..: 671.001 "Jánošík" má za sebou první testovací jízdu v Žilině :..

671.001 ZSSK, čelo, foto: Josef Petrák Žilina — První dvoupodlažní jednotka Železničnej spoločnosti Slovensko je doma. Dvousystémový „ešus“ 671.001 z produkce Škody Vagónka dnes absolvoval svou první testovací jízdu na slovenských kolejích – jako zvláštní vlak na krátké trase Žilina – Varín a zpět svezl prototyp řady 671 své první cestující z řad zaměstnanců ZSSK, výrobce, spolupracujících firem a naší redakce. Jen několikaminutová jízda tak započala úplně novou kapitolu regionální dopravy na Slovensku, kde by se v příštích dvou letech mělo vizuálně podobných souprav objevit hned dvacet – z toho polovina v podobě netrakčních push–pull jednotek. Oficiální představení řady 671 veřejnosti proběhne zítra odpoledne v železniční stanici Žilina.

Jánošík, jak byla prototypová jednotka pokřtěna v únoru letošního roku, se na svůj první výkon vlastní silou vydal ve čtvrtek 27. května těsně po 11. hodině dopoledne. S několika desítkami osob na palubě bez jakýchkoli problémů absolvoval 8km dlouhou trasu z metropole Žilinského kraje do malé stanice Varín na trati 180 ŽSR. Dojmy z jízdy? Tradičně skvělé. Vozidlo je tiché, stabilní a velmi pohodlné. Ačkoli probíhala zkušební jízda opatrně, dynamika byla přesto velmi dobrá. Drobným problémem byl pouze poněkud nestabilní energetický zdroj elektrických zásuvek pro cestující; to však lze zřejmě připsat na vrub prototypu, který ještě podstoupí dílčí úpravy. Současný pobyt jednotky na severozápadním Slovensku je přitom spíše prezentací, která by měla oslovit zástupce krajů a navnadit cestující na pravidelné jízdy, které započnou v červenci letošního roku, po dokončení trakčních zkoušek na systémech 3 kV i 25 kV/50 Hz.

Třídílná dvoupodlažní elektrická jednotka řady 671 se od svého typového předchůdce, jenž České dráhy provozují pod obchodní značkou CityElefant, odlišuje v několika základních charakteristikách a řadě menších detailů. Oproti řadě 471 podporuje dvě napájecí soustavy a může dosáhnout maximální rychlost 160 km/h. Slovenská verze neobsahuje oddíl 1. třídy; dopravce místo toho plánuje horní podlaží využívat spíše jako tichou zónu. Horní oddíl hnacího vozu je zároveň mírně zmenšený kvůli přípravě na dosazení palubní části zabezpečovacího systému ETCS.

671 ZSSK, display kamer v kokpitu, foto: Josef Petrák 971.001 ZSSK, služební oddíl, foto: Josef Petrák 071.001 ZSSK, interiér mezipatra, foto: Josef Petrák 971 ZSSK, plošina pro vozíčkáře, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, palubní rozhlas, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, tichý oddíl, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, prostor pro kola, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, prostor pro kola, foto: Josef Petrák

Konkrétní odlišnosti řad 471 a 671 již před časem v rozhovoru pro náš magazín popisoval ředitel technické sekce ZSSK Miloš Slávik – jedná se mj. o nový řídicí systém z produkce Škoda Transportation, interní kamerový systém, oddíl pro vlakovou četu, zásuvky 230 V, odpadkové koše integrované v sedadlech, nové vnitřní přepážky z tmavého skla, měkkčí (pro střet s lidskou hlavou příjemnější) materiál zavazadlových polic, mírně upravené bočnice s novými pevnostními prvky, jiné externí informační displeje, elektrické pohony všech dveří (nástupní dveře se otevírají jedním tlačítkem), přemostění záchranné brzdy, automatický hasící systém strojovny a nájezdovou rampu pro vozíčkáře v řídicím voze místo zvedací plošiny. Vizuální řešení interiéru i exteriéru se mírně odklání od korporátního stylu ZSSK; bude ale odpovídat ostatním vozidlům, pořizovaným s finanční podporou Operačního programu Doprava. Čalouněné sedačky produktové řady Regio s koženkovou opěrkou hlavy dodává tradičně firma Borcad Fryčovce.

Železničná spoločnosť Slovensko chce jednotky řady 671 nasazovat od léta postupně na osobní vlaky v relacích Žilina – Čadca, Žilina – Trenčín a Žilina – Liptovský Mikuláš. S dodáním prvních pěti souprav bude turnus postupně rozšiřován až do Košického kraje, kde budou nové jednotky nasazovány na relace Košice – Prešov, Košice – Poprad–Tatry a Košice – Čierna nad Tisou. Finální stav počítá s 10denním oběhem, přičemž domovským depem všech deseti jednotek bude RD Žilina.

Zájemci o prohlídku prvního slovenského „ešusu“ mají šanci tento pátek, kdy bude prototyp od 13.00 do 17.00 volně přístupný veřejnosti na 1. nástupišti žst. Žilina. Ještě předtím by na stejném místě mělo proběhnout slavnostní odevzdání soupravy novému vlastníkovi za účasti slovenského premiéra, zástupců ministerstva dopravy, samosprávních krajů a města Žilina.

671.001 ZSSK, Žilina, 27. 5. 2010, foto: Josef Petrák 671.001 a Bdt ZSSK, starý a nový, foto: Josef Petrák 071.001 ZSSK, interiér horního patra, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, nástupní prostor, foto: Josef Petrák OPD, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, tlačítko dveří, foto: Josef Petrák 071 ZSSK, podvozek, foto: Josef Petrák 971.001 ZSSK, Žilina, 27. 5. 2010, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, zpevnění skříně kvůli TSI, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, zásuvky 230 V, foto: Josef Petrák

Zdroj: ŽelPage


Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Slovensko Žilinský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
08.06.2010 (16:36)  
Honza>
ale to osvětlení - zářivky zhasínající pod každou stahovačkou máte raději?
neprůhlednost oken - to máte nějaké extra štěstí, já zatím narážím na okna průhledná.
příšerný vzduch - aspoň že tam nesmrdí hajzl. A většinou větrání funguje dobře.
všude možně pískají a hučí všeliaké pomocné pohony - já teda rušivě vnímám jen klimošku, a to ještě spíš venku. S žabotlamím motorgenerátorovým vrrrrRRRRrrrrmmm - vrrrrRRRRRrrrrrmmm, které se přenášelo i do vložáků, se to nedá srovnat.
kromě totálně nepohodlného sezení - pokud nesedím na sklopkách či podélných sedačkách v patře, tak problém nemám.
když neberu v úvahu špínu a odpor k plyšovým potahům - špína zažraná (TM) v žbt vám evidentně nevadí
pokud se jedná o škatuli staršího data tak tam člověk létá jak hadr na holi - poslyšte, jel vy jste vůbec někdy v tom vámi opěvovaném žbt???
Zlaté žabotlamy! - no nevim, zkuste se zeptat spolucestujících, v čem jezdí raději :-)
registrovaný uživatel Honza  mail  
07.06.2010 (10:07)  
mlůno: S tou 1. třídou z hlediska "vyfikundací" s jízdenkama a uznávání v určité spoje (garantovaná 471/negarantovaná) to je svatá pravda a navíc jedině tam je několik málo míst, kde se dá sedět, kde je to srovnatelné s normálním vlakem, jinak je to jak prkno tvrdé nepohodlné, chtěl bych, aby s tím jejich konstruktéři denně jezdili tak 30 minut a hned by to bylo jiné.
A těch nedostatků je tam víc než dost, to, že se musí každé křídlo dveří mačkat zvlášť je asi to poslední co mi vadí, ale to osvětlení, neprůhlednost oken, příšerný vzduch, všude možně pískají a hučí všeliaké pomocné pohony, kromě totálně nepohodlného sezení (když neberu v úvahu špínu a odpor k plyšovým potahům) si není kam opřít ruce,... odpadkové koše- hrůza a pokud se jedná o škatuli staršího data tak tam člověk létá jak hadr na holi k čemu ještě doprovází hlasité bouchání, skřípaní, vrzání...
No prostě hrůza! Dnes jsem se chtěl při cestě do školy učit, ale to nešlo!
Zlaté žabotlamy!

Jak jsme za éry čtyřistašedesátek nadávaly na klasické soupravy, tak dnes jsou zlaté!
registrovaný uživatel Honza  mail  
07.06.2010 (9:54)  
Josef Petrák: dík, bez tebe bych na to nepřišel :-(
03.06.2010 (8:27)  
Že by to bylo 600V=? Trať 122 Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice.
02.06.2010 (23:19)  
MirekM: keď už si tak zadupal pod čiernu zem mlůna, kvôli otázniku a mal si takú strašnú potrebu to aj potrične okomentovať, tak ja si na teba tiež nájdem trošku času na koment...
mlůno dobre postrehol, že na Slovensku je aj tretia trakč. sústava, tú máte aj v Česku v pohraničných oblastiach na juhu a bola potiahnutá aj do Bratislavy (15 kV/16,7 Hz). A správne, máte aj 4 trk.s. muzeálnu do Bechyně (Lipno už ste "prepli") - 1,5 kV=. Taká istá je aj v Tatrách na TEŽ a OŽ. A ešte jedna je na Slovensku. Hádaj kde a aká. Takže naopak, na Slovensku je až 5 napájacích sústav... ;)
registrovaný uživatel ufo 
01.06.2010 (17:30)  
Honza: Momentálne vyrábané 471 ČD už majú sedačky ako 671 ZSSK.
01.06.2010 (14:34)  
Holoubek: je tu ešte jedna nezodpovedaná otázka, tak sa k tomu vrátim. Súpravy 951+2×051+263/381 budú dodané tiež, ale až koncom tohto roka a od 3/2011 budú zaraďované pod depo Nové Zámky. To bude tých 10 ks push/pull jednotiek.
Oproti tomu 10 ks "plnohodnotných" súprav 671+071+971 je určených pre depo Žilina s nasadením od 7/2010.

mlůno: časový príplatok na In-kartu pokrýva všetko - aj traťovky.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
01.06.2010 (7:22)  
mlůno: Na Slovensku jsou ty samé napájecí soustavy, jaké jsou rozšířené u nás, naopak na území Česka existují dvě další.
Myslím si, že dveře nejsou otázka softwaru. Řekl bych, že u 471 nebo 914 má každé křídlo dveří nezávislé řízení a nevědí o sobě. Takže by se nejspíš muselo přidat pár drátů.
A s push-pull jednotkou – jestli to je dotaz, tak by to chtělo otazník na konci. Proč bych se měl smolit s odpovědí, když tazatel ani není schopný zmáčknout Shift a jednu další klávesu… Dobře, pro tentokrát to nebudu řešit: Jednotka, která má na jedné straně řídicí vůz a na druhé se připojí lokomotiva, která k jednotce nepatří. Typickým příkladem jsou německé S-Bahny nebo RailJet, i když tam už to, že lokomotiva k jednotce nepatří, není úplně pravda.
registrovaný uživatel mlůno 
31.05.2010 (19:48)  
co to znamená "netrakční push–pull jednotka"
Jinak je znát, že se slováci poučili od chyb elefantů:
1. třída, k čemu. jednak je stejná jako ta druhá (pouze má 3 sedačky v řadě namísto 4). S tím doplatkem, on neni možný ani ke traťovým jízdenkám (a to džíve (199x) stoprocentně možné bylo).
Materiál o který si člověk nerozbije lebku. Ten nosič zavazadel v elefantu se fakt nepoved. A ani nesplňuje normy, protože jakožto trvalá překážka by měl být opatřen černo-žlutým štráfkováním.
Dvě napájecí soustavy (obě naše, na slovensku pokud vim maji ještě třetí), takže u nás by nebylo omezení jen na okolí prahy.
Někdo tu zmiňoval dveře - to je jen otázka softwéru, třeba to ČD taky dojde a budou fungovat třeba jako v metru (obě křídla na jedno tlačítko).

My pasažéři 451 můžeme jen závidět. I když já osobně mám 451 daleko radši než 471.
registrovaný uživatel Honza  mail  
31.05.2010 (11:31)  
No, jak vidím pohled do interiéru, to nejsou ty nepohodlný dřeváky, jako u českých 471 (aspoň zdánlivě). A vůbec, proč se to jmenuje 671, když je to na jinou rychlost než 471, vždyť v tomhle rychlostním limitu jsou všechny rozdíly (např 163/162; 150/151).
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko