Praha — Středeční rozhodnutí ministra dopravy Víta Bárty má zamezit hrozbě žaloby Evropské komise proti České republice. České dráhy jako státní organizace zanikla v roce 2002. Sledovaná transformace měla zajistit oddělení komerčních aktivit provozování osobní a nákladní dopravy od správy drah, pro které byla vytvořena nová organizace — Správa železniční dopravní cesty. Tento úmysl sledoval obsah směrnice Evropského parlamentu a rady 2001/14/ES schválený 16. února 2001 až na dvě výjimky — správa nádraží a řízení dopravy zůstala pod křídly ČD. Tento nedodělek transformace je v současnosti brzdou v liberalizaci dopravy a stal se terčem kritiky ze strany Evropské komise. Ministr Vít Bárta proto 7 let po závazném termínu, 15. březnu 2003, pro splnění všech podmínek směrnice nařídil přesun zaměstnanců ČD zabezpečujících řízení provozu drážní dopravy pod SŽDC. Odbory krok i přes jeho nevyhnutelnost nečekaly a využívají hrozby stávkou v rámci argumentace o zdržení tohoto kroku. Kompetence ČD a SŽDC nejsou podle nich vyjasněné.
Středeční rozhodnutí ministra dopravy ovlivní pracovní zařazení asi 9.500 ze zhruba 27.000 zaměstnanců Českých drah na pozicích výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů. Podle Bárty se tento krok transformace musí realizovat co nejdříve, už s ohledem na fakt, že byly otevřeny první veřejné tendry na dálkové spoje v ČR a některé kraje již připravují soutěže na regionální dopravu. Naopak otázka správy nádraží a na nich poskytovaných služeb zůstává nevyřešená. Podle ministerstva stojí roční účet za služby řízení dopravy asi 5,2 mld.; nakolik je toto číslo adekvátní Bárta pochybuje. Ředitele SŽDC Pavla Habartu a ČD Petra Žaludu pověřil přípravou projektu na převedení zaměstnanců do státní organizace, stejně jako vyrovnání některých majetkových poměrů s pozemky na dráze. Připouští se i revize počtu zaměstnanců.
Odbory tento krok nečekaly a volají po generální stávce na dráze s odhadovaným datem 17. listopadu. Jak ministr dopravy Vít Bárta, tak premiér Petr Nečas připustili, že projekt je teprve v začátcích a budou s odboráři jednat na tripartitě. Ustanovená pracovní skupina bude řešit detaily převodu, např. nutné legislativní změny.


Zase z hlediska celkového je tu vyšší efektivita jednotlivých operátorů, a proti ní stojí zvýšené náklady na budování paralelních tratí, které se též asi někde projeví. Pak to dopadá tak že nákladní tratě v USA jedou převážně v režimu "nejnižší možná údržba" (to bysme se zhusta ještě divili co všechno se dá vypustit!) a jejich technické parametry jsou kolikrát sto let za opicema, možná dokonce až za ČR :):)
U nás toto jaksi vzhledem k místním podmínkám (hlavně hustotě osídlení) v naprosté většině není reálně možné, takže tu fungují jiné modely. Ty modely by ovšem neměly opomíjet rozumnou míru udržování konkurence (tam kde to jde), jinak si jediný operátor je schopen papírově zdůvodnit prakticky jakékoliv ceny/podmínky.
Rozhodně je to něco jiného než kdyby dostal řekněme "volňásek na plavání do bazénu" a půjčoval ho všem ve svém okolí... Mimo jiné je pak "míra využití" takového paušálního benefitu hodně odlišná podle toho jak moc ho kdo využívá. Pak je taky docela těžké určit tu správnou hodnotu pro účely zdanění, s čímž hrozí lecjaké komplikace...
Sim: Mě zase přijde, že se veřejnost snaží vydírat zaměstnance železnic tím, jak se jim snaží diktovat co můžou mít za výhody a co ne, jak vysokej plat atd. Proč nikomu třeba nevadí, že si různí podnikavci falšují služební cesty, místo kterých pak jezdí na dovolené někam k moři služebním autem za peníze firmy, která o tom ani neví? Jinak režijky v podobě In-goldu nabízí i jiné firmy mimo ČD svým zaměstancům a nikdo jim neříká, že to nemůžou dělat. Nejvíc v žaludku ale asi všem leží režijky u rodinných příslušníků. Nevím co vám pořád vadí. Zaměstnavatel prostě nedává tak vysoký plat svému zaměstnanci a proto nabízí jinou alternativu pro celou jeho rodinu. Pokud tento benefit zrušíte, tak byste logicky měli o odpovídající částku zvýšit plat zaměstanci.No ale už jsme se dostali opět k věčnému tématu když to nemám ať to nemá ani druhý.
Sim > Co se týká rodinných příslušníků souhlas a sám to považuju za chybu. Jen bys pak ale musel stejně nějak zamezit tomu, aby rodinný příslušníci neměli nic například ani ze stravenek, protože ta byla určena na jídlo pouze pro konkrétního zaměstnance a ne pro jeho rodinu. Prostě je potřeba měřit všem stejným metrem.
hasitobur: Ano, beru. Ale jen pokud mi najdeš místo signalisty někde kolem Veselí nad Moravou anebo zařídíš v Praze takové zvednutí platu, abych mohl platit nájem. Jako dojížím za prací celý můj pracovní život. Když jsem dělal elektrodělníka u nejmenované brněnské elektrofirmy na stavbě v Praze, dostával jsem cca tři tisíce měsíčně navíc jako cesťák, jasná volba byl tehdy in-gold, to je ale jedno. Jde o to, že pokud bych ty tři tisíce nedostal, nemohl bych si dovolit jezdit pravidelně do práce takovou dálku. Stejně jako pokud bych nedostal režijku, nemohl bych si dovolit..... Takže tak.
Pokud mi totiz zamestnavatel nabidne misto zamestnani na druhem konci sveta s tim, ze nemusim resit naklady na dojizdeni, budu nad tim uvazovat pouze z hlediska promarneneho casu. Jenze kdyz se casem ukaze, ze me sice na tohle nalakal, ale pak mi to chce sebrat bez nahrady (pro cesty do zamestnani), prskal bych taky.
Jako priklad neopodstatnenych bonusu spis vidim variantu rezijky pro rodinne prislusniky, tedy bez prime vazby na vykon zamestnani.
Predpokladam totiz, ze pokud by nabidl zamestnavatel (at novy, nebo stavajici) nejakou rozumnou alternativu - klidne priplatek na cestu do zamestnani, nebo treba podporu pri stehovani, pripadne uhrazeni jizdneho pro cestu do zamestnani - byla by u rozumneho cloveka mozna dohoda.
Sam jsem zazil situaci, kdy se firma stehovala z jednoho mesta do druheho (z pronajmu do sveho) ... a jednani mezi vedenim a zamestnanci bylo velmi zajimave, protoze zamestnanci se sprajcli, ze jim musi uhradit vsecko, vedeni pro zmenu ze nebude platit nic. Je to proste vzdy o kompromisu - jenze pozadovani podrzeni rezijek ve stavajici podobe neni kompromisem v zadnem pripade, to je vydirani.
Jen na okraj. Mně osobně je režijka lhostejná. Mám ji, ale pro soukromou potřebu jsem ji již několik let nepoužil.
Oproti tomu ČD normálně platí za používání dopravní cesty provozovateli dráhy SŽDC.
Pokud přejdou výpravčí do státní organizace, bude to pro ně znamenat jen to samé co pro policii - propouštění, snižení platů a ztracení benefitů, avšak jistotu, že se jejich podnik nerozpadne jako ČD a.s. Přitom práce na stanicích mi přijde dnes o dost lepší než u jiných zaměstnanců v provozu (strojvedoucí, vlakvedoucí)
Něco pro, něco proti... Pokud jsou odbory zastánci zaměstnanců tak dělají dobře
A ještě malý dodatek: nyní, když SŽDC zprovozní určitý traťový úsek na dálkové ovládání, tak ušetřené pracovníky z funkcí výpravčí a spol., musí propustit ČD. Je to logické? Až dojde k organizační změně, to znamená převedení výpravčích a spol. pod ŠŽDC, bude tyto personální záležitosti logicky řešit SŽDC.
Podobně u výpravních budov. Všechny záležitosti bude řešit SŽDC a ta bude nabízet prostory k pronájmu. I Českým drahám, například místnosti pro komerční činnost, nebo WC, pronajaté soukromé společnosti. Dále může SŽDC některé budovy prodat, například ČD-Cargu.
Z toho plyme, že si nelibuji v současném chaosu, ale jsem pro stanovení přesných pravidel.
Proto s postupy pana Bárty jako ministra dopravy plně souhlasím, včetně auditů, které mají odhalit malou ekonomickou efektivitu obou výše jmenovaných složek.
FRK
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
