..: Aktuality a články - Slovensko Žilinský :..

141 Uher, foto: Vít BukačKomerční sdělení — Kolektiv Vítka Bukače připravil pro zájemce o účast na akci „Železnice pro děti 2016“, kde je připraven bohatý program, zvláštní vlak z Prahy do Vrútek. V malebné krajině středního Slovenska jsou nachystány zvláštní historické vlaky s parními lokomotivami. Zvláštní vlak z Prahy bude tvořen soupravou lehátkových vozů s jídelním vozem, kde bude zajištěn plný catering.

EC 120 Košičan pod panorámatem  Tater, foto: Jan LachnitPraha - Bez avizovaných velkých škrtů, ale také bez výraznějších změn v dopravním konceptu začne 11. prosince letošního roku platit nový jízdní řád osobní vlakové dopravy v Česku. Grafikon poznačený nástupem konkurence i ministerskými úsporami představily České dráhy tento týden, a slibují výrazné zlepšení kvality cestování – alespoň tedy na těch nejsledovanějších tratích. Nový jízdní řád nepřinese žádné výrazné změny v četnosti ani časových polohách spojů: celkový objem vlakokilometrů zůstane téměř na stejné úrovni, nejvíce omezeny budou vlaky na trase Praha - Písek - České Budějovice a Praha - Turnov - Tanvald. Do nových destinací se podívá pendolino, které naopak opustí jižní trasu. Expresy Praha - Ostrava zase zrychlí na 160 km/h, čímž ušetří deset až patnáct minut jízdní doby.

162.115 RJ se soupravou IC RegioJet, Starý Kolín (22.10.2011), foto: Louis ArmstrongBrno — Otevření jízdního řádu 2011/2012 pro RegioJet nebude tak grandiózní, jak společnost původně doufala. Podle oficiálního vyjádření žlutého dopravce dostává zachování kvalitativní úrovně služeb přednost před skokovým nárůstem denních spojů, jenž by provozní zálohy RegioJetu ztenčil na minimum a vystavil tak firmu vážným rizikům v případě mimořádností, na které je zimní období obvykle více než štědré. Od neděle 11. prosince proto stávající nabídku žlutých vlaků doplní pouze polední IC 1009 s odjezdem 10.33 z Prahy a večerní obratový IC 1018, který vyjede z Havířova v 18.27. Další spoje do cílového počtu devíti párů chce firma doplnit v následujících měsících. Nový jízdní řád ale přesto do zdejších železničních končin přinese jednu zásadní novinku: vůbec poprvé zahájí středoevropský osobní dopravce pravidelnou vlakovou linku dále než do pohraniční stanice. Na mapu destinací Regiojetu tak ještě před Vánoci přibude slovenská Žilina, kde společnost zároveň otevře své prodejní místo. Konkurovat zde bude službami a vnitrostátním tarifem, soupeřit ale bude muset s rychlejšími expresy a pendolinem. Žlutých vlaků se navíc dočkají také obyvatelé Těšínska, byť zatím pouze jednou denně.

861.002 ZSSK, čelo, foto: Josef PetrákVrútky — Prvá nízkopodlažná jednotka slovenskej proveniencie je na svete a od štvrtkového večera nesie meno Mária. Slávnostnou prezentáciou v areáli spoločnosti ŽOS Vrútky tak skončilo takmer ročné čakanie na predstavenie prvého prototypu radu 861 pre Železničnú spoločnosť Slovensko, ktorá s novými trojčlánkovými jednotkami ráta v regionálnej doprave na východnom a juhozápadnom Slovensku. Vo výrobnej hale, ktorá sa na jeden večer zmenila na veľmi netradičný spoločenský priestor, už zároveň návštevníkov vítali ďalšie dva vyrobené kusy, ako aj prekvapenie vo forme modernizovanej lokomotívy radu 361. Na ŽelPage teraz môžete ako prví nazrieť do interiéru vozidla, ktoré vznikalo s ambíciou stať sa slovenskou alternatívou Desira alebo Talentu.

8.1.2011 - 13:00 - Požár podvozku vozu Bdghmeer na rychlíku 603 v Púchově

R 603 Obchodné centrum Mirage, Štrba, 4.12.10, foto: Tomáš Kubovec Púchov — Během včerejšího dopoledne došlo v obvodu železniční stanice Púchov k požáru víceúčelového osobního vozu řady Bdghmeer v soupravě rychlíku 603 Obchodné Centrum Mirage z Bratislavy do Košic. Na místo byly v 10.18 po ohlášení operačnímu středisku vyslány jednotky Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) z Púchova se dvěma zásahovými vozy. Průzkumem a ohledáním bylo zjištěno, že došlo k zahoření podvozku vozu číslo 2. Oheň se však podařilo ještě před příjezdem hasičů zlikvidovat přenosnými práškovými hasícími přístroji zaměstnancům ZSSK, kteří zároveň evakuovali cestující z postiženého vozu. Hasiči následně po zazkratování trolejového vedení, vyřazení a přestavení vozu ze soupravy na vedlejší kolej podvozek ochlazovali vodou do příjezdu drážních kolegů ze Žiliny, kterým později místo zásahu předali. Jako pravděpodobná příčina požáru byla označena porucha na brzdovém systému. Vagon Bdghmeer č. 003 je jeden z prvních dodaných modernizovaných víceúčelových vozů řady BDshmee, které pro Železničnu spoločnosť Slovensko (ZSSK) realizuje ŽOS Trnava.

Zdroj: Požáry.cz, Railtrains.sk

671.001 ZSSK, čelo, foto: Josef Petrák Žilina — První dvoupodlažní jednotka Železničnej spoločnosti Slovensko je doma. Dvousystémový „ešus“ 671.001 z produkce Škody Vagónka dnes absolvoval svou první testovací jízdu na slovenských kolejích – jako zvláštní vlak na krátké trase Žilina – Varín a zpět svezl prototyp řady 671 své první cestující z řad zaměstnanců ZSSK, výrobce, spolupracujících firem a naší redakce. Jen několikaminutová jízda tak započala úplně novou kapitolu regionální dopravy na Slovensku, kde by se v příštích dvou letech mělo vizuálně podobných souprav objevit hned dvacet – z toho polovina v podobě netrakčních push–pull jednotek. Oficiální představení řady 671 veřejnosti proběhne zítra odpoledne v železniční stanici Žilina.

141.018, Kraličky, foto: Johník Polička/Prostějov/Trenčín — Jízdní řád 2009/2010 zatím neplatí ani měsíc, a už se dočkal první mimořádné změny. Dotkne se několika spojů na základě připomínek objednavatelů vlakových spojů. Mírného posílení pravidelných spojů se tak dočkají cestující na Poličsku a Prostějovsku; drobná úprava pak vyjde vstříc některým cestujícím z oblasti severního Považí na Slovensku. Naopak nenaplněn zatím zůstává plán Českých drah nasadit od tohoto týdne na vybrané spoje moderní bistrovozy řady ARmpee. Rozsáhlejší změny pak lze očekávat v rámci pravidelné změny v GVD, která se uskuteční 7. března 2010.

Škoda 109E / 380.003 a Bdteer.003, Žel–Rail 2009, Vrútky, foto: Josef PetrákVrútky — Ve dnech 29. září až 1. října patřil prostor u stanice Vrútky na severním Slovensku veletrhu Žel–Rail. Letošní ročník byl v pořadí již desátý a po obvyklé dvouleté pauze se opět vyznačoval mezinárodní účastí. Premiéru si zde odbyly zejména firmy Škoda Transportation a ŽOS Trnava, ale mezi stánky jsme letos nechyběli ani my — ŽelPage se zde totiž poprvé zařadila mezi oficiální vystavovatele. Po dobu veletrhu byla zastoupena v mediální kóji i venku mezi exponáty v osobě Josefa Petráka, Pavla Kopce a Beaty Želtvayové, které jste mohli potkat během toulek po expozici. V průběhu našeho pobytu na Slovensku jsem pro vás připravili nejen výběr fotografií, ale i přehled vystavovatelů a exponátů, které rozhodně stojí za zmínku. Železniční dny ve Vrútkách ovšem nebyly jen o exponátech a prezentacích, ale staly se i příležitostí pro vyhodnocení fotosoutěže Foto–Rail 2009, v niž některé úspěšné snímky zajisté nebudou našim čtenářům neznámé.

ZSSK Ampeer, označení vozu, foto: Josef Petrák Se začátkem září těm mladším z vás čtenářů opět začínají školní povinnosti, ti prací povinní již jen vzpomínají na dovolenou, ale i tak se jistě najdou mnozí z vás, kteří budou mít volný čas k podniknutí výletů či návštěvě zajímavých akcí. Před posledním srpnovým víkendem redakční kolega Jiří Randa představil výběr ze zajímavých zářijových modelářských akcí, které v tomto měsíci proběhnou a neměli byste si nechat ujít. Dávku pozvánek dnes přinesu i já v rámci tohoto ohlédnutí; představíme si jednu fotografickou výstavu a dále veletrhy, které navštíví také náš redakční tým. Pokud nebudete mít čas na osobní návštěvu, s námi ji můžete podniknout alespoň virtuálně. Naše doporučení patří třítýdennímu cestopisnému seriálu o výpravě Petrů Studničky, Vondrlíka a Zdeňka Michla na Transsibiřskou magistrálu, do Číny, Tibetu i Hong–Kongu, jehož první díl vyšel již během uplynulé neděle. Během září vás náš magazín také zavede, vyjma vzpomínek našich cestovatelů, na Masarykovo nádraží v Praze, kde probíhá tematická fotografická výstava, do Brna na 51. Mezinárodní strojírenský veletrh a také do slovenských Vrútek, kde se jako mediální partner účastníme expozice veletrhu Žel–Rail 2009.

Souprava VSOE ve Skalitém v čele s 350.018-8, foto: Otmar Humplík Český Těšín / Skalité / Czechowice-Dziedzice — Po kolejích nám toho jezdí hodně – ponejvíce vlaky osobní a nákladní, občas pracovní a údržbářské a ještě méně historické či speciální. Právě vlaky ze třetí skupiny přitahují nejvíce pozornosti. Dovolte nyní krátkou reportáž o mém setkání s vlakem, který je označován právě přídomky historický, speciální či luxusní a exkluzivní. Ano, dámy a pánové, přijíždí sám Aristokrat na kolejích – Venice Simplon–Orient-Express. A co kromě oněch honosných přídomků napadne vás, když uslyšíte toto jméno? Vybaví se vám, stejně jako naprosté většině lidí, onen legendární vlak, který vozí bohaté turisty křížem krážem Evropou? Nebo snad intelektuálně doplníte jména Agatha Christie, Hercule Poirot a detektivní román Vražda v Orient–Expressu? Ať tak či tak, pojďme se nyní s tímto mohykánem vypravit na krátkou projížďku po Slovensku a Polsku.

Ilustrační obrázekPrievidza - Po několika týdnech zkušebního provozu na tratích středního Slovenska oficiálně představila Železničná spoločnosť Slovensko v pondělí 30.4.2007 prototyp motorové jednotky řady 813-913, od které si slibuje zkvalitnění a zvýšení atraktivity regionální železniční dopravy. Přestože je projekt 813-913 prezentován jako zcela nové vozidlo, podobně jako v případě jednotek Regionova se jedná o rekonstrukci dosluhujících drážních vozidel, v tomto případě přípojných vozů řady 011. Cílem projektu je postupné nahrazení zbylých motorových vozů řady 810, které i více než tři desetiletí po svém uvedení do provozu tvoří nejpočetnější řadu vozidel v regionální dopravě.

zelam-zelpageČadca - Na Slovensku vstupuje v platnost 10.12.2006 nový jízdní řád slovenských železnic (ŽSR). Tady je přehled "novinek" z příhraničního regionu Kysuc. Změny se týkají i grafikonu pro nákladní dopravu. V hraniční stanici před Polskem, Skalitém, se zjednoduší odbavení nákladních vlaků PKP Cargo a ŽS Cargo. Polská strana už nebude vykonávat ani technické prohlídky, vše si zajistí jen slovenský vozmistr.
Největší změny však budou v osobní dopravě a to následující:

*Trať 127 Žilina – Čadca – Mosty u Jablunkova (ČD):
Na spojích do ČR a zpět dojde kromě posunu časových poloh jednotlivých vlaků i ke zrušení některých. Vlak Os 2804 (současný odjezd z Čadce v 8.33 h) a Os 2806 (současný odjezd z Čadce v 10.33 h) bude zrušen. V opačném směru bude zrušen Os 2801 (současný příjezd do Čadce v 9.13 h). Přibude nový vlak Os 2901 (příjezd do Čadce v 5.03 h) z Českého Tešína, který bude jezdit od pondělí do pátku. Na úseku trati Čadca – Žilina bude nynější vlak Zr 334 Skalnica (současný odjezd ze Žiliny v 15.00 h) do Krakova v novém JŘ odjíždět ze Žiliny o hodinu později - v 16.00 hod. Z tohoto důvodu bude vlak Os 7836 (odjezd ze Žiliny v 14.45 h) v pracovních dnech jezdit až do Skalitého-Serafínova a naopak vlak Os 3920 (odjezd ze Žiliny v 15.45 h) bude ukončen v Čadci.

*Trať 128 Čadca – Makov:
Na této trati nastanou jen malé změny . Vlak Os 4006 bude odjíždět z Čadce v 7.36 h. Vlak Os 4016 pojede z Čadce už v 16.56 h jako přípoj z vlaku Zr 334 ze Žiliny. Vlak Os 4025 bude odjíždět z Makova už ve 21 h.

*Trať 129 Čadca – Skalité – Zwardoň PKP:
Na této trati dojde k podstatným změnám, a to hlavně omezení, resp. zrušení některých spojů. Vlak Os 3902 (odjezd z Čadce v 5.33 h) zrušen. Nově pojede Os 4120 do Skalitého s přípojem do Zwardoně s odjezdem z Čadce v 6.33 h. Vlak Os 4122 (odjezd z Čadce v 7.33 h) pojede v úseku Skalité - Skalité-Serafínov denně do 31.3.2007, od 1.4.2007 jen v sobotu a ve svátky. Podobné vlakové spoje Os 4124 (odjezd z Čadce v 11.02 h) do Skalitého-Serafínova a Os 4125 (odjezd ze Skalitého-Serafínova v 11.50 h) do Čadce pojedou do 31.3.2007 denně a od 1.4.2007, v úseku Skalité - Skalité-Serafínov a zpět, pojedou jen v sobotu a ve svátky. Vlak Os 4128 (odjezd z Čadce v 19.32 h) pojede v sobotu jen do Skalitého a vlak Os 4129 (odjezd ze Skalitého-Serafínova ve 20.12 h) nepoveze cestující v sobotu v celé délce trasy. Místo současného vlaku Zr 334 pojede Os 7836 (odjezd z Čadce v 15.33 h) do Skalitého-Serafínova. Zpět v 17.22 h se ze Skalitého-Serafínova vrátí vlak Os 4127 do Čadce v 17.45 h.

Zdroj: MY noviny, Kysucké noviny (SK)

M274 u KremniceVrútky - Dostali jsme pozvánku od slovenských přátel kolem webového magazínu VLAKY.NET na akci pořádanou u příležitosti oslavy dvouletého výročí jejich fungování. Takové pozvání se rozhodně neodmítá a už vůbec ne, je-li na programu jízda motorovým vozem M274.004 – Modrý šíp z roku 1934 s připojným vozem Calm.

Logo ZSSKTeplička nad Váhom - Od 3.4.2006 zavedly ZSSK nový spoj, který je určen zejména zaměstnancům továrny Kia Motors Slovakia v Tepličce nad Váhom. Vlak jezdí v trase Žilina (16:30) - Vrútky (16:52) - Martin (17:13) - Horná Štubna (17:59). Vlak, který odjíždí ze Žiliny v 16:04 hod. je z tohoto důvod zkrácen do žst. Vrútky. Denně ho využívá až 230 cestujících. Ze Žiliny a Varína jsou zaměstnanci do továrny přepravováni podnikovými autobusy. Během prvního týdne provozu cestovalo novým spojem 215 cestujících denně, přičemž 80 % bylo zaměstnanců ze závodu KIA.

Zdroj: Tisková zpráva ZSSK, a. s.

Strečno - Dva úseky tratí někdejšího Československa se chlubily největším provozním zatížením. Jednou byl úsek z Přerova do Hranic na Moravě, druhou úsek Žilina - Vrútky. Právě z druhého jmenovaného pochází několik záběrů, které vznikly při sobotních toulkách Slovenskem. Místem pořízení byla vrútecká strana dvou jednokolejných tunelů nedaleko Strečna. Trať v údolí Váhu na úseku asi šesti set metrů přechází z dvou jednokolejných tunelů do dvoukolejného dále do Vrútek. Několik záběrů představuje typické stroje bývalého I. hlavního tahu, kam zajíždí i naše lokomotivy, aby v čele rychlíků kompenzovaly výkony slovenské řady 350 na našich koridorech. Pod dráty se objevil i spoj, vedený motorovou jednotkou řady 840. Zatímco České dráhy přemýšlí, zda půjdou cestou nákupu ruských motorových jednotek, (což je možná jediný způsob jak získat alespoň něco z toho, co nám Rusko dluží ještě z dob, kdy jsme byli jeho "samostatnou kolonií", na Slovensku jsou v provozu už jednotky řady 840, mající svůj původ ve Vrútkách. Trojdílné jednotky, v nichž středním dílem je strojovna s pohonem, už jsou v provozu mimo jiné na traťovém rameni Vrútky - Zvolen na jednom ze záběr před odjezdem z Vrútek do Zvolena, na dalších na trati z Vrútek do Žiliny. V údolí Váhu se objevila i dvojice strojů 736.001 a 002.

   
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:02
zapadá v 20:01