..: Aktuality a články - Česká republika (celá) :..

Česko — Silné poryvy větru způsobovaly po celý včerejší den řadu mimořádných událostí, které měly různé vlivy na chod železniční dopravy v rámci Česka i Evropy. Zatímco někde se jednalo pouze o popadané stromy na trati, k jejichž uklizení došlo v průběhu několika hodin, jinde pády stromů na trať paralyzovaly veškerý provoz a spolu s poruchami trakčního vedení znemožnily jízdu vlaků na několika bodech tranzitních koridorů v ČR. Větrná smršť způsobila zastavení provozu na trati Praha - České Budějovice, kde popadané stromy v průběhu dne zcela znemožnily provozování drážní dopravy v úseku z Prahy do Veselí nad Lužnicí. Náhradní doprava za vlaky nebyla po velkou část dne zavedena, situace se zlepšila až ve večerních hodinách.

Lokomotiva řady 151 a rakouský vůz Bmz, foto: JirkaŠ Praha — Postupně se na veřejnosti začínají objevovat první oficiální informace o grafikonu vlakové dopravy pro rok 2018, který začne platit druhou prosincovou neděli letošního roku. Ačkoliv například německé železnice přišly s kompletní zprávou o novinkách v dálkové dopravě o něco dříve, České dráhy s touto informací vyčkávají na přelom října a listopadu, s regionální dopravou dokonce až na přelom listopadu a prosince. První uveřejněná informace jsou však změny názvů vlaků, které jsou v příštím jízdním řádu poměrně rozsáhlé – dojde k jednotnému pojmenování celých linek.

7.4.2017 - 6:00 - SŽDC i letos pořádá studentskou konferenci o železnici

logo SŽDC, správa železniční dopravní cesty, státní organizace, foto: www.szdc.cz Praha — Tak jako v již uplynulých letech, i letos pořádá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) studentskou konferenci, zaměřenou letos na téma Vize železniční dopravy. Konference proběhne v pražském hotelu Olšanka na Žižkově 19. dubna od 10:00 do 16:00 hodin. Pro letošní, již čtvrtý ročník, bylo připraveno několik novinek - každý student bude mít například v průběhu konference možnost připojit se svým zařízením na vnitřní síť a posílat své dotazy přímo přednášejícím a zároveň v průběhu dne plnit úkoly, které společně s přednášejícími SŽDC připravuje. Na závěr konference proběhne vyhodnocení, přičemž kdo získá plný počet ze zadaných úkolů, obdrží zajímavou cenu. Přednášet bude celkem šest osobností z dopravních kruhů, mimo jiné generální ředitel SŽDC Pavel Surý či ředitel odboru drah, železniční a kombinované dopravy z Ministerstva dopravy Jindřich Kušnír. Více informací o této studentské konferenci a možnost podat elektronickou přihlášku naleznete na následujícím odkazu.

Zdroj: Tisková zpráva SŽDC

Vůz RegioJet low cost, foto: Juraj Kováč Praha — Leckdo rád Radimu Jančurovi připomíná vyhlášení z před mnoha let, kdy ve svých plánech na žluté vlaky mluvil o šesti vozových třídách. Nakonec to trvalo pět a půl roku od spuštění železničních spojů a vypadá to asi úplně jinak, než si majitel Student Agency představoval, ale RegioJet v únoru pozvolna skutečně do svého rezervačního systému zavedl šestou cestovní třídu. Je na hony vzdálená konceptu z roku 2013, kdy dopravce zdůrazňoval především palubní servis. V nové třídě Low Cost totiž cestující skoro nic nedostanou a ani nic nekoupí – vystačit si musí se sedadlem, vodou, novinami a wi-fi, výměnou za extrémně nízkou cenu jízdného. Nový produkt má dopravci pomoct s navýšením kapacity vlaků bez vyšších nároků na palubní personál a určitě nebude pro každého – i proto, že nepůjde rezervovat pro cesty delší než čtyři hodiny. Kdo se ale spokojí se sedadlem regionálního rázu a minimálním servisem, může třeba jet z Prahy do Ostravy už za 122 korun. Tato cenová politika s trhem každopádně zamává.

RJ Bwmz ex. DB, foto: Dušan Vacek Praha — Soukromý dopravce RegioJet obohatil svůj vozový park o dvojici vozů řady Bwmz207.9, pocházející od německého majoritního dopravce Deutsche Bahn. Není bez zajímavosti, že tyto dva kusy pocházejí ze stejné série klimatizovaných oddílových vozů první třídy, které už tři roky v barvách Regiojetu jezdí. Původní řada Am byla Švýcarským spolkovým drahám SBB dodána v roce 1977 v počtu patnácti kusů. Po více než třiceti letech provozu došlo k jejich vyřazení a odprodání, vyjma jednoho vozu, který byl ponechán jako historický. Dvanáct vozů již tehdy převzal žlutý dopravce a dva zbývající vozy odkoupily DB a přeznačily na druhou třídu. RegioJet je po nákupu podrobil lehké modernizaci a doposud jsou nasazovány na téměř všech vlacích z Prahy na Ostravsko a Slovensko. Přibližně stejně probíhalo nasazení vozů i v Německu, kde po výměně sedadel a mírné modernizaci byly provozovány jako vagony druhé třídy jen necelé dva roky – do září 2013, kdy byly odstaveny. Před uvedením do pravidelného provozu u RegioJetu nastane lehká úprava interiéru, avšak sedadla, typově shodná s první třídou vlaků railjet Českých drah, ve voze zůstanou.

24.5.2015 - 9:02 - EBA schválila lokomotivy Škoda 109E

380.002 ŽZO Cerhenice, foto: Chary Berlín — Německý drážní úřad schválil lokomotivy Škoda 109E, provozované u Českých drah jako řada 380, pro provozování v Německu. Ke schválení došlo v průběhu tohoto týdne a díky němu bude možno dodržet původní plánované nasazení těchto strojů na vlacích z Prahy do Hamburku od začátku platnosti jízdního řádu 2015/2016. Schválení k provozu v Německu také znamená pro samotnou Škodu velký úspěch. Vyřešil se jím totiž jeden z nejčastěji proklamovaných problémů ohledně provozu těchto lokomotiv u samotných Deutsche Bahn, kterým má být dodáno několik strojů typu 109E3 pro provoz s vratnými soupravami NIM Express na lince Mnichov - Ingolstadt - Norimberk.

Zdroj: Škoda Transportation

2.1.2015 - 11:00 - PKP Cargo přebírá společnost AWT Transport

AWT 753.7, foto: Honzinus Vizualizace: Dennis Hűbsch Ostrava — Polský nákladní gigant PKP Cargo v rámci svého rozšiřování ve střední a východní Evropě odkoupil 80 % akcií dopravní skupiny AWT. Osmdesátiprocentní podíl tento druhý největší evropský nákladní dopravce odkoupil od společnosti BMM, která spravuje český majetek Zdeňka a Michaely Bakalových, za 103,2 milionů eur (v přepočtu 2,9 miliard korun). Dvacet procent akcií zůstává nadále v držení podnikatele Reného Holečka, který dříve vlastnil firmu Čechofracht, jež byla skupinou AWT pohlcena. „Je to historický okamžik pro PKP Cargo i pro celou skupinu PKP a zároveň jedna z největších transakcí při koupi zahraniční společnosti polskou firmou za několik posledních let,“ uvádí v tiskové zprávě Adam Purwin, předseda představenstva PKP Cargo. Tato nákladní odnož polských státních drah již uvažovala o fúzi s českým dopravcem ČD Cargo, z čehož ale nakonec sešlo. Společnost je obchodována na Varšavské burze. Tuto transakci však ještě musí schválit antimonopolní úřady zemí, ve kterých si dopravci navzájem konkurují, tedy Česka, Polska, Slovenska či Německa. Ke schválení by mělo dojít v první polovině roku 2015.

Zdroj: Hospodářské noviny, motejlek.com

20.10.2014 - 6:00 - SŽDC uzavřela s ÖBB dohodu o zrychlení vlaků Praha - Linz

EC 100 Jóže Plečnik, Velešín, foto: topič Praha — Správce české železniční infrastruktury SŽDC uzavřel se svým rakouským protějškem ÖBB Infrastruktur dohodu o zrychlení vlaků na trase z Prahy do hornorakouského Lince. Obě strany se shodly v tom, že současná nabídka spojů a jejich rychlost nedosahují hodnot, jež jsou u spojení tohoto významu očekávány. Jízdní doba rychlíků Praha - Linz se nyní pohybuje těsně pod pěti hodinami, což je způsobeno především velkým počtem zastávek, kdy mezi Českými Budějovicemi a Lincem vlak staví v každé větší stanici a slouží tak spíše jako regionální spoj, než jako vlak spojující české hlavní město s třetím největším rakouským městem. SŽDC i ÖBB věří, že do roku 2020 bude díky modernizacím tratí cesta mezi těmito dvěma městy trvat maximálně 3 hodiny a 45 minut. K dosažení tohoto času napomůže na české straně především dostavba 4. tranzitního koridoru a na rakouské straně zrušení některých zastávek a zdvoukolejnění trati St. Georgen/Gusen – Linz. Tato dohoda byla uzavřena díky rozšíření spolupráce mezi ČD, SŽDC a ÖBB při příležitosti zahájení provozu vlaků railjet z Prahy do Grazu od letošního prosince.

Zdroj: Railway Gazette

20.9.2014 - 9:00 - Metrans převzal první z 20 lokomotiv Bombardier TRAXX

CZ-MT 386 001-2, foto: Bombardier Kassel/Praha — Dvacet nových lokomotiv Bombardier TRAXX F140 MS obohatí vozový park českého nákladního dopravce Metrans Rail, který se specializuje na přepravu kontejnerových vlaků na vybraných relacích pro mateřský podnik HHLA. Stroje tak budou nasazeny především na vozbu vlaků mezi Německem, Českem, Slovenskem a Maďarskem, kde jsou v současné době nasazovány jak pronajaté lokomotivy Traxx řady 186, patřící např. leasingovému poolu Railpool, tak dieselové lokomotivy řady 761 (známé spíše pod rakouskou přezdívkou Herkules). Nová řada 386 je vybavena potřebnými systémy vyskytujícími se na drahách ve střední Evropě, zejména Česku a Slovensku. Všechny budou dodány do prvního čtvrtletí roku 2015. Maximální rychlost dosahuje 140 km/h. Ačkoliv jsou tyto lokomotivy konstruovány jako univerzální, díky jejich vysokému výkonu nacházejí uplatnění především v čele nákladních vlaků. V osobní dopravě je provozují mj. lucemburské CFL, dolnosaský LNVG (spoje Metronom), Veolia Vehrkehr (InterConnex) či MÁV-START. Pro spoje InterCity Direct je aktuálně přebírají Nizozemské dráhy a očekává se, že budou jádrem vozby vlaků InterCity/EuroCity RegioJet na Slovensku.

Zdroj: Hamburger Hafen und Logistik

Celkový pohled na vůz Bmz 21-90 022-8., foto: Adam Vanting Bohumín — Poslední dobou hodně avizovaný nákup 80 ojetých vozů od Rakouských spolkových drah má konečně konkrétní dopad na zkvalitnění dopravy v Česku. S první sérií, čítající šest oddílových vozů řady Bmz 21-90 tak vybrané spoje přináší nebývalý komfort, na určitých vlacích převyšující i samotnou první třídu. Ačkoliv se s těmito vozy počítalo již v polovině léta roku 2013, do ČR fyzicky dorazily až na přelomu let 2013/2014. Navzdory předpokladu, že do ostrého provozu půjdou vozy až po přelakování do korporátních barev ČD, byly na lakování přistaveny zatím pouze čtyři vagony, zatímco zbylé dva již vozí cestující na vlacích IC 530/531 Helfštýn. Konečně se tak podobná úroveň cestování stává samozřejmostí i na spojích, kde dosud tvořily standard vozy řady B 20-41. V době jejich vzniku jen stěží někdo počítal, že za třicet let budou stále zachraňovat vlaky vyšší kvality. Přinášíme vám sérii dokumentačních fotografií nových vozů z druhého dne provozu.

ice v květinách Praha — Ke konci roku 2013 byla konečně schválena do provozu série šesnácti nových jednotek označených řadou 407 typu Velaro D. Tyto jednotky řadící se do třetí generace jednotek ICE tak umožní vyřadit nepotřebné jednotky ICE první generace, které budou tímto typem nahrazeny a o které velmi rychle projevily zájem makedonské a bosenské železnice a také České dráhy. Makedonské železnice ovšem svou nabídku z neznámých důvodů brzy stáhly a bosenský dopravce, který měl zájem zakoupené jednotky odstavit vedle souprav Talgo a rozšířit tak své „Muzeum moderního umění“, zjistil, že odstavné kolejiště bohužel nedisponuje potřebnou kapacitou.

pragotron, foto: CSPSV Praha — Poslední říjnový víkend bude ve znamení konce letního času (SELČ), kdy se v neděli 27. října 2013 posune čas o hodinu zpátky ze 3.00 na 2.00. Tato změna bude mít vliv na pět párů nočních vlaků na území České republiky, které budou v noci čekat na pravidelný odjezd dle SEČ. Jedinou výjimkou bude EN 444 Slovakia v trase Košice – Praha, který na území ČR nestaví nikde pro nástup, takže do stanic Olomouc hl. n., Pardubice hl. n., Kolín a Praha hl. n. dorazí s náskokem cca 60 minut. Regionálních vlaků se tato změna netýká, neboť v době změny není žádný regionální vlak v provozu. České dráhy doporučují všem cestujícím, kteří se přes noc chystají cestovat, aby si aktuální odjezdy vlaků ověřili na infolince 840 112 113. Tato linka je k dispozici 24 hodin denně ve čtyřech jazycích.

5.9.2013 - 6:00 - První "taury" pro české dopravce - AWT rozšiřuje flotilu

ES64U4 Taurus pro AWT, vizualizace, foto: Siemens Ostrava — Nadnárodní skupina Adwanced World Transport, která patří mezi významné soukromé nákladní železniční dopravce v ČR i Evropě, obdrží koncem letošního roku celkem tři lokomotivy Siemens ES64U4 EuroSprinter, známé pod jménem Taurus. Tyto stroje budou vybaveny národními vlakovými zabezpečovači LZB/PZB a MIREL a jsou schváleny pro provoz v Česku, Maďarsku, Německu a Rakousku. Tyto exempláře patří mezi poslední dostupné kusy na trhu, protože Siemens již přešel na výrobu nové produktové řady Vectron. Půjde ale již o druhou řadu lokomotiv provozovaých u společnosti AWT, pocházející od výrobce Siemens. Dopravce má dlouhodobě pronajaté dva stroje řady ES64F4 EuroSprinter z lokomotivního poolu MRCE Dispolok.

Zdroj: Siemens, AWT

24.10.2012 - 14:00 - Pomozte vybrat nejkrásnější nádraží ČR 2012

Roztoky u Prahy, anketa Nejkrásnější nádraží ČRPraha — Letos probíhá již šestý ročník soutěže o Nejkrásnější nádraží ČR. Soutěž má za cíl zlepšit stav českých nádraží a okolních budov a oceňuje dobré příklady v péči o prostředí železničních stanic a zastávek, často ze soukromé iniciativy jejich zaměstnanců. Letos bylo nominováno 38 nádraží. Finalisty volili zástupci čtrnácti spolupracujících organizací a do finále postoupily stanice Bělá nad Radbuzou, Česká Třebová, Jindřichův Hradec, Luhačovice, Mariánské Lázně, Mnichovice, Nemilkov, Opava východ, Šumperk a Telč. Svého favorita můžete podpořit až do 11. listopadu na adrese www.nejnadrazi.cz nebo pomocí SMS na číslo 736 300 202 ve tvaru NADRAZI JMENO STANICE za cenu běžné sms dle operátora. Alternativní možnost hlasování je též poštou na adresu Asociace Entente Florale CZ – Souznění, o.s., V pevnosti 159/5b, 128 00 Praha 2. Deset vylosovaných hlasujících obdrží vstupenky do Království železnic a jízdenky na historické vlaky. Vítězné nádraží bude slavnostně vyhlášeno v Senátu dne 12.12.2012.

Děkujeme předem za Vaši podporu soutěži, kterou spolupořádáme!

Bbdgmee236 ČD - exteriér, foto: Václav HoráčekPraha — Spolu s létem se na dálkových spojích jezdících po českých kolejích objevují dvě nové řady osobních vozů. První je zástupce více než šedesátikusové série modernizovaných klimatizovaných bezbariérových vozů Českých drah, které umožňují i převoz jízdních kol, druhou novinkou je skromná dvoukusová série vozů řady ASmz pro RegioJet, které se dopravce snaží prezentovat jako pojízdné internetové kavárny. Zatímco prvně jmenovanou novinkou jsme se již svezli, druhá sice ještě na koleje nevyjela, ale protože se jedná o bývalé vozy ÖBB, tak si dovolíme zhodnotit i je.

« Novější zprávy | 1 2 3 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:24
zapadá v 20:33