Žilina — První dvoupodlažní jednotka Železničnej spoločnosti Slovensko je doma. Dvousystémový „ešus“ 671.001 z produkce Škody Vagónka dnes absolvoval svou první testovací jízdu na slovenských kolejích – jako zvláštní vlak na krátké trase Žilina – Varín a zpět svezl prototyp řady 671 své první cestující z řad zaměstnanců ZSSK, výrobce, spolupracujících firem a naší redakce. Jen několikaminutová jízda tak započala úplně novou kapitolu regionální dopravy na Slovensku, kde by se v příštích dvou letech mělo vizuálně podobných souprav objevit hned dvacet – z toho polovina v podobě netrakčních push–pull jednotek. Oficiální představení řady 671 veřejnosti proběhne zítra odpoledne v železniční stanici Žilina.
Jánošík, jak byla prototypová jednotka pokřtěna v únoru letošního roku, se na svůj první výkon vlastní silou vydal ve čtvrtek 27. května těsně po 11. hodině dopoledne. S několika desítkami osob na palubě bez jakýchkoli problémů absolvoval 8km dlouhou trasu z metropole Žilinského kraje do malé stanice Varín na trati 180 ŽSR. Dojmy z jízdy? Tradičně skvělé. Vozidlo je tiché, stabilní a velmi pohodlné. Ačkoli probíhala zkušební jízda opatrně, dynamika byla přesto velmi dobrá. Drobným problémem byl pouze poněkud nestabilní energetický zdroj elektrických zásuvek pro cestující; to však lze zřejmě připsat na vrub prototypu, který ještě podstoupí dílčí úpravy. Současný pobyt jednotky na severozápadním Slovensku je přitom spíše prezentací, která by měla oslovit zástupce krajů a navnadit cestující na pravidelné jízdy, které započnou v červenci letošního roku, po dokončení trakčních zkoušek na systémech 3 kV i 25 kV/50 Hz.
Třídílná dvoupodlažní elektrická jednotka řady 671 se od svého typového předchůdce, jenž České dráhy provozují pod obchodní značkou CityElefant, odlišuje v několika základních charakteristikách a řadě menších detailů. Oproti řadě 471 podporuje dvě napájecí soustavy a může dosáhnout maximální rychlost 160 km/h. Slovenská verze neobsahuje oddíl 1. třídy; dopravce místo toho plánuje horní podlaží využívat spíše jako tichou zónu. Horní oddíl hnacího vozu je zároveň mírně zmenšený kvůli přípravě na dosazení palubní části zabezpečovacího systému ETCS.
Konkrétní odlišnosti řad 471 a 671 již před časem v rozhovoru pro náš magazín popisoval ředitel technické sekce ZSSK Miloš Slávik – jedná se mj. o nový řídicí systém z produkce Škoda Transportation, interní kamerový systém, oddíl pro vlakovou četu, zásuvky 230 V, odpadkové koše integrované v sedadlech, nové vnitřní přepážky z tmavého skla, měkkčí (pro střet s lidskou hlavou příjemnější) materiál zavazadlových polic, mírně upravené bočnice s novými pevnostními prvky, jiné externí informační displeje, elektrické pohony všech dveří (nástupní dveře se otevírají jedním tlačítkem), přemostění záchranné brzdy, automatický hasící systém strojovny a nájezdovou rampu pro vozíčkáře v řídicím voze místo zvedací plošiny. Vizuální řešení interiéru i exteriéru se mírně odklání od korporátního stylu ZSSK; bude ale odpovídat ostatním vozidlům, pořizovaným s finanční podporou Operačního programu Doprava. Čalouněné sedačky produktové řady Regio s koženkovou opěrkou hlavy dodává tradičně firma Borcad Fryčovce.
Železničná spoločnosť Slovensko chce jednotky řady 671 nasazovat od léta postupně na osobní vlaky v relacích Žilina – Čadca, Žilina – Trenčín a Žilina – Liptovský Mikuláš. S dodáním prvních pěti souprav bude turnus postupně rozšiřován až do Košického kraje, kde budou nové jednotky nasazovány na relace Košice – Prešov, Košice – Poprad–Tatry a Košice – Čierna nad Tisou. Finální stav počítá s 10denním oběhem, přičemž domovským depem všech deseti jednotek bude RD Žilina.
Zájemci o prohlídku prvního slovenského „ešusu“ mají šanci tento pátek, kdy bude prototyp od 13.00 do 17.00 volně přístupný veřejnosti na 1. nástupišti žst. Žilina. Ještě předtím by na stejném místě mělo proběhnout slavnostní odevzdání soupravy novému vlastníkovi za účasti slovenského premiéra, zástupců ministerstva dopravy, samosprávních krajů a města Žilina.
Zdroj: ŽelPage
Šířka i rychlost dveří IC2000 se mi zdá přijatelná (http://www.youtube.com/watch?v=v-38Ois-Sk0). Pravdu máte ale v tom, že je asi jednodušší okopírovat 471 než vymýšlet kvůli několika soupravám nové řešení.
Tenhle názor nesdílím:
1. ŠÍŘKA - Dveře u 471/671 jsou dost široké, ty u IC2000 se mi "od oka" zdají užší. Ty IC2000 vypadají (nevím jak to u SBB jezdí) jako jednotky spíše meziměstského charakteru, zatímco 471/671 je jednotka určením příměstská, tudíž jsou dveře široké pro rychlou výměnu cestujících (vejdou se tam dva lidi vedle sebe). Jejich případné zúžení už by bylo významným konstrukčním zásahem do vozidla (nejen skříň, ale mělo by vliv i na rozmístění sedadel apod...) - muselo by se s tím počítat už při návrhu vozidla, což by zamezilo maximálnímu navázání na řadu 471 (a v důsledku způsobilo opoždění a zdražení jednotek).
2. VÁHA - Jednodílné dveře (šířka stejná jako dvojdílné) budou těžší (a navíc budou mít výrazně větší rameno síly), než jeden díl dvojdílných, takže na mechanismus zavěšení/posunu dveří budou kladeny vyšší nároky. Nebo by se musely udělat z lehčích materiálů, což taky není zadarmo.
3. RYCHLOST - Možná to zní divně, ale jednodílné dveře (o šířce dvojdílných) buď musí mít 2x rychlejší posun při otvírání (což dále zvyšuje nároky na mechaniku dveří) nebo se budou otvírat dvakrát déle (i těch pár sekund při každém zastavení může mít značný vliv, pokud se bavíme o použití pro náročnou příměstskou dopravu).
- Osobně si (viz. výše) nedovedu představit, že by v 671 byly jednokřídlé dveře zjednodušením nebo zlevněním. Samozřejmě při novém vývoji dálkových jednotek by naopak mohly mít výhody (ikdyž ty důvody víceméně platí pro všechna určení).
Většina lidí jezdí v oblasti s PID na jízdenky PID. Použití jízdních dokladů PID je možné ve vlacích ČD pouze ve 2. třídě. A doplatek do 1.trídy prý není možno k jízdence PID dokoupit. Protože nelze kombinovat dva různé tarify (PID a ČD) spolu ... jízdenka PID a doplatek ČD není přípustná kombinace.
btw. PROČ u těchto slovenských ešusů jsou synchronní dveře (zmáčneš jedno tlačítko, otevřou se oboje naráz), ale prostě na české železnici ne a ne to do těch vlaků zamontovat??....to mě naprosto a totálně s**e a je to asi ta nejnepochopitelnější věc na českých soupravách
- rozumny rozdil v pohodli ... tady vidim treba problem v esusech, jelikoz uz dvojka je v nich z hlediska vozoveho parku nadprumer. Podobne to je rekneme v situaci, kdy v klasicke souprave je jednicka reprezentovana vozem A nebo AB, zatimco ve dvojce se veze treba Bee/Bpee/Bmee.
- jednicka nabizi neco navic, co ma pro mne smysl - zasuvky, internet, tisk v cene, obcerstveni v cene ... moznosti jak rozmazlovat cestujiciho, ktery si priplati, je spousta ... namatkou ze sfery zlutych busu treba promitani behem jizdy nebo radio na sluchatka ...
- priplatek za jednicku se mi vrati, protoze si sednu i bez mistenky
- dany spoj jezdi narvany a v jednice je vyssi pravdepodobnost, ze nademnou nebude stat nekolik cestujicich, jejichz pohled prozradi myslenky na moje misto
Samosebou cim vice z uvedenych faktoru se sejde dohromady, tim rozumnejsi pro me v danou chvili je jednicku pouzit. Nicmene jsou i situace, kdy mi pouziti jednicky prijde jako "skok na spek" provozovateli vlaku:
- vyse uvedeny minimalni rozdil v jednotce a dvojce na stejnem vlaku
- negarantovani jednicky ... nastesti se mi to s listkem do jednicky vzdy vyhnulo, ale z plechove huby to slysim pomerne casto :"Z provoznich duvodu neni ve vlaku razen vuz prvni tridy."
Doufam ze zivotnost esusu je delsi nez soucasny stav, kdy pod hlavickou CD jezdi nektere rychliky trvale bez jednicky, nicmene dokud toto potrva, prijde mi jednicka v osobaku preci jen ve smyslu "prani otcem myslenky". Takze v soucasne situaci mi prijde ZSSK verze rozumnejsi, ale za par let se to muze otocit.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.