..: Články - ČR Ústecký :..

Slavnostní stříhání pásky, foto: Aleš Petrovský - ŽelPageTřebívlice — Regionální železniční trať s číslem 113, vedoucí z Čížkovic do Obrnic, toho zažila již mnoho. Po zastavení pravidelné objednávané osobní dopravy se v některých chvílích spekulovalo i o jejím úplném konci, pak však přišel výrazný obrat. Nejdříve dodal jistotu Ústecký kraj se svým konceptem turistických linek, poté trať přešla do soukromých rukou. Z područí Správy železniční dopravní cesty se dostala do majetku výrobce železniční zabezpečovací techniky AŽD Praha. Ten trať plánuje využívat jako testovací polygon pro své produkty, zároveň však garantuje zachování turistického provozu. Před zahájením letošní sezóny navíc proběhla výrazná oprava trati včetně dosazení zabezpečovacího zařízení a zvýšení kapacity dráhy. Letošní provoz byl slavnostně zahájen právě o uplynulém víkendu.

Osobní vlak v dopravně Moldava v Krušných horách, foto: Petr HolubMoldava — Nejedním celostátním médiem i železničními fóry proběhla v tomto týdnu informace o přerušení železniční dopravy na zajímavé památkově chráněné trati 135 v úseku mezi dopravnami Hrob a Moldava v Krušných horách. Důvodem je havarijní stav trati, jak potvrdil mluvčí SŽDC Pavel Tesař: „Byla zjištěna závada v geometrické poloze koleje v kilometru 15,040. Příčinou je posunutí tělesa náspu a obkladní zdi,“ doplňuje Tesař. Situaci navíc komplikuje špatná přístupnost postiženého místa. Již nyní je tak jasné, že oprava nebude jednoduchá a bude trvat podle předpokladů provozovatele dráhy minimálně do konce roku. V letní turistické sezóně tak budou cestující odkázáni na autobusy a podle zástupců Moldavy je v ohrožení i sezóna zimní, pokud opravy nezačnou během několika málo měsíců. Podle některých odhadů přitom oprava nebude levná, v současnosti se mluví o vyšších desítkách až stovkách milionů korun, což je na trať s provozem pouze o víkendech, respektive denně v sezónních obdobích, poměrně hodně.

Pohled na část nové stanice Česká Lípa hlavní nádraží, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPageČeská Lípa — Cestující, kteří po delší době pojedou na českolipské hlavní nádraží, si mohou po výstupu nyní snadno připadat jako v jiném světě. Tento železniční uzel totiž v poslední době prošel velkou rekonstrukcí a změnil se prakticky k nepoznání. Celá stanice se posunula o několik set metrů blíže k centru města, původní nízké peróny nahradila standardizovaná nástupiště ve výšce 550 mm nad temenem kolejnice, doplněn je i obligátní nový audiovizuální informační systém. Po dokončení stavby bude do prakticky nové stanice zaústěna i regionální trať 087 z Lovosic, která doposud ústila na samostatné nástupiště na druhé straně původní stanice. Nejzajímavější na celé stavbě je však bezpochyby nová výpravní budova, která je zajímavým architektonickým počinem, jenž nemá zatím v České republice při srovnatelných stavbách obdoby.

Motorová jednotka GW Train Regio, foto: GW Train Regio, a.s.Plzeň — Neděle 11. prosince bude dnem, kdy poprvé vyjede soukromý dopravce na státem objednávanou rychlíkovou linku. Jak již asi správně tušíte, jedná se o linku z Plzně do Mostu a dopravce GW Train Regio. Na 139 kilometrů dlouhou trasu se vydají čtyři páry vlaků vedené rekonstruovanými jednotkami řady 628 z Německa, doplněné o další pár vlaků v neděli večer. Jenže právě příklad nástupu soukromého dopravce na tuto trasu ukazuje, jak přesně nemá otevírání trhu ze strany státu vypadat. Jak můžete vidět v přehledném jízdním řádu, další dva páry rychlíků a osobní vlaky v objednávce kraje totiž budou dále provozovat České dráhy a oba dopravci si navzájem nebudou prodávat ani uznávat jízdní doklady. Problémem jsou i nadále trvající díry v taktu, kdy například z Plzně do Mostu chybí rychlík odjíždějící po osmé hodině ranní.

Motorový vlak na trati 113, foto: Jiří MorcheČížkovice — Je tomu teprve pár měsíců, co proběhla nejen dopravně zaměřenými médii zpráva o změně vlastníka dvou regionálních drah, které byly ve vlastnictví státu. Trať 063 z Dolního Bousova do Kopidlna na pomezí středních a východních Čech a trať 113 z Čížkovic do Obrnic na Ústecku se tehdy přesunuly pod křídla společnosti AŽD Praha (AŽD), která se jinak zabývá zejména výrobou železniční zabezpečovací a sdělovací techniky. Jak ale nyní informoval Drážní úřad i Ministerstvo dopravy ve svém Přepravním a tarifním věstníku, správa těchto tratí i nadále zůstává v rukách Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC). Důvody jsou zřejmě především legislativní: „Naše společnost nemá zatím splněny všechny kroky, které potřebuje k získání licence na provozování dráhy. Proto požádala o zajištění provozování dráhy na základě řádného smluvního vztahu a obvyklých podmínek do doby, než licenci získáme,“ uvedl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle. SŽDC tak bude i nadále zajišťovat jak běžnou údržbu, tak například přidělování kapacity dráhy či řízení dopravy na trati, ačkoliv tak nyní bude činit za úplatu pro nového vlastníka.

Trať u Chotiměře postižená sesuvem půdy, foto: Helmut Böhme, VLAKY.NET Chotiměř — Jsou tomu už bezmála dva roky od doby, kdy ničivý sesuv půdy poblíž obce Dobkovičky v Ústeckém kraji zcela zavalil několik desítek metrů rozestavěné dálnice D8. Kromě toho však strhl i ve svahu o něco výše položenou železniční trať 097, vedoucí z Lovosic přes Úpořiny do Teplic v Čechách. Provoz na trati tak musel být přerušen a v úseku Lovosice - Chotiměř - Radejčín byla zavedena náhradní autobusová doprava, která zde jezdí doposud. Ve zbytku trati je pak doprava zajišťována klasickými osobními vlaky, vedenými motorovými jednotkami řady 814. Představitelé Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a hlavně Ústeckého kraje od začátku zdůrazňovali ochotu a vůli poničený úsek železnice obnovit, byť bylo jasné, že se tak stane nejdříve v horizontu několika let a nebude to úplně levná záležitost. O účelnosti takové investice však mnozí pochybovali a nyní obavy o budoucnost tratě přiživilo vyjádření Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), podle kterého se s dráhou při opravách už nepočítá.

Kozí dráha, foto: Michal JarošÚstí nad Labem - 113, 132, 135 nebo 164 - to jsou čísla jen některých tratí v severních Čechách, na kterých byla kdysi většinou z úsporných důvodů zastavena či výrazně omezena pravidelná osobní doprava a zůstaly jen sezónní či víkendové spoje. Podobné tratě se nyní musí spoléhat pouze na podporu místních samospráv, dobrovolných spolků či menších soukromých dopravců. Na provoz výletních vlaků sice často přispívá i kraj, nicméně většinou se jedná o jednorázovou nesystémovou podporu bez hlubší koncepce, systematické propagace či navázání s dalšími typy dopravy. Odlišnou cestou se nyní rozhodl vyrazit Ústecký kraj, který připravuje novou koncepci provozu a podpory těchto drah a již zadal zpracovávání studie, která má možnosti a potenciál turistických železničních linek prověřit.

Kozí dráha, foto: Michal JarošTelnice – Stejně jako každým rokem, i letos se můžete o letních prázdninách dostat vlakem i na tratě, kde to v průběhu roku pravidelně nejde. Mezi ně patří i tři regionální dráhy na severu Čech: Kozí dráha, trať číslo 132 vedoucí z Děčína do Oldřichova u Duchcova; Doupovská dráha, jež má číslo 164 a spojuje Kadaň s Radonicemi nebo Krásným Dvorem; a konečně i Švestková dráha, trať 113, kterou naleznete mezi Lovosicemi a Mostem. Zatímco rozsah provozu zůstal podobný jako vloni, změny naopak nastaly v oblasti nasazovaných vozidel i časových poloh některých vlaků.

Desiro společnosti DB Erzgebirgsbahn na trati 137, foto: ExcelsiorVejprty — Železniční trať s číslem 137, která spojuje Chomutov s Vejprty a dále vede do Německa, má období nejsilnějšího provozu již nepochybně za sebou. Nákladní doprava je prakticky nulová, tu osobní zajišťují dva páry osobních vlaků, které jezdí o víkendech a dalších jednotlivých dnech. Staniční budovy mají svá nejlepší léta již také za sebou, řada z nich byla v minulém desetiletí částečně či úplně stržena nebo poničena. Přesto má tato trať určité kouzlo, které jí zůstává dodnes a činí ji v mnoha ohledech zajímavou. Za minulostí i současností této tratě se můžete podívat v následujícím článku.

10.5.2014 - 8:00 - České dráhy stahují soupravy City Elefant z části vlaků do Děčína

City Elefant na trase Praha - Děčín, foto: Karel MálekDěčín — České dráhy od 18. dubna přehodnotily dosavadní koncept víkendového nasazování příměstských elektrických jednotek řady 471 na rychlíky v relaci Praha - Děčín a zpět. Na vlaku číslo 670 v pátek a na vlacích s čísly 671, 673, 683, 690 a 692 v sobotu tak nově pojedou opět klasické soupravy, řazené z vozů řad A, BDs a B, které jezdí na těchto vlacích běžně v pracovní dny. Důvodem je zejména přeprava cestujících s jízdními koly, jejichž velké množství je pro jednu jednotku řady 471 problémem, zatímco do služebního oddílu vozu řady BDs se jich vejde pohodlně více. České dráhy zatím neoznámily, zdali je toto řešení pouze dočasné či konečné, nicméně zřejmě s ním můžeme počítat minimálně do konce září.

Zdroj: České dráhy

Konec světa mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz, foto: NIcKONDolní Poustevna — Začátek září přinesl kromě chladnějšího počasí také příjemnější zprávy — jednou z nich je pro obyvatele Šluknovského výběžku jistě ta, že bylo po letech odkladů a shánění potřebných financí konečně realizováno kolejové propojení obcí Dolní Poustevna a Sebnitz. Po zahájení provozu tento krok kromě lokální dopravy či výletů do sousední země zejména zajistí rychlejší spojení podstatné části Šluknovského výběžku s Děčínem, Ústím nad Labem, ale i třeba s Drážďany. Zatímco železniční svršek na české straně je položen již dlouhé měsíce, na té německé základní práce skončily až nyní. I tak bude ale provoz zahájen až kolem poloviny příštího roku, jelikož je ještě potřeba provést kromě různých dokončovacích prací také rekonstrukci samotné stanice Sebnitz.

Motorový vlak u Chlumce u Chabařovice, foto: Laborec425Telnice — Již v létě předloňského roku jste se na ŽelPage mohli dočíst o problémech, které provázely trať 132, tzv. Kozí dráhu, vedoucí z Děčína přes Krupku a Telnici do Oldřichova u Duchcova. Zastavení osobní dopravy, zavedení dlouhodobé výluky, krádeže železničního svršku, neúspěšné pokusy o obnovení provozu — tím vším si tato trať v posledních letech prošla. Už několikrát to, nejen ve druhé polovině roku 2012, vypadalo, že se vlaky na trať opět podívají, ale nakonec se tomu tak z různých důvodů nestalo. Nyní mají však příznivci této dráhy důvod k oslavám. Po dlouhých měsících se zejména díky spolupráci města Děčín s Konzultační dopravní společností a Správou železniční dopravní cesty vlaky na tuto trať opět vydají. SŽDC totiž konečně potvrdila, že lze přidělit kapacitu dráhy pro vlaky osobní dopravy a umožnit jízdy objednaných vlaků.

RegioJet na trati 132, foto: bazala68 - ŽelPageDěčín — Přibližně před rokem jsme vás informovali o problémech na tzv. Kozí dráze, trati číslo 132, vedoucí z Děčína přes Telnici a Krupku do Oldřichova u Duchcova. Představitelé místních samospráv tehdy chtěli na letní sezónu objednat na této trati vlakové spoje, narazili ale na problémy se špatným technickým stavem trati, kterou její vlastník, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), odmítal opravit. Uplynulo přibližně dvanáct měsíců a situace je i nyní téměř identická - starostové se i nadále snaží vytrvale bojovat za obnovení provozu, ale ani po dlouhých měsících stále není vidět to pomyslné světlo na konci tunelu.

21.5.2012 - 8:14 - V Liběchově na trati 072 vykolejil nákladní vlak

Nehoda u Liběchova, foto: Drážní inspekceLiběchov — Včera ve 23.45 vykolejil na trati 072 ve stanici Liběchov plně naložený nákladní vlak s uhlím. Dle zjištění Drážní inspekce ujel vlak i po vykolejení ještě asi 3,5 kilometru, přičemž došlo ke stržení několika sloupů trakčního vedení a závažnému poškození železničního svršku včetně několika výhybek v Liběchově. Následně vykolejený vůz již nevydržel, převrátil se a částečně zasypal osobní automobil, který stál poblíž kolejiště. Škoda se zatím odhaduje na více než 110 milionů korun, z toho sto milionů na trati, deset milionů na vlaku a 50 tisíc na automobilu. Oprava tratě a odklízení následků nehody mělo původně trvat dle webu Českých drah minimálně do dnešní půlnoci, nakonec se však trať zprůjezdnila již před třetí hodinou odpolední. S odklízením pomáhal také speciální nehodový vlak. Do doby odklizení převážela cestující v úseku Mělník - Štětí náhradní autobusová doprava. Tu však komplikovala také omezení na okolních silničních komunikacích, takže vznikala zpoždění až 40 minut.

Zdroje: České dráhy, Česká televize, Drážní inspekce

Skupinová fotografie z Kadaňského Rohozce, foto: Doupovská dráha - www.doupovskadraha.cz Most - V sobotu 5. listopadu se uskutečnila narozeninová akce pořádaná k 10. výročí portálu ŽelPage. Dostala podobu velice zajímavé jízdy po některých již běžně nepoužívaných tratích a spojkách. A jelikož minulé, 9. výročí se uskutečnilo na jižní Moravě, tentokrát jsme se vypravili na úplně opačný konec České republiky, na Mostecko a Žatecko. Hlavními cíly jízdy pak byly Švestková a Doupovská dráha, tratě 113 a 164. Dopravcem celé jízdy byl právě provozovatel osobní dopravy na těchto dvou tratích, společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD).

1 2 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:26
zapadá v 18:07

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Nová aplikace PID pro chytré telefony
V pondělí 16. října 2017 byla za účasti primátorky hl. m. Prahy Adriany Krnáčové, náměstka primátorky hl. m. Prahy a radního pro oblast dopravy Petra Dolínka a ředitele Ropidu Petra Tomčíka představena ...

Poslední příspěvek Mašinky jako vyšité? Nejen jako! (3)
Milí čtenáři internetového magazínu VLAKY.NET! Po delší době je tu další volné pokračování článku o vyšitých mašinkách. V minulém díle jsem se zaměřil na dopravce AWT a teď pro změnu jsme se vrhli na něco ...

Poslední příspěvek Naše téma: Noční doprava na železnici
Ať chceme nebo ne, lůžkové a lehátkové vozy postupně mizí z evropské železnice. Deutsche Bahn je přestala provozovat loni v prosinci a letos se přidá maďarská Utasellátó. Proč se ubytovací vozy stávají ...