..: 671.001 "Jánošík" má za sebou první testovací jízdu v Žilině :..

671.001 ZSSK, čelo, foto: Josef Petrák Žilina — První dvoupodlažní jednotka Železničnej spoločnosti Slovensko je doma. Dvousystémový „ešus“ 671.001 z produkce Škody Vagónka dnes absolvoval svou první testovací jízdu na slovenských kolejích – jako zvláštní vlak na krátké trase Žilina – Varín a zpět svezl prototyp řady 671 své první cestující z řad zaměstnanců ZSSK, výrobce, spolupracujících firem a naší redakce. Jen několikaminutová jízda tak započala úplně novou kapitolu regionální dopravy na Slovensku, kde by se v příštích dvou letech mělo vizuálně podobných souprav objevit hned dvacet – z toho polovina v podobě netrakčních push–pull jednotek. Oficiální představení řady 671 veřejnosti proběhne zítra odpoledne v železniční stanici Žilina.

Jánošík, jak byla prototypová jednotka pokřtěna v únoru letošního roku, se na svůj první výkon vlastní silou vydal ve čtvrtek 27. května těsně po 11. hodině dopoledne. S několika desítkami osob na palubě bez jakýchkoli problémů absolvoval 8km dlouhou trasu z metropole Žilinského kraje do malé stanice Varín na trati 180 ŽSR. Dojmy z jízdy? Tradičně skvělé. Vozidlo je tiché, stabilní a velmi pohodlné. Ačkoli probíhala zkušební jízda opatrně, dynamika byla přesto velmi dobrá. Drobným problémem byl pouze poněkud nestabilní energetický zdroj elektrických zásuvek pro cestující; to však lze zřejmě připsat na vrub prototypu, který ještě podstoupí dílčí úpravy. Současný pobyt jednotky na severozápadním Slovensku je přitom spíše prezentací, která by měla oslovit zástupce krajů a navnadit cestující na pravidelné jízdy, které započnou v červenci letošního roku, po dokončení trakčních zkoušek na systémech 3 kV i 25 kV/50 Hz.

Třídílná dvoupodlažní elektrická jednotka řady 671 se od svého typového předchůdce, jenž České dráhy provozují pod obchodní značkou CityElefant, odlišuje v několika základních charakteristikách a řadě menších detailů. Oproti řadě 471 podporuje dvě napájecí soustavy a může dosáhnout maximální rychlost 160 km/h. Slovenská verze neobsahuje oddíl 1. třídy; dopravce místo toho plánuje horní podlaží využívat spíše jako tichou zónu. Horní oddíl hnacího vozu je zároveň mírně zmenšený kvůli přípravě na dosazení palubní části zabezpečovacího systému ETCS.

671 ZSSK, display kamer v kokpitu, foto: Josef Petrák 971.001 ZSSK, služební oddíl, foto: Josef Petrák 071.001 ZSSK, interiér mezipatra, foto: Josef Petrák 971 ZSSK, plošina pro vozíčkáře, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, palubní rozhlas, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, tichý oddíl, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, prostor pro kola, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, prostor pro kola, foto: Josef Petrák

Konkrétní odlišnosti řad 471 a 671 již před časem v rozhovoru pro náš magazín popisoval ředitel technické sekce ZSSK Miloš Slávik – jedná se mj. o nový řídicí systém z produkce Škoda Transportation, interní kamerový systém, oddíl pro vlakovou četu, zásuvky 230 V, odpadkové koše integrované v sedadlech, nové vnitřní přepážky z tmavého skla, měkkčí (pro střet s lidskou hlavou příjemnější) materiál zavazadlových polic, mírně upravené bočnice s novými pevnostními prvky, jiné externí informační displeje, elektrické pohony všech dveří (nástupní dveře se otevírají jedním tlačítkem), přemostění záchranné brzdy, automatický hasící systém strojovny a nájezdovou rampu pro vozíčkáře v řídicím voze místo zvedací plošiny. Vizuální řešení interiéru i exteriéru se mírně odklání od korporátního stylu ZSSK; bude ale odpovídat ostatním vozidlům, pořizovaným s finanční podporou Operačního programu Doprava. Čalouněné sedačky produktové řady Regio s koženkovou opěrkou hlavy dodává tradičně firma Borcad Fryčovce.

Železničná spoločnosť Slovensko chce jednotky řady 671 nasazovat od léta postupně na osobní vlaky v relacích Žilina – Čadca, Žilina – Trenčín a Žilina – Liptovský Mikuláš. S dodáním prvních pěti souprav bude turnus postupně rozšiřován až do Košického kraje, kde budou nové jednotky nasazovány na relace Košice – Prešov, Košice – Poprad–Tatry a Košice – Čierna nad Tisou. Finální stav počítá s 10denním oběhem, přičemž domovským depem všech deseti jednotek bude RD Žilina.

Zájemci o prohlídku prvního slovenského „ešusu“ mají šanci tento pátek, kdy bude prototyp od 13.00 do 17.00 volně přístupný veřejnosti na 1. nástupišti žst. Žilina. Ještě předtím by na stejném místě mělo proběhnout slavnostní odevzdání soupravy novému vlastníkovi za účasti slovenského premiéra, zástupců ministerstva dopravy, samosprávních krajů a města Žilina.

671.001 ZSSK, Žilina, 27. 5. 2010, foto: Josef Petrák 671.001 a Bdt ZSSK, starý a nový, foto: Josef Petrák 071.001 ZSSK, interiér horního patra, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, nástupní prostor, foto: Josef Petrák OPD, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, tlačítko dveří, foto: Josef Petrák 071 ZSSK, podvozek, foto: Josef Petrák 971.001 ZSSK, Žilina, 27. 5. 2010, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, zpevnění skříně kvůli TSI, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, zásuvky 230 V, foto: Josef Petrák

Zdroj: ŽelPage


Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Slovensko Žilinský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Pjetro 
27.05.2010 (18:18)  
Tak oproti české verzi je zde interiér o něco povedenější. Na první dojem to na mě působí více útulněji, než chladné české modrofialové sedačky.
S tím "tichým" oddílem - dobrý nápad, já bych věděl ještě o jednom oddílu - "temný" oddíl:) ... tam by se uchylovali ti, kteří si chtějí trošku dáchnout a nemusí tak skrz oční víčka vnímat přesvícenost interiéru zářivkama (to světlo někdy až leze pod kůži). Co jsem u českých slonů nepochopil, to je samostatné ovládaní pro každé křídlo vstupních dveří (napadá mě jen zamezení úniku tepla v zimních měsících). Asi budu zase hubatý (nám čechům se nikdo s ničím nezavděčí), ale při výběru slon x tornádo vítězí u mě tornádo:)
registrovaný uživatel chio 
27.05.2010 (18:08)  
Ach, kde sú tie časy, keď bol mobil len na telefonovanie :-)

Na inú tému: Som zvedavý, aké sú sedadlá, pretože v Bdteer aj v českej 471 mi prídu dosť tvrdé.
27.05.2010 (17:58)  
No, já bych tiché oddíly zřizoval pouze v dálkových vlacích.V regionálních spojích to je pitomost. Mobily a pod.komunikátory dnes patří k modernímu člověku, holt s tím nic nenaděláte.
registrovaný uživatel chio 
27.05.2010 (17:55)  
Filip Janev: to sme sa odklonili. Ja som sa pôvodne zamyslel nad tým, čo zabráni niekomu, aby si hudbu pustil naplno aj v tichom oddieli (teraz sa nebavme o štýle). Pretože občas sú to ľudia, ktorí na upozornenie reagujú podráždene (vlastná skúsenosť).
27.05.2010 (17:51)  
chio: To asi správnými vlaky fakt nejezdíš.Hip-hop v poslední době mírně ztrácí na poularitě, a myslím, že tak žhavé to s tím přehrávním z reporduktorů mobilů nebude. Pokud chceš klid můžeš jet autem.:-/
Ale takové problémy jsem tedy ještě neměl, a nebo to vyřešit kompromisem, dej si také dráty do uší, a nic tě nebude otravovat! :D
registrovaný uživatel chio 
27.05.2010 (17:46)  
Josef Petrák: ja tomu nápadu fandím. Len v dnešnej dobe mám pocit, že odpoveďou na upozornenie by bolo: "Chceš na hubu?"

A k tej hudbe: zo slúchadiel som počul všeličo, ale úplne nahlas z reproduktoru len hip-hop a techno. Asi nechodím tými správnymi vlakmi.
registrovaný uživatel dejw7  mail  
27.05.2010 (17:38)  
Může někdo potvrdit tato data?
00177/2010 671 001-6
00179/2010 971 001-3
27.05.2010 (17:35)  
Co okna, stále v pokovu (aka past na signál)?
registrovaný uživatel Bokša 
27.05.2010 (17:30)  
Jé, a hák na kolo, do kterého se možná vejde i kolo...
registrovaný uživatel chio 
27.05.2010 (17:23)  
Dosť by ma zaujímalo, ako si predstavujú ten tichý oddiel a ako ho chcú tichý udržať. Pretože v poslednej dobe je to tragédia. Nástup telefónov s reproduktorom v kombinácii s mládežou počúvajúcou hip-hop a podobnú "hudbu" (samozrejme o tom musí vedieť celý vozeň) nie je ideálna kombinácia.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko