..: Pendolino pojede na Slovensku s příspěvkem státu :..

Pendolino v Praze, foto: HonzinusKošice – Neděle 14. prosince bude prvním dnem, kdy na Slovensko naostro vyjedou najednou tři železniční dopravci. Každý z nich přitom na trase z Prahy přes Ostravsko do východoslovenských Košic sází na jinou kartu. Zatímco hlavními zbraněmi RegioJetu i LEO Expressu jsou hlavně nízké ceny v základní třídě a širší rozsah zastavování, České dráhy sází hlavně na rychlost a i pověst svého produktu SC Pendolino jako nejrychlejšího a kvalitního spojení. Právě vlaky SuperCity totiž od nového jízdního řádu nahradí současný expres Košičan, který nově pojede pouze jednou týdně v jiné časové poloze. Paradoxní však je, že zatímco soukromí dopravci budou vlaky po celé trase provozovat na vlastní komerční riziko, Pendolino pojede na Slovensku za úhradu prokazatelné ztráty od Slovenské republiky.

Ačkoliv tuto informaci někteří tušili již dříve, České dráhy ji odmítaly oficiálně potvrdit s tím, že na Slovensku nejsou dopravcem vlaku a tudíž se jich to netýká: „To je otázka na ZSSK,“ uvedl například mluvčí ČD Petr Šťáhlavský na tiskové konferenci k novému grafikonu. Skutečnost, že provoz vlaků SC 240/241 bude na Slovensku subvencován, však potvrdila mluvčí Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Jana Morháčová: „Jde o (jeden) pár vlaků denně, jsou to výkony v rámci smlouvy o výkonech ve veřejném zájmu,“ uvedla Morháčová. Informaci následně potvrdilo také slovenské Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálního rozvoje (MDVRR). Na trase Praha – Košice tak nastává situace, kdy dva dopravci jezdí celou trasu na vlastní komerční riziko, zatímco vlaky SC Pendolino riziko tržeb nenesou, mají velkou část trasy prakticky jistě ziskovou.

Otázkou je, proč jsou tyto vlaky vůbec do veřejné objednávky zahrnuty. Na slovenské hlavní lince Bratislava – Žilina – Košice totiž stát subvencuje z dálkové dopravy pouze zastávkové rychlíky, zatímco expresní vlaky IC jezdí na vlastní komerční riziko dopravců. A vlaky Pendolino s povinnou rezervací a velmi omezeným zastavováním spadají svým konceptem jednoznačně do druhé jmenované kategorie. Objednatel železniční dopravy na Slovensku, kterým je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálního rozvoje, však podobné námitky odmítá: „Co se týče důvodu zahrnutí tohoto vlaku do systému dopravních výkonů ve veřejném zájmu, poloha tohoto vlaku byla nastavená tak, aby zabezpečovala dopravní obsluhu území v čase a rozsahu, který stát požadoval,“ uvedl mluvčí ministerstva Martin Kóňa. O oprávněnosti tohoto argumentu lze však pochybovat při pohledu do jízdního řádu: přibližně 20 minut před Pendolinem totiž do Košic ve směru od Žiliny přijede objednávaný rychlík, asi 30 minut po příjezdu pak komerční vlak IC dopravce ZSSK. Podobná situace panuje navíc i v opačném směru. K dotazu na výši úhrady za zmíněný vlak pak mluvčí Martin Kóňa uvedl, že podobné údaje MDVRR nemá.

Celá situace se samozřejmě nelíbí také soukromým dopravcům: „Jsou to kroky jednoznačně namířené proti soukromým dopravcům. Tato politika se Slovensku nevyplatí, a to ani, pokud jde o občany, kteří vše nakonec zaplatí, ani pokud jde o Brusel, s jehož přístupem k liberalizaci trhu je to v přímém rozporu. České dráhy tím sledují i to, že část svých ztrát z nepovolené soutěže na trase Praha - Ostrava chtějí přelít na Slovenský stát. Doufáme, že zákazníci tuto strategii prohlédnou a zvolí si kvalitní, lepší a nedotovaný produkt,“ uvedla mluvčí dopravce LEO Express Petra Valentová. Společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury se naopak k dané situaci raději nechtěla vyjadřovat.

Pro úplnost dodejme, že Včasná jízdenka ČD pro trasu Praha - Košice vyjde na 425 korun (15 eur), dále je nutná povinná rezervace v ceně 85 korun (3 eura). Na území Slovenska mohou vlak využít i cestující s nárokem na bezplatnou přepravu, ti však musí zaplatit povinnou místenku v ceně 5 eur. V České republice je přitom právě dostupnost vlaku bez rezervace nezbytnou podmínkou pro zahrnutí vlaku do objednávky Ministerstva dopravy a poskytnutí státních subvencí na jeho provoz, např. pro pendolina v úseku Plzeň - Františkovy Lázně.

Zdroje: ZSSK, České dráhy, MDVRR SR


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 28.11.2014 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Dopravci Legislativa

More from Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
04.12.2014 (16:36)  
Nechtěl bych být v kůži úředníka MDVRR, který musí vymyslet oficiální zdůvodnění, proč ČD alias ZSSK dostaly přisypáno a ostatní dálkoví dopravci nikoli. Zvlášť, když si uvědomuje, že se to nejspíš někde hodně nahoře dohodlo...
Registered user Sim 
01.12.2014 (12:16)  
Karle, ono to spolu souvisi. Nekritizuju to ani neobhajuju, pouze konstatuju, ze se zvysujicim se zajmem o danou sluzbu je cim dal tim tezsi pri stavajicim personalu udrzet danou uroven. A nekde se pak muze projevovat snaha setrit, nebo resp. nenavysovat naklady nad urcity limit i pri stoupajicim zajmu.
Neco jsou osobni zkusenosti, neco z doslechu - ja si treba nikdy na uroven kafe stezovat nemoh, ale dnes s tim problem obcas je. Sem tam dojdou noviny, neni vyber z casopisu, dortiky jsou mensi nez driv (a bez ovoce k tomu :-D) a tak podobne. Nehodnotim internet a klimu; s netem jsem mel problemy i driv a vzdy pomohlo pozadat personal o restart zarizeni. A problemy s klimou kopiruji spis teplotni spicky, nez vyvoj rozsahu a urovne sluzeb.

Pokud se nekdo svezl se zlutymi poprve v pocatku provozu a chysta se ted na dalsi svezeni, zklaman velmi pravdepodobne nebude, ale rozdilu si urcite vsimne.

Jinak to, co jsem psal v minulem prispevku, je prave brano optikou obcasneho cestujiciho, ktery jede nekdy dvakrat do mesice a jindy ma klidne pul roku pauzu ... a je to o tom, kolik novych informaci musi vstrebat, pokud si chce vybrat optimalni spoj a ne jen zvolit prvni spoj, co mu idos vyplivne. A podobne je to v rezimu, kdy je nekdo se sluzbou spokojen a doporuci ji znamemu nebo kolegovi ... ktery pouzije (nebo chce pouzit) stejnou znacku, ale jiny spoj (pripadne smer) ... aneb, nejlepsi je reklama na neco, co uz je stazeno z prodeje :-D
Registered user Kakov 
01.12.2014 (10:27)  
Sim:

Tvůj příspěvek je možná trochu OT, ale pro nás, kteří tím směrem necestují pravidelně (osobně cca. 1 ročně) je velmi přínosný, je to dobré a i objektivní srovnání,

trochu si mi překvapil s tímto: uroven sluzeb jde postupne lehce dolu, měl jsem za to, že úroveň se jim daří držet a úroveň "zhoršuje" jen přílišný zájem o služby RJ
Registered user Sim 
01.12.2014 (8:54)  
Lo Wang > chapu, ze si musite na zlute plivnout ... ale pokud bych to mel nezavisle hodnotit za celou dobu zivota daneho marketingoveho produktu, videl bych to takto:
- nejstabilnejsi RegioJet (prestoze mouchy ma), od zpocatku jezdi prakticky stejnou trasu a ma stejny koncept, meni se pouze zastavkova politika v malych sidlech, uroven sluzeb jde postupne lehce dolu, kapacita souprav a pocet spoju prakticky prubezne narusta a k omezovani jiz zavedenych spoju nedochazi
- druha trida patri modrym expresum, od degradace z IC a EC na Ex maji celkove stoupajici tendenci, ale skodi jim kazdorocni rosada s nazvy a casovou polohou/smerovanim
- treti pricka patri modremu klopidlu - nahodne vystrely typu Viden nebo Bratislava s trvanim jednoho grafikonu, navic ve stylu "minule jsme to zrusili, tak to ted zavedem znovu" ubiraji body. Trvale stoupajici tendence je az od nasazeni na Plzen a Cheb, kde ale zase dela brajgl prechod soupravy na R a zpet :-/
- na chvostu je LECO, meni i zastavovani v tak dulezitych sidlech, jako je Prerov nebo Pardubice. Prestoze s nimi jezdim v posledni dobe nejcasteji, tuhle nestabilitu jsem ochoten prekousnout jen proto, ze cestuji prakticky vyhradne do Ostravy. I tak nepotesi zmena smeru v Prerove a s tim spojeny chaos pri vyberu sedacek po/proti smeru (samosebou v porovnani se zlutymi, u modrych vyber otoceni sedacky povazuji za burzoazni prezitek).

... tolik OT vsuvka ;-)
Registered user Kakov 
30.11.2014 (19:47)  
Lo Wang:
a v čem podle Vás budou mít zákazníci LE smůlu?? děkuji
30.11.2014 (17:56)  
Na jednu stranu je zvláštní, že je pendolino do Košic dotované, ale do Košic jezdily ČD tak jako tak a dotovaně i na území ČR. Jediná změna je ta, že teď jedou přes Ostravu a protahne se tak jenom jízda jednoho pendolina. Žádný SC spoj neubyde a ve všední dny se ušetří soupravy, které dřív jezdily na Košičanovi. A proto, že ZSSK se v konkurenčním boji chtějí ukázat v dobré světle, tak daly penodlino i pro bezplatné cestující. Proč ne? Vypadá to jako dobrý byznys pro obě strany.
30.11.2014 (16:25)  
Jackub: Já si tedy myslím, že ČD má právě naopak poměrně stabilizovanou koncepci. Minimálně proti Regiojetu, který každý grafikon staví jinak (chce konkurovat vlastně Pendolinu či Ex vrstvě). A to už vůbec nemluvím o Leo Expressu, protože tam je téměř jistota, že současní zákazníci budou mít v dalším GVD smůlu. Do debaty, kdo co může a nemůže dotovat se raději pouštět nebudu.
Registered user Jackub 
30.11.2014 (16:03)  
ReActor: Soukromníci si provoz dotují ze svého. Českým drahám je prostřednictvím daní dotuje jeden každý, kdo v ČR platí daně. To je obrovský a zcela zásadní rozdíl! Navíc ČD se rozhodly pro Košice až poté, co tento záměr ohlásil RJ. Proč, proboha??! Do té doby ty Košice lákavé nebyly? Myslím, že je načase, aby ČD provoz Pendolin stabilizovaly a ne jimi pořád někam šíbovaly. Domnívám se, že by z nich měly udělat svoji vlajkovou loď s garantovaným servisem a stabilním nasazením. Pokud někam pojedou ve čtvrtek a na podzim, pak jsou to náhodné výstřely a nikoho to nepřiláká! A ty, kteří si již navykli a teď o spoje přijdou, to jenom naštve. Působí to na mě, že ČD prostě nevědí a nemají žádnou koncepci... :-(
Registered user ReActor  mail  
30.11.2014 (12:33)  
Na druhou stranu, dotuje RJ své vlaky z jiných zdrojů?
Proč by to nemohl dělat stát?
Jako to si soukromníci mysleli, že když zadotují a vykopnou ZSSK z trasy, že jim trať zůstane, protože vlaky ZSSK nemohou být dotovány?
Naopak tohle beru jako vyřešení handicapu státních dopravců vůči soukromým a konečně to bude tak trochu fér.
29.11.2014 (15:48)  
Lubino 14, mýlite sa. MinDop SR objednáva časové polohy vlakov aj obmedzenia. ZSSK je v tomto smere už len akýsi poradný orgán (najmä v regionálnej doprave).
= MinDop rozhoduje o tom, kde a koľko vlakov pôjde.
Zarážujúce na celom SC do Košíc je to, že v podstate je to jediný nesystémový pár diaľkových vlakov, ktorý je ešte dotovaný (okrem nočákov a dožívajúceho jednosmerného Ex 530 Hron), a to v kontexte nedostatočnej obsluhy na mnohých slovenských tratiach (prímestská doprava okolo Bratislavy; diaľková doprava na trati Bratislava - Žilina, príp. Bratislava - Prievidza). Holt je to o prioritách.

turista, povinne miestenkové dotované vlaky nie sú na Slovensku žiadnou novinkou. Pred pár rokmi takto okrem Pendolina, (ešte dotovaných) IC vlakov jazdili aj posilové rýchliky z Bratislavy na východ.

Tých bezplatných by som do tohto neďalej, lebo poplatok 5,- € sa ako bezplatná preprava nazvať nedá.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko