vzory") na chybnou implementaci legislativy EU ohledně liberalizace železnice.

Cituji: "Nesprávné provedení směrnic prvního elezničního balíčku vede k překážkám v přístupu na trh a k nedostatečné průhlednosti přístupových podmínek. Nespravedlivé podmínky hospodářské soutěže v přístupu k infrastruktuře mohou být způsobeny tím, že provozovatel infrastruktury, který je odpovědný za stanovení poplatků za přístup k infrastruktuře a přidělení kapacity sítě, není dostatečně nezávislý na subjektech, které samy provozují železniční dopravu"
registrovaný uživatel Sim 
24.10.2010 (11:58)  
Jeste si dovolim drobne OT srovnani... existuje tu totiz urcita paralela s energetikou. Stejne jako domrseny nedokonceny proces transformace drah nam dela (a dokud se nedokonci, delat bude) problemy nyni, k podobne situaci se schyluje u solarnich elektraren. Kdyz uz se to zakonodarcum vymklo z rukou, misto nalezeni reseni se to nyni obchazi zdrazovanim ostatnich forem energie...
registrovaný uživatel Sim 
24.10.2010 (11:30)  
MZ > ohanet se Svycarskem ... ano, verim, ze to tam funguje. Verim ze velmi dobre. Ale neverim, ze by to tam fungovalo v pripade, ze by tam misto Svycaru meli tento system provozovat Cesi ... nebo (bez urazky) cesti zeleznicari.

Porad se nemuzu zbavit dojmu, ze bezny obcan "ze zapadu" si precte pravidla, zjisti si nejasnosti a pak se jimi zacne ridit. Cesky obcan ve stejne situaci udela co? Zjisti si pravidla, zacne se pitvat v nejasnostech a zacne hledat skulinky, jak je obchazet - ke svemu prospechu. A to bohuzel na vsech spolecenskych urovnich.
registrovaný uživatel Sim 
24.10.2010 (11:28)  
Me to tak nejak prijde, ze spousta lidi hleda problemy tam kde nejsou... a naopak mava rukou nad tim, co v soucasnosti problem je.

Uniforma vypravciho je mi uplne u dvou pulek, protoze jako cestujici s nim vubec nemam co do cineni a v principu se se mnou nebavi ani ted.

Pokladni zrovna v patek mi nedokazala vystavit jizdenku ani pote, co jsem ji (na dukaz toho, ze to jde) dal pred nos jizdenku se stenou trasou z minuleho tydne. Houby platne, po 5ti minutach marnych pokusu jsem si podklady vyzadal zpatky a nechal si listek vystavit od puvodci ve vlaku. Slo to na prvni pokus. Podobnou zkusenost mam i pri vyberu slevy - ve spouste pripadu mi proste neni nabizena optimalni varianta.

Navic se da predpokladat, ze pokladni jedne firmy budou uprednostnovat "svoje" vlaky pri nabizeni spoju (i za cenu toho, ze to bude drazsi) - podobne jako je to dnes u pendolina. Takze "nestranny" prodejce bude pro cestujiciho (ale i pro cely system) jedine vyhodou.

Naprosto stejna situace nastane v pripade zminovane ucpavky trati a rozhodovani, co pustit driv. V soucasnosti jsou v principu uprednostnovany potemkiny "protoze jsou nejrychlejsi"... a pak je to podle nalady dotycnebo pracovnika, ktery na to nema jasne tabulky a je to presne tak, jak to tu nekdo popisoval - kdyz to udela "spravne", je to OK, vzdyt je to jeho prace. Pokud to udela hur, prijde o premie.

A prave uz v zajmu dotycneho zamestnance (jakoz i celeho systemu) by mel byt vytvoren jednoznacny system, kde cena za pouziti dopravni cesty v sobe bude uz zahrnovat i cenu za prioritu v pripade reseni problemu. Diky tomu bude mit pomerne jednoduchy algoritmus, kterym se bude ridit a ktery mu zaroven bude kryt zada pri snaze "utoku shora". Zpovidat nadrizenym by se mel pouze v pripade, ze tento algoritmus obejde.

No a odbory versus ministersky "zasah" ... nejak mi nedochazi, co do toho maji vucec co odbory strkat nos. Jak SZDC, tak CD (vcetne nakladky) jsou v majetku statu, tudiz primo podrizene ministerstu. Pokud u soukrome spolecnosti (rekneme Skoda Mlada Boleslav) majitel (VW) rozhodne o tom, ze dane oddeleni administrativne prejde ze Skodovky pod Audi, mel by to byt impuls pro odbory, ze maji zacit vyhrozovat stavkou? Houbelez! Prave v tuhle chvili by mely udelat zcela opacnou vec - zaridit, aby i pod hlavickou noveho zamestnavatele meli zamestnanci stejne podminky, jako doposud (nebo lepsi). Pokud budou stavkovat, daji tim spis zamestnavateli najevo, ze jsou problemovi a ze by mel spis pod Audi zalozit novou divizi se spolehlivymi lidmi a tuhle bandu stavkujicich zcela zrusit pro nadbytecnost.

Jasne, na draze se bavime o jinem poctu zamestnancu, ale princip je stejny - pro zamestnance se totiz v principu nezmeni vubec nic, protoze stale budou pracovat pro stejne kolegy a - pokud nebudou odbory delat blbosti jako nyni - za stejnych podminek, jako dotedka.

A co se tyka zasahu ministerstva, vicemene vsichni vime, ze to je zalezitost nutna a nevyhnutelna - bez ohledu na to, kdo zrovna stoji u kormidla. At je tam Franta nebo Pavel, cim driv dana situace nastane, tim lip pro vsechny - dopravce, spravce cesty, cestujici a prepravce ... ale i stat, pro ktery se zjednodusi administrativa a pruhlednost plateb. Pokud se nekdo tedka ohani tim, ze bude stavkovat, protoze by se mohl mit hur, mam na nej jednoznacny nazor - bud je to nemakacenko, co se boji o teple mistecko (v ramci pruhlednejsiho financovani by na nej mohlo byt vic videt), nebo je to clovek, co uprednostnuje svoje zajmy nad zajmy ostatnich (tedy co na tom, ze ostatni "neco" bude stat stovku navic, hlavne kdyz ja na tom dvacku usetrim). A at je to jak chce, o takoveho cloveka nemam zajem - at uz ve forme zastupce firmy, ktera zajistuje moji dopravu z mista a do mista be, zaroven jakozto cloveka, ktereho platim ze svych dani (a je jedno, prostrednictvim jake spolecnosti).

Tak, a ted do me ... do cloveka, ktery ze Skodovky po pul roce pracovniho pomeru utikal proto, ze ho nebavilo "cekat, az prijde prace" a cist si pul sichty noviny. A koukat na treti film behem jednoho dne, to uz z toho clovek docela zblbne. Utekl jsem prave vcas, jeste me tento system "prace" nestihl vlezt na mozek ... a jsem za to sakra rad :-)
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko