..: 671.001 "Jánošík" má za sebou první testovací jízdu v Žilině :..

671.001 ZSSK, čelo, foto: Josef Petrák Žilina — První dvoupodlažní jednotka Železničnej spoločnosti Slovensko je doma. Dvousystémový „ešus“ 671.001 z produkce Škody Vagónka dnes absolvoval svou první testovací jízdu na slovenských kolejích – jako zvláštní vlak na krátké trase Žilina – Varín a zpět svezl prototyp řady 671 své první cestující z řad zaměstnanců ZSSK, výrobce, spolupracujících firem a naší redakce. Jen několikaminutová jízda tak započala úplně novou kapitolu regionální dopravy na Slovensku, kde by se v příštích dvou letech mělo vizuálně podobných souprav objevit hned dvacet – z toho polovina v podobě netrakčních push–pull jednotek. Oficiální představení řady 671 veřejnosti proběhne zítra odpoledne v železniční stanici Žilina.

Jánošík, jak byla prototypová jednotka pokřtěna v únoru letošního roku, se na svůj první výkon vlastní silou vydal ve čtvrtek 27. května těsně po 11. hodině dopoledne. S několika desítkami osob na palubě bez jakýchkoli problémů absolvoval 8km dlouhou trasu z metropole Žilinského kraje do malé stanice Varín na trati 180 ŽSR. Dojmy z jízdy? Tradičně skvělé. Vozidlo je tiché, stabilní a velmi pohodlné. Ačkoli probíhala zkušební jízda opatrně, dynamika byla přesto velmi dobrá. Drobným problémem byl pouze poněkud nestabilní energetický zdroj elektrických zásuvek pro cestující; to však lze zřejmě připsat na vrub prototypu, který ještě podstoupí dílčí úpravy. Současný pobyt jednotky na severozápadním Slovensku je přitom spíše prezentací, která by měla oslovit zástupce krajů a navnadit cestující na pravidelné jízdy, které započnou v červenci letošního roku, po dokončení trakčních zkoušek na systémech 3 kV i 25 kV/50 Hz.

Třídílná dvoupodlažní elektrická jednotka řady 671 se od svého typového předchůdce, jenž České dráhy provozují pod obchodní značkou CityElefant, odlišuje v několika základních charakteristikách a řadě menších detailů. Oproti řadě 471 podporuje dvě napájecí soustavy a může dosáhnout maximální rychlost 160 km/h. Slovenská verze neobsahuje oddíl 1. třídy; dopravce místo toho plánuje horní podlaží využívat spíše jako tichou zónu. Horní oddíl hnacího vozu je zároveň mírně zmenšený kvůli přípravě na dosazení palubní části zabezpečovacího systému ETCS.

671 ZSSK, display kamer v kokpitu, foto: Josef Petrák 971.001 ZSSK, služební oddíl, foto: Josef Petrák 071.001 ZSSK, interiér mezipatra, foto: Josef Petrák 971 ZSSK, plošina pro vozíčkáře, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, palubní rozhlas, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, tichý oddíl, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, prostor pro kola, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, prostor pro kola, foto: Josef Petrák

Konkrétní odlišnosti řad 471 a 671 již před časem v rozhovoru pro náš magazín popisoval ředitel technické sekce ZSSK Miloš Slávik – jedná se mj. o nový řídicí systém z produkce Škoda Transportation, interní kamerový systém, oddíl pro vlakovou četu, zásuvky 230 V, odpadkové koše integrované v sedadlech, nové vnitřní přepážky z tmavého skla, měkkčí (pro střet s lidskou hlavou příjemnější) materiál zavazadlových polic, mírně upravené bočnice s novými pevnostními prvky, jiné externí informační displeje, elektrické pohony všech dveří (nástupní dveře se otevírají jedním tlačítkem), přemostění záchranné brzdy, automatický hasící systém strojovny a nájezdovou rampu pro vozíčkáře v řídicím voze místo zvedací plošiny. Vizuální řešení interiéru i exteriéru se mírně odklání od korporátního stylu ZSSK; bude ale odpovídat ostatním vozidlům, pořizovaným s finanční podporou Operačního programu Doprava. Čalouněné sedačky produktové řady Regio s koženkovou opěrkou hlavy dodává tradičně firma Borcad Fryčovce.

Železničná spoločnosť Slovensko chce jednotky řady 671 nasazovat od léta postupně na osobní vlaky v relacích Žilina – Čadca, Žilina – Trenčín a Žilina – Liptovský Mikuláš. S dodáním prvních pěti souprav bude turnus postupně rozšiřován až do Košického kraje, kde budou nové jednotky nasazovány na relace Košice – Prešov, Košice – Poprad–Tatry a Košice – Čierna nad Tisou. Finální stav počítá s 10denním oběhem, přičemž domovským depem všech deseti jednotek bude RD Žilina.

Zájemci o prohlídku prvního slovenského „ešusu“ mají šanci tento pátek, kdy bude prototyp od 13.00 do 17.00 volně přístupný veřejnosti na 1. nástupišti žst. Žilina. Ještě předtím by na stejném místě mělo proběhnout slavnostní odevzdání soupravy novému vlastníkovi za účasti slovenského premiéra, zástupců ministerstva dopravy, samosprávních krajů a města Žilina.

671.001 ZSSK, Žilina, 27. 5. 2010, foto: Josef Petrák 671.001 a Bdt ZSSK, starý a nový, foto: Josef Petrák 071.001 ZSSK, interiér horního patra, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, nástupní prostor, foto: Josef Petrák OPD, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, tlačítko dveří, foto: Josef Petrák 071 ZSSK, podvozek, foto: Josef Petrák 971.001 ZSSK, Žilina, 27. 5. 2010, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, zpevnění skříně kvůli TSI, foto: Josef Petrák 671 ZSSK, zásuvky 230 V, foto: Josef Petrák

Zdroj: ŽelPage


Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Slovensko Žilinský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
28.05.2010 (10:28)  
Filip Janev: Především kolem pražské aglomerace, 1.třídu(je-li k dispozici), využívá max.pár lidí.(je-li vedena jako 2.třída, tak je vždy plno :D).

Na Kolínech je využívána údajně obstojně. Já si myslím, že se postupem času ta obsazenost zvýší i na ostatních ramenech, takže bych jí určitě nezatracoval. Proč nenabídnout něco "lepšího".
To že je plno, když to jede jako dvojka, svědčí o tom, že pokud je něco zadarmo, tak toho český člověk hned využije. Ale proč ne. Horší pak je, že se tam cpe i když je to jako 1.tř. a neustále hloupě argumentuje "já to neviděl..., 1.tř. v osobáku, kde jste to viděli..., přece nebudu lítat po vlaku a hledat volný místo....
registrovaný uživatel chio 
28.05.2010 (8:16)  
lze najít páry kde je rozdíl poměrně malý (Ampz(58)/Bmz(66) - vždycky jsem tvrdil že toto je velice divné

Ampz je veľkopriestor a Bmz je kupé, to trochu rozdielu zmazáva
28.05.2010 (8:05)  
...pak by byla škoda neudělat celý vůz v provedení první třídy ne? Mohli bysme se všichni vozit "jedničkou"... :-)
Byl by to dobrý marketingový tah. Pokud je v těch vozech srovnatelný počet míst, bylo by to dražší jen o ty koberečky. ČD napíší do JŘ, že vlak je sestaven jen z vozů druhé třídy. V reálu ho ale sestaví jen z první třídy a tu velkou jedničku u dveří "dočasně" přeškrtnou a vedle nalepí velkou dvojku. Průvodčí se ještě může cestujícím omlouvat, že momentálně je málo vozů druhé třídy :-)
registrovaný uživatel SYN 
28.05.2010 (7:58)  
Vlad: asi by bylo dobré porovnávat rovné s rovným ne? Bmee je vůz délky 26,4m který má na druhou vozovou celkem "luxusně" nízkou hustotu sedaček. Aee je vůz třídy 24,5m a těch 54 míst je na něj docela dost...
Asi by bylo vhodnější si najít pro srovnání rovnocennější pár, nejlépe vyráběný (či rekonstruovaný) ve stejném období. Lze najít páry kde je rozdíl poměrně malý (Ampz(58)/Bmz(66) - vždycky jsem tvrdil že toto je velice divné, ale taky Apee(60)/Bpee(78), A(54)/B(80), případně z RailJetu Ampz(55)/Bmpz(80).
Zrovna teď nemůžu najít čísla pro německé vagony, ale co se pamatuju tak tam byl též rozdíl velký.
Ale celkově, pokud by byl rozdíl opravdu jen malý, pak by byla škoda neudělat celý vůz v provedení první třídy ne? Mohli bysme se všichni vozit "jedničkou"... :-)
28.05.2010 (7:51)  
Vlad:
Ano, máte pravdu. Já měl ale na mysli ty vlaky, kterými se hodně jezdí na traťové jízdenky. Tím může být i Vámi zmiňované EC, ale u Pendolina už bych o tom pochyboval.
Porovnání je následující:
Pendolino: 0%
Aee/Bmee: 22%
471: 52% (http://pantograf.wz.cz/471-obsah.html)
954: 60%
28.05.2010 (7:32)  
Především kolem pražské aglomerace, 1.třídu(je-li k dispozici), využívá max.pár lidí.(je-li vedena jako 2.třída, tak je vždy plno :D).
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
28.05.2010 (1:29)  
Joska Holibajda: Když si uvědomíme, že jedno sedadlo zabírá minimálně o 50% místa víc než ve dvojce...
Dovolím si oponovat. A pro srovnání vezmu třeba vozy řazené na EC 148 Jan Perner (nemaje k dispozici typový list řady 471). Vozy 2. třídy Bmee248 mají 66 míst k sezení. Vozy 1. třídy Aee147 mají 54 míst k sezení. Ve 2. třídě je tedy o 22 % více míst k sezení, než ve třídě první. Myslíte, že je vagon 1. třídy výrazně prostorově větší, než vůz 2. třídy? A u Pendolína to raději ani neporovnávám...
27.05.2010 (23:18)  
A ze nema jednicku, to je dobre. Nejak jsem ji na osobacich nepochopil, stejne s ni nikdo nejezdi.

Ale jezdí. Když se jedná o osobák, který jí má řazenou mimořádně, tak se najde dost zájemců :-)
Nicméně můj názor je podobný. První třídou, pokud jí má zaplatit, jede málokdo. Obsazenost patra 471 bývá mnohem menší než obsazenost zbytku soupravy. Ale těch dvacet míst tam být musí, když už ČD první třídu slíbily. Co kdyby se náhodou těch dvacet prvotřídních cestujícíh sešlo.
Lidi rádi mluví o tom, jak touží po pohodlném cestování. Ale když mají otevřít peněženku, spokojí se radši s obyčejnou dvojkou. A to jsou traťové jízdenky pro první třídu oproti dvojce jen o 20% dražší. Když si uvědomíme, že jedno sedadlo zabírá minimálně o 50% místa víc než ve dvojce, tak je ta přirážka směšná. A přesto naprostá většina lidí zvolí levnější variantu.
registrovaný uživatel str 
27.05.2010 (22:55)  
Ta cervena mu slusi... A ze nema jednicku, to je dobre. Nejak jsem ji na osobacich nepochopil, stejne s ni nikdo nejezdi. At uz v 471 tak 954
registrovaný uživatel bugear 
27.05.2010 (21:56)  
Ty vnější LED miniinfopanely vypadají v zakrytovaných otvorech pro DOTLED panely jak pěst na oko.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko