Praha — Středeční rozhodnutí ministra dopravy Víta Bárty má zamezit hrozbě žaloby Evropské komise proti České republice. České dráhy jako státní organizace zanikla v roce 2002. Sledovaná transformace měla zajistit oddělení komerčních aktivit provozování osobní a nákladní dopravy od správy drah, pro které byla vytvořena nová organizace — Správa železniční dopravní cesty. Tento úmysl sledoval obsah směrnice Evropského parlamentu a rady 2001/14/ES schválený 16. února 2001 až na dvě výjimky — správa nádraží a řízení dopravy zůstala pod křídly ČD. Tento nedodělek transformace je v současnosti brzdou v liberalizaci dopravy a stal se terčem kritiky ze strany Evropské komise. Ministr Vít Bárta proto 7 let po závazném termínu, 15. březnu 2003, pro splnění všech podmínek směrnice nařídil přesun zaměstnanců ČD zabezpečujících řízení provozu drážní dopravy pod SŽDC. Odbory krok i přes jeho nevyhnutelnost nečekaly a využívají hrozby stávkou v rámci argumentace o zdržení tohoto kroku. Kompetence ČD a SŽDC nejsou podle nich vyjasněné.
Středeční rozhodnutí ministra dopravy ovlivní pracovní zařazení asi 9.500 ze zhruba 27.000 zaměstnanců Českých drah na pozicích výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů. Podle Bárty se tento krok transformace musí realizovat co nejdříve, už s ohledem na fakt, že byly otevřeny první veřejné tendry na dálkové spoje v ČR a některé kraje již připravují soutěže na regionální dopravu. Naopak otázka správy nádraží a na nich poskytovaných služeb zůstává nevyřešená. Podle ministerstva stojí roční účet za služby řízení dopravy asi 5,2 mld.; nakolik je toto číslo adekvátní Bárta pochybuje. Ředitele SŽDC Pavla Habartu a ČD Petra Žaludu pověřil přípravou projektu na převedení zaměstnanců do státní organizace, stejně jako vyrovnání některých majetkových poměrů s pozemky na dráze. Připouští se i revize počtu zaměstnanců.
Odbory tento krok nečekaly a volají po generální stávce na dráze s odhadovaným datem 17. listopadu. Jak ministr dopravy Vít Bárta, tak premiér Petr Nečas připustili, že projekt je teprve v začátcích a budou s odboráři jednat na tripartitě. Ustanovená pracovní skupina bude řešit detaily převodu, např. nutné legislativní změny.


Uvedu veci na pravou miru:
- zamestnanci meli tak jako tak prejit k SZDC od ledna 2012
- Barta termin o rok zkratil nikoliv kvuli EU, jak se mylne uvadi, ale kvuli svemu kamaradovi Jancurovi, kteremu na CD vsechno hrozne vadi
- odbory se brani, protze pan "Chytry" zase rozhodl od stolu
- kompetence pracovniku po prevodu nejsou doreseny, protoze zamestnanci budou delat v prostorach a casto na technologiich jine firmy, take jsou funkce casto kumulovany (vypravci+pokladnik v malych stanicich atd.), takze problemy tu jsou a doresene to neni.
Odboráři rychle vyjádřili "silný nesouhlas" a pohrozili "razatním postupem", když Bárta nařídil naprosto logický převod zaměstnanců zajišťujících řízení provozu vlaků všech dopravců, pod správce infrastruktury.
Je hezky vidět, co mají soudruzi odboráři za priority, co jim vadí a co ne.
Pracovník řízení provozu by samozřejmě neměl mít nárok na užívání jízdních výhod jednoho z dopravců, jehož provoz řídí.
Cokoliv jiného bude nelogické a bude to znamenat, že část mzdových nákladů zaměstnanců SŽDC ponesou ČD.
Odboráři vyvádějí, protože na ně bude vidět víc a patrně budou muset víc makat, jakmile se otevřou tratě soukromým subjektům. Ale vlastně, lidsky je "chápu". Asi by mi jako letitýmu odborářskýmu nemakačenkovskýmu kmetovi, kterýho chtějí najednu přesunout někam, kde už si odbory pomalu vybudovaly svoji novou hierarchii, taky bylo na mžitky před očima :-D
Každopádně za rozhodnutí, že půjdou pod ČD, z před těmi 2-3 lety by si někdo zasloužil za ucho.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
