..: ZSSK oficiálně představila motorovou jednotku řady 813-913 :..

Ilustrační obrázekPrievidza - Po několika týdnech zkušebního provozu na tratích středního Slovenska oficiálně představila Železničná spoločnosť Slovensko v pondělí 30.4.2007 prototyp motorové jednotky řady 813-913, od které si slibuje zkvalitnění a zvýšení atraktivity regionální železniční dopravy. Přestože je projekt 813-913 prezentován jako zcela nové vozidlo, podobně jako v případě jednotek Regionova se jedná o rekonstrukci dosluhujících drážních vozidel, v tomto případě přípojných vozů řady 011. Cílem projektu je postupné nahrazení zbylých motorových vozů řady 810, které i více než tři desetiletí po svém uvedení do provozu tvoří nejpočetnější řadu vozidel v regionální dopravě.

Ilustrační obrázekJednotka se skládá z hnacího a řídícího vozu, které jsou vzájemně propojeny. Ve vícečlenném řazení je možné provozovat až třídílné soupravy. Po technické stránce se řada 813 oproti svému předchůdci dočkala nového řešení pohonu (remotorizace, převodovka, elektronický řídící systém...), s čímž souvisí i zvýšení maximální rychlosti na 90 km/h. Cestující naopak ocení především modernizovaný interiér s uspořádáním sedadel 2+2, prostorem pro přepravu kol, lyží, dětských kočárků nebo objemnějších zavazadel a audiovizuálním informačním systémem. Prototyp je rovněž vybaven zařízením pro výdej cestovních dokladů a označovači, nicméně montáž těchto zařízení do sériových jednotek zatím není jistá. Obě stanoviště strojvedoucího jsou nyní klimatizovaná a díky své modernizaci zajišťují výrazně lepší pracovní podmínky oproti řadě 810.

Výrobcem jednotky je společnost ŽOS Zvolen, která tímto kontraktem navázala na sérii motorových vozů řady 812, jejichž výroba již byla ukončena. Řady 812 a 813/913 jsou vzájemně kompatabilní, není ovšem možné připojení vozu řady 011. Celkem je objednáno 29 kusů této řady, z nichž prvních 11 má být dodáno do konce letošního roku. Primárně se počítá s nasazením na regionální tratě na středním Slovensku, příčemž s dodáním dalších kusů busou postupně nahrazovány soupravy MV 810 s přípojnými vozy i v jiných regionech. Náklady na vývoj a stavbu prototypu dosáhly přibližně 40 mil. Sk, cena sériové jednotky by se měla pohybovat kolem 27 milionů. Podle výrobce si vývoj vyžádal přibližně jeden a půl roku.

813-913 ZSSK a 814-914 ČD

Ilustrační obrázekPři této zprávě se pochopitelně přímo nabízí srovnání nově prezentovaných jednotek ZSSK s neustále rostoucí rodinou jednotek Regionova z dílny Pars Nova Šumperk. Obě rekonstrukce vycházejí ze stejných základních principů, přičemž řada 814-914 zašla v inovacích o něco dál díky nízkopodlažnímu dílu, úpravě pro imobilní cestující a zásadnější změně designu. V dvouvozové variantě mají obě soupravy pouze jednu poháněnou nápravu. 813-913 ZSSK disponuje výkonnějším motorem, což umožňuje i vyšší maximální rychlost 90 km/h. Počet míst k sezení v obou soupravách je téměř shodný (85/84). Od obou jednotek si jejich provozovatelé slibují výrazné prodloužení životnosti vozidel pro regionální dopravu.

zdroj: VLAKY.NET, ZSSK, Jednotky 814


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 4.5.2007 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Slovensko Trenčiansky Slovensko Žilinský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
10.05.2007 (15:14)  
Regionova má sice menší výkon (242 kW) oproti 813-913 (275 kW) ale má větší tažnou sílu 54kN. 813-913 má tažnou sílu 40,5 kN.
09.05.2007 (2:03)  
to JOHNZ: Je treba uvedomit si nekolik veci. Uz jsem to tu jednou psal. Nizkopodlaznost neni jen kvuli vozickarum. Hodi se napriklad matkam s kocarky (je jich daleko vice jak vozickaru). Takova matka s kocarkem muze kocarek "nadzvednout" potlacneim na nej, tak jak se to delava napriklad u obrubniku, coz staci i na vyjeti do nizkopodlanzi casti Regionovy na vedlejsich tratich, kde nejsou uplne dokonala nastupiste. Naopak do vyskopodlazni jednotky se to musi vynest a to ta zenska sama nezvladne. Pomineme-li moznost, ze pojede sama a nikdo se nenabidne (i to se muze stat), tak to znamena docela zdrzeni pri odbavovani v zastavce. U Regionovy je to sup, sup a hotovo. Dalsim dulezitym faktorem, kteri tu nekteri jedinci stale (asi zameren) opomijeji, je to, ze Regionova ma dvojite dvere v nizkopodlazni casti. Coz opet usnadnuje manipulaci s kocarkem a napriklad kocarek pro dvojcata do klasickych dveri nedostanete. Dalsi vyhoda je pro kolare (opet zjednoduseni a hlavne urychleni nastupu a vystupu). Dale starsi lide nizkopodlaznost oceni. Jednak muzou sedet v nizkopodlazni casti, jednak pokud se vybelhaji do te vyssi, tak muzou zavcasu pred zastavkou sejit do te nizsi a pri nastupu a vystupu nikoho nezdrzovat (uz i tim, ze se da otevrit prave druhe kridlo dveri). Naopak u klasickych uzkych a tri schody vysokych dveri znacne zdrzuji odbaveni v astavce. To jsou jasne vyhody, ktere pro mnoho lidi (a stari lide, nektere matky s detmi a kolari jsou prave skupiny, ktere muzou CD timto nalakat k jizde vlakem) to dost oceni.

Dale to, ze na nejake trati, kde ted jezdi 810, nejel zatim vozickar, neznamena, ze ta poptavka tam neni. On, kdyz ten vozcikar vi, ze tam jede vysokopodlazak s uzkyma dvermama, tak si radeji sezene odvoz treba od znameho autem. Ale jakmile bude vedet, ze tam jede Ragionova, tak se treba sveze vlakem. Navic, prekonat jeden schod je snazsi a pro nej prijemnejsi, nez byt doslova tahanej do trech schodu. Nehlede na to, ze casto takovi lide jedou treba z vesnice do mesta, kde uz je bezbarierove nastupiste (obvykle treba na urad ci k doktorovi), tudiz diky nizkopodlazni jednotce bude problem jen na jedne zastavce misto dvou a to jeste o dost mensi problem, nez normalne. Ono vytahnotu vozickare o jeden schod ve dvoukrydlych dverich je uplne neco jineho, nez ho tahat do trech schodu v uzkem prostoru klasickych vlakovych dveri. Zkuste travit jeden den se starym clovekem, vozickarem, ci matkou s kocarkem a poznate, ze to znizkopodlazneni neni jen hra, ale ZASADNE to MENI KVALITU JEJICH CESTOVANI.

Co se tyce nizkopodlaznosti, tak jsem se myslim vyjadril jasne. Je pro mnoho lidi velmi podstatna, dokonce vice nez nove sedacky, klimatizace a lepsi podvozek. Pro ostatni nastup a vystup zrychluje a usnadnuje.

Ad nova cela: Uz tu bylo nekolikrat zmineno, ze nova cela nejsou samoucelna, nejde jen o novy design (i kdyz ten ma sva opodstatneni z marketingoveho hlediska, velka cast laiku Regionovu opravdu povazuje za novy vlak, coz se asi o 813 nebude dat tak jednoznace rici, kdyz kazdy uvidi stare zname tvary), jde ale o bezpecnost strojvedouciho. Nove celo kryje zvetseny prostor strojvedouciho a nove deformacni zony, ktere slouzi k vyssi bezpecnosti. To je ten pravy duvod tech cel.

Ad cena: 27 milionu Sk oproti zhruba 20 milionum kc. Coz by teoreticky znamenalo, ze 813 je drazsi nez Regionova i kdyz je na ni provedeno mene uprav. Ja nevim, ale kde tu vidite tu usporu na tech celech atd?

Nechci tu rikat, co je lepsi ci horsi. Dalsi otazkou je spolehlivost v provozu (Slovaci maji tusim ty motory a prevodvky odzkousene na 812, tudiz vi do ceho jdou) a kvalita zpraocvani (vsichni vime jak to casto s Parsem chodi). Nicmene z pohledu cestujiciho je volba asi pomerne jasna. Stari lide, matky, kolari, vozickari, ci kdokoli, kdo neni statny junak s telem atleta:))) oceni nizkopodlaznost a dvojite dvere. WC, to je toazka, ncimne to v regionove vypada pro mne subjektivne lepe, byt zas zabira v jednotce dost mista. Z marketingoveho hlediska je lepsi Regionova (da se lepe lhat, ze je to opravdu novy vlak, hodne lidi na to skoci). Provozni hledisko se teprve ukaze, stejne jako pocity strojvudcu. Navic tyto veci vetsina diskutujicch nepozna na vlastni kuzi. Ted je posledni otazka a to skutecna cena za kus (pokud opravdu vyjdou nastejno, tak je to dalsi plus pro Regionovu) a naklady na udrzbu a provoz. Tam bude asi 813 o neco vyhodnejsi (viz hajzlik treba). Je zbytecne, aby nasi vychodni bratri se za kazdou cenu snazili branit 813 (uplne spatna rekonstrukce to neni a treba bude kvalitneji provedena), ma sve vyhody ( ta trosku vyssi rychlost se asi moc na lokalkach nepozna, nicmene vyssi vykon ve stoupani asi poznat pujde, my se zase muzeme tetelit, ze motor dodava domaci vyrobce a tim zivime par lidi) a hlavne: na Slovensku maji aspon par uplne novych regionalnich vlaku (i kdyz u nas vlastne u soukromniku par jezdi take).
registrovaný uživatel Sova 
08.05.2007 (9:34)  
souhlas s Jozefem
Když už to má taký výkon mohli by z jedné 010 nebo 011 udělat nizkopodlažní vložený díl...
Ale i tak 813 mě přijde napohled takové robustní zatímco 814 mě příjde jak říkali v těstovinách jako malý kosmický modul(kosmický modul=moderní vzhled=dobrá reklama)
marco
jestli je tam větrák tak už se dá mluvit o nuceném větrání,to je aspoň něco,ale jestli tam větrák není tak je to otevíratelná díra ve střeše:DDD
registrovaný uživatel marco 
07.05.2007 (12:03)  
Klima v jednotke nie je, ale v strope je kanal zabezpecujuci prudenie vzduchu do vozidla... na prilozenej foto v clanku ho nie je vidiet...
07.05.2007 (10:56)  
Když vidím tu 813 tak možná vypadá dynamištěji aspon to na mě působí ale co bych vytknul-určitě tam nebude klima pro lidi a opět nemožnost stáhnout okno takže pařák jako v 810.Dále by mě zajímalo jak jim ty sedačky tam vyšli jestli lomené přes půl okna jako 814 což mi dost vadí.
Řěšilo se tu čelo dalo by se říct souhlasím ale 813 nemá ten plast navíc a přesto stojí +stejně,takže to asi drahý nebylo a na propagaci ČD mohou vydělat.Nebo to že stojí o něco víc dělá jen ten motor.
registrovaný uživatel zaza 
07.05.2007 (10:44)  
Souhlasim s Jozefem, absence nizkopodlaziniho dilu je docela chyba...
registrovaný uživatel Jozef  mail  
07.05.2007 (7:09)  
Dvojnapravove vozidla (navyse bez nizkopodlaznosti) nie su ziadnym krokom vpred. Taketo rekonstrukcie iba zbytocne odcerpavaju financne prostriedky na normalne vozidla do 21. storocia.
dopisovatel nebo člen ŽP Adam  mail  
06.05.2007 (21:49)  
"tak bych udělal i nízkopodlažnost, na všech nových vozidlech je" - Važ slova, kolego... :-D
06.05.2007 (21:42)  
adam: ok, nevyjádřil jsem se přesně. ZSSK prezentují jednotku jako NOVÉ vozidlo - tedy by mělo jít o změnu koncepce. došlo ke změně motoru, což je celkem významná změna, nejde jen o rekonstrukci interiéru. pokud jsou změny takového rozsahu, tak bych udělal i nízkopodlažnost, na všech nových vozidlech je. takhle to jako velká změna skutečně nevypadá
dopisovatel nebo člen ŽP Adam  mail  
06.05.2007 (20:58)  
zdenek84: Narýsuj mi prosím čáru mezi generální opravou a rekonstrukcí. :-) Navíc já si generální opravu do huby nevzal, s výměnou sedaček za jiné (pohodlné, moderní) a hajzlů naprosto souhlasím. A pokud vyměňuji díly za jiné (ne pouze za stejné jen nově vyrobené), pak už to je podle mého názoru rekonstrukce. Změnit koncepci vozu (úprava podvozků, náhonu) je nemožné, tudíž uvažuju v relacích, které mi ten šrot nabízí. A plácat na něho nové čelo je z hlediska praktičnosti a komfortu pro cestující k ničemu.

"Pořádně" ještě nutně nemusí znamenat "plýtvání", což některé zmíněné úpravy na Regionoze podle mého názoru jsou.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko